۱۵۴۹۸۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

لورا روزن: توافق جامع امضا خواهد شد

کارشناس مسائل هسته ای ایران و خبرنگار مسائل ایران المانیتور از شرایط حاکم بر مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ می گوید.

خبرآنلاین: کارشناس مسائل هسته ای ایران و خبرنگار مسائل ایران المانیتور از شرایط حاکم بر مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ می گوید.

هوای وین سرد است، فضای مذاکرات از آن هم سردتر. اما در این سرما هنوز هم هستند کسانی که به نتیجه گفتگوهای ایران و ۵+۱ امیدوارند. لورا روزن خبرنگار المانیتور یکی از آنهاست. کسی که می توان او را در زمره خبرترین کارشناسان مسئله هسته ای ایران دانست و توییت های معروف وی در ادوار مختلف مذاکرات هسته ای از زمان سعید جلیلی تا کنون همواره به عنوان منبعی قابل اعتنا مورد ارزیابی قرار گرفته است و معمولا هم گمانه هایی که او به نقل از منابع آگاه خود طرح کرده است، به حقیقت پیوسته. برخورداری روزن از اطلاعات دسته اول و موثق سبب شده تا تحلیل های این کارشناس مسائل ایران خواندنی باشد.

در حالیکه خبرنگاران در خیمه چادری مقابل هتل کوبورگ استقرار یافته اند و از این جا آخرین اخبار و تحلیل ها را برای رسانه های خود مخابره می کنند، فرصتی شد تا با لورا روزن گفتگوی مختصری داشته باشم و از او در خصوص آینده مذاکرات و پیش بینی او از چشم انداز مذاکرات بپرسم. گفتگویی که به دلیل کمبود فضا نه در چادر خیمه مانند، که در لابی هتل کوبورگ (محل انجام مذاکرات) صورت پذیرفت.

لورا روزن در ابتدا در خصوص فضای کلی مذاکرات اینگونه برای ما می گوید: «پیش از آغاز مذاکرات وین و در مسقط قدری طرفین با یکدیگر به اختلاف نظرهایی برخوردند ولی واضح بود که هر دو می خواهند این گفتگوها به نتیجه برسد. پادشاهی عمان هم در این راستا تلاش زیادی انجام داد. این کشور بدون اینکه دنبال منافع خود و بزرگنمایی اقدامات و کسب اعتبار و پرستیژ منطقه ای باشد میانجیگری های فراوانی انجام داد تا بتواند دیدگاه های دو طرف را به یکدیگر نزدیک سازد. با این پیش زمینه گفتگوها در وین آغاز شد. گفتگوهایی که هرچند در ابتدا به سختی و با کندی پیش می رفت ولی با ورود وزیر خارجه کری به پایتخت اتریش دیدیم که این یخ زدگی مذاکرات قدری ترک برداشت و تحولاتی در مسیر گفتگوها ایجاد شد.»

حوزه های اختلاف طرفین

خبرنگار المانیتور همچنین در خصوص حوزه های اختلاف طرفین می گوید: شاید دیگر همه بدانند که اصلی ترین موضوع اختلاف یکی نحوه برداشته شدن تحریم هاست و دیگری تعداد سانتریفیوژها ایران و میزانی که آنها قرار است اورانیوم غنی سازی کنند. من به عنوان کسی که این گفتگوها و فراز و فرودهای مربوط به آن را از نزدیک پیگیری کرده ام با اطمینان به شما می گویم که از حجم اختلافات در این موارد بسیار کاسته شده است. آمریکا در حال حاضر به ۴۵۰۰ سانتریفیوژ هم رضایت داده است، در حالی که در گذشته ای نه چندان دور آنها برچیده شدن کلیه تاسیسات هسته ای ایران بودند. ایران هم در مقابل عدد ۴۵۰۰ را مطلوب خود نخوانده و خواهان افزایش این تعداد است. اما من فکر نمی کنم این فاصله پرنشدنی باشد.»

تحریم ها

خبرنگار المانیتور همچنین در خصوص تحریم ها به خبرآنلاین می گوید: «همانطور که می دانید ۴ مدل و نوع تحریم علیه ایران وضع شده که ساز و کار برداشته شدن هریک از آنها با هم متفاوت است. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های کنگره آمریکا، تحریم های دولت آمریکا و تحریم های اتحادیه اروپا. در حال حاضر طرفین نسبت به برداشته شدن پلکانی این تحریم ها با یکدیگر اتفاق نظر دارند. اما هنوز فاصله هایی در خصوص نحوه طی مسیر این پلکان ها وجود دارد و هر یک از طرفین می خواهد مسیر نزدیک تر به اهداف خود را عملی سازد. این اختلافات همیشه در چنین مذاکراتی طبیعی است.»

نقش مخرب جمهوری خواهان

از روزن در ادامه از نقش مخرب جمهوری خواهان در سنا پرسیدم و اشاره کردم آیا آنها نمی توانند مانع از حصول این توافق شوند؟ کارشناس مسائل ایران در پاسخ به این سوال تاکید کرد: «حتما آنها اقدامات خود را انجام خواهند داد و یقینا آنها نمی خواهند این گفتگوها به نتیجه برسد، اما در شرایطی که ما یک توافقنامه روی میز داشته باشیم که دنیا پای آن را امضا کرده باشد، در آن صورت کنگره هم برای نپذیرفتن آن و زدن زیر میز کار سختی خواهد داشت.»

در پایان و به عنوان آخرین سوال از لورا روزن پرسیدم که پیش بینی شما از نتیجه این دور از گفتگوها چیست؟

من فکر می کنم که طرفین در مناسبترین زمان برای حصول به توافق هستند. همانطور که فرانک اشتاین مایر اشاره کرد، طرفین هیچگاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند. در نتیجه من کاملا به نتیجه گفتگوها خوشبینم و فکر می کنم بالاخره توافق جامع میان ایران و ۵+۱ امضا خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج