جاباما
۱۵۵۰۹۵
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

وزیران امور خارجه ایران و ۱+۵ تصمیم گرفتند مذاکرات خود را بزودی و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند. توافق ژنو نیز تا ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۴/ اول جولای ۲۰۱۵تمدید خواهد شد.

خبرگزاری فارس: شهر وین از روز سه‌شنبه - (۲۷ آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.

روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که هیئت‌های دیپلماتیک مذاکراتی فشرده و سنگین را برگزار کردند و تمام گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از حساسیت بالای این مذاکرات داشت.روز گذشته هیئت ایرانی با هیئت‌های چین، آمریکا و روسیه مذاکراتی را برگزار کرد و نشستی سه جانبه نیز میان هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی با حضور کاترین اشتون برگزار شد.

مهمترین دیدار روز گذشته دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار طی چند روز اخیر بود که به صورت دو جانبه به گفت‌وگو پرداختند. پس از این دیدار یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرگزاری فارس گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

همچنین روز گذشته وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان به گفت‌وگو ‌پرداختند و قرار است امروز ظریف و همتای چینی نیز ساعت ۸ صبح دیدار و رایزنی کنند.

دیروز با نزدیک شدن به ساعات پایانی ضرب الاجل چهار ماهه توافق ژنو بازار شایعات هم داغ شد، از یک سو برخی رسانه‌ها از حصول توافق سخن به میان ‌آورند و عده‌ای هم از حضور حسین فریدون در وین خبر دادند.برخی منابع غربی هم گزارش دادند که ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه موافقتنامه‌ شفاهی را تحت عنوان «توافق سیاسی» اعلام کرده و سپس زمانی دو ماهه برای تعیین جزئیات توافق جامع، اختصاص می‌دهند.

در این میان انتشار خبر دیدار وزیر خارجه آمریکا در وین با وزیر خارجه عربستان و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای یکی از مهمترین و جنجالی‌ترین خبرها بود. درهمین حال منابع رسانه‌ای نزدیک به ایران دیدار کری با سعود الفیصل را «غیر سازنده» و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی دانستند.

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

(اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید)

۱۸:۲۱ ۲۴ آذر دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسقط برگزار می شود.

۱۸:۱۳ وزیر خارجه آلمان مذاکرات هسته‌ای وین را بسیار سازنده خواند.

۱۸:۰۴ قرار است بیانیه مشترک دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای تا ساعتی دیگر توسط وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ کننده ۱+۵ قرائت شود.

۱۷:۵۳ آژانس: ایران اقدامات بیشتری بر اساس توافق ژنو انجام داده است. رویترز اعلام کرد آژانس بین‌‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی محرمانه اعلام کرده ایران اقداماتی بیشتری بر اساس توافق ژنو انجام داده است.

۱۷:۵۰ فابیوس: زمان بیشتری نیاز داریم زیرا ایده‌های جدیدی مطرح شده است. وزیر خارجه فرانسه پس از پایان نشست ۱+۵ و ایران مقابل هتل محل مذاکرات گفت به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا ایده‌های جدیدی مطرح شده است.

۱۷:۴۹ اشتاین‌مایر:گروه ۱+۵ ایده‌های جدید را در مورد توافق بر سر برنامه هـسته‌ای ایران مطرح کرد. وزیر خارجه آلمان پس از پایان یافتن نشست وزاری خارجه ایران و گروه ۱+۵ با حضور در جمع خبرنگاران در سخنانی گفت که شش قدرت بزرگ جهان ایده‌های جدید را در مورد توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

۱۷:۴۸ لاوروف: مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت قابل توجهی داشت. وزیر خارجه روسیه با اشاره به عدم دستیابی به توافق نهایی گفت که با این حال "پیشرفت قابل توجهی" صورت گرفته است.

۱۷:۲۷ طرفین توافق کرده اند، ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران آزاد شود.

۱۷:۰۸ وزیر خارجه آمریکا در روز پایانی مذاکرات وین قرار است با همتایان روس و ایرانی خود دیدار داشته باشد.

۱۷:۰۱ فلیپ هاموند وزریر خارجه انگلیس تمدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ تا پایان ماه ژوئن را تایید کرد.

۱۶:۵۶ هفتمین و آخرین روز رایزنی‌های ایران و شش کشور در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای لحظاتی پیش پایان یافت.

16:49 روسای جمهور ایران و روسیه در حالیکه گروه ۱+۵ در وین در حال مذاکره هستند با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند و رئیس‌جمهور روسیه به حسن روحانی اطمینان داد که مذاکرات تا بی‌نهایت ادامه نخواهد داشت.

۱۶:۳۵ وزیران امور خارجه ایران و ۱+۵ تصمیم گرفتند مذاکرات خود را بزودی و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند. توافق ژنو نیز تا ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۴/ اول جولای ۲۰۱۵تمدید خواهد شد. بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد.

۱۶:۰۹ نشریه فرانسوی «۲۰ مینوت» طی گزارشی با اشاره به زمان محدود باقیمانده تا ضرب‌الاجل تعیین شده، تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران را از لحاظ سیاسی بسیار خطرناک خواند.

۱۶:۰۹ نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور به همراه کاترین اشتون در هتل پله کوبورگ شهر وین پایان یافت.

۱۶:۰۲ خبرنگار بی بی سی گزارش داد که توافق ژنو ۳ تا ۵ ماه تمدید می‌شود و داراییهای بیشتری از ایران آزاد خواهد شد.

15:48 خبرگزاری شینهوا چین به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا اول جولای سال 2015 تمدید می‌شود.

15:34 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رسیدن به توافق قابل قبول تا مهلت ۲۴ نوامبر هنوز امکانپذیر است و گفت که هیچ‌کس خواستار از هم پاشیدن شدن مذاکرات نیست.

۱۵:۲۸ نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز دوشنبه همزمان با ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای گفت تمدید گفت‌وگوها گزینه مورد ترجیح تل‌آویو است و این رژیم امیدوار است که فشار بر ایران ادامه یابد.

۱۵:۲۶ امروز آخرین روز مذاکرات وین است. وزیران خارجه شش کشور به همراه همتای ایرانی شان پیش از ورود به اتاق مذاکرات عکس یادگاری گرفتند.

۱۴:۵۲ بعد از نشست دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا، نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ با ریاست «کاترین اشتون» در وین آغاز شد.

۱۴:۵۲ نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ دقایقی پیش در وین آغاز شد.

۱۴:۴۳ یک دیپلمات غربی تمدید توافق ژنو را تایید و گفت که تا ساعات آینده یک بیانیه سیاسی در زمینه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای منتشر خواهد شد.

۱۴:۳۱ دستیار ارشد رئیس جمهور خبر حضور خود در حاشیه مذاکرات وین را تکذیب کرد.

14:24 طبق یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات، مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بیش از چند ساعت یا چند روز تمدید نمی‌شود.

14:14 دومین رایزنی دوجانبه ظریف و کری در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای پایان یافت.

۱۴:۱۰ در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای پیش از ضرب الاجل سوم آذر(امروز) خبرگزاری رویترز از عدم موفقیت طرفین به حصول توافق و احتمال تمدید مذاکرات خبر داد.

۱۴:۰۷ منابع نزدیک به مذاکرات به رویترز اعلام کردند، در حالیکه مذاکرات به روز دوشنبه موکول شده است، احتمالاً هیچ کاهش جدید تحریم‌ها برای ایران نخواهیم داشت.

13:53 شنیده‌ها از تمدید توافق ژنو حکایت دارد ولی هنوز مدت زمان آن در حال رایزنی است.

۱۳:۴۴ رویترز از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیمه دسامبر در عمان خبر داد. خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیمه دسامبر در عمان خبر داد.

۱۳:۲۵ «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در هفتمین روز مذاکرات وین ۸ بار دیگر با یکدیگر بصورت دو جانبه مذاکره کردند.

۱۳:۲۱ یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که با رسیدن مهلت ۲۴ نوامبر، رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ امکان‌پذیر نیست و احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

12:52 تحلیلگر برجسته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت، نقش ژئواستراتژیک ملت تاریخی و بزرگ ایران در آینده خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، دغدغه غرب است.

۱۲:۴۴ یک شبکه رادیویی فرانسوی طی گزارشی با اشاره به بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه ۱+۵ در وین اعلام کرد که این مذاکرات راه به جایی نخواهد برد و حصول نتیجه و توافق قابل قبول طرفین همچنان دور از دسترس قرار دارد.

۱۲:۳۱ کنگره آمریکا در اقدامی تازه به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد هرگونه توافق با ایران که به تهران اجازه دهد ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را حفظ کند یا هرگونه تلاش برای لغو تحریم‌های ایران بدون تأیید نمایندگان کنگره را رد می‌کند.

۱۲:۱۳ ساعت ۱۰:۳۰ به وقت وین (۱۳:۰۰ به وقت تهران) وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار می‌کنند.

۱۲:۱۱ ﺩﻳﺪاﺭ ﻇﺮﻳﻒ و ﺧﺎﻧﻢ اﺷﺘﻮﻥ اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ اﺳﺖ.

۱۲:۰۷ وزرای خارجه ۱+۵ با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار می‌کنند.

11:52 چین: اگر زمان کافی نباشد تمدید مذاکرات هسته‌ای مد نظر قرار می‌گیرد. وزیر خارجه چین اعلام کرد در صورتی که زمان برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای کافی نباشد، ایران و شش قدرت هسته‌ای تمدید مذاکرات را مد نظر قرار خواهند داد.

11:37 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و وانگ یی، وزیر خارجه چین،‌ در ادامه مذاکرات هسته‌ای وین به صورت دو جانبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

۱۱:۲۵ خبرگزاری رویترز طی گزارشی با اشاره به نقش کلیدی ایران در مبارزه با عناصر داعش و اهمیت این کشور در حفظ ثبات خاورمیانه، اعلام کرد که شکست مجدد مذاکرات عواقب سختی درپی دارد که دیپلماسی فرانسه با آگاهی از آنها نمی‌خواهد بار دیگر مسئول این شکست باشد.

۱۱:۱۳ وزیر خارجه چین که صبح دوشنبه به مذاکرات هسته ای ملحق شده است به خبرنگاران گفت که دو امکان وجود دارد؛ توافق یا تمدید.

۱۱:۰۶ وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود اعلام کرد که با وزیر خارجه چین دیدار می‌کند تا وی را در جریان روند مذاکرات قرار دهد.

۱۰:۵۰ در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پیش از ضرب‌الاجل سوم آذر، بازارهای اروپایی چشم به نتیجه مذاکرات دوخته‌اند.

۱۰:۲۸ جروزالم پست: اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران را در صورت توافق بد بررسی می‌کند. جروزالم پست در گزارشی از احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران در پایان مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه ۱+۵ و عدم رضایت این رژیم از نتایج توافق احتمالی خبر داد.


اوباما : اگر با ایران توافق کنیم کنگره را راضی می کنم

عصر ایران: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد در صورت حصول توافق جامع هسته ای با ایران می تواند کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان را راضی کند.

اوباما در مصاحبه با برنامه " این هفته " شبکه خبری "ای بی سی " آمریکا با اذعان به وجود اختلافات و شکاف عمیق در مواضع دو طرف مذاکرات هسته ای ، تاکید کرد :" اطمینان دارم اگر بتوانیم به توافق جامع با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور برسیم نه تنها می توانم کنگره امریکا را بابت این توافق راضی کنم بلکه مردم آمریکا را متقاعد می کنم که اقدام درستی انجام داده ایم."

اوباما در توصیف توافق خوب با ایران گفت که این توافق باید ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای بازدارد.

ایران هر گونه تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر حق خود برای استفاده صلح آمیز از چرخه کامل سوخت هسته ای تاکید می کند.

جمهوریخواهان مخالف اوباما از 3 ژانویه سال جاری میلادی (کمتر از دو ماه دیگر) کنترل کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار خواهند گرفت.

مخالفان جمهوریخواه اوباما تهدید کرده اند در صورت به دست گرفتن کنترل کنگره طرح تشدید تحریم های ایران را به صحن سنا کشانده و آن را تصویب خواهند کرد.

اوباما در یک سال گذشته از کنگره خواسته بود این طرح را به رای گیری نگذارد، چرا که به گفته کاخ سفید تشدید تحریم های ایران، تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مساله هسته ای ایران در قالب توافق اولیه ژنو 2013 را بی اثر خواهد کرد.

اوباما در مصاحبه با ای بی سی اظهار امیدواری کرد با رسیدن به یک توافق خوب با ایران ، نه تنها رابطه ایران و آمریکا احیا شود بلکه رابطه ایران و کشورهای منطقه و جامعه جهانی شاهد بهبود باشد.

رییس جمهور آمریکا با این حال تاکید کرد انتظار ایران برای لغو فوری تحریم ها واقع بینانه نیست و تحریم ها فورا لغو نخواهند شد.


عکس: تماشای دربی در حاشیه مذاکرات

فرارو: دیروز در حالیکه ششمین روز مذاکرات هسته ای در وین جریان داشت خبرنگاران و عکاسان ایرانی در محل استقرار خود دربی 79 پایتخت را تماشا کردند.

در ادامه رایزنی‌های شش روز گذشته مذاکرات فشرده‌ همچنان برای رسیدن به توافق جامع در جریان است.

در همین حال مذاکرات روز گذشته با بازی دربی 79 تهران همزمان شد و خبرنگاران و عکاسان ایرانی حاضر در محل مذاکرات در حالی که بازی را به صورت زنده تماشا می کردند مراقب اخبار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در محل مذاکرات بودند.

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد


گفتگوی پوتین و روحانی درباره مذاکرات

خبرگزاری ایرنا: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور و «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران امروز (دوشنبه) در گفت‌و‌گویی تلفنی درباره روند و نتایج مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ در وین تبادل نظر می‌کنند.

لاوروف روز یکشنبه در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفته، رییس جمهوری روسیه قصد دارد روز دوشنبه در آخرین مهلت تمدید مذاکرات جامع هسته‌ای، با حسن روحانی رییس جمهوری ایران تلفنی گفت‌و‌گو کند.

به گفته وی، روند و نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ یکی از موارد مهمی است که دو طرف در این گفت‌و‌گو درباره آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.

به گزارش ایتارتاس، بخش عمده دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه شامگاه یکشنبه در هتل پله کوبورگ وین بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

به گزارش رسانه‌های روسی، وزیر خارجه روسیه قرار است در ساعات آینده با جان کری همتای آمریکایی خود در وین دیدار و گفت‌و‌گو کند.


نتانیاهو: هر کاری را برای تاثیر بر روند مذاکرات انجام می‌دهیم

خبرگزاری ایسنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همواره به دنبال ایجاد اختلال در روند مذاکرات ایران و 1+5 است، این بار نیز گفت که این رژیم هر کاری که بتواند در تاثیرگذاری بر روند مذاکرات انجام دهد، انجام می‌دهد.

شبکه المیادین به نقل از بنیامین نتانیاهو نوشت که وی هر کاری که بتواند برای تاثیرگذاری و جلوگیری از آن‌چه او به عنوان توافق بد در وین میان ایران و 1+5 خوانده، انجام خواهد داد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت که نتانیاهو روز یکشنبه گفت که از تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 حمایت می‌کند.

او روز گذشته با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.


تلاش می کنیم تا نیمه شب به توافق برسیم

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که کشورهای 1+5 و ایران تلاش می کنند که تا نیمه شب دوشنبه به توافق برسند.

"فیلیپ هاموند" که همانند "لوران فابیوس" همتای فرانسوی خود، به وین بازگشته از آخرین تلاش ها برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای تا نیمه شب دوشنبه خبر داده است.

طرفین مذاکره سعی می کنند پیش از به سر آمدن ضرب الاجل هسته ای در شامگاه دوشنبه راهکارهایی برای اختلافات موجود بیابند.

فیلیپ هاموند که با همتایان آلمانی و فرانسوی خود درباره چگونگی مدیریت دیدارهای امروز رایزنی کرده گفت که با وجود پیش رو بودن موضوعاتی بسیار پیچیده، تلاش ها همگی بر دستیابی به یک توافق متمرکز شده است.


نامه اسقف‌های عالی‌رتبه ایران به اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری فارس: جامعه مسیحیان ایران اعم از ارمنی و آشوری نامه‌ای را با عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا تهیه کردند که به امضای روحانیان و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مجامع رسید و برای وی ارسال شد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

به نام خدا

جناب آقای باراک اوباما

رئیس‌ جمهور محترم ایالات متحده آمریکا

ما اسقف‌های عالیرتبه کلیساهای ارمنی و آشوری در ایران و نمایندگان ایرانی ارامنه و آشوریان در مجلس شورای اسلامی، مایلیم در مورد مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 مطالبی را به استحضار برسانیم ایران کشوری است که در آن پیروان ادیان الهی گوناگون طی قرون متمادی در کنار یکدیگر زیسته‌، از میان تلاطمات تاریخی با هم عبور کرده و دارای حافظه جمعی از شرایط خوب یا سخت ایران هستند.

تجاربی که کلیساهای مسیحی ایران از زندگی اجتماعی ایران کسب کرده، نشان می‌دهد که مردم مسلمان ایران بر خلاف تبلیغات موجود، دارای تمدنی کهن، فرهنگی غنی بوده و اعتقادی راسخ به مبانی دین اسلام و آموزه‌های مذهبی خود دارند.

آداب و سنتی که در ایران بر اساس تمدن، فرهنگ، اعتقادات دینی و آموزه‌های اعتقادی شکل گرفته، تأثیرات ایدئولوژیک و اخلاقی ژرف بر نظام حکومتی، حیات سیاسی و روابط اجتماعی ایران بر جا گذاشته است که به عنوان مثال تلرانس دینی گسترده از جمله حق حضور مستقیم و بلاواسطه نمایندگان جوامع اقلیت‌های دینی با حقوق برابر در قوه مقننه کشور، آزادی‌های کامل در انجام مناسک دینی، زندگی جمعی، آموزش و تحصیل زبان مادری و مبانی دینی برای این اقلیت‌ها از دستاوردهای ملموس این واقعیت هستند.

در اواخر جنگ ایران و عراق زمانی که حکومت صدام حسین ناجوانمردانه اقدام به استفاده گسترده از سلاح کشتار جمعی شیمیایی علیه ایران کرد، نیروهای مسلح ایران بر اساس فتوای صریح امام خمینی فقید از هرگونه تهیه، خریداری، تولید و بهره‌برداری سلاح شیمیایی همواره دور مانده و با دادن قربانیان نظامی و غیر نظامی فراوان در بمباران‌های شیمیایی، هرگز به استفاده از این سلاح مخرب در جنگ مبادرت نورزید.

فتوای آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر انقلاب و فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران در مورد منع تمام صور تهیه، خریداری، تولید و بهره‌برداری جنگ‌افزارهای اتمی نیز مؤید آن است که همانند دیگر ادیان الهی، از دیدگاه مراجع و فقهای عظام شیعی وجود هر نوع سلاح کشتار جمعی اعم از شیمیایی و اتمی باطل و مردود است.

فتوا از آن جهت حائز اهمیت است که حسب اطلاع اینجانبان،‌ در بطن آئین‌ها و شعائر دینی مسلمانان جایگاهی خطیر و لازم‌الاجرا برای ایشان و خصوصا شیعیان دارد.

بر اساس این فناوری، فناوری هسته‌ای ایران از همان آغاز در مسیر بهره‌برداری صلح‌آمیز با هدف تأمین انرژی و خدمات درمان پزشکی قرار داشته است، از این رو حق ایران برای داشتن چنین فناوری حتی طبیعی و برابر با تمامی کشورها و ملل جامعه جهانی و مشمول مقررات بین‌المللی است.

در مفاهیم کتاب مقدس، آفریدگار نه تنها دوستار عدالت است، بلکه می‌خواهد به واسطه انسان‌های عادل و آگاه عدالت را بر ارض خاکی ساری و جاری کند.

ما اسقف‌های عالیرتبه کلیساهای ارمنی و آشوری در ایران و نمایندگان ایرانی ارامنه و آشوریان در مجلس شورای اسلامی کاملا از روند مذاکرات هسته‌ای کشور با گروه 1+5 حمایت کرده و حصول توافقات ملیت و برابر آن را گامی مؤثر برای رسیدن به صلح پایدار می‌دانیم و در عین حال معتقدیم که نتایج عادلانه این مذاکرات فضای تساهل و تعامل سازنده را به جای جو خشونت فراگیر در منطقه حاکم خواهد کرد.

مارنرسای بنیامین اسقف کلیسای آشوری ایران

رمزی گرمو اسقف آشوری، کلدانی و کاتولیک

ایلیاس کاراکبایان اسقف نشان کاتولیک

ماطاوس شاوردیان کشیش کلیسای انجیل ارامنه

نیونس مقدس‌نیا کشیش کلیسای انجیل و آشوری

یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان در مجلس

کارن خانلری نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس


«طرح‌ جایگزین» ایران درصورت شکست مذاکره

خبرگزاری فارس: خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داده است که تهران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای همکاری‌های خود با روسیه و چین را افزایش می‌دهد.

این مقام ایرانی که نام وی منتشر نشده، به رویترز گفته است: «قطعا ما "طرح جایگزین" (Plan B) داریم. نمی‌توانم جزئیات بیشتری در این رابطه بگویم، اما ما همیشه روابط خوبی با روسیه و چین داشته‌ایم.»

وی افزود: «طبیعتا اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، ما همکاری‌های خود با دوستانمان را افزایش داده و فرصت‌هایی در بازارمان که از پتانسیل بالایی برخوردار است، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. ما با آن‌ها در مسائل متعددی چون سوریه و عراق دیدگاه‌های مشترکی داریم.»

هرچند رویترز در گزارش خود به تشریح موانع این همکاری پرداخته و نوشته است که اجرای این طرح جایگزین «ساده نیست»، اما یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفته است که در حال حاضر فشارها بر ایران کاهش یافته و تهران اکنون در مقایسه با سال گذشته، وضعیت بهتری دارد.

وی با بیان اینکه لغو برخی تحریم‌ها و همچنین اشتیاق شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به ایران موجب کاهش فشارها شده، گفته است: «فشار بر ایران برای آنکه به هر قیمت ممکن توافق را بپذیرد، نسبت به ۱۲ ماه قبل کاهش یافته است. اگر توافقی صورت نگیرد، ایران به سمت چین و روسیه و همچنین کشورهای اروپایی که خود را برای تجارت دوجانبه با ایران آماده می‌کنند، خواهد رفت.»


عکس: نشست ظریف و لاوروف در وین

خبرگزاری تسنیم: نشست دوجانبه محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسه در حاشیه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین برگزار شد.

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد


عکس: دیدار «وانگ یی» با ظریف

خبرگزاری ایرنا: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در وین با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد


دیدار وزیران خارجه 1+5/دیدار کری و ظریف/دیدار ظریف و اشتون

خبرگزاری ایسنا: وزاری خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ قبل از ظهر امروز(دوشنبه) به وقت وین، نشست مشترک برگزار می‌کنند. این دیدار در هتل کوبورگ محل مذاکرات ایران و ۱+۵ برگزار می شود.

همچنین پیش از این دیدار نیز ظریف و اشتون با یکدیگر دیدار کردند. محمد جواد ظریف و جان کری وزاری خارجه ایران و آمریکا نیز امروز با یکدیگر دیدار دوجانبه خواهند داشت . ظریف و کری روز یک شنبه نیز دیدار دوجانبه داشتند.

به احتمال قوی پس از نشست وزیران خارجه ۱+۵، دیدار ظریف با وزیران خارجه ۱+۵ برگزار خواهد شد.


انگلیس: مواضع مذاکره‌کنندگان از یکدیگر فاصله دارد

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت:‌ علیرغم حصول پیشرفت‌هایی در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان مواضع طرفهای مذاکره کننده در خصوص موارد کلیدی از یکدیگر فاصله دارد.

فرح دخل‌الله سخنگوی عرب زبان وزارت امور خارجه انگلیس در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: موضع انگلیس با قاطعیت مشخص کرده است که یک توافق تنها زمانی ممکن خواهد بود که ایران با محدودیت‌هایی قابل توجه در برنامه هسته‌ای اش موافقت کند.

این سخنگوی وزات امو خارجه انگلیس افزود: تنها در این صورت است که جهان اطمینان خواهد یافت که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و در ازا گروه 3+3 حاضر است تا با لغو فوری تحریم‌ها موافقت کند.

وی همچنین گفت: اگرچه پیشرفت‌هایی در دور آخر مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است مواضع طرفین مذاکره کننده بر سر مسائل کلیدی هنوز از یکدیگر فاصله دارد.


دومین مذاکره دو جانبه ظریف و کری

خبرگزاری ایرنا: «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در هفتمین روز مذاکرات وین 8 بار دیگر با یکدیگر بصورت دو جانبه مذاکره کردند.

این دومین مذاکره دو جانبه ظریف و کری در دور روز گذشته است.

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز گذشته پس از نخستین مذاکرات دو جانبه ظریف و کری که 75 دقیقه بطور انجامید، به خبرنگار ایرنا گفت که دو طرف درباره سناریوهای مختلف از جمله موضوع نحوه ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.

وی افزود: در ملاقات دو جانبه ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته ای و راه حل های مربوط به آنها گفت و گو شد.

ظریف و کری پنج دور نیز با حضور کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 بصورت سه جانبه با یکدیگر مذاکره کردند.

امروز (دوشنبه) 24 نوامبر/ سوم آذر ماه آخرین روز مهلت تعیین شده میان ایران و گروه 1+5 برای مذاکرات جامع به منظور دستیابی به توافق نهایی بوده و هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تمدید مدنظر نبوده و تمرکز برای رسیدن به توافق جامع است.

ایران و آمریکا بر سر موضوعات اساسی همچون میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی اختلاف نظر دارند که در تلاشند به راه حل های مشترکی دست یابند.


واعظی: در مذاکرات موفقیتهای خوبی کسب شده

نسیم آنلاین: وزیر ارتباطات گفت: وعده رئیس جمهور به مردم در مورد مذاکرات این بوده که "مذاکره می‌کنیم اما بدون عقب نشینی از حقوقمان". این مذاکرات از مذاکرات ۵۹۸ پیچیده تراست.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن "پیچیده" خواندن مذاکرات فعلی ایران با 1+5 گفت: دو پرونده دیپلماتیک مهم در طول تاریخ ایران داریم؛ یکی مذاکرات 598 و دیگری مذاکرات هسته‌ای بوده که به مراتب پیچیده‌تر از مذاکرات 598 است.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران تاکنون گام‌های "فوق العاده‌ای" در فرایند مذاکرات برداشته اند و باید توجه داشت که ایران در مقابل پنج عضو دائم شورای امنیت و شش کشور بزرگ جهان در حال مذاکره است.

عضو سایق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: آنقدر که من در جریان مذاکرات هستم، بسیار موفقیت‌های خوبی کسب شده ولی بنای ما بر این بوده که هر قدمی که برمی‌داریم آن را نهایی تلقی نکنیم تا آنچه که می‌خواهد امضاء شود مورد رضایت قرار بگیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم مذاکرات هسته ای را در شرایط فعلی بسیار پیچیده و سخت دانست و گفت: در واقع مذاکرات هسته ای هم برای ما اعتباری و هم برای کشورهای غربی و 1+5 یک حالت حیثیتی شده، بر این اساس امیدوارم که در همین زمان باقی مانده خداوند عنایت کند و با دعای خیر مردم تیم مذاکره کننده و دولت با راهنمایی‌هایی که از طرف مقام معظم رهبری و آقای رئیس جمهور دریافت می‌کنند بتوانند آنچه که آقای روحانی به مردم وعده کرده محقق شود.

وی در پایان با بیان اینکه وعده رئیس جمهور به مردم در مورد مذاکرات این بوده که" من مذاکره می‌کنم ولی به هیچ وجه از حقوق مردم عقب نشینی نخواهم کرد"، خاطرنشان کرد: نحوه برداشته شدن تحریمها با آنچه که متعهد می‌شویم باید تناسب داشته باشد و دولت قطعا دنبال آن است که آن چیزی را در مذاکرات توافق کند که مورد رضای مردم و مقام معظم رهبری واقع شود.


تکذیب حضور برادر روحانی در مذاکرات وین

خبرگزاری ایسنا: دستیار ارشد رئیس جمهور خبر حضور خود در حاشیه مذاکرات وین را تکذیب کرد.

حسین فریدون ظهر امروز(دوشنبه) در جمع خبرنگاران با تکذیب برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر حضور وی در حاشیه مذاکرات وین آن را ساخته و پرداخته برخی رسانه های خاص دانست.


صهیونیست ها با منافقین در وین همگام شدند

خبرگزاری ایرنا: همزمان با تداوم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین، چند صهیونیست حامی رژیم اشغالگر قدس در کنار 9 منافق معترض به این گفت وگوها، مقابل هتل کوبورگ محل گفت و گوها پیوستند.

در هفتمین و آخرین روز از برنامه مذاکرات وین 8 چند صهیونیست و چند نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین همزمان نزدیک چادر سفید خبرنگاران تجمع کرد ند.

آنان همزمان از صبح مروز (دوشنبه) در محل حضور یافتند. صهیونیست ها و منافقین شعار نوشته هایی علیه مذاکرات در دست داشتند.

منافقین و صهیونیست ها در این حضور تلاش می کنند با ایجاد جنجال و موسیقی گوشخراش فضای دیپلماتیک و آرام مقابل هتل کوبورگ را ناآرام کنند.

گروهک منافقین پس از همکاری جنگی با صدام و ارتش بعثی در جنگ تحمیلی علیه ایران و مشارکت در سرکوب مردم عراق بویژه

کردها و شیعیان، چندین تن از اعضای خود را برای فراگیری عملیات جاسوسی و تروریستی ضد ایرانی به فلسطین اشغالی اعزام کرد تا از آموزش های موساد بهره مند شوند.


عکس یادگاری وزرای خارجه ایران و ۱+۵

خبرگزاری تسنیم: امروز آخرین روز مذاکرات وین است.

از ساعتي پيش وزراي خارجه 6 کشور و محمد جواد ظريف و همچنين کاترين اشتون آغاز شد.

وزیران خارجه شش کشور به همراه همتای ایرانی شان پیش از ورود به اتاق مذاکرات عکس یادگاری گرفتند.

مذاکرات جامع هسته‌ ای تمدید شد


المنار: آمریکا خواهان تمدید مذاکرات است

خبرگزاری ایسنا: المنار به نقل از یک مقام ایرانی نوشت که این آمریکا است که خواهان تمدید مذاکرات هسته‌یی با ایران است.

این شبکه هم‌چنین به نقل از یک منبع غربی نیز اعلام کرد که مذاکرات جدید درباره برنامه هسته‌یی ایران دسامبر آینده برگزار خواهد شد.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با ایسنا از تمدید مذاکرات خبر داد اما از جزییات این تمدید سخنی نگفت.

پیش از این یک عضو تیم مذاکره کننده ایران به ایسنا گفته بود که اگر تا یک‌شنبه شب بر سر رسیدن به تفاهمی سیاسی به نتیجه نرسیم به طور طبیعی و منطقی مذاکرات برای روز آخر بر روی چگونگی ادامه مذاکرات و تمدید توافق ژنو متمرکز می‌شود.

گفته می شود مذاکرات در اواخر عصر امروز پایان می‌یابد و وزیران خارجه ایران و ۱+۵ به کشورهای‌شان بازمی‌گردند.


نتانیاهو: تمدید مذاکرات ایران را ترجیح می‌دهیم

خبرگزاری فارس: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز دوشنبه همزمان با ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای گفت تمدید گفت‌وگوها گزینه مورد ترجیح تل‌آویو است و این رژیم امیدوار است که فشار بر ایران ادامه یابد.


مذاکرات ایران و ۱+۵ هفته های آینده ادامه می یابد/ تمدید توافق ژنو تا ۱۰ تیر ۹۴

خبرگزاری ایرنا: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: وزیران امور خارجه ایران و 1+5 تصمیم گرفتند مذاکرات خود را بزودی و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین اظهار داشت: توافق ژنو نیز تا 10 تیر ماه 1394/ اول جولای 2015تمدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد.

وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین این تصمیم را در نشست یکساعته امروز خود اتخاذ کردند.

هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در 7 روز گذشته در وین برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد لیکن طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق را در این مهلت قانونی نداشت.

دیپلمات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بر خط قرمزهای تهران تاکید و پافشاری کرده اند برای حفظ حقوق و منافع ملت ایران و نیز اتمام حجت با طرف غربی با تمدید این دوره از مذاکرات موافقت کردند.


متن برنامه مشترک ایران و ۵+۱ در توافق ژنو

امروز -دوشنبه- در هفتمین روز دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین پس از آنکه طرفین به دلیل اختلافات موجود نتوانستند به توافق جامع دست یابند، قرار شد که توافقنامه ژنو که سال گذشته در همین روز به تایید وزرای خارجه ایران و شش کشور رسیده بود تا 10 تیر ماه سال 1394 تمدید کنند.

متن کامل برنامه مشترک هسته‌ای بدین شرح است:

برنامه اقدام مشترک

مقدمه:

هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

در فاصله میان گام‌های اولیه و گام آخر، گام‌های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. 3+3 یا 1+5 و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم‌های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته‌ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.

عناصر گام اول

گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء،با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند:

- نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد را به صورت اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه UF6 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق نماید. خط برگشت پذیر نیز وجود نداشته باشد.

- ایران اعلام می‌کند که برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند.

- ایران اعلام می‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فوردو و یا راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.

- همانگونه که ایران در برنامه عملیاتی کردن تاسیسات تبدیل مواد، به آژانس اعلام کرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF6غنی شده تا 5 درصد بهUO2، ایران تصمیم دارد موادUF6 جدیدا غنی شده تاسطح 5 درصد طی 6 ماه آینده را به اکسید تبدیل کند.

- محل‌های جدید برای غنی سازی ایجاد نمی‌شود.

- ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد.

- عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند.

نظارت‌های بیشتر:

- ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرحهای تاسیسات هسته‌ای ایران، توصیف ساختمان‌ها در هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیفی از سطح عملیاتی که در هریک از اماکن که به فعالیت‌های هسته‌ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و تخلیص و اطلاعات در خصوص منابع اولیه.

- ارائه پرسشنامه جدید فنی راکتور اراک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود.

- اتخاذ گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انعقاد "رهیافت پادمان" در مورد راکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود.

- دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز با هدف بررسی فایل‌های ضبط شده دوربین‌ها در مواقعی که آن‌ها برای بازرسی دوره‌ای موسوم به DIV ،IIV ،PIV و بازرسی‌های سرزده در سایت حضور ندارند.

- دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به:

کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ

کارگاه‌های تولید روتورسانتریفیوژ و محل‌های نگهداری،

و معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم

در مقابل، 3+3، اقدامات داوطلبانه زیررا انجام خواهند داد:

- توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.

- تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر:

صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم خدمات مرتبط

طلا و فلزات گرانبها، وتعلیق تحریم خدمات مرتبط

- تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط

- صدور گواهی عرضه ونصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط.

- صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط

- عدم صدور قطعنامه‌های جدیدتحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد

- عدم صدور قطعنامه‌های جدیدتحریم هسته‌ای از سوی اتحادیه اروپا

- دولت امریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره ازتحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد کرد.

- یک کانال مالی به منظور تسهیلات تجارت امور انساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران در خارج از کشور ایجاد خواهد شد.

- تجات امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود. این کانال مالی شامل بانکهای خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال مشخص خواهند شد.

کانال مزبور همچنین موارد را در بر می‌گیرد

- نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد

- پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه.

- افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق.

عناصر گام نهایی راه حل جامع*

گام نهایی راه حل جامع که اعضا قصد دارند مذاکره در خصوص آن را در کمتر از یک سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع کنند، عبارتنداز:

- دارای دوره زمانی بلندمدت مشخصی خواهد بود که مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت.

- بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقتنامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

- بطور همه جانبه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فنآوری، مالی و انرژی را بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید.

- متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.

- نگرانی‌های مرتبط با رآکتور اراک که توسط آژانس با نامIR-40 شناخته می‌شود، را کاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد.

- اقدامات شفاف ساز و با نظارت بیشترمورد توافق را به طور کامل به اجراء درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجراء درآید.

- شامل همکاری بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی باشد، که این همکاری‌ها از جمله در خصوص دستیابی به راکتورهای مدرن آب سبک قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته‌ای مدرن و برنامه های تحقیق و توسعه (R&D) مورد توافق می‌باشد.

به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته‌ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.

* در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می‌شود.

در این توافقنامه بندی وجود دارد که توضیحاتی در ذیل سند (پی نوشت) ارائه شده است.

- ایران اعلام می‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز (1)، فوردو (2) و یا راکتور اراک (3) را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.

1- به این معنی که طی شش ماه، ایران به سانتریفیوژهایی که نصب شده‌اند ولی غنی سازی اورانیوم انجام نمی دهند گاز UF6 تزریق ننماید. سانتریفیوژهای اضافی نصب ننماید. ایران اعلام می‌کند که طی شش ماه اول سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهایی از همان نوع جایگزین می‌کند.

2- در چهار آبشار سایت فردو که در حال حاضر غنی سازی اورانیوم انجام می‌دهند، از این پس غنی سازی بالای 5 درصد انجام نخواهد گرفت و ظرفیت غنی سازی افزایش نخواهد یافت. گاز UF6 به دوازده آبشار دیگر تزریق نمی شود تا در وضعیت غیرعملیاتی باقی بمانند. بین آبشارها اتصال وجود نخواهد داشت. ایران اعلام می‌کند که طی شش ماه اول، سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهای همان نوع جایگزین می‌کند.

3- ایران اعلام می کند که برای رفع نگرانی‌های مربوط به احداث راکتور اراک برای شش ماه به راکتور سوخت تزریق نخواهد شد، یا آب سنگین را به سایت راکتور منتقل نمی‌کند و سوخت جدید را آزمایش نکرده یا سوخت بیشتر برای راکتور تولید نخواهد شد و تجهیزات اصلی باقی مانده نصب نخواهد شد.

4. مطابق برنامه های ایران، تولید سانتریفیوژ در ایران در این شش ماه مخصوص به جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده خواهد بود.

5. «تحریم خدمات مرتبط» به معنی هرگونه خدمات موضوع تحریم‌های اجرایی آمریکا یا اتحادیه اروپا، از قبیل بیمه، حمل و نقل یا مالی می‌باشد، تا جایی که هر یک از خدمات مذکور، مرتبط با تحریم بوده و برای تسهیل نقل و انتقالات مالی مورد نظر لازم باشد. این خدمات می‌تواند شامل نهادهای ایرانی تحریم نشده باشد.

6. رفع تحریم‌ها می‌تواند دربرگیرنده هر خط هوایی ایرانی تحریم نشده و نیز ایران ایر شود.


آزادسازی دارایی‌های ایران بر اساس توافق ژنو

خبرگزاری تسنیم: یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کرد ترتیبات آزادی دارائی‌های ایران بر اساس توافق ژنو ادامه پیدا خواهد کرد و برخی جزئیات زمان بندی در دست تنظیم است.

قرار شد مذاکرات بزودی آغاز و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافق ادامه یابد و همچنین توافق ژنو هم تا 10 تیر تمدید خواهد شد.

برخی خبرنگاران اعلام کردند ایران در این مدت به طور متوسطه ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود بابت فروش نفت را دریافت خواهد کرد.

پیش از این گمانه زنی‌ها حاکی از این بود که احتمال تمدید چندماهه مذاکرات وجود دارد و طرفین بیانیه مشترک سیاسی را پس از اتمام مذاکرات قرائت می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Mostafa

      برای راه افتادن هسته ای، مثل اینکه باید منتظر نابودی آمریکا باشیم واقعا!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج