جاباما
۱۵۵۷۵۱
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

مجوز واردات سیگار مارلبرو صادر شد

وزارت صنعت اعلام کرد: طبق اظهار نظر وزارت خارجه، مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس وجود ندارد و به همین دلیل مجوز واردات سیگار مارلبرو به کشور صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران: وزارت صنعت در واکنش به اخبار منتشر شده در خبرگزاری فارس با عناوین «اصرار وزارت صنعت برای اعطای مجوز سیگار مارلبرو به یک شرکت خاص» در ۱۷ آبان ۹۳، «اصرار وزارت صنعت برای واردات سیگار مارلبرو و مخالفت سخنگوی فیلیپ موریس» در ۲۰ آبان ۹۳، «وزارت اطلاعات اسرائیلی بودن فیلیپ موریس را تأیید کرد/ صدور مجوز توسط وزارت صنعت» در ۲ آذر ۹۳ و «مجوز ۲ میلیارد نخ سیگار اسرائیلی وزرای صنعت و خارجه را به مجلس کشاند» در ۲۴ آبان ۹۳ توضیحی را ارائه کرد.

در توضیح وزارت صنعت آمده است:

۱- انحصار مجوز واردات سیگار مارلبرو به یک شرکت

شرکت‌های صاحب برند معروف بعضاً برای بازاریابی و حضور در یک کشور از یک و یا چند نماینده برای فروش و توزیع کالاهای خود بهره می‌برند. مجوز صادر شده از سوی مرکز برنامه‌ریزی دخانیات برای نماینده رسمی این شرکت بوده است، فلذا چنانچه سازنده، نمایندگی‌های دیگر را معرفی کند آنها هم می‌توانند بر اساس ضوابط مد نظر، درخواست خود را ارائه دهند، این درخواست بررسی می‌شود و طبق ضوابط اقدام خواهد شد. بنابراین هیچ انحصاری وجود ندارد و هر کسی که بتواند نمایندگی سازنده را داشته باشد، می‌تواند درخواست خود را ارائه کند.

از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ محدودیتی در مجوز دادن به نمایندگی‌های شرکت‌های بین‌المللی وجود ندارد و در صورتی که یک برند به یک یا چند شرکت نمایندگی بدهد، این وزارتخانه هم به آنان مجوز می‌دهد اما معمولاً برندهای بین‌المللی در کشورها نمایندگی را به یک شرکت می‌دهد.

۲- صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس

بر اساس تبصره ۱ ماده ۸ قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوبه مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای تخصصی تشکیل شده و شرکت‌ها و افراد صهیونیستی مشخص و اعلام می‌شوند. در این تبصره آمده است:

«کمیته‌ای تخصصی مرکب از وزارتخانه‌های امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، اطلاعات، نفت، بانک مرکزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود که فهرست کامل شرکت‌ها و مؤسسات صهیونیستی در سطح جهان و فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع تحریم را به صورت شفاف ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون ارائه کند و به صورت سالیانه و یا حسب ضرورت بروزرسانی کند.»

دبیرخانه این کمیته در وزارت امور خارجه مستقر است و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای رسمی از این کمیته درخواست کرد تا نظر تخصصی خود را در مورد صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس اعلام کند. این کمیته در تاریخ ۱۶ شهریور ۹۳ تشکیل جلسه داد و سپس طی نامه‌‌ای رسمی در تاریخ ۳۰ شهریور ۹۳ به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس وجود ندارد.

لذا با توجه به صراحت قانون مبنی بر ملاک بودن نظر این کمیته، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور مجوز کرده است.

۳- دلیل اعطای مجوز واردات و تولید داخل محصولات شرکت فیلیپ موریس

صدور مجوز واردات و تولید داخل محصولات شرکت فیلیپ موریس (سیگار مارلبرو و باند استریت) در راستای اجرای بند ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه به شرح زیر بوده و در مجوز صادره نیز صراحتاً به اجرای این ماده قانون اشاره شده است.

در تبصره ۳ قانون آمده است: ممنوعیت ورود کالاهای غیرضروری در طی برنامه‌ پنجم برای سیگار لازم‌الاجرا نیست.

دولت مکلف است اقدامات لازم را مشتمل بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات را به عمل آورد به نحوی که تا پایان برنامه توازن تولید در داخل با مصرف برقرار شود.

لازم به ذکر است که در ۳.۵ سال اول قانون برنامه پنجم توسعه اقدام موثری برای اجرایی شدن تبصره ۳ صورت نگرفته بود و از یک سال قبل با پیگیری مناسب به عمل آمده از مجموع واردکنندگان رسمی ۱۴ میلیارد نخ سیگار تعهدات لازم جهت اجرای تبصره ۳ اخذ و برای حدود ۱۰ میلیارد نخ وارداتی مجوزهای لازم جهت ایجاد خطوط تولید در داخل کشور صادر شده و اجرای کامل قانون به صورت مستمر در حال پیگیری است.

در مجوز صادر شده شرکت مذکور متعهد شد در اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه از کمپانی تولیدکننده و مالک برنامه و تعهد تولید در ایران ظرف دو سال از آغاز واردات را اخذ و به مرکز ارائه کند.

۴- توجه به سلامت عمومی مردم و اجرای قانون

قطعاً کالایی که به صورت رسمی وارد می‌شود از نظر ضوابط استاندارد و بهداشت، بهتر قابل کنترل است تا کالایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود و هیچ نظارتی بر آنها نیست.

به دلیل واردات غیررسمی محصولات شرکت فیلیپ موریس (قاچاق) به کشور علاوه بر مخاطرات مضاعفی که برای سلامتی مصرف‌کنندگان دارد موجب عدم وصول حقوق دولت مطابق قوانین مربوطه شده است، لذا صدور این مجوز علاوه بر اجرای تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه موجب احقاق حقوق دولت و کنترل مشخصات محصولات وارداتی در گمرکات به لحاظ رعایت استانداردها می‌شود.

هم اکنون وقتی محصول دخانی به صورت رسمی وارد شود، در گمرکات کشور کارشناسان با نمونه برداری کاملاً بر کیفیت و بهداشتی بودن محصولات نظارت می‌کند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Mostafa

      الآن سیگار از یه دونه نون ارزونتره... بعد حرف از گسترش اعتیاد زده میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج