جاباما
۱۵۵۹۳۷
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

نجات یک نوزاد در هواپیمای حامل فرمانده سپاه

کمک خلبان پرواز دیشب تهران - کرمان با اقدامی ایثارگرانه جان نوزاد شش ماهه‌ای را نجات داد.

خبرگزاری ایسنا: کمک خلبان پرواز دیشب تهران - کرمان با اقدامی ایثارگرانه جان نوزاد شش ماهه‌ای را نجات داد.

مهدی صفری - فرمانده یگان حفاظت هواپیمایی فرودگاه‌های کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بوتیانیوز، از بروز حادثه‌ای در پرواز دیشب تهران - کرمان خبر داد.

وی با اشاره به حضور سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در این پرواز گفت: متأسفانه نوزاد شش ماهه‌ای دچار حادثه شد و به لطف خداوند و کمک کمک‌خلبان پرواز آقای شهاب شیرخوانی، این نوزاد احیا شد.

در ادامه گزارش این سایت آمده است: پس از شنیدن این خبر، به سراغ کاپیتان شیرخوانی کمک‌خلبان پرواز دیشب تهران - کرمان رفتیم.

شهاب شیرخوانی در رابطه با اتفاقات رخ داده در پرواز شب گذشته گفت: در سیستم هواپیمایی کار به این صورت است که وقتی انسانی از وضعیت سلامت خارج شود یک سری مجوزهایی لازم است که ما بتوانیم مشکلات ایجاد شده را حل کنیم.

وی ادامه داد: نشاندن هواپیما در مواقع اضطرار کار بسیار متفاوتی است و در هر صورت اگر یکی از مسافران دچار مشکلی شود و اتفاقی بیفتد این کار را انجام می‌دهیم اما در شرایط عادی به عنوان پیشگیری این مسأله را در نظر می‌گیریم که آدم‌ها باید در شرایط سلامت باشند یا از پزشک مربوطه مجوز خاصی داشته باشند.

شیرخوانی حادثه رخ داده در پرواز دیشب را این چنین شرح داد:

مادر و نوزاد شش ماهه‌ای در پرواز مسافربری شماره ۱۰۵۵ هواپیمایی ماهان تهران - کرمان حضور داشتند. نوزاد مشخصاً از بیماری خاصی در سیستم حنجره رنج می‌برد به گونه‌ای که حنجره را باز کرده بودند و منفذ بازی بر روی گردن نوزاد بود و یک دستگاه ساکشن که باید خلط را از ریه نوزاد تخلیه کند دائماً فعال بود تا نوزاد قادر به تنفس باشد و در پریودهای زمانی ۴۰ دقیقه‌ای این کار باید انجام می‌شد.

در هر صورت این افراد به عنوان مسافر پذیرش شده بودند و همان گونه که می‌دانید اولین کسی که با این وضعیت برخورد می‌کند سرمهماندار پرواز است که مدیریت مجموعه کابین هواپیما به عهده ایشان است و در پرواز دیشب نیز خانم بهمنی سرمهماندار پرواز بودند. البته اینجا جا دارد از زحمت‌های بی‌دریغ ایشان تشکر کنم. خانم بهمنی اطلاع دادند که چنین موردی در پرواز وجود دارد و البته مجوز پزشکی نیز به همراه دارند که می‌توانند تحت شرایط ذکر شده پرواز کنند و به طبع ما منع قانونی برای حمل این مسافر نداشتیم پس از گذشت ۴۰ دقیقه از پرواز که نزدیک به آسمان یزد بودیم و می‌خواستیم کاهش ارتفاع را جهت فرود در فرودگاه کرمان را شروع کنیم، سرمهماندار پرواز اطلاع دادند که نوزاد دچار مشکل تنفسی شده است و دستگاه ساکشن اتصال کامل با برق هواپیما ندارد.

البته این اتفاق از جمله مسائلی بود که تا لحظه انجام قابل پیش‌بینی نبود وگرنه همه کارهای قابل پیشگیری را سیستم هواپیمایی انجام داده بود. من جهت پیگیری وضعیت به کابین مسافران مراجعه کردم و دیدم که تنفس نوزاد با صدای خیلی نامناسبی انجام می‌گیرد و هر لحظه تنفس وی سخت‌تر می‌شد. ابتدا سعی کردم با ماساژ دادن ریه و سینه خلط را تخلیه کنم. در همین حال نوزاد بسیار وخیم شد طوری که دست و پا می‌زد و نمی‌توانست نفس بکشد و مدام تغییر رنگ پیدا می‌کرد و کبودتر می‌شد و البته می‌دانستیم که اگر این نوزاد خفه نشود، بعد از دو دقیقه دچار ضایعه مغزی خواهد شد.

تنها چیزی که در آن لحظه به ذهنم رسید - و با توجه به اینکه بخشی از کار ما مدیریت بحران است - این بود که می‌توانم با مکیدن از طریق لوله دستگاه ساکشن خلط ریه نوزاد را خارج کنم. این کار را انجام دادم که وضعیت نوزاد خیلی بهتر شد. از طرف دیگر پروسه‌ای بسیار حساس و موازی با کاری که ما انجام می‌دایم، هماهنگی با سیستم زمینی و مراقبت پرواز بود که این کار توسط کاپیتان صداقت‌نیا انجام شد و اینکه ما با توجه به داشتن بیماری با وضعیت گفته شده نیاز به مراقبت‌های پزشکی در فرودگاه کرمان داریم.

انصافاً همکاران و فرمانده یگان حفاظت فرودگاه‌های کرمان با توجه به بحث امنیتی تردد در محوطه فرودگاه و فرود هواپیما که جزو اساسی‌ترین بخش‌های کار امنیتی است، خوشبختانه همکاران سپاه به صرف این که بیمار یک نوزاد بود و باید سریعاً مورد کمک‌رسانی قرار می‌گرفت، خیلی سریع این هماهنگی‌ها را انجام دادند که به محض این که هواپیما در فرودگاه کرمان به زمین نشست، آمبولانس جلو هواپیما آماده بود.

جا دارد اینجا از زحمات فرمانده فرودگاه کرمان تشکر کنم. وی خیلی پیگیرانه توانست تمامی هماهنگی‌های لازم را جهت این کار انجام دهد. حتی ایشان به اختیار خودشان با وجود اینکه فرمانده سپاه پاسداران کشور در پرواز بودند، به گونه‌ای هماهنگ کردند که در اولین فرصت نوزاد را به پزشکان برسانیم و بعد فرمانده سپاه پاسداران را که به عنوان مسافر ویژه بودند پیاده کنیم.

البته دوباره زمانی که نشستیم، نوزاد دچار مشکل تنفسی شد که دوباره نوزاد را بغل کردم و سر و ته نگه داشتم که نفس وی برگردد و پس از رسیدن پزشک الحمدالله حال نوزاد خیلی بهتر شده بود.

سردار جعفری - فرمانده کل سپاه - کاملاً در جریان این کار بودند و می‌دانستند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و زمانی که نوزاد را به دستگاه متصل می‌کردیم، ایشان از یکی از همکاران من شرح حال مختصری گرفتند و با نوزاد که حالش بهتر شده بود بازی کردند و البته نگه داشتن سردار به لحاظ مسائل امنیتی در میان مسافران معمولی به صلاح نبود.

کار ما یک کار گروهی است. مجموعه کاری است از فرماندهی کاپیتان و خلبان هواپیما، مسئول کل کابین هواپیما و در نهایت من حقیر و در آن لحظه من یک تصمیم گرفتم که خدا رو شکر تصمیم درستی بود و جان نوزاد را نجات داد. اگر این کار به زنده ماندن یک ایرانی منجر شده، محصول کار شخص من نیست و یک کار گروهی است.

من مسافرمداری و اهمیت گذاشتن شرکت هواپیمایی ماهان برای مسافرانش را مشاهده کردم که تمامی پرسنل فراتر از توان خود در این قضیه کمک کردند که این نوزاد زنده و سلامت به زمین برسد که الحمدالله این کار انجام شد.

بر اساس این گزارش، سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حضور در جمع بسیجیان کرمان در این پرواز حضور داشت و پس از اطلاع از ماجرا، از زحمات کمک‌خلبان شیرخوانی تقدیر کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارزو

      آفرین به شما ... خیلی خوب کنترل کردید اوضاع رو ... خداروشکر که حال اون نوزاد بهتر شد انشالله که مشکلش به زودی حل بشه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خسته نباشید قهرمان

    • یاعلی

      خدا قوت،خدا قوت،این خبرا آدمو شارژ می کنه. این کمک خلبانم اگه دکتر میشد یه دکتر با مرام میشد."محصول کار شخص من نیست و یک کار گروهی است."

    • بدون نام

      درود بر همه / دست مریزاد / ادم چقدر خوشحال میشه

    • محمد

      درود خدا برشما وهمه همکارانت. ایرانی یعنی ایثارکردن.مرگ بر اسرائیل واربابانش که جان هزاران کودک غزه را گرفتن.

    • سرباز فدایی ایران

      درود خداوند بر انسانهای شریف و پاک نهادی که به حق مایه شادی و مباهات دیگران و رضایت پروردگارند.
      از ایرانیان این فداکاری چندان عجیب نیست لازم به ذکره که بنده بارها در فیلمهای مستند و خاطرات مردم عراق بارها شنیدم و دیدم که در دوران دفاع مقدس وقتی صدام ملعون روستاهای عراقی را بمباران شیمیایی میکرد رزمندگان ایرانی با رساندن خود به مناطق شیمیایی شده عراق تجهیزات و ماسکهای خود را به مردم عراقی میدادند و خودشان مظلومانه بر اثر عوارض شیمیایی شهید میشدند.
      جانم فدای ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج