جاباما
۱۵۶۲۶۱
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

شاهنامه دست‌ نویس فردوسی وجود دارد؟!

یک استاد شاهنامه‌پژوهی گفت: هیچ حماسه‌سرایی با فردوسی قابل مقایسه نیست.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد شاهنامه‌پژوهی گفت: هیچ حماسه‌سرایی با فردوسی قابل مقایسه نیست.

علی‌اکبر پدرام اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۳۰ نسخه معتبر از شاهنامه در کل جهان وجود دارد که معتبرترین آن‌ها نسخه خطی فلورانس است. همه نسخه‌های خطی شاهنامه بعد از مرگ فردوسی نگارش شده‌اند و متاسفانه تا کنون هیچ نسخه‌ای که با دست‌خط خود فردوسی نگارش شده باشد، یافت نشده است.

او خاطرنشان کرد: برخی معتقدند نسخه دست‌نویس شاهنامه که به قلم خود فردوسی نگاشته شده تاکنون از بین رفته ولی برخی دیگر بر این باورند که این نسخه وجود دارد و ممکن است در یکی از روستاهای ایران و یا در مجموعه یکی از کلکسیون‌دارهای بزرگ نگهداری شود.

پدرام ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس شاهنامه مربوط به ۲۰۰ سال بعد از پایان نگارش شاهنامه است و تا کنون نسخه‌ای قدیمی‌تر از آن یافت نشده است.

این شاهنامه‌پژوه اضافه کرد: شاهنامه تنها دفتری است که زندگی هزاره‌های دور مردمان ایران‌زمین را در قالبی حماسی و جذاب به نگارش درآورده است.

او با اشاره به اهمیت شاهنامه در فرهنگ ایرانی، یادآور شد: به جرأت می‌توان گفت شاهنامه بزرگ‌ترین و غنی‌ترین دانش‌نامه فرهنگ ایران است و تمامی آداب، فرهنگ و رسوم ایرانیان قدیم را همانند آینه‌ای منعکس می‌کند.

پدرام تاکید کرد: شاهنامه در ادبیات حماسی چنان جایگاهی دارد که بسیاری از ادیبان بزرگ جهان در مقابل آن سر فرود آورده و اعتراف می‌کنند هیچ حماسه‌ای توان برابری با شاهنامه را ندارد.

این مدرس شاهنامه ادامه داد: متاسفانه شاهنامه در طول سال‌های قبل در میان مردم ایران به فراموشی سپرده شده و کمتر ایرانی‌ای را می‌توان دید که حتی ۱۰ بیت از این کتاب را از بر باشد.

او تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد گسترش رویه‌ای در جهان هستیم که سعی دارد فرهنگ‌های اصیل و ریشه‌دار جهان را به سمت فراموشی بکشاند که متاسفانه ایران بزرگ‌ترین قربانی این رویه است.

پدرام در پایان گفت: نباید اجازه دهیم شاهنامه به دست فراموشی سپرده شود و برای این کار باید برنامه‌های ویژه‌ای ترتیب داد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جای دادن ابیاتی از اشعار شاهنامه در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جمشید

      چرا هیچ یک از شاهنامه شناسان جرات نمیکنند در ملا عام بگویند شعرهایی که در شاهنامه در مدح حضرت علی سروده شده الحاقی است و خیلی از همین اساتید معتقدند فردوسی مسلمان نبوده و زرتشتی است

    • بدون نام

      آقای جمشید
      دکتر جنیدی ویرایش کردن شاهنامه رو و افزوده هاشو جدا کرد. با دلیل و برهان.

    • رستم

      بعد از سی سال رنج وتلاش سرودن شاهنامه دستور قتلش توسط سلطان محمود و مفتیان مسلمان صادر شد به مازندران گریخت در اواخر عمر دوباره به زادگاهش برگشت پس از مرگ اجازه دفن او را درقبرستان مسلمانان ندادند و به ناچار در باغ شخصیش(محل فعلی ارامگاه کنونی) دفن شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج