۱۵۶۴۲۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

هیجان مذاکرات هسته‌ ای بازار را آشفته کرد

بازار آی‌تی روزهای پرتنش و ناآرامی را پشت سر می‌گذارد، در حالی که بسیاری از مصرف‌کنندگان و فعالان بازار منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و کاهش نسبی قیمت‌ها بودند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تمدید مذاکرات تا ۱۰ تیرماه سال ۹۴ بازار آی‌تی را از آرامش نسبی که داشت خارج کرد.

روزنامه جهان صنعت: بازار آی‌تی روزهای پرتنش و ناآرامی را پشت سر می‌گذارد، در حالی که بسیاری از مصرف‌کنندگان و فعالان بازار منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و کاهش نسبی قیمت‌ها بودند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تمدید مذاکرات تا ۱۰ تیرماه سال ۹۴ بازار آی‌تی را از آرامش نسبی که داشت خارج کرد و در حال حاضر برخی کالاها از جمله تلفن‌همراه و قطعات کامپیوتر در بازار با جهش قیمت مواجه شده است.

برخی از فعالان بازار معتقدند به نتیجه نرسیدن مذاکرات و جو روانی که قبل از اعلام نتیجه مذاکرات در بازار آی‌تی ایجاد شده بود تا حدودی منجر به ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش قیمت‌ها در برخی از کالاها در بازار شده بود و در حالی که مصرف‌کنندگان و فعالان بازار در انتظار شنیدن خبرهای خوش بودند اما به یکباره ورق برگشت و بازار آی‌تی نیز با تاثیر از به نتیجه نرسیدن مذاکرات جو آرام و ثبات خود را از دست داد.

محمد امیرکیایی از فعالان بازار آی‌تی و فروشنده قطعات کامپیوتری در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تا قبل از مذاکرات بازار آی‌تی بسیار آرام بود و صرفا کسانی به بازار برای خرید مراجعه می‌کردند که نیاز اساسی به یک کالا داشتند و از روی اجبار خرید می‌کردند چراکه معتقد بودند در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد می‌توانند همین کالا را با قیمت کمتری خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه این جو روانی تا حدودی روی قیمت‌ها تاثیر گذاشت، افزود: برخی از کاربران و خریداران با پیش‌بینی اینکه مذاکرات به نتیجه می‌رسد و می‌توانند کالای موردنیاز خود را با قیمت کمتری خریداری کنند، اقدام به خرید نکردند اما بلافاصله با تمدید مذاکرات مصرف‌کنندگان و خریداران به بازار هجوم ‌آورده و همین مساله باعث افزایش قیمت در برخی از کالاها شد.

کیایی خاطرنشان کرد: در حالی که جو روانی ایجاد شده به ضرر بازار است و اینکه حتی اگر مذاکرات به نتیجه می‌رسید نمی‌توانستیم یکشبه شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها باشیم و این خود پروسه‌ای زمانبر است، اما به دلیل هیجانات کاذب ایجاد شده در بازار این‌گونه برخوردها از سوی خریداران و کاربران طبیعی است و همین مساله در حال حاضر بازار آی‌تی را ناآرام و ثبات را از بین برده است.

این فعال بازار آی‌تی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار با تاثیر از نوسان نرخ ارز است، گفت: هم‌اکنون قیمت دلار در بازار با نوسان مواجه می‌باشد و همین مساله روی قیمت کالاها نیز تاثیر گذاشته است.

همچنین مهدی عبقری از فعالان بازار آی‌تی و وارد‌کننده محصولات اپل به کشور در این خصوص خبرنگار ما گفت: در حال حاضر التهابی که در بازار آی‌تی ایجاد شده است به خاطر توقع مردم می‌باشد چراکه انتظار داشتند بعد از مذاکرات قیمت دلار کاهش و قیمت‌ها شکسته شود.وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون و بعد از مذاکرات نوسان دلار چشمگیر نبوده است، گفت: اما برخی از سودجویان و فرصت‌طلبان در بازار آی‌تی به این بهانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود ظرف یک هفته آینده آرامش به بازار آی‌تی باز گردد.

عبقری تصریح کرد: اینکه مصرف‌کنندگان واقعی و برخی واردکنندگان در انتظار کاهش قیمت دلار بودند و از خرید امتناع کرده به محض به نتیجه نرسیدن مذاکرات اقدام به خرید و واردات کردند که همین رفتار هیجانی منجر به افزایش قیمت در بازار شده است.

این واردکننده رسمی در ادامه به نرخ دلار در بودجه ۹۴ اشاره کرد و گفت: در صورتی که دلار در بودجه سال ۹۴ با قیمت دو هزار و ۸۵۰ تومان بسته شود با یک جهش قیمت در تمام کالاها و محصولات مواجه خواهیم شد چراکه اجناس با قیمت بالاتر وارد کشور می‌شود و از آنجا که ارز مبادله‌‌ای به بسیاری از واردکنندگان تعلق نمی‌گیرد قیمت‌ها با جهش هفت تا هشت درصدی مواجه می‌شوند.

وی در خاتمه به ورود محصولات از مبادی رسمی به کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از محصولاتی که از مبادی رسمی وارد کشور شده و گارانتی می‌شوند نه تنها هیچ‌گونه افزایشی در قیمت آنها صورت نگرفته است بلکه ظرف چند روز آینده شاید با کاهش قیمت نیز مواجه شوند که نمونه بارز آن گوشی آیفون ۶ است که در حال حاضر با قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که همین کالا بدون گارانتی که کالای قاچاق محسوب می‌شود به دلیل بهانه کردن بالا رفتن قیمت دلار دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود.

در هر صورت به نظر می‌رسد طبق گفته فعالان بازار آی‌تی، در صورتی که رفتارهای هیجانی مصرف‌کنندگان و وارد‌کنندگان رسمی در خصوص مذاکرات و پیرامون آن فروکش کند بازار آی‌تی دوباره به روزهای آرام و با‌ثبات خود بازگردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج