جاباما
۱۵۹۰۰۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

«هاگوپیت» ۱ میلیون نفر را آواره کرد

طوفان شدید و گردباد &#۰۳۹;هاگوپیت&#۰۳۹; بخش هایی از مناطق مرکزی فیلیپین را در نوردید و شش کشته برجای گذاشت و باعث آوارگی بیش از یک میلیون نفر شد.

خبرگزاری ایرنا: طوفان شدید و گردباد 'هاگوپیت' بخش هایی از مناطق مرکزی فیلیپین را در نوردید و شش کشته برجای گذاشت و باعث آوارگی بیش از یک میلیون نفر شد.

مردم بخشی از فیلیپین از روز جمعه خود را برای مقابله با این طوفان پیش بینی شده آماده کردند، اما به رغم این آمادگی دستکم شش نفر براثر این طوفان جان خود را از دست دادند.

استان های 'ایلوئیلو'، 'سمر' و 'لیته' که بخشی از جزیره های 'ویسایا' به شمار می رود شاهد بیشترین طوفان در روز یکشنبه بودند. استان سمر نیز سال گذشته طوفان سهمگین 'های یان' را تجربه کرد که بیش از هفت هزار کشته داشت.

گردباد 'هاگوپیت' از شنبه شب با سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت از سمت اقیانوس آرام به جزیره سمر که ساکنان آن بیشتر ماهیگیر هستند، وارد شد.

این طوفان به دنبال طوفان سهمگین 'های یان' که سال گذشته هفت هزار و ۳۵۰ کشته و میلیون ها آواره به همراه داشت باعث ایجاد ترس زیادی در بین ساکنین مناطق مرکزی فیلیپین شده بود.

روزنامه 'مانیل استاندارد تودی' روز دوشنبه اعلام کرد طوفان در این مناطق فیلیپین ضعیف شده و امکان بارش باران همچنان وجود دارد.

بنا براین گزارش، به دنبال این طوفان سه نفر در استان 'ایلوئیلو' در مرکز فیلیپین براثر سرمازدگی یا 'هیپوترمی' جان خود را از دست دادند. یک نفر در شرق استان سمر کشته و یک زن و شوهر پس سقوط درخت نارگیل بر روی خانه اشان جان دادند.

دولت فیلیپین اعلام کرده است دستکم ۱۱ کشور از جمله ژاپن، استرالیا، آمریکا، انگلستان، برونئی، مالزی و چین متعهد به کمک به آسیب دیدگان این طوفان شده اند.

سرعت این طوفان از اواخر روز یکشنبه به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.

بازگشت افرادی که به دنبال اعلام وضعیت اضطراری به وسیله دولت فیلیپین محل های زندگی خود را ترک کرده بودند آغاز شده است و تاکنون برآوردی در خصوص میزان خسارات وارده ارایه نشده است.

مقامات فیلیپین مدارس بسیاری از مناطق طوفان زده را به دلیل اسکان خانواده های طوفان زده برای روز دوشنبه تعطیل کرده اند.

سازمان هواشناسی فیلیپین پیش بینی کرده است باران های شدید ناشی از این طوفان در مناطق طوفان زده که کشاورزان فقیر و جامعه ماهیگیر در آن ساکن هستند تا روز سه شنبه ادامه یابد.

این قوی ترین طوفان سال جاری میلادی در جزایر جنوب شرق آسیا بود و دستکم نیمی از افرادی که سال گذشته شاهد طوفان سهمگین 'های یان' قرار گرفتند، تحت تاثیر طوفان روز گذشته بودند.

سالانه حدود ۲۰ طوفان شدید فیلیپین را در می نوردد و موجب مرگ صدها نفر و آوارگی میلیون ها نفر می شود.

فیلیپین اواخر تیر ماه امسال نیز شاهد طوفان سهمگین و گرمسیری 'راماسون' بود که ۳۸ کشته برجای گذاشت.

فیلیپین نخستین هدف طوفان هایی است که در آب های گرم اقیانوس آرام شکل می گیرد.

آمار نشان می دهد از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ میلادی کشورهای محروم یا در حال توسعه بیش از کشورهای دیگر جهان از تغییرات آب و هوایی آسیب دیده اند و متحمل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خسارت شده اند.

این در حالی است که سازمان ملل سال گذشته جمع آوری ۷۹۱ میلیون دلار کمک مالی برای بازسازی یک ساله ناشی از طوفان 'های یان' فیلیپین را آغاز کرد و تنها ۲۳۷ میلیون دلار آن محقق شد.

'بنیگنو آکینو' رییس جمهور فیلیپین میزان خسارات ناشی از طوفان سال گذشته 'های یان' را حدود ۱۳ میلیارد دلار تخمین زده بود.

فیلیپین، کامبوج و هندوستان سال گذشته بیشترین صدمات را بر اثر تغییرات سهمگین آب و هوایی و طوفان ها متحمل شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج