جاباما
۱۵۹۴۸۹
۵۰۷۰
۵۰۷۰
پ

بازداشت عاملان کشتار یک خرس +عکس

مسئول پارک ملی دنا گفت: پس از اطلاع از حضور شکارچیان بلافاصله به همراه سه نفر از محیط بانان عازم ارتفاعات شده و پس از ساعت‌ها پیاده‌روی و دوربین کشی، دو فرد مسلح را مشاهده کردیم که در حال کندن پوست یک کل وحشی بودند...

تابناک: حدود ده روز قبل (اوایل ماه جاری) نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی دنا در جریان حضور گروهی از شکارچیان شرور و سابقه‌دار در ارتفاعات این پارک قرار گرفتند.

مسئول پارک ملی دنا گفت: پس از اطلاع از حضور شکارچیان، بلافاصله به همراه سه نفر از محیط بانان عازم ارتفاعات شده و پس از ساعت‌ها پیاده روی و دوربین کشی، دو فرد مسلح را مشاهده کردیم که در حال کندن پوست یک کل وحشی بودند.

علی افشار در گفت‌وگو با دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: از دو سمت خودمان را ‌مخفیانه به نزدیکی متخلفین رسانده و سپس برای دستگیری آن‌ها وارد عمل شدیم.

زمانی که برای بازداشت شکارچیان وارد عمل شدیم، دریافتیم در ارتفاع بالا دست ۴ شکارچی دیگر حضور دارند و ما اصلا متوجه آن‌ها نشده بودیم.

چهار متخلفی که در بالادست بودند برای جلوگیری از دستگیر شدن دو نفری که نزدیک به ما و در حال کندن پوست شکار بودند، شروع به تیراندازی به سمت مأمورین کردند.

مجبور شدیم موقتا از دستگیری متخلفین صرف نظر کرده و به سمت آنان تیراندازی کنیم.

درگیری مسلحانه شدیدی رخ داد و با توجه به برتری نفری و موقعیت بهتر شکارچیان در ارتفاع و حجم آتش گسترده از سوی آنان، هر شش نفر پس از‌‌ رها کردن لاشه شکار موفق شدند منطقه را ترک کرده و فرار کنند و عملا غیر از حفظ سلامتی محیط بانان کاری از ما ساخته نبود.

اسلحه‌هایی که متخلفین در این درگیری از آن استفاده کرده و به وسیله آن به سمت ما شلیک کرده بودند، شامل کلاشینکف و M۱ بود.

پس از فرار شکارچیان غیرمجاز در بررسی اطراف محل حضور متخلفین لاشه یک کل وحشی نیمه پوست کنده ‌و در فاصله کمی لاشه یک خرس قهوه‌ای که به ضرب گلوله کشته شده بود، دیده شد..

بازداشت عاملان کشتار یک خرس +عکس

لاشه خرس قهوه ای کشته شده توسط شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی دنا

علی افشار گفت: پس از گذشت حدود ۱۰ روز از این حادثه، چهار روز قبل (پنجشنبه ۱۳۹۳/۹/۱۳) برای انجام مأموریت گشت و کنترل عازم ارتفاعات پارک ملی دنا شدیم که مجددا حین دوربین کشی در حوالی غروب آفتاب، متوجه حضور ۴ نفر از شکارچیانی شدیم که ده روز قبل طی درگیری مسلحانه، موفق به فرار شده بودند.

با توجه به شرور بودن این گروه و احتمال درگیری مسلحانه و یا متواری شدن مجدد متخلفین، با اضافه شدن سایر نیرو‌ها، عملیات در قالب ۳ گروه دو نفره آغاز شد.

یک گروه تنها به دیده‌بانی مشغول بود و شکارچیان را با دوربین زیر نظر داشت و دو گروه دیگر از دو جهت متفاوت به متخلفین نزدیک می‌شدند.

در آستانه تاریک شدن هوا، شکارچیان به قصد شکار به سمت یک دسته کل و بز وحشی شلیک کردند؛ اما موفق به شکار نشدند.

هوا رو به تاریکی می‌رفت و شکارچیان با وجود سرمای شدید هوا، شب را در ارتفاعات اتراق کردند.

ما نیز به دلیل تاریک شدن هوا به همراه سایر محیط‌بانان تصمیم گرفتیم دستگیری متخلفین به فردا موکول شود؛ بنابراین، شب را در کوه گذراندیم.

صبح روز بعد به محض روشن شدن هوا، دوباره برای برخورد با شکارچیان وارد عمل شدیم.

محیط بانان خود را به نزدیک‌ترین نقطه نسبت به محل اقامت شبانه شکارچیان رسانده و در یک لحظه دو نفر از متخلفین را غافگیر کرده و پیش از اینکه حتی بتوانند سلاح خود را از روی زمین بردارند بازداشت شدند.

بازداشت عاملان کشتار یک خرس +عکس

دو نفر از شکارچیان شرور پس از دستگیری در ارتفاعات پارک ملی دنا

مسئول پارک ملی دنا گفت: دو نفر دیگر از گروه چهار نفره متخلفین که شب قبل پیش از تاریک شدن هوا در کنار آن‌ها بودند، در زمانی که ما متوجه نشده بودیم و احتمالا پس از تاریکی شب به قصد شکار در بخش دیگری از منطقه از دو متهم بازداشت شده، جدا شده بودند.

پس از بازداشت دو متهم، مأمورین به بازرسی از آن‌ها پرداخته و یک قبضه اسلحه تک لول شکاری، یازده عدد فشنگ چهارپاره و ۵ عدد فشنگ برنو کشف و ضبط شد؛ اما از اسلحه برنو خبری نبود.

شکارچیان متخلف شب را درون یک غار سپری کرده بودند که در بازرسی از دورن غار متوجه شدیم برای حدود دو هفته اقامت، در درون غار امکانات و آذوقه وجود دارد.

همچنین در بازرسی از گوشی تلفن همراه یکی از متهمین، عکس وی به همراه لاشه خرسی که هفته گذشته کشته شده بود، به دست آمد.

بازداشت عاملان کشتار یک خرس +عکس

سمت راست تصویر: علی افشار رئیس پارک ملی دنا / سمت چپ تصویر: دو نفر از محیط بانان حاضر در عملیات

علی افشار گفت: متهمین بازداشت شده به پاسگاه محیط‌بانی منتقل و به دلیل شرور و خطرناک بودن بلافاصله طی هماهنگی صورت گرفته به پاسگاه انتظامی تحویل و روانه بازداشتگاه شدند.

صبح شنبه ۹۳/۹/۱۵ هر دو متهم پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده و در جریان تحقیقات و بازجویی‌ها به شکار خرس قهوه‌ای در پارک ملی دنا اعتراف نمودند.

همچنین متهمین در جریان بازجویی‌ها هویت سایر همدستان متواری خود را نیز فاش نمودند که با دستور مقام قضایی، حکم جلب سایر متهمین نیز صادر شده است.
اشرار مسلح پس از کشتار یک خرس قهوه ای در پارک ملی دنا بازداشت شدند

بازداشت عاملان کشتار یک خرس +عکس

افشار گفت: این گروه از شرورترین و خطرناک ترین شکارچیان منطقه و ساکن دشتک لردگان هستند که بارها با محیط بانان منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا درگیر شده‌‌‌اند.

مهر ماه سال گذشته چهار نفر از این گروه در ارتفاعات بالای ۴۰۰۰ متر پارک ملی دنا با محیط بانان درگیر شده و پس از گذشت ساعت‌ها محاصره و شلیک حدود چهل گلوله با اسلحه جنگی ژ۳ به سمت مأمورین پس از اتمام فشنگ هایشان به همراه ۳ قبضه اسلحه ژ۳ دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

در سال ۱۳۹۲ متهمین پس از معرفی به دادگاه به قید وثیقه ۶۰ میلیون تومانی آزاد شده و پس از رسیدگی به پرونده به تازگی با صدور حکم از سوی دادگاه به تحمل ۲۰ ماه حبس به جرم حمل و استفاده از سلاح جنگی و به تحمل ۹۶ روز حبس برای مبادرت به شکار غیرمجاز محکوم شدند.

خلاصه جرائم رخ داده توسط شکارچیان شرور:

۱) درگیری مسلحانه با محیط بانان پارک ملی دنا و بازداشت به همراه ۳ قبضه اسلحه ژ۳ در مهرماه ۱۳۹۲ (حکم این پرونده صادر شده است)

۲) درگیری مسلحانه و بازداشت به همراه یک قبضه کلاشینکف، یک قبضه ژ۳ و یک اسلحه M۱ در فروردین ۱۳۹۳ (حکم این پرونده هنوز صادر نشده است)

۳) کشتار یک خرس قهوه ای، یک کل وحشی، درگیری مسلحانه و فرار از دست محیط بانان پارک ملی دنا در ابتدای آذرماه ۱۳۹۳

۴) بازداشت در ارتفاعات پارک ملی دنا به همراه یک اسلحه تک لول پیش از اقدام به شکار در ۱۴ آذرماه ۱۳۹۳

۵) اقدام به شکار غیرمجاز و فرار از دست محیطبانان در دفعات متعدد

بازداشت عاملان کشتار یک خرس +عکس

تصویر بدست آمده از تلفن همراه متخلفین مربوط به کشتار خرس قهوه ای

علی افشار اظهار داشت: از زمان دستگیری متهمین در مهرماه ۱۳۹۲ تا صدور حکم در آبان ۱۳۹۳ این متخلفین یک بار دیگر در فروردین ماه ۱۳۹۳ به همراه یک اسلحه کلاشینکف، یک قبضه اسلحه ژ۳ و یک قبضه اسلحه M۱ توسط محیط بانان پارک ملی دنا دستگیر و مجددا به قید ضمانت آزاد شدند و رسیدگی به پرونده دستگیری متهمین در فروردین ماه ۱۳۹۳ هنوز به اتمام نرسیده است.

خوشبختانه این بار دو متهم دستگیر شده با دستور مقام قضایی بصورت موقت روانه زندان مرکزی یاسوج شدند و با مساعدت قاضی پرونده قرار شده است تا زمان ابلاغ حکم مربوط به سال ۱۳۹۲ (حمل ۲۰ ماه حبس به جرم حمل و استفاده از سلاح جنگی و به تحمل ۹۶ روز حبس برای مبادرت به شکار غیرمجاز) به واحد اجرای احکام، مجرمین از زندان یاسوج آزاد نشده و دوران ۲۳ ماه محکومیت خود را بگذرانند.

علی افشار گفت: در جریان چندین نوبت درگیری مسلحانه با این گروه از اشرار طی یک سال گذشته، علاوه بر توقیف چهار قبضه اسلحه ژ-۳ ، یک قبضه کلاشینکف، یک قبضه M۱ و یک قبضه اسلحه تک لول، گلوله‌های جنگی بسیار‌ی مستقیم به سمت محیط بانان پارک ملی دنا شلیک شده و خواست خدا بوده که تاکنون کسی در جریان این حوادث کشته نشده است؛ بنابراین، از مقامات قضایی درخواست می کنم اشد مجازات را برای متهمین در نظر بگیرند.

محیط بان علی افشار، مسئول پارک ملی دنا و فرزند شهید کرامت افشار که خودش در اردیبهشت سال گذشته هدف گلوله کلاشینکف شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته است پس از این حادثه ضمن ابراز تأسف از کشته شدن یک خرس قهوه‌ای و حذف یک گونه ارزشمند توسط شکارچیان متخلف گفت: از محیط بانانم بابت از‌جان‌گذشتگی و فداکاری هایشان طی مدت اخیر تشکر می‌کنم که با وجود همه کمبودها و سختی‌ها، جانشان را در کف دستانشان گرفته‌اند و برای حفاظت از سرمایه‌های ملی با شجاعت در مقابل اشرار غارتگر ایستادگی می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج