۱۵۹۹
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

خطراتي كه در سالن‌هاي زيبايي شما را تهديد مي‌كند

بي خطر زيبا شويد

استفاده از ناخن و مژه‌هاي مصنوعي، فركننده‌هاي مو، اكستنشن كردن موها و مژه‌ها آن‌قدر شايع شده كه به جزئي از فرهنگ زيبايي خانم‌ها و دختران جوان تبديل شده است، اما چقدر در مورد خطراتي كه شما را تهديد مي‌كند، آگاهي داريد؟

بي خطر زيبا شويد

زيبايي خطرناك

دكتر دبورا جاليمن، متخصص پوست و مو و سخنگوي انجمن متخصصان پوست آمريكا و نويسنده بخش «بيماري‌هاي پوست» در كتاب «زندگي سالم براي دختران و زنان» مي‌گويد:‌ «تقريبا هيچ دختر جواني را پيدا نمي‌كنيد كه به آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي زيبايي مراجعه نكند. اين مسئله اشكالي هم ندارد اما گاهي اين مراجعات بيش از حد مي‌شود و اين، مي‌تواند مشكلاتي را براي فرد ايجاد كند.گاهي هم شيوه‌هايي براي زيبايي افراد در نظر گرفته مي‌شود كه عوارض زيادي به همراه دارد، جالب اين‌جا است كه خيلي از خانم‌ها در حالي به استفاده از شيوه‌هاي مختلف آرايشي و زيبايي روي مي‌آورند كه اصلا نيازي به آن نيست، در واقع آن‌ها صرفا براي تنوع دست به اين اقدامات مي‌زنند و اين مي‌تواند براي آن‌ها خطرناك باشد.»
در حال حاضر شيوه‌هاي آرايشي و زيبايي بسياري در جهان صورت مي‌گيرد كه در ادامه فقط به برخي موارد كه ممكن است ايجاد مشكل يا خطر كند، اشاره مي‌كنيم و به شما مي‌گوييم چطور از عوارض و خطرات احتمالي دور بمانيد.


كرم‌هاي سفيدكننده پوست

سفيد شدن به قيمت سرطان

هيچ متخصص پوستي را پيدا نمي‌كنيد كه با كرم‌هاي سفيدكننده مخالفت كند، اما چيزي كه مي‌تواند خطرناك باشد استفاده بيش از حد و افراطي از اين سفيدكننده‌ها و رنگ برهاي پوستي است. اين كرم‌ها و رنگ‌‌برها براي تغيير رنگ پوست در معرض آفتاب قرار گرفته،‌ يا پوستي كه دچار تغييررنگ ناشي از قرص‌هاي پيشگيري شده است، مناسب هستند اما مسئله اين جاست كه بايد مقدار كمي از اين مواد را آن هم در مدت زمان كمي روي پوست بگذاريد. دكتر جاليمن مي‌گويد: «اين مواد را مي‌توانيد براي ۲ هفته، ۴ هفته، يا مثلا ۱۰ هفته استفاده كنيد اما استفاده‌كردن از آن براي سال‌ها ديوانگي است.» دكتر جاليمن توضيح مي‌دهد كه چرا اين گونه است: «همه اين محصولات سفيدكننده، حاوي هيدروكوينيون هستند، يك ماده سرطان‌زاي بسيار قوي كه مانع از توليد ملانين در بدن مي‌شود. حداكثر غلظت كرم‌هاي سفيدكننده در بازار بايد ۲درصد باشد اما در بعضي از موارد زنان و دختران از مواد غيرمجاز با غلظت‌هاي ۴ تا ۶ درصد استفاده مي‌كنند. در فرانسه و ايتاليا فروش هرگونه داروي حاوي هيدروكويينون ممنوع است زيرا اين ماده جدا از سرطان‌زا بودن باعث اوكورونوزيس مي‌شود، بيماري بسيار ناشايعي كه باعث مي‌شود پوست، رنگي بين آبي تيره، بنفش يا حتي سياه كبود پيدا كند.» با اين حال در برخي كشورها محصولات سفيدكننده پوست حاوي هيدروكويينون، بدون اشاره به نام آن به فروش مي‌رسد. جالب اين‌جاست كه تحقيقات انجام گرفته توسط روزنامه شيكاگوتريبيون نشان داده كه برخي كرم‌هاي سفيدكننده حاوي جيوه هستند كه عنصري سمي است.


بي خطر زيبا شويد

محصولات مخصوص پرپشت كردن مژه‌ها

مژه‌هاي پرپشت يا چشم‌هاي نابينا؟!

تبليغات تلويزيوني محصولات مدعي پرپشت كردن مژه‌ها را ديده‌ايد؟ در آن‌ها بازيگران مشهور سينما با مژه‌هايي بسيار پرپشت و زيبا ديده مي‌شوند. اما يادتان باشد كه براي گروهي از زنان و دختران اين محصولات مي‌تواند چشم‌ها را به جاي زيباتر شدن، زشت‌تر و حتي بيمارتر كند. در ميان محصولات پرپشت‌كننده مژه‌ها «لاتيز»، كه بيش از هر محصول ديگري روي آن تبليغ شده است عوارض جانبي زياد دارد. در برخي افراد، تيره شدن (قابل برگشت) چشم‌ها، ايجاد لكه‌هاي قهوه‌اي روي چشم‌ها، ايجاد مشكل در پوست پلك‌ها و افزايش ميزان موها در پوست اطراف چشم از عوارض اين محصول است. دكتر ماركوس آسانه، متخصص پوست در دانشگاه ويرجينيا مي‌گويد: «اين محصول براي اكثر افراد بي‌خطر است.» اما در برخي موارد اثرات خطرناكي دارد... درضمن در تبليغ برخي محصولات آمده است كه بهتر است شب، قبل از به رختخواب‌ رفتن اين محصول را به مژه‌هاي خود بزنيد اما مسئله اين است كه طي خواب ممكن است دست‌هاي‌تان را به چشم‌هاي‌تان بزنيد، يا عرق كنيد و محصول همراه عرق، وارد چشم شما شود در نتيجه چشم شما در تماس با مواد شيميايي قوي قرار بگيرد. بهترين كار اين است كه اگر مي‌خواهيد از اين محصول استفاده كنيد آن را طي روز استفاده كنيد و در صورتي كه چشم‌هاي‌تان قرمز، يا دچار آب‌ريزش، يا سوزش شد، فورا محصول را از روي مژه‌ها بشوييد و به يك چشم‌پزشك مراجعه كنيد.


بي خطر زيبا شويد

ناخن‌هاي مصنوعي

شما ناخن‌هاي‌تان را مي‌كُشيد

دكتر آسانه مي‌گويد: «اين ناخن‌هاي مصنوعي از جنس آكريليك واقعا فاجعه هستند.» اين پزشك مي‌گويد كه طي چندسال اخير موارد زيادي از مراجعه به دليل عفونت ناخن ناشي از اين ناخن‌هاي مصنوعي گزارش شده كه باعث عفونت‌هاي باكتريايي و قارچي در فرد مي‌شود. اين پزشك متخصص مي‌گويد: «فاصله‌اي ميان ناخن طبيعي و ناخن‌هاي مصنوعي ايجاد مي‌شود كه باعث ايجاد يك محيط گرم و مرطوب در اين فضا مي‌شود. در نهايت، اين محيط به ظرف كشت باكتري‌ها بدل مي‌شود.» در ضمن يادتان باشد ناخن‌هاي مصنوعي ‌آكريليك مانع از تنفس طبيعي ناخن‌ها مي‌شود و همين، باعث افزايش احتمال ابتلاي ناخن‌ها به بيماري‌هاي قارچي مي‌شود. اگر اين حالت اتفاق بيفتد، قرمزي، تورم و درد در ناحيه ناخن‌ها و نوك انگشتان به وجود مي‌آيد. بدترين حالت اين است كه ريشه ناخن واقعي شما هم آسيب‌ديده باشد و در نتيجه اين ناخن هم دچار مشكل مي‌شود. دكتر جالمين مي‌گويد: «اگر به‌طور منظم و دائمي از اين ناخن‌ها استفاده كنيد قطعا ناخن‌هاي طبيعي خودتان را نابود خواهيد كرد، به‌گونه‌اي كه ديگر دوباره رشد نخواهد كرد.» بدترين مشكلي كه اين پزشك تاكنون در مورد مشكلات ناخن‌هاي مصنوعي ديده، زني ميانسال بوده كه به دليل عفونت ناخن‌هايش و سپس گسترش عفونت به استخوان‌هاي دستش مجبور شد مدت ۶ هفته را در بيمارستان بستري باشد تا با تجويز آنتي‌بيوتيك وريدي و درمان جراحي و تخليه محل عفونت، وضعيتش بهبود پيدا كند. او مي‌گويد به‌نظرش برخي خانم‌ها با تمايل به استفاده بيش از حد از ناخن‌هاي مصنوعي انگار دوست دارند تا ناخن‌هاي واقعي‌شان را از بين ببرند. وي همچنين به تمام زناني كه از اين ناخن‌ها استفاده مي‌كنند توصيه كرد كه ويتامين بيوتين را از طريق مكمل‌هاي ويتامين B كمپلكس دريافت كنند.


برخي خانم‌ها با تمايل به استفاده بيش از حد از ناخن‌هاي مصنوعي انگار دوست دارند تا ناخن‌هاي واقعي‌شان را از بين ببرند


برداشتن موها با ليزر

ليزر مي‌كنيد و رنگ به رنگ مي‌شويد

استفاده از دستگاه‌هاي ليزر براي برداشتن موها شيوه‌اي مؤثر است. اما به شرطي آن‌كه شخصي كه اين كار را براي شما انجام مي‌دهد، تحصيلات، معلومات و تجربه كافي براي اين كار داشته باشد. در اين مورد به‌خصوص افرادي كه پوست تيره دارند بايد بيشتر مراقب باشند چرا كه دستگاه‌هاي ليزر، به‌خصوص دستگاه‌هاي سنتي و قديمي‌تر به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه پيگمان‌هاي رنگي مو در ناحيه ريشه را شناسايي و هدف بگيرند، حالا اگر تكنسين و پزشكي كه خيلي خوب در اين كار ورزيده نشده است از اين دستگاه استفاده كند، ممكن است متوجه نشود كه ممكن است دستگاه، پيگمان‌هاي رنگي خود پوست را با پيگمان‌هاي رنگي ريشه مو اشتباه بگيرد و در نتيجه به لايه اپيدرم پوست آسيب بزند. در ضمن، افرادي كه پوست تيره‌تر دارند بيشتر در معرض ابتلا به تاول‌هاي پوستي هستند. دكتر آسانه مي‌گويد: «من بيماري داشتم كه هندي بود، او براي برداشتن موهاي زائد به وسيله ليزر به يك مركز زيبايي مراجعه كرده بود و پس از ليزر، رنگ ناحيه پوست صورت او با رنگ بدنش كاملا فرق كرده بود حتي لكه‌هاي كاملا سفيد درصورت او ايجاد شده بود، اين دختر جوان بسيار زيبا بود اما پس از ليزر به‌شدت صورت نامناسبي پيدا كرده بود، تلاش بسيار زيادي صورت گرفت تا حالت صورت او به شكل طبيعي برگردد.» بايد گفت در آمريكا حداقل يك‌سوم افراد از نژاد‌هايي با رنگ پوست سبزه يا تيره هستند اما تقريبا اكثريت تكنسين‌ها و پزشكاني كه با دستگاه ليزر موبر كار مي‌كنند تعليمات لازم براي كار با دستگاه در افرادي با پوست‌ تيره‌ را نديده‌اند. در اين‌گونه موارد بايد حتي از مقدار زياد‌تري ژل خنك‌كننده و مقدار كمي اشعه استفاده شود. البته خبر خوب اين كه دستگاه‌هاي ليزر جديد‌تر به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه كار در پوست‌هاي تيره با آن راحت‌تر است و خطرات كمتري هم ايجاد مي‌كند. دكتر آسانه مي‌گويد: «مهم‌ترين مسئله براي استفاده از ليزر براي برداشتن موهاي زائد اين است كه تكنسين يا پزشك با مهارت و دوره ديده‌اي را پيدا كنيد كه كاملا به استفاده از دستگاه مسلط باشد.»

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج