۱۶۰۰۵۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

برخی خودروها به زیر قیمت کارخانه رسیدند

زماني اختلاف قيمت‌ خودرو میان کارخانه و بازار، کسب‌و‌کار پرسودی را برای دلالان ایجاد کرده بود حال آنکه اين روزها نه تنها ركود در خريد و فروش جذابيت اين بازار را براي سرمايه‌گذاري از بين برده است بلكه به نظر مي‌رسد مشتريان واقعي بازار نيز تمايلي براي خريد و فروش خودرو ندارند.

روزنامه دنیای اقتصاد: زماني اختلاف قيمت‌ خودرو میان کارخانه و بازار، کسب‌و‌کار پرسودی را برای دلالان ایجاد کرده بود حال آنکه اين روزها نه تنها ركود در خريد و فروش جذابيت اين بازار را براي سرمايه‌گذاري از بين برده است بلكه به نظر مي‌رسد مشتريان واقعي بازار نيز تمايلي براي خريد و فروش خودرو ندارند.

بر اين اساس برخی از دست‌اندرکاران، بازار خودرو اين هفته را سوت و كورتر از هفته گذشته توصيف مي‌كنند. نگاهي به قيمت‌ها نيز واقعيت بازار را بهتر نشان مي‌دهد زيرا برخي محصولات اين هفته را در شيبي نزولي سپري كرده‌اند.

كاهش قيمت خودروهاي داخلي در بازار اين هفته به میزانی بوده است كه مي‌توان گفت قيمت‌ها در اين بازار شكسته شده است، براي مثال محصولي مانند پژو ۲۰۶ كه زماني در بازار كمياب بود و اختلاف قيمت چشمگيري با كارخانه داشت، به روايت برخي فعالان بازار اين روزها قيمت آن در بازار به زير قيمت كارخانه رسيده است.

اگرچه برخي از فعالان بازار عقيده دارند فرارسيدن اربعين باعث شده است برخي مشتريان خريد خود را به بعد از اين ايام موكول كنند و همين موضوع نيز باعث توقف بيش از پيش معاملات در بازار خودرو شده است؛ اما برخي ديگر از فعالان نيز مي‌گويند روند فعلي بازار اتفاق تازه‌اي نيست و از ماه‌های گذشته آغاز شده بود.

بر اين اساس مي‌توان گفت حالا از حباب قيمت‌ها در بازار خودرو كه زماني بسيار بزرگ شده بود خبري نيست. كارشناسان با اشاره به اين نكته كه به نظر مي‌رسد قيمت‌ها در بازار خودرو بيش از اين با كاهش همراه نخواهند شد، عقيده دارند هم‌اکنون زمان خوبي براي خريد خودرو است زيرا نه تنها فاصله قيمت در بازار با كارخانه بسيار كاهش يافته است بلكه قيمت برخي محصولات از قیمت كارخانه نيز كمتر شده است. اما چه اتفاقي باعث مي‌شود كه فروشندگان خودرو حاضر به فروش خودرو زير قيمت كارخانه شوند؟

يك فعال بازار در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: زماني كه فروشندگان بازار را خالي از مشتري ببينند و از سويي به نقدينگي نيز نياز داشته باشند، حاضر مي‌شوند قيمت‌ها را بشكنند تا به نوعي سرمايه خود را به گردش در بياورند يا نياز خود به نقدينگي را مرتفع كنند.

شرايط ياد شده در حالي از سوي فعالان بازار عنوان می‌شود كه خودروسازان عقيده دارند جريان فروش در نمایندگی‌ها عادي است و عرضه و تقاضا با يكديگر در هماهنگي كامل به سر مي‌برند.

خودروسازان در حالي اين تحليل را از فروش خود در كارخانه ارائه مي‌دهند كه پس از رشد توليد در سال جاري، با توجه به پايين بودن قدرت خريد بخشي از مشتريان، آنها اقدام به طراحي مدل‌هاي مختلف براي فروش كردند تا مشتريان بيشتري را براي خريد ترغيب كنند. اما در بازاري با اين سطح از ركود، هنوز محصولاتي هستند كه شرایط متفاوتی دارند و قيمت‌ آنها هر هفته روندي صعودي دارد، تندر ۹۰ كه توليد آن با اما و اگرهاي فراوان همراه و به كندي در حال انجام است، همچنان استثنا بازار خودرو به شمار مي‌رود.

افت قيمت داخلي‌ها ادامه دارد

هرچند «ركود» روايت ثابت اين روزهاي بازار خودرو است اما در رابطه با قيمت پژو ۲۰۶ دو روايت متفاوت وجود دارد. پژو ۲۰۶ تيپ ۵ كه هفته گذشته قيمت آن ۳۷ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان بود، به گفته فعالان بازار اين هفته به ۳۶ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيده است. قيمت ياد شده در حالي است كه يك فعال ديگر بازار خودرو قيمت اين خودرو در بازار اين هفته را ۳۶ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان عنوان مي‌كند كه در واقع ۳۰۰ هزار تومان زير قيمت كارخانه است.

براي مدل ديگر اين خودرو يعني ۲۰۶ صندوقدار نيز دو قيمت متفاوت از سوي فعالان بازار عنوان مي‌شود. يك فعال بازار قيمت ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان را براي اين خودرو عنوان مي‌كند كه نشان از افت ۳۰۰ هزار توماني اين خودرو نسبت به هفته گذشته دارد؛ اما يك فعال ديگر بازار قيمت V۸ را ۳۶ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام مي‌كند كه در اين صورت بايد گفت قيمت اين خودرو در بازار اين هفته با كارخانه يكي شده است.

همان‌طور كه اشاره شد، تندر ۹۰ تنها خودروي بازار است كه با رشد قيمت همراه بوده است. بر اين اساس تندر E۲ با رشدي ۵۰۰ هزار توماني در بازار اين هفته به ۴۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و مدل دنده اتومات آن نيز با جهشي يك ميليون توماني، در بازار اين هفته ۵۶ميليون تومان قيمت داشته است. رشد قيمت اين دو مدل از تندر در حالي است كه قيمت پارس تندر روي ۴۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت بوده است.

اما ديگر خودروي بازار كه با كاهش قيمت همراه بوده است، پژو پارس با داشبورد جديد است. اين خودرو با نيم ميليون تومان كاهش قيمت هم‌اكنون ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. پارس سال تك‌ايربگ اما ثبات قيمت داشته و ۳۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان قيمت دارد.

ديگر اعضاي خانواده پژو نيز در بازار اين هفته ثبات قيمت داشته‌اند. پژو ۴۰۵ بنزيني همچنان روي ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت مانده است و مدل دوگانه‌سوز آن با دو ايربگ نيز ۳۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. به گفته فعالان بازار سمند سورن اي.ال.ايكس نيز اين هفته ثبات قيمت داشته و روي ۳۵ ميليون تومان ثابت باقي مانده است و مدل ديگر آن يعني ال.ايكس نيز ۲۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است و تغييري نداشته است.

رانا هم اين هفته از ۳۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان كوتاه نيامده است. محصولات خانواده سايپا نيز اين هفته بدون تغيير بوده‌اند. به گفته فعالان بازار پرايد ۱۱۱ در بازار اين هفته روي ۲۰ميليون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت بوده است.

مدل ۱۳۱ نيز مانند هفته گذشته ۱۹ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان قيمت دارد و مدل ۱۳۲ نيز روي ۲۰ميليون و ۲۰۰ هزار تومان باقي مانده است. تيبا نيز در دو مدل صندوقدار و هاچ‌بك خود ثبات قيمت داشته و به ترتيب ۲۴ ميليون تومان و ۲۶ ميليون و ۸۰۰هزار تومان قيمت دارند كه نشان از فاصله اندك قيمت اين خودروها در بازار و كارخانه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدعلی

      اگر دوماه مردم ماشین نمی خریدن وثبت ونام نمیکردن خودروساران مجبور بودن محصولات خود را با کیفیت بالا وقیمت عادلانه بفروشند .دست دلالان هم کوتاه میشد .ولی حیف که مردم بعداز چندروز دیگر هجوم میارن واز دوباره جیب دلالان پر میشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج