۱۶۱۱۹۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

فروشندگی؛ از نگرش فعلی تا مهارتی تخصصی

امروزه در کشورهای پیشرفته جهان و تمامی کسب و کارهای موفق و بزرگ، حساسیت بسیار بالایی برای گزینش "کانال ارتباط مستقیم با مشتری" یا همان فروشنده وجود دارد.

پول نیوز - سمیه علی‌ اصغری: این روزها فروشندگی به عنوان یک شغل معمولی بسیار مورد توجه جویندگان کار قرار دارد. البته بخشی از این وضعیت متوجه بازار کار نامناسب و عدم وجود فرصت های شغلی در برابر جمعیت بیکار است. اما قطعا فروشندگی در مفهوم تخصصی بسیار متفاوت از نگرش عموم در رابطه با این شغل است. امروزه در کشورهای پیشرفته جهان و تمامی کسب و کارهای موفق و بزرگ، حساسیت بسیار بالایی برای گزینش "کانال ارتباط مستقیم با مشتری" یا همان فروشنده وجود دارد. به عبارت دیگر گزینه های مورد توجه برای انتخاب یک فروشنده چیزی فراتز از یک ضامن معتبر! است.

فروشندگان در این کلاس جهانی قطعا باید دارای تحصیلات مرتبط با علم اقتصاد، روانشناسی و مهارت های رفتاری باشند. برای مثال در هر کدام از نمایشگاههای رسمی برند مرسدس بنز، خریداران با فروشندگانی مواجه می شوند که در سطح و اندازه این برند معتبر جهانی باشند زیرا کوچکترین کاستی، اینجا به شدت خودنمایی کرده و اعتبار مرسدس بنز را زیر سوال می برد.

فروشندگی؛ از نگرش فعلی تا مهارتی تخصصی

البته ما اینقدر آرمانی به مساله نمی پردازیم اما چنین رویکردی در انتخاب فروشنده در تمامی کسب و کارهای معتبر مورد توجه قرار دارد. متاسفانه بازار کسب و کار کشورمان در مقوله فروشنده و فروشندگی دارای معایب و عقب ماندگی های بسیاری در مقایسه با استانداردهای بین المللی است که البته قسمت عمده ای از آن به دلیل عدم پرداخت تخصصی صاحبان مشاغل به این حوزه است زیرا رسم بر این بوده که همواره در جستجوی بهترین فروشنده با پایین ترین سطح حقوق باشیم که رویکرد مذکور زمینه ساز تنزل کیفیت این شغل محسوب می شود. به همین دلیل معتقدیم که اصلاح وضعیت کنونی باید از جانب صاحبان کسب و کار آغاز شود و ایشان در اندیشه افزایش سطح و جایگاه فعالیت اقتصادی خود و احترام هر چه بیشتر به مشتریان باشند.

توصیه های زیر می تواند سرآغازی برای بهبود نگرش نسبت به شغل فروشندگی در بازار کسب و کار داخل باشد:

* صاحبان کسب و کار بدانند که فروشندگی غیرتخصصی ترین شغل روی زمین نیست. معرفی خدمات و کالاهای شما در موفقیت تجارت بسیار اهمیت دارد. فروشندگان باید در عالی ترین سطح دانش نسبت به خدماتی که ارائه می کنند، قرار داشته باشند. بسیار دیده شده که مشتریان در رابطه با یک کالا اطلاعات به روزتر و دقیق تری دارند تا فروشنده آن کالا!

* تمام فروشندگان حتما نباید دیپلمه باشند. برای گزینش فروشنده در روزنامه ها و یا فضای مجازی آگهی کرده و نیروهای تحصیلکرده با گرایش تحصیلی مرتبط را برای کسب و کار خود گزینش کنید.

* مهمترین عامل پیش از ضامن معتبر باید سطح توانایی و آگاهی شخص در رابطه با نوع فعالیت اقتصادی شما باشد.

* در پرداخت حقوق رویکردهای موجود را تغییر دهید. با هزینه بیشتر خدمات مناسب تری را به مشتریان ارائه کنید. صاحب کاری که بدنبال پرداخت کمترین میزان حقوق باشد نباید انتظار بهترین فروشنده روی کره زمین را داشته باشد. شک نکنید این رویکرد در بلند مدت تجارت شما را نابود کرده و مشتریان ثابت خود را از دست خواهید داد.

* پیوسته فروشنده منتخب خود را از طریق نظرسنجی مشتریان کنترل کنید.

هر چند موارد بالا بیشتر در رابطه با فعالیت های اقتصادی با بازده مناسب کاربرد دارند اما همین قوانین را با سطح پایین تر می توانید برای کسب و کارهای کوچکتر نیز لحاظ کنید. حتی یک فروشگاه لباس و یا سوپرمارکت نیز با داشتن فروشنده ای مجرب و بافرهنگ نتایج مالی بهتری در مقایسه با سایر موارد خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج