۱۶۱۹۹۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

همبستگی استرالیایی ها با زنان محجبه

در میانه شوک ناشی از حادثه تروریستی سیدنی که در نهایت به کشته‌شدن گروگان‌گیر و دو تن از گروگان‌ها منجر شد٬ هشتگی در شبکه‌های اجتماعی متولد شد تا هم‌بستگی استرالیایی‌ها با مهاجران مسلمان ساکن این کشور را به نمایش بگذارد.

عصر ایران: در میانه شوک ناشی از حادثه تروریستی سیدنی که در نهایت به کشته‌شدن گروگان‌گیر و دو تن از گروگان‌ها منجر شد٬ هشتگی در شبکه‌های اجتماعی متولد شد تا هم‌بستگی استرالیایی‌ها با مهاجران مسلمان ساکن این کشور را به نمایش بگذارد.

دویچه وله نوشت؛ چند ساعت پس از به نمایش درآمدن پرچم سیاه منقش به «لا اله الا الله٬ محمد رسول‌الله» پشت درهای کافه‌ای که در آن هارون مونس مسلمان٬ تعدادی از شهروندان را برای ۱۶ ساعت محبوس کرده و به گروگان گرفته بود٬ وضعیت برای مسلمانان ساکن استرالیا متفاوت بود. حالا بسیاری از آنها نگران فراگیر شدن رفتارهای «ضد اسلامی» و نشات گرفته از «اسلام‌هراسی» علیه کسانی بودند که «پوشش اسلامی» دارند.

کاربران استرالیایی شبکه‌های اجتماعی٬ برای رفع نگرانی‌های معطوف به برانگیخته شدن «احساسات ضد اسلامی» و اعلام هم‌بستگی خود با مسلمانان ساکن این کشور٬ هشتگی ساختند که به سرعت در سراسر جهان فراگیر شد و توجه و حمایت میلیون‌ها کاربر را جلب کرد.

هشتگ #illridewithyou زمانی متولد شد که یک زن استرالیایی٬ شهروند مسلمان محجبه‌ای را دید که برای در امان ماندن از تهدیدات احتمالی ناشی از هویت اسلامی گروگان‌گیر٬ حجاب از سر خود برداشت.

ریچل جیکوبز٬ متاثر از مشاهده این ماجرا در پی آن زن مسلمان در ایستگاه قطار دوید و به او گفت: «حجاب‌ات را سر کن؛ من همراه تو خواهم بود.» ریچل سپس این ماجرا را با هشتگ در قالب استتوسی در فیس‌بوک نوشت. به گفته او آن زن پس از شنیدن این حرف٬ گریه سر داد٬ او را در آغوش کشید و سپس تنها به راه خود ادامه داد.

هشتگ I'll Ride with You به سرعت توجه بسیاری از کاربران را در سراسر جهان برانگیخت و تبدیل به کمپینی گسترده علیه تبعیض شد. ماجرا از مرزهای فیس‌بوک فراتر رفت و به توییتر هم کشید و از آسیا و اروپا تا آمریکای شمالی و آفریقا٬ بیش از ۳۰۰ هزار توییت با ذکر این هشتگ منتشر شد و راسل کرو٬ سوپرستاره مشهور سینما که در سیدنی بزرگ شده هم با انتشار توییتی به این کمپین پیوست.

پیش از این در پی انتشار خبر گروگان‌گیری٬ که عامل آن هارون مونس٬ مهاجر ایرانی ۵۰ ساله‌ای با نام اصلی «محمدحسن منطقی بروجردی» بود٬ مواردی از تقابل با شهروندان مسلمان در وسایل حمل و نقل عمومی در استرالیا گزارش شده بود. در پی روشن شدن گرایش مذهبی گروگان‌گیر٬ بسیاری از هم‌کیشان او در استرالیا بیم آن داشتند که در خیابان‌ها و وسایل نقلیه٬ مورد اذیت و آزار کسانی قرار گیرند که از رخ‌داد این گروگان‌گیری مرگ‌بار خشم‌گین‌اند.

بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان در استرالیا زندگی می‌کنند که نزدیک به نیمی از آنها ساکن سیدنی‌اند و با توجه به این‌که بسیاری از آنها در حومه غربی سیدنی زندگی می‌کنند٬ برای رفت‌وآمد مجبور به استفاده از حمل‌ونقل عمومی‌اند. نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از انجمن‌های ملی مسلمانان استرالیا گزارش داد که در چندین مورد شهروندان به صورت زنان محجبه آب دهان پرتاب کرده‌اند.

کمپین «من در کنار تو خواهم بود» به مرزهای دنیای دیجیتال محدود نماند و به سرعت می‌شد در ایستگاه‌های قطار و اتوبوس شهری٬ این هشتگ را روی کیف و کوله کسانی دید که می‌خواهند به هم‌نوعان خود کمک کنند تا از آزار و هرگونه تهدیدی در امان بمانند. برخی از شهروندان ساعات دقیق رفت‌وآمد خود را در توییتر و فیس‌بوک منتشر کردند تا مسلمانانی که می‌خواهند بتوانند با هماهنگی همراه آنان باشند.

ریچل جیکوبز پس از فراگیر شدن کمپین٬ در فیس‌بوک خود از همه کسانی که همراه آن بودند تشکر کرد و نوشت: «اقدام من حرکت کوچکی برای یک غریبه بود در واکنش به ناراحتی‌ام از این‌که کسی صرفا به خاطر باورهایش احساس ناامنی کند. ماجرا محدود به من نیست و من قهرمان نیستم. همه کسانی که این جنبش را آغاز کردند به‌گونه‌ای باورنکردنی الهام‌بخش‌اند و هرکسی به این جنبش پیوسته مسیری برای صلح گشوده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج