۱۶۲۴۹۶
۵۰۴۶
۵۰۴۶
پ

۱۰ فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

بنیاد فیلم آمریکا فیلم هایی را در ژانر درام دادگاهی قرار می دهد که در بیشتر سکانس های آن دستگاه قضایی نقش مهمی را ایفا می کند.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند





مجله همشهری سرنخ - میترا شکری: بنیاد فیلم آمریکا فیلم هایی را در ژانر درام دادگاهی قرار می دهد که در بیشتر سکانس های آن دستگاه قضایی نقش مهمی را ایفا می کند. در تازته ترین لیستی که این بنیاد اعلام کرده، به معرفی بهترین فیلم هایی پرداخته شده که در تمام طول تاریخ درخصوص روند یک دادگاه ساخته شده است.

در Top Ten این شماره، فیلم هایی را مرور می کنیم که بیشتر سکانس های آن در سالن دادگاه روایت می شود و تلاش های یک وکیل را برای رهایی موکلش به تصویر می کشد.

1- کشتن مرغ مقلد - 1962

To Kill a Mockingbird

فیلم سینمایی «کشتن مرغ مقلد» یکی از فیلم هایی است که هنوز بعد از گذشت 54 سال محبوب مردم آمریکاست و در یک نظرخواهی اینترنتی درباره محبوب ترین فیلم های سینمایی تاریخ، مقام سی و پنجم رااحراز کرد.

زندگی آدم های این فیلم که براساس کتابی به همین نام ساخته شده است، فضای آرامی دارد اما ناگهان با حادثه ای کوچک همه چیز دگرگون می شود.

مردی به اسم «آنیکوس» وکالت مرد سیاهپوستی به نام «تام رابنیسن» را برعهده می گیرد که متهم به تعرض به یک دختر سفیدپوست به اسم «میلا» است.

بعد از این دادگاه افکار عمومی سفیدپوستان علیه سیاهپوستان تحریک می شود. مردم آمریکا مرد سیاهپوست را مقصر می دانند. محور اصلی اتفاقاتی که در این فیلم رخ می دهد آتیکوس است؛ مردی که حتی بعد از برعهده گرفتن وکالت این سیاهپوست در زندگی شخصی و خصوصی اش هم دچار مشکلاتی می شود.

بعد از اکران این فیلم سینمایی بود که آتیکوس به عنوان برترین قهرمان تاریخ سینمای آمریا انتخاب شد و این عنوان هنوز هم بعد از سال ها متعلق به اوست.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۲- کرامر علیه کرامر ۱۹۷۹

Kramer vs kramer

در فیلم سینمایی کرامر علیه کرامر، ماجرای قتلی در میان نیست. مسئله اصلی، طلاق است؛ طلاقی که پای یک زوج و فرزندشان را به دادگاه باز می کند.

این فیلم سینمایی که برخی اعتقاد دارند فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی شبیه به آن است، درباره مردی به اسم «ند» است که بعد از خروج همسرش از زندگی اش، مجبور می شودس رپرستی پسرش را برعهده بگیرد که این مسئله باعث صدمه رساندن به کارش می شود. دادگاهی که در این فیلم برپا می شود، برای حق حضانت کودک است. دادگاهی تاثیرگذار شبیه همانی که اصغر فرهادی در جدایی نادر از سمین آن را به تصویر کشید.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۳- دوازده مرد خشمگین

۱۲ Angry Men

نمای آغازین فیلم با معرفی ۱۲ عضو هیات منصفه در دادگاهی شروع می شود. هیات منصفه ای که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد و عجیبی دارند.

این فیلم سینمایی که براساس یک داستان کوتاه ساخته شده است درباره ۱۲ عضو هیات منصفه یک دادگاه است که همگی اعتقاد دارند مظنون ۱۸ ساله شان درباره قتل پدرش گناهکار است.

دراین میان، یکی از اعضای هیات منصفه به اسم «دیوید» اعلام می کند که در این خصوص دودل است. یکی از خصوصیات اصلی این درام دادگاهی، کشمکش و اضطرابی است که بیننده احساس می کند. اضطرابی که باعث می شود یک ثانیه از فیلم را از دست ندهد. درباره این فیلم جالب است بدانید که تنها دو نسخه اصل وجود دارد که هر دو در موزه رادیو و تلویزیون آمریکا نگهداری می شود.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۴- فریادی در تاریکی - ۱۹۸۸

A Cry in the Dark

فیلم در تاریکی که در استرالیا و نیوزیلند تحت عنوان «فرشتگان شیطانی» اکران شده است را «فرد شیپسی» کارگردانی کرده است. مریل استریپ در آن سال برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. نزدیک به ۸۰ درصد از این فیلم سینمایی در دادگاه می گذرد. دادگاه تشکیل شده درباره یک زن استرالیایی است که همه گمان می کنند نوزاد خودش را کشته است. او مظنون اصلی قتل به حساب می آید اما در دادگاه تلاش می کند ثابت کند گناهی مرتکب نشده است. مریل استریپ در این فیلم سینمایی، یکی از بهترین بازی های خودش را به تصویر کشیده است.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۵- ترس کهن - ۱۹۶۶

PRIMAL FEAR
ترس کهن بیشتر از اینکه یک فیلم دادگاهی و درام باشد یک فیلم جنایی مهیج به حساب می آید که در واقع به خاطر صحنه های دادگاهی اش در این لیست جا خوش کرده است، در این فیلم، نقاب از چهره سیستم قضایی و دولتی آمریکا برداشته می شود. این فیلم از بیننده می خواهد که به همه اتفاقاتی که در آن رخ می دهد شک کند.

ماجرا از آنجا شروع می شود که در پی قتل اسقف شیکاگو و دستگیری «آرون» - یکی از خدمه کلیسا - به اتهام قتل، وکیل سرشناسی به اسم مارتین برای اینکه شهرتش را بیشتر کند، قبول می کند که به شکل رایگان از او دفاع کند. در این فیلم، «ادوارد نورتن» که نقش متهم به قتل را بازی می کند، برای اولین بار نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۶- شاهدی برای تعقیب - ۱۹۵۷

Witness for the Prosecution

آنهایی که دنبال دیدن فیلم های جنایی همراه با معماهای عجیب و غریب هستند، بعید به نظر می رسد که «بیلی وایدلر» را نشناسند. او استاد خلق فیلم های جنایی است و فیلم «شاهدی برای تعقیب» نمونه فوق العاده ای از خلاقیت های اوست.

داستان این فیلم در سال ۱۹۵۳ می گذرد. «ویلفرد» - مشهورترین وکیل شهر - که بازنشسته شده و به دلیل سکته قلبی نمی تواند پرونده های سنگین قبول کند، از قضا درگیر یک پرونده قتل می شود و تصمیم می گیرد وکالت آن را برعهده بگیرد.

موکل او «لئونارد» نام دارد. فردی که با یک بیوه پولدار ۶۰ ساله آشنا می شود و بعد از چند روز با به قتل رسیدن بیوه، او مظنون اصلی به حساب می آید. نیمی از صحنه های اصلی این فیلم سینمایی صحنه های دادگاه است که به جرأت می توان گفت کارگردان این کار یکی از بهترین و موثرترین صحنه هار ا به تصویر کشیده است.

یکی از نکات جالب درباره این فیلم این است که کمپانی سازنده آن از تمام مردمی که برای دیدن فیلم به سینما می آمدند امضا می گرفت و می خواست سوگند یاد کنند که پایان فیلم را لو ندهند چرا که در ادامه فیلم اتفاقی رخ می دهد که نظیرش را در هیچ فیلمی نخواهید دید.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۷- تشریح یک قتل - ۱۹۵۹

Anatomy of a Murder

این فیلم یکی از بهترین ساخته های «پره مینچر» است و دلیل اصلی خوب بودن این فیلم بازی زیرکانه استوارت در نقش «بیل بیگر» است. بیگر وکیلی است که برای پیروزی در یک پرونده قضایی دست به هر نیرنگی می زند.

جلسه دادگاهی که در این فیلم به تصویر کشیده می شود درباره جلسه محاکمه «ستوان فردریک مانیون» است که صاحب یک رستوران را به دلیل تعرض به همسرش با گلوله کشته است.

وکیل زبده و کاربلدی که برای دفاع از ستوان فردریک انتخاب شده است دست به هر کاری می زند که کار او را غیرعمد و غیر ارادی جلوه دهد اما در ادامه اتفاقاتی رخ می دهد که بیننده به همه چیز شک می کند.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۸- محاکمه در نورنبرگ - ۱۹۶۱

Judgment at Nuremberg

محاکمه در نورنبرگ یک ماجرای واقعی از محاکمه وزارت دادگستری آلمان نازی را به تصویر می کشد که در نورنبرگ تشکیل شده است. متهم اصلی این دادگاه وزیر امور دادگستری آلمان نازی است که فرانس لگربرگر نام دارد که در دادگاه به دلایل ملاحظات امنیتی نامش را به «ارنست یاونینگ» تغییر داده اند.

اتفاق اصلی که در دادگاه نورنبرگ وجود دارد این است که کارگردان سعی می کند به مخاطب نشان بدهد که چطو رمی شود یک ملت در خرابکاری و جنایت همگی با هم شریک باشند؟

این فیلم سینمایی از آنجا که درباره یک واقعه تاریخی مهم ساخته شده است، دارای جذابیت های فراوانی است و حتی اکنون با گذشت سال ها از زمان ساخت آن، باز هم جزو برترین فیلم های سینمایی با محوریت دادگاه به حساب می آید.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۹- چند مرد خوب - ۱۹۹۲

A Few Good Men

شعار اصلی فیلم سینمایی چند مرد خوب این است که «هر کاری می خواهی انجام بده ولی زمان نشون می ده که چیکار کردی.»

داستان این فیلم درباره سربازی است که در یک واقعه دریایی می میرد و دو دوستش مرگ او را گزارش می دهند. در این بین زنی متوجه می شودکه مرگ کمی مشکوک است. او وکیل تنبل و نابلدی را (با بازی تام کروز) انتخاب می کند تا روی این مسئله تحقیق کند و ماجرای اصلی قتل روشن شود.

دادگاهی که در فیلم سینمایی این چند مرد خوب رخ می دهد یک دادگاه داغ و مهم است؛ از آنهایی که تیتر اول تمام روزنامه های شهر می شود و همه به دنبال این هستند که ببینند انتهای ماجرا چه می شود. این فیلم جزو اولین فیلم هایی است که تام کروز در آن حضور پیدا کرده است.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند

۱۰- در کمال خونسردی - ۱۹۶۷

In Cold blood

فیلم سینمایی «در کمال خونسردی» بر مبنای ماجرای واقعی قتل عام فجیع خانواده کلاتر ساخته شده است که ۱۵ نوامبر ۱۹۵۹ در کانزاس رخ داد. این فیلم که در چهار رشته نامزد اسکار بود درباره دو زندانی به نام «پری اسمیت» و «دک هیکا» است که بعد از آزادی از زندان تصمیم به دزدی می گیرند. آنها می دانند که کشاورزی به اسم «کلانر» صد هزار دلار در خانه اش دارد و بهترین گزینه برای دزدی به حساب می آید. آن دو به خانه کلانر می روند اما زمانی که پولی به دست نمی آورند تصمیم می گیرند تمام اعضای خانه را قتل عام کنند. ماجرای اصلی این فیلم دادگاهی است که برای محکومیت این دو جنایتکار برگزار می شود.

10 فیلم برتر که در دادگاه روایت شدند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج