۱۶۲۸۷۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فرکي: هرگز از موفقيت سير نمي‌شوم

حسين فرکي يک نام آشنا و قديمي در فوتبال ماست. دستيار سابق برانکو ايوانکوويچ در تيم‌ملي که به مجرد حضور در کسوت سرمربيگري کارايي ويژه اي از خود نشان داد.

ورزش سه: فرکی که هدایت تیم سپاهان را برعهده دارد، با کارنامه ای قابل قبول به تعطیلات رفته و امیدوار است در پایان فصل قهرمانی را جشن بگیرد. مشرح گفت‌وگوی مفصل "ورزش سه" با سرمربی سپاهان را بخوانید. گفت‌وگوهای ما با مربیان لیگ‌برتر کماکان ادامه خواهد داشت.

* چرا سپاهان هنوز در فصل نقل و انتقالات بازیکنی جذب نکرده؟

در این مدت برای تقویت تیم بازیکنانی را مدنظر گرفتیم اما هنوز هیچ بازیکنی به سپاهان برای ادامه مسابقات به سپاهان اضافه نشده است. در حال مذاکره با بازیکنان مدنظرمان هستیم و در چند روز آینده به نتیجه در این رابطه می رسیم. برایمان فرقی نمی کند بازیکنان معروف یا گمنام باشند فقط می خواهیم به تیم کمک کنند.

* برای نیم فصل دوم مذاکره ای با آندارنیک تیموریان داشتید؟

در این مدت هیچوقت صحبتی با آندرانیک تیموریان نداشتیم و مذاکره ای نکردیم. تا آنجائیکه می دانم آندو درگیر استقلال است و بازیکن این تیم محسوب می شود.

* کیفیت لیگ را از ابتدای فصل چطور دیدید؟

من تقریبا از اواسط فصل به بازی های لیگ برتر ورود کردم و به طور رسمی در لیگ مشغول به کار شدم. قبل از اینکه به سپاهان بیایم بازی های لیگ برتر را می‌دیدم اما به نظر من بازی های لیگ امسال کیفیتش پایین تر از سال گذشته بوده و مانند پارسال از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است.

* به نظر شما دلیل کیفیت پایین لیگ چه بوده است؟

به نظر من مهمترین دلیل این مساله بحث سربازها از ابتدای فصل بوده چون همه دل نگران بودند و همین مساله تاثیر منفی روی خود بازیکنان، تیم هایشان و لیگ گذاشته. هر تیمی نگران این مساله بود که بازیکن سرباز دارد یا نه و بعد از اعلام شدن هم بعضی از تیم ها نفرات اصلی شان را از دست دادند. البته من در مقایسه با پارسال می‌گویم لیگ کیفیت خوبی نداشته.

* نظر شما به عنوان کسی که دو بازیکن خود را بخاطر سربازی از دست دادید، در خصوص وضعیت این بازیکنان چیست؟

به غیر از شجاع و علی حمودی که بازیکنان سپاهان بودند، بازیکنان فولاد هم در این خصوص با من صحبت کردند و سعی کردم به آنها دلگرمی بدهم. در این خصوص نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد. در رابطه با تصمیم گیری ها ما فقط شنونده بودیم. اگر بخواهیم واقعیت را نگاه کنیم این اتفاق افتاده و شاید خیلی ها در این مساله ضرر کردند. این موضوع تاثیر منفی روی همه داشته و بازیکنان خیلی متضرر شدند.

* از مسوولین برای روشن شدن وضعیت این بازیکنان چه درخواستی دارید؟

من از تصمیم گیرندگان این مساله خواهش می‌ کنم نگاه مثبتی داشته باشند. درست است خلافی انجام شده، به هر حال خلاف خلاف است اما بازتاب این مساله بیشتر در فوتبال بوده تا جاهای دیگر و دودش در چشم فوتبالی ها رفته. خیلی ها در این مساله دخیل بودند و نباید یک طرفه به این قضیه نگاه کرد. شاید بازیکنان کمترین تقصیر را داشتند اگر قرار است کسی جریمه شود، باید تمام کسانی که در این ماجرا دخیل بودند جریمه شوند. درخواست من این است که مساعدتی شود و با توجه به اوضاع خانواده این بازیکنان خودشان و جامعه فوتبال تصمیم بگیرند. البته با توجه به بحث حق و عدالت و اینکه تخلف از نظر ما تایید شده نیست. اما نگذارند فوتبال این بازیکنان نابود شود چون فوتبال ما هم ضرر می‌ کند.

* چند ساعت در روز برای کار مربیگری وقت می‌ گذارید؟

مربیگری فقط این نیست که در روز ۲ ساعت سر تمرین حاضر شوی واقعا برای این کار وقت زیادی می‌ گذاریم و اگر زمان نگذاریم موفقیتی حاصل نمی‌ شود.یکی از عوامل موفقیت همین کار زیاد است و شاید بگویم در روز حدود ۱۰، ۱۲ ساعت فارغ از بحث تمرین درگیر کارهای مربیگری هستیم.

* در مربیگری آرزویی داشتید که برآورده نشده باشد؟

من دوست دارم تا وقتی هستم برای فوتبال مفید باشم. انسان همیشه آرزو دارد و هیچ وقت از لطف ها و مرحمت های خداوند سیر نمی‌ شود و دوست دارد ادامه دهد. من در این چند سال همه چیز در فوتبال را دیده ام و به خیلی چیزها رسیده ام. هم در بازیگری و هم در مربیگری اما خودم را به دست تقدیر الهی سپرده ام و راضی ام به رضای خدا.

* بعد از اینکه کرانچار از سپاهان رفت و شما جایگزین شدید، بازیکنان احساس نزدیکی زیادی به شما داشتند. واقعا چه‌کار کردید که بازیکنان هیچ دافعه‌ای نسبت به تعویض مربی محبوبشان نداشتند؟

این محبت بازیکنان را می‌ رساند که از همان ابتدا بارها اعلام کردند در تمرینات راحت هستند و مشکلی وجود ندارد. به هر حال با توجه به عملکرد و شناختی که در این چند سال در فوتبال داشتم، توانستم سریع تر با بازیکنان ارتباط برقرار کنم که این مساله پوئن مثبتی برای من محسوب می‌ شود. در فوتبال همیشه جابجایی وجود دارد اما کرانچار خودش رفت و من هم در فضای دوستانه ای به سپاهان آمدم. همه چیز برمی گردد به شخصیت کرانچار چرا که ما با هم دوست بودیم و قبل از اینکه به سپاهان بیایم با او صحبت کردم. بازیکنان هم در این چند سال از من شناخت داشتند و این ارتباط سریع تر شکل گرفت.

* در این مدت که به عنوان سرمربی سپاهان مشغول به کار شدید، شرایط این تیم را چطور دیدید؟

خوشبختانه در همان بازی اول مقابل پدیده بازی را بردیم و دو، سه مساوی خوب داشتیم و البته یک شکست. ما برای جا افتادن نیاز به زمان داشتیم و بعد از شناخت و تجربه ای که در اصفهان کسب کردم، تیم شکل گرفت. در جام‌حذفی یک بازی استثنایی با شرایط خاص جلوی گل گهر داشتیم که تا به حال چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم. بعد هم یک شکست ناباورانه مقابل راه‌آهن به دست آوردیم. به غیر این دو شکست در مجموع از وضعیت سپاهان در این چند هفته راضی بودم.

* از بازیکنانتان در این چند هفته رضایت داشتید؟

بله، از بازیکنان راضی بودم اما در این چند هفته مصدوم داشتیم. ۲ بازیکنانمان را به خاطر سرباز از دست دادیم. در چند بازی، بازیکن سه کارته داشتیم و به همین خاطر دو بازی آخرمان که در نیم فصل دوم بود، تیممان کامل نبود. به نظر من تیم مان نسبتا خوب نتیجه گرفت و توانستیم به بالای جدول بیاییم.

* بعد از تعطیلات طولانی مدت فکر می‌ کنید همین روند ادامه پیدا کند؟

واقعا نمی‌ دانم چه اتفاقی می‌ افتد. فوتبال ما سکه است باید بندازیم بالا تا ببینیم چه می‌ شود.

* در بازی با گسترش فولاد درگیری ای بین خلعتبری و علی کریمی به وجود آمد، بعید بود همچنین اتفاقاتی در تیم حسین فرکی بیافتد ...

من هم بعد از بازی در رختکن این موضوع را گفتم و به بازیکنان گوشزد کردم که انتظار دارم در فوتبال به همه چیز توجه کنم و احترام بزرگ و کوچکی در تیم مان باید وجود داشته باشد و بازیکنان به این مساله توجه کنند. از این اتفاقات در فوتبال می‌ افتد و بازیکنان هم بعد از بازی اعلام کردند که مساله خاصی نبوده و این اتفاقات مورد تایید من نیست و نباید تکرار شود.

* محرم نویدکیا دیگر نمی‌ تواند برای سپاهان بازی کند؟

هنوز وضعیت محرم مشخص نشده، او منتظر است ویزایش برای سفر به آلمان درست شود و در صحبتی که با من داشته همین حرف را زد. او باید به آلمان برود تا پزشکان وضعیتش را مشخص کنند. باید دید او می‌ تواند به فوتبال ادامه دهد یا برای سلامتی اش خطرناک است.

* از داوری های لیگ رضایت داشتید؟

در این فصل چند داور جوان به چرخه داوری اضافه شدند و در کنار داوران با تجربه تلفیقی از جوانی و تجربه در داوری هایمان به وجود آمده، داورهای جوان نیاز به کمک دارند مثل بازیکنان جوان تا در این فضا جا بیافتند. ما امیدوار هستیم تمام ارکان فوتبال از جمله مربیان، بازیکنان و مدیران به داوران کمک کنند تا اشتباهاتشان حل شود. من هم به سهم خودم اعلام می‌ کنم از داوران دور نیستم و به آنها کمک می‌ کنم.

* خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند محمدرضا خلعتبری جایش در تیم‌ملی خالی است. شما به عنوان سرمربی تیم باشگاهی این بازیکن نظرتان در مورد دور ماندن او از جام ملت های آسیا چیست؟

قبلا هم عرض کردم اگر از نظر فنی نگاه کنیم باید بگویم محمدرضا می‌ توانست در لیست تیم‌ملی باشد و حتی در جام ملت های آسیا بازی کند و در مقایسه با کسانی که در جام ملت های آسیا در تیم‌ملی هستند، در لیست تیم‌ملی جای بگیرند. اما اگر مساله فنی نیست و چیز دیگری است کی‌روش باید خودش پاسخ دهد. من می‌ گویم از نظر فنی خلعتبری بازیکن فوق العاده ای است و به شخصه هیچ مورد خاصی در او ندیده ام. شاید مصاحبه هایی که او کرده باعث شده تا از تیم‌ملی در جام ملت های آسیا دور بماند.

* شایعاتی در خصوص جدایی شهاب گردان از سپاهان مطرح شده بود، این مساله چقدر صحت دارد؟

ما به غیر از شهاب گردان و رحمان احمدی دو بازیکن جوان دیگر هم داریم که یکی از آنها دروازه‌بان تیم‌ملی جوانان هم هست. این بحث رسانه ای شده اما باید بگویم هر دو دروازه‌بان را نگه می‌ داریم چون به آنها نیاز داریم و اصلا چنین مساله ای در بین کادرفنی مطرح نشده است.

* به نظر شما انتخاب خاکپور به عنوان سرمربی تیم‌ملی امید انتخاب امیدوارکننده ای برای صعود به المپیک است؟

اول از همه باید بگویم از این انتخاب خیلی خوشحال هستم و به آقای مایلی‌کهن به عنوان مدیرفنی تیم امید تبریک می‌ گویم. به آقای کاشانی هم تبریک می‌ گویم به خاطر انتخاب های صالح و درستی که داشتند. من حضور خاکپور، صالح و طباطبایی در تیم‌ملی امید را تایید می‌ کنم چون آنها در کار خود حرفه ای هستند و از لحاظ اخلاقی موجه و با اخلاق. خاکپور در این مدت کمتر در گود بوده و این فرصت خوبی است که به این مربی مجالی بدهیم. او و مایلی‌کهن می‌ توانند در تیم‌ملی خوب کار کنند، خوب استارت بزنند تا به المپیک صعود کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج