۱۶۳۴۹۵
۱۸ نظر
۸۸۵۶
۱۸ نظر
۸۸۵۶
پ

هر هفته چقدر باید وزن کم کرد؟

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات به سوالات شما درباره تناسب اندام پاسخ میدهد.

هر هفته چقدر باید وزن کم کرد؟
مجله زندگی ایده آل:

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات:

دیگر توانی برای گرفتن رژیم ندارم چه کار کنم؟

خانمی‏31 ساله با قد 176 سانتی‌متر و وزن 77 کیلوگرم هستم که حدود 9 سال پیش 35 کیلوگرم وزن کم کردم و در آخر به وزن 70 کیلوگرم رسیدم. حدود سه سال است که وزنم ثابت مانده ولی امسال 5 کیلوگرم دوباره به وزنم اضافه شد. حالا دیگر قادر به گرفتن رژیم نیستم. لطفا با اطلاعاتی که دارید به من کمک کنید.
 
بانوی محترم! معمولا هر ۱۰ سالی که به سن اضافه‏‏ می‏شود بین پنج تا هفت درصد از نیاز به انرژی فرد کاسته‏‏ می‏شود. بنابراین به همین نسبت نیز با حذف مواد غذایی کم‌ارزش لازم باید از میزان انرژی‏‏های دریافتی کاسته شود. به همین خاطر باید به فعالیت‏‏های بدنی برای دستیابی به وزن دلخواه بپردازید.
 
هر هفته چقدر باید وزن کم کرد؟

همچنین شعار ما «بخور و لاغرشو» است؛ یعنی نیازی به حذف این یا آن ماده غذایی و چشم‌پوشی از این یا آن وعده روزانه نیست. به جای این کارها بهتر است از تنوع و تعادل و بهره‌مندی از تمامی ‏گروه‌های اصلی چهارگانه بهره‌مند شوید. ضمنا با در نظر گرفتن استخوان‌بندی‏تان با قد 176 سانتی‌متر مناسب‌ترین وزن برای شما بین 69 تا 76 کیلوگرم است.

اگر از اندام فعلی‏تان رضایت کامل دارید بهتر است وزن فعلی را برای سال‌های آینده حفظ کنید. برای این کار لازم است هر هفته در روز معینی با یک ترازوی ثابت به‌طور ناشتا وزن‌تان را کنترل کنید. اگر وزن‌تان تغییر کرد، می‏توانید به آسانی با چند دقیقه فعالیت اضافی همراه حذف شیرینی و شکلات یا هله‌هوله، در پایان یک هفته به وزن قبلی خود دوباره برسید.

شما‏‏ می‏توانید تا چند سال با این روش میزان وزن‌تان را حفظ کنید. همچنین اگر قاطعانه روی انرژی دریافتی‏تان (که در قالب غذاها و نوشیدنی‏‏های مختلف و مصرف انرژی) تسلط یابید، قادر خواهید بود از شروع اضافه وزن خزنده‏تان پیشگیری کنید.

ورزش فراموش نشود!

خانمی‏۲۲ ساله و متاهل هستم که وزنم ۷۸کیلوگرم و قدم ۱۶۶ سانتی‌متر است. می‏خواهم بدانم در زمان محدودی که در ساعت‏‏های روزانه دارم برای کاهش وزنم چه کار‏‏ می‏توانم انجام دهم؟

بانوی محترم! اولین پیشنهاد بنده به سرکار که با این سن کم‏تان ۱۸ کیلوگرم اضافه وزن دارید تعیین قطر شکم‌تان (حوالی ناف) است. اگر میزان به دست آمده از ۸۸ سانتی‌متر فراتر رفته باشد، لازم و واجب است برای پیشگیری از بروز سندرم متابولیک (افزایش تدریجی قند ناشتا و چربی خون و بالا رفتن فشار خون‌تان) از همین لحظه نسبت به کاهش تدریجی وزن خود اقدام کنید. در درجه اول باید کل تنقلات و هله‌هوله‌های پرانرژی فاقد مواد مغذی را حذف کرده و همچنین وعده شام را حداقل قبل از ساعت ۸ شب میل کنید.

خواب قبل از ساعت ۱۱ شب توصیه‏‏ می‏شود اما هیچ‌وقت صبحانه و حتی سایر وعده‌های اصلی را از وعده‌های غذایی خود حذف نکنید. برای تعدیل اشتها گنجانیدن میان‌وعده‌های حاوی سبزیجات و میوه‏ها یا لقمه‌ای نان، پنیر و گردو‏‏ می‏تواند موثر باشد. از مصرف فست‌فود‌ها و نوشابه‌ها پرهیز جدی کرده و پیاده‌روی آن هم به مدت نیم‌ساعت در روز را آغاز کنید. همچنین اقدام دیگر شما این است که به مدت دو دقیقه، پنج‌بار (جمعا ۱۰ دقیقه) بدن‌تان را لرزش عمودی دهید. کاهش دادن وزن تا قبل از تصمیم به بارداری باید تحقق پیدا کند.

چاقی‏‏های موضعی هم از بین خواهند رفت به شرطی که...

دختری ۱۵ ساله هستم که بالاتنه‌ای (سینه) بزرگ و بازوهای پری دارم. برای کوچک‌تر شدن این ناحیه‌ها چه کار باید انجام دهم؟

دخترخانم محترم! حجم بالاتنه شما به‌دلیل فعالیت‏‏های هورمونی بدن‌تان که از طریق ژن‏‏ها به ارث رسیده این مقدار است، ولی پر بودن بازوهای‌تان با انجام ورزش‏‏های کششی، یوگا و همچنین کاهش تدریجی وزن‌تان با کمک رژیم متناسب و متعادل کاهش پیدا خواهد کرد حتی در صورت موفقیت چند سانتی‌متری نیز از سایز سینه‌های‌تان کاهش پیدا خواهد کرد.
 
هر هفته چقدر باید وزن کم کرد؟

هر هفته چند کیلو باید لاغر کنم؟

به نظر شما تا چند کیلوگرم کاهش وزن در ماه طبیعی و مناسب است؟

میزان کاهش وزن در ارتباط با سن، جنس، وضعیت فیزیولوژیک و زمینه‌های بیماری‏‏های احتمالی و داروهای مصرفی متفاوت است ولی تا چهار کیلوگرم در ماه مجاز شمرده‏‏ می‏شود. البته همواره در کنار این مقادیر توصیه‏‏ می‏شود، برای پیشگیری از عوارض احتمالی و تضمین ماندگاری وزن کاهش یافته یک کیلوگرم در ماه بهتر از دو کیلوگرم و 3 کیلوگرم است.

کاهش بیشتر از یک کیلوگرم در هفته یا چهار کیلوگرم در ماه همواره با عوارض متعددی توام است که این آثار خیلی دیرتر ظاهر‏‏ می‏شوند. البته فقط در موارد اضطراری یا فوریت‏‏های پزشکی در قبال افراد نادری برای مدتی معین‏‏ می‏توان از تاکتیک‏‏های تهاجمی ‏برای افزایش میزان کاهش وزن کمک گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزام انصار

      با سلام خواهشمندم شماره مطب اقای کتر سید ضیا۶ادین مظهری را برای من ایمیل کنید یا درشماره بعدی چاپ کنید با تشکر وخسته نباشیدمنتظر پاسخ شما هستم

    • فرزام انصار

      با سلام وخسته نباشید لطفاً شماره مطب اقای دکتر سید ضیا۶الدین مظهری را برای من ایمیل نمایید منتظر پاسخ شما هستم با تشکر

    • نگین

      دختر15 ساله هستم با وزن 82 و قد 160 اما الان دو ماهه ورزش و رژیم سخت دارم ولی فقط سایز کم میکنم و حتی یک کیلو هم کم نمیکنم ......لطفا کمکم کنید؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رژیمت حفظ کن به مرور زمان وزنتم پایین میاد

    • Mahdian

      سلام خانومي هستم ٣٦ساله باقد ١٦٥ووزن ٧٦علارقم اينكه به پسر نه ماهه هم شير ميدم لطفا در مور كاهش وزن ووزن ايده ال راهنمايي كنيد

    • نسترن

      سلام خانمی ۲۹ساله هستم با وزن ۸۵کیلو وقد ۱۷۰مدت سه ماهه پیاده روی روشروع کردم ماه اول ۵ کیلو کم کردم ولی الان هفته نیم کیلو بیشتر نمیشه. لطفا راهنمایی کنین چطو میتونم بیشتر وزن کم کنم

    • ...

      با سلام . دختری ۱۵ ساله هستم با وزن ۷۷ و قد ۱۶۰ . من وزنم ۸۱ بود و طی یک هفته هم ورزش کردم هم رژیم گرفتم البته من توی رژیمم همه چی میخورم اما کمتر و ۴ کیلو کم کردم یعنی برام مشکل سازه؟

    • معصومه

      سلام خانمی عستم ۳۵ساله ۷۵کیلو وزن وقدم ۱۶۵است زخم معده دارم ولی میخواهم بخاطر کمر دردم وزن م رافوری پایین بیاورم چکارکنم که به معده ام فشار نیاد مرسی از کمک شما

    • نسرین

      باسلام خانمی هستم 30 ساله با وزن 87وقدم 152س. میخوام وزن کم کنم دکتر تغذیه برام رژیم غذایی نوشته ولی نمیتونم جلوی اشتهامو بگیرم شماروبخدا کمکم کنید

    • mr

      سلام . دختری 15 ساله هستم. وزنم به دلیل کنار گذاشتن ورزش کاراته و تغییر ندادن رژیم غذاییم افزایش پبدا کرد. وزنم 77 و قدم 157 بود. من در عرض 4ماه وزنم رو به 69 رسوندم.من فقط غذامو کم کردم و روزانه ورزش می کنم. ولی حس می کنم اخیرا کاهش وزنم کند تر شده . ایا راه حلی دارید؟

    • صغری

      سلام اقای دکتر دختری هستم ۳۴ساله باوزن ۵۱کیلو وقد۶۱سانتی متر ولی بالاتنه چاقی دارم درصورتی که زیاد هم اشتها ندارم واین چاقی درسینه و شکم وپهلو ی من هست لطفا راهنمایی کنید ایا روزی ۲ساعت پیاده روی واستفاده ازچرخونک جواب میده؟باتشکر

    • نسترن

      من قدم 170 و وزنم 68 کیلو.
      الان با ورزش و البته رژیم بدون قند و شکر و کم چربی دارم هفته ای ۱ کیلو وزن کم میکنم. روزانه حدود 800 کالری با ورزش میسوزونم. 500 کالری هم در غذا صرفه جویی میکنم.
      با این حساب آیا چنین کاهش وزنی بازهم مضره؟

    • هليا

      سلام
      خانمي ٢٩ساله هستم با قد ١٧١و وزن ٧٣ ميخواستم بدونم وزن أيده ال من چقدر هست حدود ده روز هست كه كم خوري را شروع كردم ممكنه تا عيد ٩ كيلو كم كنم و اين مقدار كاهش وزن طي چهار ماه مناسب هست؟؟

    • ستاره

      ۳۱ ساله هستم قدم ۱۶۴ وزنم۷۸ .الان ۱۵ روز رژیم گرفتم غذا کم می خورم. شب هم شام نمی خورم. بااینکه به بچه م شیر میدم.آیا ممکنه که دریک ماه بالای ۸ کیلو کم کنم.
      لطفا راهنمایی کنید.

    • K

      سن ۱۷ جنسیت مونث قد ۱۶۵ وزن ۶۵
      چیکار کنم تو ۱ ماه وزن کم کنم

    • بدون نام

      سلام من ۱۲ سالمه و۶۰ کیلو هستم قدم هم ۱۶۰ چه تور می تونم باپیاده روی ۴۵ کیلو. شوم ممنون می شم اگه جواب بدید

    • ملیکا

      من دختری ۱۳ ساله هستم و قدم ۱۷۰ و وزنم ۷۷ است باید چیکار کنم تالار رقص لاغر بشم.

    • بدون نام

      سلام من 21سالم قدم165وزنم هم 62واقعا ناراحتم ودلم میخواد وزنم 58بشه اما واقعا نمیتونم هرکار میکنم خیلی هم ورزش میکنم ولی رژیم نه خیلی ورزش میکنم فوقش 61میشم باز دوباره 62

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج