جاباما
۱۶۳۹۳
۱۱ نظر
۵۰۰۳
۱۱ نظر
۵۰۰۳
پ

تغییر شیوه محاسبه حقوق معلمان

۱,۸۶۱,۴۰۰ نفر، این آخرین آماری است که درباره جامعه معلمان ایرانی منتشر شده است. این جمعیت وسیع که سالانه بودجه ای ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای حقوق شان پرداخت می شود، اما هفت سالی می شود که دغدغه ای مهم دارند، اینکه حقوق شان افزایش یابد، منطبق با مدارک تحصیلی شود و همتراز با اساتید دانشگاه.

برترین ها به نقل از هفت صبح: ۱,۸۶۱,۴۰۰ نفر، این آخرین آماری است که درباره جامعه معلمان ایرانی منتشر شده است. این جمعیت وسیع که سالانه بودجه ای ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای حقوق شان پرداخت می شود، اما هفت سالی می شود که دغدغه ای مهم دارند، اینکه حقوق شان افزایش یابد، منطبق با مدارک تحصیلی شود و همتراز با اساتید دانشگاه.

دیروز حجت الاسلام محمدیان، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده مدرک تحصیلی در نظام جدید آموزش و پرورش مبنای پرداخت حقوق معلمان است و تفاوتی بین یک دکترای شاغل در مدرسه با استاد دانشگاه وجود نخواهد داشت.

اگر به این حرف جامه عمل پوشانده شود، یعنی یکی از مهم ترین رویاهای این جامعه چندمیلیونی محقق می شود. حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از اظهارات قائم مقام وزیر حمایت کرده و گفته مجلس حامی افزایش حقوق معلمان است ولی خیلی از معلمان با نگرانی می گویند اعلام حمایت های پارلمان، در وضعیت کنونی، بوی انتخابات می دهد و معمولا پس از انتخابات یادشان می رود که چه گفته بودند.

از این مناقشات همیشگی که بگذریم، اصل موضوع به سال ۸۳ بازمی گردد. شیرزاد عبداللهی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در این باره به هفت صبح می گوید:«در آن سال، حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها، افزایشی جهشی پیدا کرد و سبب شد که متوسط حقوق اعضای هیات علمی بیش از سه برابر معلمان شود.»

در حال حاضر میانگین حقوق دریافتی معلمان، ۶۴۰ هزار تومان است و اگر قرار باشد که این میانگین همتراز اساتید دانشگاه شود باید رقم میانگین حقوق به یک و نیم میلیون تومان در ماه برسد که باتوجه به جمعیت انبوه معلمان، رقم خیلی بالایی می شود.

در حال حاضر، دولت خیلی همت کند سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می کند، یعنی کمتر از ۱۰ درصد افزایش حقوق. این درحالی است که نرخ تورم بیشتر از این حرف هاست و همین سبب شده معلمان گلایه مند شوند.

مشکل دیگر اما مربوط به تغییر شیوه محاسبه حقوق در سال های اخیر است. به گفته عبداللهی در سال های اخیر روشی با عنوان پلکانی معکوس باب شد که براساس آن، کسانی که حقوق بالا می گرفتند، درصد کمتری به حقوق شان اضافه شد و کسانی که حقوق کمتر می گرفتند، درصد کمتری به حقوق شان اضافه شد.

این کار باعث شد تناسب مطلوبی بین دریافتی قشرهای مختلف فعال در آموزش و پرورش برقرار نشود و عدم تفاوت های معنی دار بین حقوق، اعتراض بسیاری از معلمان به ویژه کسانی که مدرک بالا یا سابقه کار طولانی دارند، را برانگیخت. داستان البته به همین جا ختم نمی شود.

در سال های اخیر، تحت تاثیر مشکلات مالی، معلمان در برخی صنف های دیگر مانند بنگاه های املاک، آژانس ها، راننده تاکسی و سوپرمارکت ها (بیشتر در شهرهای کوچک) حضور بیشتری داشته اند و بازار کلاس های تدریس خصوصی یا فعالیت در موسسات کمک آموزشی هم گرم شده و همین باعث شده معلمان وقت کمتری برای مدرسه و تدریس داشته باشند، بگذریم از اینکه معلمان خوب معمولا در مدراس غیرانتفاعی یافت می شوند اما مسئله مهم این است که با طرح جدید یعنی پرداخت حقوق منطبق با مدارک تحصیلی، مسئله حل می شود.

عبداللهی در این باره می گوید: «درواقع با این گام تازه مدیران آموزش و پرورش، بازی به چند سال پیش بازمی گردد و افرادی که مدارک تحصیلی متفاوت یا سابقه کار قوی دارند، می توانند امیدوار شوند که چنین ملاک هایی در فیش حقوق آنها لحاظ خواهد شد اما مسئله اساسی همچنان پابرجاست.»

در ساده ترین وضعیت باید بودجه آموزش و پرورش که ۹۵ درصدش صرف پرداخت حقوق کارمندانش می شود، دوبرابر شود. به دلار ۱۵۲۰ تومانی یعنی باید بودجه این نهاد عظیم، ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. خیلی پول زیادی است و به همین جهت، باید سمبه آقای وزیر خیلی قوی باشد که بتواند چنین عدد و رقم هایی را جور کند.

حمیدرضا حاجی بابایی، روزگاری در مجلس هفتم مرتب از وزیر وقت گلایه می کرد که چرا پیگیر تحقق چنین عدد و رقم هایی نیست اما حالا سکاندار آموزش و پرورش که در چند ماه اخیر با طرح هایی چون تغییر کتب درسی، تبدیل نظام آموزشی به ۶-۳-۳، تعطیلی پنجشنبه ها، همایش های گسترده و... کلی خبرساز شده، هم دستش آمده که کار سخت تر از این حرف ها است و هم به متهم شماره یک تبدیل شده؛ متهمی که البته می توان دیوار کوتاه این ماجرای پیچیده و پرخرج هم حسابش کرد.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

تغییر شیوه محاسبه حقوق معلمان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش منهم به جای اینکه کارمند هستم و از ساعت 7.5 تا 15 کار می کنم معلم بودم و روزی 5 تا 6 ساعت این همه هم تحویلم میگرفتن حالا که 5 شنبه و انشااله در کوتاه مدت هر 5 روز هفته تعطیل میشدم و تا یکی بچه ای مشکل درسی داشت شماره موبایلم می دادم می گفتم خانواده ات تماس بگیرد که........... پس ما چقدر بدبختیم که یکی به عنوان وزیر دلسوز نداریم چرا آقای حاجی بابایی ریس جمهور نمیشه من به خاطر روشنفکریش تبلیغش میکنم اما طرفدار هم زیاد داره در نهایت وای به حال ما کارمندهای بدبخت بیچاره

    • یه معلم

      آقا یا خانم ناشناس که حسرت معلما رو میخوری. واقعاً فکرش رو بکن شما ی کارمند در طول سال اندازه ی یه روز معلما ارباب رجوع ندارین. هر زنگ با 37ـ 36 دانش آموز سرو کله زدن کار هر کسی نیست. در ضمن مطمئنید که همه معلما شماره موبایلشون رو به خانواده های بجه ها میدن؟ شما کارمندا توی اداره هاتون مگه چکار میکنید؟ ارباب رجوع ( اگه داشته باشید) که سر میدوانید. ساعت 8 تا 10 که صبحونه میخورین. از ساعت 11 که میرین واسه ناهار و ساعت 2 هم تعطیلین. تازه بین این وقتا هم که یا جدول حل میکنید یا با موبایلاتون ور میرین. تازه حقوقتون هم که چندبرابر معلمای بدبخته. چی میخواین از جون این معلما؟ هروقت حقوقشون اضافه شدو همه راضی بودن اونوقت اظهار نظر کنید.

    • معلم دلسوز

      سلام لطفا یک نگاهی به حقوق معلمان ژاپن کنید اگر دوست دارید پیشرفت کنید کم به معلمان خود توجه کنید.

    • masih

      من با اینکه خودم کارمند اداری هستم که البته بازنشسته میباشم بسیار از رفتار زشت کارمندان ادارات و سازمانها گلایه مندم البته تعدادی از کارمندان رفتارشان قابل ستایش است ولی روی سخنم با کارمندانی است که سر و کارشان با ارباب رجوع است و کارشان طوری است که با منت رفتار میکنند خیلی از خودراضی و متکبر هستند وقتی بهشون سلام میکنی نگاهت میکنه بعد هم با جواب سلامت را نمیده و چنان باید بااحتیاط باهاشون رفتارکنی که یک دفعه کارت را به عقب نیندازند سازمانهایی هستند که خیلی راحت هستند تلفن را که بهیچوجه جواب نمیدهند برای یک سوال باید حضوری مراجعه کنی
      دلم میخواد این را منتشر کنید و سانسور نکنید
      راستش دلم نمیخواد مشکلی پیش بیاد توی کارم که مجبور بشم برم به سازمان مربوطه مراجعه کنم و ریختشون را ببینم اینقدر دل پری دارم از کارکردن بعضی از کارمندان که گفتم اینجا کمی درددل کنم که فکرمیکنم درددل تمامی ملت ما باشد

    • ولی دو دانش آموز

      زیربنای توسعه هر کشوری به کارگیری و استفاده از آموزگارانی است که تمام توجهشان به آموزش و پرورش صحیح و کامل دانش آموزانی است که آینده کشور را رقم می زنند و به نظر میرسد کم کردن دغدغه این قشر عظیم "که همانا حقوق مکفی است" واجب و الزامی باشد.

    • معلم ایرانی

      اگر می خواهید از حقوق خود دفاع کنید با هم باشیم نه به هم انصافا" ارباب و رجوع کارمندا کم نیست اگه اداره ها اینجوری است پس اداره آموزش و پرورش کی وقت میکنه برای شما کار کنه خیلی زجر کشیده اید و کارمندا پاسخگویی و احساس مسئولیت بیشتری دارند (اکثرا") شما اگر سالی 36-37 ارباب و رجوع و شما طلبکارید کارمند بدبخت همیشه بدهکار اونی که گفتید تو هر اداره ای شاید مربوط به تعداد انگشت شماری باشد که مطمئنا" کارمند نیست...... در رابطه با شماره موبایل دفاع نکنید این کمک خرج اکثر معلمها شده بیایید کنار هم حق خواهی کنیم از کسی که کم نمی شه ناشناس هم درست میگه اکثر کارمندها هشتشون گرو نه است پس بر هم نزنیم حالا اصل ماجرا کو گوش شنوا و دلسوز همه اینها نوش دارو بعد از مرگ سهرابه خدا به داده همه برسد........اما در رابطه با ژاپن آیا معلمهای ما بدون اینهمه کانون و موسسه یکی مثل اونها تحویل جامعه دادند پس اگه مقایسه میکنید دست بالا نگیرید همین پایین پایینها نگاه کنید چون هضمتان نمی شه

    • معلم

      به عنوان یه معلم حاضرم تمام تعطیلات و خوشیهای به اصطلاح معلمهارو یکجا هبه کنم به یه کارمند تو اداره های دیگه.
      اونم بیادو حقوق و مزایا و پاداشهاییکه میگیرن بده به من.
      یه معلم وقتی بیکاره چیکار میتونه بکنه؟
      بره مسافرکشی؟....
      مردمی که نمیدونن جایگاه اموزش کجاست بهتره همون جهان سومی باقی بمونن
      از ماست که بر ماست

    • منم معلمم؟

      سلام بر معم فرزندم وفرزندتت ، خارجیهای عزیز ( غیر فرهنگیان) اگر صبح تا شب زحمت می کشید فقط برای فرزندانت است . پس بدانید 50 درصد آینده ی فرزندت بستگی به کار معلمانش دارد. در مورد معلمان هم مردم عزیز و هم دولتمردان محترم ! بسیار بی انصافند.
      من خودم مجبور با انتخاب شغل دیگر شدم
      و توان تدریسم کمتر شده بی انصافی نیست چون همه برایم بی انصافی می کنند

    • ولی اله

      معلمان تک حقوق سخت نگران هستند که آبروشان در خطر تورم اسیب ببیند.

    • بدون نام

      من معم هستم ولی خجالت می کشم در مورد حقوق حرف بزنم . دوست دارم در مورد علم بگویم در مورد دانستن و زیبایی . دوست دارم وقتی وارد کلاس می شوم آنقدر انرژی داشته باشم که همه چیز را برای بچه ها بگویم . دوست دارم برای بچه های همیشه مثل پدری سرزنده و شاداب باشم. اما چه بگویم که رمقی نمانده همانند پدری خسته که از رنج روزگار کمرش خم شده به کلا س می روم و هر دقیقه به فکر یافتن شغلی دوم بدون داشتن سرمایه برای امرار معاش هستم. همه چیز برایم برایم بی ارزش شده. نه مسئولین نه خانواده ها هیچ کس علم برایش مهم نیست پس حتما من اشتباه می کنم. حیف از این همه سال که برای معلمی گذاشتم دوستان اگر شغل بهتری برایم سراغ دارید متشکر میشوم راهنایی کنید.

    • بدون نام

      معلم اول خداست .به خاطر خدا قدر معلمان را بدانید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج