جاباما
۱۶۴۲۹
۴ نظر
۵۰۴۰
۴ نظر
۵۰۴۰
پ

جادوي پارچه‌ها - قسمت ۷

تکنیک های رنگ‌آميزي و نقاشی پارچه‌ ها

در شماره گذشته، در خصوص رنگ‌آميزي پارچه و تكنيك‌هاي رنگ‌آميزي و نقاشي روي پارچه صحبت كرديم، در اين شماره تكنيك‌هاي بيشتري را براي نقاشي روي پارچه، در ادامه مطلب قبل به شما معرفي مي‌كنيم.

تکنیک های رنگ‌آميزي و نقاشی پارچه‌ ها

تکنیک های رنگ‌آميزي و نقاشی پارچه‌ ها

در شماره گذشته، در خصوص رنگ‌آميزي پارچه و تكنيك‌هاي رنگ‌آميزي و نقاشي روي پارچه صحبت كرديم، در اين شماره تكنيك‌هاي بيشتري را براي نقاشي روي پارچه، در ادامه مطلب قبل به شما معرفي مي‌كنيم.

رنگ افشاني

يكي از جالب‌ترين و مهيج‌ترين روش‌ها براي رنگ‌آميزي پارچه، تكنيك رنگ افشاني روي پارچه است. قلم موهايي كه براي اين روش استفاده مي‌شوند بايد دسته‌اي بلند و محكم و برسي با موهاي زبر و خشن با انتهايي قوي و محكم داشته باشند. براي پروژه‌هاي كوچك و ابتدايي، يك مسواك قديمي بدون استفاده مي‌تواند ابزار مناسبي باشد. اين تكنيك به اين صورت انجام مي‌شود كه يك چاقو يا انگشت اشاره خود را روي فرچه آغشته به رنگ بکشید به طرزی که ذرات رنگ بر روی پارچه پاشیده شود. اين تكنيك كثيف كاري زيادي ايجاد مي‌كند و توصيه مي‌كنيم حين انجام اين کار، قاليچه و عناصر ديگر را از پيرامون خود دور كنيد يا كاملا آنها را بپوشانيد.

با اين كار بنا بر نوع پارچه و ميزان غلظت رنگ، پس از پاشيده شدن، رنگ، يا روي پارچه مي‌نشيند يا داخل بافت آن فرو مي‌رود. پارچه‌هاي چلوار و پنبه‌اي براي اين كار بسيار مناسبند، زيرا رنگ‌ها به خوبي روي آنها مي‌نشينند و نقش مي‌بندند. غلظت رنگ براي پاشيدن روي پارچه بسیار مهم است. رنگ‌هاي بر پايه آب (اكروليك) و گواش از جمله رنگ‌هاي مناسب براي اين تكنيك هستند. پارچه‌هايي را كه با اين روش نقاشي و رنگ‌آميزي مي‌شوند، پس از خشك شدن اتو‌كشي كنيد تا رنگ بر روي آنها ثابت شود.

تكنيك رنگ افشاني روي پارچه تا حدي غيرقابل پيش‌بيني است: ممكن است ضخامت رنگ‌هاي روي پارچه زياد شود يا به‌دليل آبكي بودن رنگ‌ها، زماني‌كه قطرات رنگ روي پارچه مي‌نشينند حركت كنند و در هم فرو روند. پس از تمرين مكرر و به دست آوردن مهارت در اين زمينه، مي‌توانيد از رنگ‌هاي خاص و براق مانند رنگ‌هاي برنز، سيلور و طلايي براي ايجاد طرح‌هاي چشم‌گير و زيبا روي پارچه استفاده كنيد. از اين تكنيك مي‌توانيد براي تزئين و آراستن پارچه‌هاي رو‌تختي، روميزي و حتي پرده استفاده كنيد و آثار هنري زيبا و جذابي را براي دكوراسيون خود خلق كنيد.

در اين تصاوير نمونه‌هايي از روش‌هاي متفاوت رنگ‌آميزي روي پارچه نشان داده شده است و در مورد هر يك توضيحي مختصر آورده شده است:

روي اين پارچه ابریشمی خشن چینی، خطوطي تار با رنگ اكروليك رقيق شده صورتي نقاشي شده است. براي نقاشي خطوط مجزا و مشخص ديگر نيز، رنگ مشكي اكروليك به صورت غليظ به كار رفته است.

طرح راه‌راه نقاشي شده روي اين پارچه از ساختار بافت آن الهام گرفته است. براي اين نقاشي از رنگ اكروليك و رنگ‌هاي پودري استفاده شده است. راه‌هاي آبي و مشكي با كمك يك قلم مو ترسيم شده و قسمت‌هاي قهوه‌اي رنگ با انگشت روي پارچه كشيده شده‌اند.

براي ايجاد اين طرح شطرنجي زيبا، ابتدا روي سطح پارچه چلوار را با خميري مخصوص پوشانده و سپس آن را در رنگ آبي غوطه‌ور كنيد؛ بعد از چند دقيقه پارچه و رنگ روي آن كاملا خشك مي‌شود. در انتها، پارچه خشك آبي را روي زمين پهن کنید و با كشيدن شانه‌اي روي سطح آن رگه‌هايي روي زمينه پارچه به وجود آورید، سپس با رنگ سفيد و قهوه‌اي آجري، راه‌هاي عمودي و افقي و طرح‌هاي ديوار را روي آن بكشيد.

پوشاندن پارچه با لايه‌اي از خمير و رنگ صورتي و سپس ريختن رنگ آبي روي كل پارچه سبب ايجاد چنين طرحي شده است. خطوط افقي كه مشاهده مي‌كنيد نيز در اثر خشك شدن پارچه روي رادياتور ايجاد شده است.

طرح كك مكي ايجاد شده روي اين پارچه با كمك تكنيك رنگ افشاني با يك مسواك و يك رنگ رقيق شده با آب ايجاد شده است. حاشيه اين پارچه نيز با رنگ آجري نقاشي شده و سپس روي حاشيه با رنگ مشكي كار شده است.

استنسيل

يكي از تكنيك‌هاي ارزان و با‌ثبات براي نقاشي روي پارچه، تكنيك استنسيل است. استنسيل روشي بسیار آسان براي اضافه كردن طرح و رنگ به يك پارچه ساده با بافتي نرم است. استنسيل همچنين روشي عالي براي ايجاد حاشيه‌هاي پر زرق و برق و باشكوه روي پارچه است.

براي تاثير بيشتر و رسيدن به نتيجه بهتر، توصيه مي‌كنيم از تكنيك استنسيل روي پارچه‌اي رنگ نشده استفاده كنيد، اما اگر اين روش را روي پارچه‌اي رنگ شده اجرا مي‌كنيد، رنگی را انتخاب كنيد كه هنگام قرار گرفتن روي پارچه در رنگ زمينه گم نشود.

براي انجام اين كار علاوه بر اسپري رنگ مي‌توانيد از اسفنج یا پد برای اجرای طرح استنسیل روی پارچه استفاده کنید. نكته مهمي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه رنگي انتخابی برای این کار باید سريع خشك شود و همچنين ضخامت رنگ منتقل شده بر روی مهر استنسيل به اندازه كافي باشد که طرح را به صورت کامل پیاده سازد. رنگ‌هاي اكروليك و پوستري براي اين كار گزينه‌هاي مناسبي هستند.

تكنيك استنسيل را مي‌توانيد به‌صورت حرفه‌اي‌تر با رنگ‌هاي متنوع و ريزه كاري‌هاي بيشتر انجام دهيد، در اين صورت بايد مراقب بود تا رنگ‌ها با هم ادغام نشوند.

ستاره‌هاي طلايي زيبا كه به‌طور نامنظم روي اين پرده با زمينه آبي تيره با روش استنسيل چاپ شده است جلوه‌اي درخشان و خيره كننده به اين پرده داده است. اين كار به‌صورت دستي استنيل شده است و براي رنگ طلايي از اسپري رنگ استفاده شده است.

تكنيك رنگ كردن پارچه با رنگ پارچه و واكس‌هاي مخصوص

رنگ كردن ساده پارچه‌ها يكي از ساده‌ترين و موثرترين روش‌هاي نقاشي روي پارچه است، اما چيزي كه مي‌تواند اين روش ساده را جذاب و زيباتر كند ايجاد بافت‌هاي مختلف روي پارچه رنگ شده با كمك ابزارهاي مختلف است. تكنيك شست‌وشو در اين دسته‌بندي قرار مي‌گيرد. براي اين تكنيك دو فرم اجرا با اندكي تفاوت استفاده مي‌شود:

در روش شست‌وشو براي رنگ‌آميزي پارچه‌هاي سبكي مثل موسلين يا چلوار، آنها را در داخل رنگ مي‌شويند و مي‌خيسانند سپس با پيچاندن پارچه مقدار آب و رنگ اضافي را از آنها مي‌گيرند تا زودتر خشك شود. چين و چروكي كه در اين مرحله روي پارچه ايجاد مي‌شود و رگه‌هايي كه رنگ روي پارچه بر جا مي‌گذارد به‌صورت دائمي بر پارچه باقي مي‌ماند. در اين روش مي‌توانيد از آهار يا خمير مخصوص روي سطح پارچه استفاده كنيد. اين مواد سبب مي‌شوند تا پارچه محكم‌ و سفت‌تر شوند.

در حالت دوم تكنيك شست‌وشو، از چسب كاغذ ديواري در فرايند رنگ‌آميزي پارچه استفاده مي‌شود و به همين دليل پارچه‌اي محكم و سخت حاصل مي‌شود. در اين روش بايد دقت كنيد كه از مقدار كافي چسب استفاده كنيد، زيرا اگر مقدار چسبي كه استفاده مي‌كنيد زياد باشد، پارچه بيش از حد سخت و سفت مي‌شود. براي اين روش ابتدا پارچه را كامل روي سطحي پهن ‌كنيد و چسب كاغد ديواري را روي سطح پارچه بكشيد و بگذاريد تا خشك شود. سپس پارچه را با لايه چسب در واني پر از رنگ مورد نظر غوطه‌ور ‌كنيد، پس از مدتي رنگ توسط لايه چسب روي پارچه جذب مي‌شود. سپس پارچه را بايد از داخل رنگ بيرون آوريد و در جايي مناسب قرار دهيد تا خشك شود. سپس مي‌توانيد با كمك ابزارهاي مختلف و ساده‌اي از قبيل شانه يا مسواك روي سطح پارچه رگه‌ها و بافت‌هاي بيشتري ايجاد كنيد. بهترين پارچه براي اين روش‌ها چلوار است و مي‌توانيد از اين روش براي رنگ‌آميزي و ايجاد عناصري از قبيل كوسن و حتي پرده استفاده كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

تکنیک های رنگ‌آميزي و نقاشی پارچه‌ ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک شهروند ایرانی

      دست درد نکنه ما که تصاویری ندیدیم

      پاسخ ها

      • سارینا

        اگر کمی صبر کنی میبینی

    • بدون نام

      خیلی زشت بود

    • بدون نام

      واقعا تصویری ندیدیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج