۱۶۴۵۲۲
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

موفق در کمدی؛ درخشان در درام

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

نگاهی به بازیگران کمدی که موفق شدند در فیلم های درام هم نقش آفرینی ماندگاری داشته باشند.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!




روزنامه هفت صبح - ترجمه پیام نوروزی: نگاهی به بازیگران کمدی که موفق شدند در فیلم های درام هم نقش آفرینی ماندگاری داشته باشند.

اغلب منتقدان بر این باور هستند که خنداندن مخاطب از گریاندن آنها بسیار سخت تر است. با این وصف شاید بتوان گفت هنرپیشه ای که در فضای کمدی فعالیت می کند، به مراتب می بایست زمان و انرژی بیشتری را صرف مخاطب خود نماید. حال تصور کنیدکه از یک کمدین معروف درخواست شود تا برای ایفای یک نقش جدی در فیلمی درام وارد عمل شود.

البته در دنیای سینما این موضوع چندان عجیب نیست. امسال شاهد یکی از بهترین نمونه هایش بودیم. استیو کارل که برای بازی در فیلم های کمدی و کمدی - رمانتیک شهرت دارد، در درام بیوگرافیک foxcatcher ساخته بنت میلر ظاهر شد. کارل در نقش ژان دوپونت میلیونر پارانویید - اسکیزوفرنیک بازی کرده که مدیر برنامه های مارک شولتز، کشتی گیر برنده طلای المپیک است و رابطه این دو نفر درام را شکل می دهد.

بازی استیو کارل هم طبق گمانه زنی ها ممکن است در اسکار موردتوجه قرار بگیرد. در ادامه می توانید نمونه های موفق دیگری از این رویداد را بخوانید.

بیل موری

کمدی ها: با آثار کمدی اش نظیر «راشمور»، «شکارچیان روح» و «روز گراندهاگ» بیشتر مشهور شد.

فیلم درام: گمشده در ترجمه

سبک بازی موردی پیدا کردن درام و تراژدی در دل کمدی و برعکس است اما حضورش در فیلم درام «گمشده در ترجمه» به کارگردانی سوفیا کاپولا در سال 2003، یک اثر کاملا جدی و حتی تلخ از او محسوب می شود. در این فیلم که به بیان شکنندگی روابط بین انسان ها و چگونگی اثرگذاری آنها بر زندگی یکدیگر می پردازد او به خوبی توانسته است به همان اندازه که در فضاهای کمدی موفق است، در درام نیز خودی نشان دهد.

در بطن فیلم شاهد هستیم که بیل از گذشته خود بسیار خسته است و در همهمه پر زرق و برق توکیو با اسکارلت یوهانسن برخورد می کند که او نیز دچار اوهام است. هر دو کاراکتر به دنبال دستیابی به یک هدف مشترک به نام رهایی هستند.

به نظر بسیاری از مخاطبان، مورای برای بازی در این نقش به تعریف جدید از بازیگری رسیده و میزان جدی او در این نقش به حدی است که گویا هرگز در فاز کمدی ظاهر نشده است.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

آدام سندلر

کمدی ها: از جمله فیلم های کمدی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می توان به «بیلی مدیسون»، «گیلمور خوشحال» و «خواننده مجلس عروسی» اشاره کرد.

فیلم درام: Punch, Drunk, Love

کمدی یک مرد می تواند درام جدی مرد دیگری باشد. در سال ۲۰۰۲ او با حضور در فیلم «Punch, Drunk, Love» تصویر جدیدی از خود به نمایش گذاشت. در این فیلم او را در نقش پسر جوانی می بینیم که با چالش های عصبی فراوانی دست به گریبان است و در این میان عاشق نیز می شود. او در به تصویر کشیدن کودک درون انسان در این فیلم بسیار موفق عمل کرده است.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

ادی مورفی

کمدی ها: تعدادشان زیاد است: «۴۸ ساعت»، «اماکن تجاری»، «پلیس بورلی هیلز»، «بچه طلایی» و «پروفسور دیوانه» فقط تعدادی از کمدی هایش هستند.

فیلم درام: دختران رویایی

او بازی در فیلم «دختران رویایی» توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. تلاش او در ایجاد کاراکتری که برایش در نظر گرفته شده بود و نشان دادن فراز و نشیب های آن ستودنی است.

نکته دیگری که کار را برای فعالیت او در یک نقش جدی سخت تر می کند آن است که طنز نه تنها در حرکات او وجود دارد بلکه در صدایش نیز نهفته است. صدای او در انیمیشن «شرک» در نقش آن خر معروف، برای بسیاری از مخاطبانش خاطره انگیز است.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

استیو کوگان

کمدی ها: با حضور در فیلم های «من آلن ارتریج هستم»، «دور دنیا در ۸۰ روز» و «شبی در موزه» مشهور شد.

فیلم درام: «آدم های مهمانی ۲۴ ساعته»

مهمترین فیلم این هنرپیشه ۴۹ ساله بریتانیایی به انتخاب مخاطبینش، «آدم های مهمانی ۲۴ ساعته» است. دیگر اثر ماندگار او در فضای جدی، فیلمی به نام «آنچه میسی می داند» محصول سال ۲۰۱۲ است که در مقابل جولیان مور ظاهر شده است. او که عاشقانه دخترش را دوست می دارد، توانسته است آشفتگی و اضطراب یک پدر را در مورد سرنوشت دخترش بعد از طلاق به خوبی به تصویر بکشد.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

جری لوییس

کمدی ها: واقعا نیازی به ذکر نام همه کمدی های این کمدین بزرگ معاصر هست؟

فیلم درام: روزی که دلقک گریه کرد

او که با نام واقعی جوزف لوییچ در نیوجرسی متولدشد، بعدها توانست در کنار دین مارتین، به موفقیت های خوبی دست پیدا کند. هر چند گروه دو نفره آنها در اوایل دهه ۱۹۵۰ رو به افول نهاد. پس از آن، جری در بازی در فیلم های کمدی نظر «پادو»، «پروفسور دیوانه» و «پسر نامه رسان» به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

او در سال ۱۹۷۲ در تنها فیلم درام تاریخ زندگی هنری خود به نام «روزی که دلقک گریه کرد» ظاهر شد، اگرچه این فیلم هرگز به اکران عمومی درنیامد. او بار دیگر در سال ۱۹۸۲ و این بار در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به نام «سلطان کمدی» در کنار رابرت دنیرو به ایفای نقش پرداخت که باز هم از فضای طنز او بسیار دور بود.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

جیم کری

کمدی ها: «احمق و احمق تر» که بعد از ۲۰ سال این روزها قسمت دومش روی پرده رفته و پرفروش هم هست و «ماسک» که او را به عنوان یک کمدین حسابی محبوب کرد.

فیلم درام: درخشش ابدی یک ذهن بی آلایش

بازی کاملا متفاوت او در فیلم «درخشش ابدی یک ذهن بی آلایش» محصول سال ۲۰۰۴ به کارگردانی میشل گوندری در یک فضای کاملا غیرخطی و تا حدی نئوسورئال اتفاق می افتد.

بازی او در این اثر به حدی جذاب و قوی بود که نقش مقابلش یعنی کیت وینسلت توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر زن سال ۲۰۰۵ را از آن خود کند. فیلم که در فضایی خیالی رخ می دهد نیاز به بازیگری داشت تا تسلط کامل بر حرکاتبدنی در قالب یغیرکمیک بتواند بیننده را مجذوب خود کند. آنچه از چهره جیم در این فیلم استنتاج می شود ترکیب از عشق، نزول و پشیمانی است. شاید بتوان از بازی او در فیلم «نمایش ترومن» نیز به عنوان اثری جدی از او نام برد.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

رابین ویلیامز

کمدی ها: «صبح به خیر ویتنام»، «خانم داوت فایر»

فیلم درام: ویل هانتینگ نابغه

شاید بتوان گفت به همان اندازه ای که حضور او در فیلم هایی نظیر «صبح به خیر ویتنام»، «هوک» و «علاءالدین» موجب خنده طرفدارانش شد، مرگ او نیز بسیار تاثربرانگیز بود. از بازی او در فیلمی از گاس ون سنت به نام «ویل هانتینگ نابغه» در سال ۱۹۹۷ در کار مت دیمن می توان به عنوان اثری جدی نام برد.

این فیلم توانست دو جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد که یکی سهم ویلیامز به عنوان «نقش مکمل مرد بود. رابین نیز همانند سایر افراد موجود در لیست، در پیوند زدن خنده و گریه بسیار متبحر بود.

در فیلم «صبح بخیر ویتنام» او به رغم اینکه در نقش سرباز ظاهر می شود اما در طول اتفاقات فیلم همواره از طنز خاص خود بهره می برد. در دیگر اثر ماندگارش یعنی «انجمن شاعران مرده» به خوبی توانسته از پس نقش مالیخولیایی برآید.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

استیو مارتین

کمدی ها: نمردی با دومغز»، «شوی شنبه شب»، «سه دوست»

فیلم درام: زندگی اسپانیایی

او خود معتقد است که فعالیتش در دنیای کمدی برحسب اتفاق بوده است. با اینحال این اتفاق به نفعش تمام شد و حالا او را به عنوان یکی از بزرگترین کمدین های سینما می شناسند. اولین نقش دراماتیک او در فیلم «پنی هایی از بهشت» است. «زندانی اسپانیایی» محصول سال ۱۹۹۷ دیگر فیلمی است که او فارغ از طنز در آن نقش آفرینی کرده است.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

پیتر سلرز

کمدی ها: در کمدی یک نابغه تمام عیار است. نمونه اش «پلنگ صورتی» و «قاتلین پیرزن»

فیلم درام: دکتر استرنج لاو

این کمدین بریتانیایی از محبوب ترین طنزپردازان تاریخ سینما در اذهان مخاطبین محسوب می شود. همچنین، به دلیل گریم های متفاوت در فیلم های گوناگون به مرد پنجاه چهره شهرت پیدا کرده است. او به همراه چارلی چاپلین و وودی آلن تنها کمدین هایی هستند که نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند. «دکتر استرنج لاو» و «آنجا بودن» دو کمدی سیاه او هستند. همچنین بازی خاص او در فیلم «لولیتا» به کارگردانی استنلی کوبریک نیز توسط بسیاری تحسین شده است. شاید ترکیب درام و تراژدی، واژه مناسبی برای توصیف اینگونه آثار اوباشد.

آخرین حضورش در عالم سینما اثری است اقتباسی از رمانی نوشته جرزی کوزینسکی، نویسنده لهستانی. داستانی پیچیده که در آن سلرز را در نقش باغبانی ساده می یابیم که با یک نابغه سیاسی اشتباه گرفته می شود. خود سلرز، این نقش را بهترین اثر خود می داند و یک جور مالیخولیای شیرین به نقش اش تزریق کرده است.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

بن استیلر

کمدی ها: او بازی در کمدین هایی چون «یه چیزی در مورد مری هست»، «ملاقات با والدین»، «شبی در موزه» و «زولندر» به شهرت رسید.

فیلم درام: نیمه شب همیشگی

بازی او در نقش جری در فیلم «نیمه شب همیشگی» را می توان یکی از نقش های جدی او دانست. او که کارگر رستوران است در دوران ترک اعتیاد به سر می برد و در این میان، با دختری آشنا می شود که زمینه ساز سایر وقایع فیلم می گردد. بازی او در این فیلم چنان باشخصیت طنزپرداز او در تضاد است که کمتر کسی می تواند باور کند او در اصل یک هنرپیشه فیلم های کمدی است. شاید بتوان از فیلم «امپرطوری خورشید» نیز به عنوان اثر دیگری از او در فضای درام نام برد.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!

جیمی فاکس

کمدی ها: «شکستن همه قوعد»، «روز ولتنتاین»، «جانگوی رها شده»

فیلم درام: وثیقه مایکل مان

بازی خارق العاده او در فیلم «وثیقه» در کنار تام کروز چهره جدیدی از این کمدین به نمایش گذارد. او که در نقش یک راننده تاکسی در این فیلم حضور داشت توانست نامزد دریافت جایزه اسکار بازیگر مکمل مرد شود. اندکی بعد، او در فیلم «ری» به ایفای نقش پرداخت که براساس بیوگرافی ری چارلز نوازنده آمریکایی شکل گرفته بود.

این بار او توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر را به خود اختصاص دهد تا در کنار آل پاچینو تنها کسانی باشند که در طی یک سال، دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند.

کُمدین هایی که اشکتان را هم درمی آورند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sara

      فیلمهای درام جیم کری و آدام سندلر که معرفیشون کردین واقعا فوقالعاده هستن.مخصوصا فیلم درخشش ابدی یک ذهن بی آلایش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج