۱۶۵۰۷
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

"خلبانان، ملوانان" کار پدر سامی یوسف است!

برنامه «مترونم» در شبکه ایرانیان جزئیاتی جالب توجه از زندگی شخصی و خانوادگی «سامی یوسف»، ستاره مسلمان موسیقی جهان را در ویژه برنامه ای تدارک دیده است. این جزئیات که برای اولین بار در ایران منتشر می شود، از سوی خود این خواننده در اختیار «سمیر زند» مجری «مترونم» قرار گرفته است.

برترین ها به نقل از تماشا : برنامه «مترونم» در شبکه ایرانیان جزئیاتی جالب توجه از زندگی شخصی و خانوادگی «سامی یوسف»، ستاره مسلمان موسیقی جهان را در ویژه برنامه ای تدارک دیده است. این جزئیات که برای اولین بار در ایران منتشر می شود، از سوی خود این خواننده در اختیار «سمیر زند» مجری «مترونم» قرار گرفته است.

"خلبانان، ملوانان" کار پدر سامی یوسف است!

پیگیری های خبرنگار تماشا باعث شد مجری این برنامه حاضر شود قبل از اینکه این ویژه برنامه روی آنتن برود. بخش هایی از آن را در اختیار تماشا قرار دهد. متن صحبت های «سمیر زند» را با کمی ویرایش می خوانیم.

اسم اصلی سامی یوسف، «سیامک برنجان» است که نوازنده تخصصی هفت ساز از ادوات موسیقی است و ازجمله کسانی است که موسیقی را به صورت آکادمیک و علمی آموزش دیده است. او در حال حاضر ساکن شهر «شارجه» است و پس از سال ها زندگی در انگلیس و آموزش موسیقی روز و تبحر در موسیقی الکترونیک حالا این شهر عرب نشین را برای ادامه زندگی اش انتخاب کرده ومشغول کار روی آلبوم جدیدش است.

پدرش؟

شاید برایتان جالب باشد که آهنگساز قطعه پرطرفدار «خلبانان، ملوانان» که از آهنگ های قدیمی و انقلابی است پدر سامی یوسف است. بابک رادمنش (که اسم واقعی اش «فیروز برنجان» است)، پدر سامی یوسف است که او هم در حال حاضر ساکن کشور امارات است.

"خلبانان، ملوانان" کار پدر سامی یوسف است!

او پس از انقلاب کارمند صدا و سیما بوده و در برخی قطعات هم به عنوان خواننده و هم به عنوان آهنگساز فعالیت داشته است. او در دوره ای به ساختن موسیقی فیلم هم رو آورده بود. بابک رادمنش علاوه بر آنکه ملودی می ساخت و تنظیم می کرد، شعر و ترانه هایی را هم برای خوانندگان مختلف می گفت؛ ترانه هایی که بیشتر در آنها از مضمون های مذهبی، عرفانی و عشق به وطن استفاده می کرد.

سامی یوسف هم ترانه ای با نام مناجات دارد که در آن دغدغه های مذهبی بابک رادمنش را بیش از پیش شاهد هستیم.

در تمام این سال های حضور رادمنش در خارج از کشور، او اصلا به لوس آنجلس نرفت و در مقابل تمام دعوت ها و پیشنهادها مقاومت کرد. دلیلش را هم تحصیل دو فرزندش در رشته موسیقی در رویال آکادمی لندن عنوان می کرد. دو فرزند او یکی سیامک (سامی یوسف) و دیگری بابک - او بعدا نامش را «بارون» گذاشت و با این نام به فعالیت هنری پرداخت - هر دو جزو همکاران پدر در بدو کار بودند.

تنظیمات ترنس سیامک بر ترانه هایی همچون «فاصله» با این مطلع: «چینی نازک دلامون / از غم فاصله شکسته» که به دو زبان انگلیسی و فارسی خوانده می شد، جزو اولین تنظیم های موسیقی ترنس فارسی بودند. آن هم در ۲۰ سالگی.

اما بارون همکاری با پدر را ادامه داد و تمام تنظیم های جدید آثار بابک رادمنش را او انجام می دهد. سیامک اما به سمت موسیقی اسلامی رفت و چهار سال پیش اولین آلبومش به نام «المعلم» را به بازار ارائه کرد که با استقبال بسیار گسترده ای رو به رو شد. این موفقیت راه را برای کنسرت های مختلف و ادامه این مسیر هموار کرد. دو سال گذشت تا آلبوم دوم او به نام «امت من» به بازار عرضه شود؛ آلبومی که با آلبوم قبل زمین تا آسمان متفاوت بود.

اگر آلبوم قبلی بیشتر روی نواهای مذهبی استوار بود و موسیقی چندان در آن پررنگ نبود، اما آلبوم «امت من» بر پایه ملودی های مشهور ایرانی ساخته و روی آنها کلام مذهبی قرار داده شد. او در لیبل این آلبوم از پدرش و بارون تشکر ویژه کرده است.

ترانه «عید» روی ملودی «منتظرت بودم» (آهنگی با صدای داریوش رفیعی) ساخته شد. «حسبی ربی» که با تبلیغات بسیار و کلیپ پرزرق و برق و خوب آب و رنگی ساخته شد، از ملودی «ملاممد جان» که یک ملودی فولکلور خراسان - و نه یک ملودی افغانی - است، نشات گرفت و آهنگ «مناجات» هم که متعلق به مرحوم علی تجویدی است.

"خلبانان، ملوانان" کار پدر سامی یوسف است!

ترانه «غار حرا» هم روی ملودی «ممد نبودی ببینی شهر آزد گشته» ساخته شد که یک سرود حماسی درباره آزادسازی خرمشهر است؛ اما نکته جالبی که می توان درباره یکی از این آهنگ های انقلابی گفت، مربوط به آهنگ «خلبانان» است که سازنده اش پدر سامی است همان ترانه معروفی که ترجیع بندش این بود: «فرشته حق یارت باد / الله نگه دارت باد».

بارون، برادر سامی

به گزارش برترین ها پسر کوچک بابک رادمنش «بارون» (بابک) نام دارد که در حال حاضر جزو معتبرترین تنظیم کننده های عرصه موسیقی الکترونیک به حساب می آید. او در برخی آثار «سامی یوسف» هم به عنوان تنظیم کننده حضور داشته و این درحالی است که اهالی موسیقی هیچ اطلاعی از اینکه تنظیم کننده آثار او برادرش بوده، نداشتند!


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

"خلبانان، ملوانان" کار پدر سامی یوسف است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج