۱۶۵۴۷۳
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

۳ قانون طلایی که رعایت نمی شوند

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!

بعد از گذشت یک دهه هنوز تکلیف با مسئله سروسامان دادن به حجاب و پوشش اسلامی و اجراهای زنده روشن نیست.

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!




روزنامه هفت صبح - آزاده باقری: یکشنبه در مازندران نخستین اجرای زنده حجاب و پوشش اسلامی ایرانی مازندران با حضور مدیرکل دفتر امور بانوان برگزار شد. در این مراسم که تنها بانوان، تماشاگران این اجرای زنده بودند، خانم ها با پوشیدن لباس هایی که رنگ های متنوع و حجاب کامل داشت، روی صحنه می آمدند و بعد از لحظه ای مکث از روی سن خارج می شدند و نفر بعد وارد می شد.

بعد از پایان مراسم، خبرگزاری ها و سایت های مختلف خبر آن ار پوشش دادند و عکس هایی نیز منتشر کردند. انتشار چنین عکس هایی با واکنش های زیادی از سوی کاربران مواجه شد. عده ای شکایت کردند از وضعیت پوشش و اینکه رنگ ها زننده و لباس ها جذاب بودند و به هیچ عنوان در شأن یک زن ایرانی و مسلمان نیست.

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!

از سوی دیگر عده ای نیز از این زاویه به ماجرا نگاه کردند که چرا باید چنین پوشش هایی را به عنوان یک پوشش زننده تلقی کرد؟ یکی دیگر از نکاتی که به آن به دید انتقادی نگاه شد این بود که این مراسم مخصوص خانم ها بوده و نباید رسانه های خبری آن را پوشش می دادند و حالا که پوشش دادند نباید عکس های آن را منتشر می کردند اما منتقدان این نظر در پاسخ نوشتند که این لباس ها قرار است در خیابان ها و انظار عمومی پوشیده شود پس انعکاس تصویری آنها نباید مشکلی داشته باشد.

رنگ روشن خوب است یا خیر؟

با توجه به نظرهای مختلفی که در این زمینه منتشر شده بود مثل اینکه با گذشت سال ها بحث بر سر استفاده از رنگ روشن در پوشش زن ها حل نشده است و اختلاف نظرها پابرجاست. ماجرای استفاده از رنگ های شاد از دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی آغاز شد و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

حتی در دوره محمود احمدی نژاد نیز دوره ای بر سر اینکه خانم ها باید رنگ شاد بپوشند مانور داده شد. از جمله اقداماتی که صورت گرفت نیز تغییر رنگ روپوش دانش آموزان مدارس بود که از رنگ های شاد و روشن استفاده کردند. با اینحال هنوز آنطور که باید، فرهنگسازی های لازم در این زمینه صورت نگرفته است و بسیاری بر این اعتقاد هستند که نباید خانم ها از لباس رنگ روشن استفاده کنند.

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!

در این زمینه علاوه بر اختلاف نظری که بین مردم و صاحبنظران وجود دارد، این مسئله بین مسئولان نیز حل نشده است و اختلاف نظرهایی هم بین آنها وجود دارد. به هر حال باید این موضوع در بین مردم جا بیفتد که آیا استفاده از رنگ روشن برای بانوان مشکل دارد یا ندارد.

سه قانون برای اجرای زنده

نوید فرید، مدیر یکی از موسسات مجاز مدلینگ ایران در گفتگو با هفت صبح درخصوص اجرای زنده ای که برای مد و لباس بانوان در مازندران برگزار شد، گفت: «برای اجرای زنده سه قانون باید رعایت شود. اول اینکه اجرای زنده با حضور خانم ها هیچ مشکلی ندارد اما نباید هیچ عکسی از آن منتشر شود چون در حال حاضر اجرای زنده لباس عروس هم به طور کملا مجاز وجود دارد اما به هیچ عنوان عکسی نبایدانداخته شود. قانون دوم این است که تمام لباس های به نمایش گذاشته شده باید دارای کد «شیما» باشند. قانون سوم، این اجرای زنده نیز تنها توسط سه موسسه مدلینگی که مجوز رسمی گرفته اند باید صورت گیرد. برای همین بدون این سه قانون، امکان چنین کاری وجود ندارد.»

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!

فرید در ادامه به توضیح ویژگی های سه موسسه دارای مجوز در زمینه اجرای زنده می پردازد: «این سه موسسه از آن جهت می توانند اقدام به اجرای زنده کنند چون تمام مدل ها به صورت کاملا قانونمند فعالیت می کنند و نحوه اجرای آنها نیز کاملا براساس عرف و شرع است. آنها به طور کامل آموزش یدده اند که به عنوان مثال به حالت غربی حرکت نکنند و بومی سازی شده اند تا در چارچوب مشخص شده حرکت کنند.»

به گفته این مدیر موسسه مجاز مدلینگ هیچ استان و شهری بدون گرفتن مجوز از سوی بنیاد ملی مد و لباس به هیچ عنوان اجازه برگزاری چنین مراسمی را ندارد: «هر کدام از استان های ایران اگر قرار باشد چنین برنامه هایی را اجرا کند حتی اگر مسئول ارشاد آن استان، فرماندار، شهردار، استاندار و ... هم باشد؛ لازم است مجوز از سوی بنیاد ملی مد و لباس داشته باشد.»

بررسی نظرات کاربران شبکه های اجتماعی

مخالفان

* «خوبه دیگه! صدا و سیما باید به فکر شبکه برای این موارد باشه و اسم انو فشن بذاره»

* «در دوره انفجار اطلاعات، ماهواره، تلفن همراه و شبکه های مخرب اجتماعی و ماهواره ای هیچ جای امنی نیست و هیچ برنامه ای را نمی توان مختص یک گروه، قشر یا جنس خاصی اجرا کرد و برای آن امنیتی قائل شد. شاهد این ناامنی هم همین عکس های بالاست. اگ راین شو مخصوص خانم ها برگزار شده پس این عکس ها در سایت های خبری از کجا پیداشونشده؟؟!!»

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!

* «اولا اگه فقط قرار بوده زنانه باشد چرا عکس ها پخش شده اند. ثانیا چرا لباس ها آنقدر تنمگ هستند؟ اگر مانتو هستندنباید تا این حدتنگ باشند. معتقدم برای نشان دادن لباس، عشوه گری لازم نیست.»

* «طبق نظر تمام کارشناسان دینی از شیعه و سنی لباس بانوان نباید تنگ و به رنگی باشد که جلب توجه دارد. اگر مایلید سری به نظر کارشناسان حوزه دین بزنید.»

* «انگا رهنوز مسئولان ما فلسفه حجاب را نفهمیدند. حجاب یعنی دوست ندارم توجه مردان نامحرم را جلب کنم نه اینکه من را نگاه کنید چقدر خوشگلم فقط موهام بیرون نیست.»

* «خیلی سخت نگرفتیم اما باید همه چیز را با هم اشتباه نگرفت. اگر می گویند حجاب و عفاف باید یه فرقی با مد و لباس داشته باشه؛ طراحی این لباس هایی که می بینید برای بیرون است و اگر الان فقط خانم ها می بینند بعدا قراره در خیابان ها بیاد.»

موافقان

* «فقط چسبیدیم به رنگ سیاه!»

* «وضع خیابون ها خیلی بدتر از اینهایی است که در عکس ها دیده می شود. لطفا فکری به حال آنها بکنید.»

* «برنامه اختصاصی برای بانواناست. ضرروت های پوشش خانم ها نیز در آن رعایت شده. قضاوت درخصوص پوشش و حالات این بانوان محترم نیز باید توسط کارشناسان دین مطرح گردد، نه افراد کم اطلاع و احساساتی!»

* «در کل لباس های متنوع و قشنگ اند. پوشش کامل هم دارند و به نظرم بعد یک مدت جا می افتند؛ البته اگر قیمتش سر به فلک نکشد.»

* «به نظر من خیلی هم خوب می شود خانم ها اینطور لباس بپوشندتا از افسردگی دربیایند. چرا رنگ های تیره بپوشند؟ مردها هر رنگی می خواهند می پوشند ولی زن ها اجازه ندارند.»

تکلیف لباس زنان ایرانی را روشن کنید!

* «خودتان را تکه وپاره نکنید. هیچکس این لباس ها را نمی پوشد. آنهایی که با حجاب اند می گویند این لباس ها تنگ اند و رنگ شان مناسب نیست. آنهایی که زیاد باحجاب نیستند می گویند این لباس های ضایع را چه کسی می پوشد؟ پس خودتان را اذیت نکنید.»

* «در فلات ایران به طور بومی لباس های رنگارنگ پوشیده می شد که اصلا برهنگی هم دیده نمی شود مثل لباس کردی ولباس گیلکی. اینها را اگر حذف کنیم آلترناتیوش برهنگی غربی است. باور کنید نفع ما در این است که این لباس های زیبا و در عین حال پوشیده را دولت ترویج بدهد. اینها هم نباشند زنان ایرانی به سمت مدل و مدهای غربی خواهند رفت. لباس رنگارنگ کردی چه ایرادی دارد؟ لباس ایرانی های باستان چه ایرادی دارد؟ به خدا وقت زیاد نداریم و فرهنگ ما به سمت غربی شدن در حال حرکت است که مقصر آن سیاست فرهنگی است. باور کنید این لباس ها هیچ ایرادی ندارند. راه نجات فرهنگ پوششی کشور حمایت دولت است. به نظر من یک خانم ایرانی که در دولت فعالیت می کند با یک لباس ایرانی حاضر شود؛ چه اشکالی دارد؟»

* «من نمی دونم این دوستانی که نظر گذاشتن اصلا تو ایران زندگی می کنند یا اینایی که ما تو خیابون می بینیم فتوشاپه؟ اگر سخنگوی وزارت خارجه ایران خانم است تقلید نکردیم؛ فقط خواستیم با این کار نشان بدیم زن ها در ایران منزلت اجتماعی دارند. این لباس ها انتخاب بین بد و بدتر است. این لباس ها خیلی بهتر از لباس هایی است که مردم در خیابون ها می پوشند. خواهشا نظرات افراطی ندید.»

* «این برنامه برنامه اختصاصی برای بانوان است. شاید ضرورت های پوشش خانم ها نیز در آن رعایت نشده باشد اما از نظر شارع مقدس انتشار تصاویر اینچنینی مجوزی برای رویت آن نیست. علی الخصوص برای کسانی که آن را مصداق منکر می دانند. از طرفی قضاوت درخصوص پوشش و حالات این بانوان محترم نیز باید توسط کارشناسان دینی صورت گیرد وگرنه هر کسی با رجوع به اطلاعات محدود خود ممکن است به خطا رود و عقیده اش را با عصبانیت و پرخاشگری و توهین بیان کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسخره ها

    • نگار

      زن های ایرانی نیازی ندارن کسی "تکلیف لباسشان را روشن کنه". خودمون عقل و شعور داریم میدونیم چی بپوشیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک میلیون لایک نگار جان+++++++++++++++++++++++++++++++++

      • زززززززززززززززززززززززن

        هزران مثبت
        حرف دل من بود
        +++++++++++++++

    • محمد حسین

      حجاب و لباس برای حفظ حیا ست.امروز اونقدری که به ظاهر توجه میکنند به اصل قضیه که حیا هست هیچ توجهی نمیکنند.ای کاش زن ها و مرد ها حیا داشته باشند اگه حیا باشه نیاز به تعیین تکلیف نیست.اگه حیا باشه خود افراد میدونن در چه حدی پوشش داشته باشند و حتی اگه یه نفر هم ظاهر بد داشت تو نگاه نمیکنی اما اگه حیا نباشه بالاترین حد پوشش هم که باشه اخرش ...
      اینم توجه داشته باشید که هر کدوم ما در کنار نزدیک 79/999/999 نفر دیگه زندگی میکنیم و در بین اون همه ادم تفاوت در ظاهر و چیزای دیگه از طبیعی هم طبیعی تره.
      مراکز فرهنگی باید به دنبال سیاست های کلی فرهنگی باشن و برنامه ریزی طولانی مدت هم نیاز دارند.هیچ وقت به یه ادم 20 و چند ساله نمیشه گفت این کارو بکن اون کارو نکن!

    • بدون نام

      واقعا تاسف انگیزه!

    • زهرا

      کلا ما هر چی بپوشیم ایراد داره خودمون مهم نیستیم و اصلا مهم نیست یک دختر در سن بلوغ به رنگهای شاد احتیاج داره یاذ یک خانم مسن باید لباس راحت بپوشه و ...... فقط مهم اینه که همیشه یک کسی مخالفه ودلیل هم داره وباید تا اخر عمر منتظر بشینیم و ببینیم ایا مخالفین موافق شدند یا خیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج