جاباما
۱۶۶۶۴۹
۶۴ نظر
۵۰۸۲
۶۴ نظر
۵۰۸۲
پ

مصرف تیلاپیا ممنوع!

تيلاپيا نياز اكسيژني كمي دارد و داراي هزينه توليد پايين است. ضمن اینكه اين ماهي قابليت رشد و تكثير خيلي سريع داشته و به علت نزديك بودن طعم آن به طعم مرغ، خيلي زود طرفداران بسياري پيدا کرده‌است.

مجله سیب سبز - نيكو كليني: احتمالا شما هم هنگام گذر از ماهي‌فروشي‌ها يا فروشگاه‌هاي مواد پروتئيني با تابلوي «ماهي تيلاپيا موجود است» مواجه شده‌ايد. مدتي است كه اين ماهي به بازار ايران وارد شده و حتي استخرهاي پرورش ماهي هم شروع به پرورش تيلاپيا كرده‌اند.
شايد يكي از عوامل رواج اين نوع ماهي در بازار ايران قيمت مناسب آن در مقايسه با ديگر ماهي‌ها باشد. اما از آنجايي كه از قديم گفته‌اند هيچ ارزاني بي‌سبب نيست، ما درمورد درستي و نادرستي اين شايعه (ضررهاي ماهي تيلاپيا) با متخصص تغذيه و كارشناس ارشد شيلات گفت‌و‌گو كرده‌ايم كه شما در ادامه اين مطلب مي‌خوانيد.

مصرف تیلاپیا ممنوع!

آيا تيلاپيا ضرر دارد؟

ماهي تيلاپيا در بسياري از كشورهاي آسيا، آفريقا و ایالات‌متحده پرورش مي‌يابد. اين ماهي نسبت به ساير ماهي‌ها قيمت پاييني دارد و به سبب سهولت مصرف، طرفداران بسياري دارد. تيلاپيا مثل بسياري ديگر از ماهي‌ها تيغ‌هاي آزاردهنده ندارد و گوشت آن به راحتي فيله و پخته مي‌شود اما در سال ۲۰۰۸، متخصصان دانشكده پزشكي دانشگاه «ويك فارست» گزارشي از يك تحقيق منتشر كردند كه خبر از مضرات ماهي تيلاپيا مي‌داد. تيلاپيا ميزان بالايي امگا ۶ دارد. اين نوع اسيد چرب مزايايي براي ترميم بافت‌هاي آسيب‌ديده بدن دارد اما در عين حال مصرف بيش از اندازه‌اش هم خطرات بسياري مثل اختلالات مغزي به دنبال دارد و درواقع در اين نوع ماهي ميزان اسيد چرب امگا ۳ از امگا ۶ بسيار كمتر است.

دكتر خديجه رحماني، متخصص تغذيه در مورد نسبت اين دو نوع اسيد چرب در دو ماهي تيلاپيا و سالمون به سيب سبز مي‌گويد: به‌طور معمول اسيد چرب امگا ۳ بايد بيشتر از اسيد چرب امگا ۶ باشد. به‌طور مثال نسبت امگا ۳ به امگا ۶ موجود در ماهي سالمون ۱۰برابر همين اسيدهاي چرب در ماهي تيلاپياست و همين نسبت به خوبي ارزش‌هاي غذايي اين نوع ماهي را مشخص مي‌كند. در ۳۰۰ گرم ماهي تيلاپيا، ۶۷ ميلي گرم امگا ۳، ۸۴ ميلي‌گرم امگا۶ و ۱۶ ميلي گرم كلسترول وجود دارد و همين آمار مي‌تواند به شما نشان دهد كه اين ماهي علاوه بر امگا۶، داراي ميزان بالايي كلسترول هم هست.

تيلاپيا دستپخت چيني‌ها

تيلاپيا نياز اكسيژني كمي دارد و داراي هزينه توليد پايين است. ضمن اینكه اين ماهي قابليت رشد و تكثير خيلي سريع داشته و به علت نزديك بودن طعم آن به طعم مرغ، خيلي زود طرفداران بسياري پيدا کرده‌است. اوايل ورود ماهي تيلاپيا به ايران، اين ماهي مثل بسياري اجناس ديگر بازار از چين وارد مي‌شد. طي گزارش منتشرشده توسط فاكس نيوز اين ماهي‌ها در كشور چين در محيط نامناسب آلوده به پسماندهاي صنعتي پرورش يافته و با وجود اين شرايط به بازار مواد غذايي ديگر كشورها وارد مي‌شدند.

در اين گزارش آمده است كه تيلاپياي چيني در استخرهاي آب حاوي آنتي‌بيوتيك و هورمون پرورش مي‌يابد و از زباله، مواد بي‌ارزش و بعضا آلوده براي تغذيه‌شان استفاده مي‌شود و مقادير بالاي هورمون مي‌تواند اختلالات زيادي براي نوجوانان در دوره بلوغ به وجود آورد. دكتر خديجه رحماني، متخصص تغذيه در مورد اين موضوع نظر خاصي ارائه نمي‌كند چراكه به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي مرتبط همچون سازمان كنترل غذا و دارو و وزارت بازرگاني نسبت به اين موضوع نظارت كافي داشته باشند.

كارشناسان چه مي‌گويند؟

عيسي گلشاهي، مديركل دفتر توسعه بازار شيلات در مورد واردات ماهي تيلاپيا مي‌گويد: «واردات اين نوع ماهي به شيوه خاصی انجام مي‌شود و سازمان‌هاي دامپزشكي و شيلات بر ورود اين ماهي‌ها به بازار نظارت مي‌كنند. توليد و پرورش اين ماهي در كشور چين و ديگر كشورهاي توليدكننده با استانداردهاي بهداشتي صورت مي‌گيرد و پرورش‌دهندگان اين ماهي براي صادرات آن به ديگر كشورها ملزم به رعايت استانداردهاي سازمان غذا و داروي كشورهاي اروپايي و ایالات‌متحده هستند.

در مورد واردات اين ماهي به ايران هم بازديدهاي فني دقيقي انجام شده و توسط سازمان دامپزشكي گواهي‌هاي بهداشتي اعطا شده است. نمايندگان ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي از مراحل پرورش بازديد مي‌كنند و هيچ يك از موارد شايعه‌شده درخصوص آلودگي محيطي و تغذيه نامناسب اين ماهي‌ها تاييد نمي‌شود. اين موضوع فقط يك شايعه براي تشويش اذهان عمومي و جلب‌توجه افكار مردم به سمت مواد پروتئيني ديگر است.» در حال حاضر در مناطق گرمسيري كشورمان امكان توليد ماهي تيلاپيا وجود دارد اما با توجه به هزينه‌هاي پرورش و روند توليد، واردات اين ماهي‌ها به قوت خود باقي است و فرآوري، بسته‌بندي، توزيع و فروش اين محصولات در كشور ما به نظر به‌صرفه‌تر مي‌رسد.

پرورشي بخوريم يا دريايي؟

بهزاد سعيدپور، كارشناس محيط زيست دريايي و عضو هيات علمي دانشگاه محيط زيست، درخصوص استفاده از كودهاي حيواني در روند پرورش ماهي تيلاپيا به سيب سبز مي‌گويد: «اين كار در روند توليد اكثر ماهي‌ها در همه جاي دنيا صورت مي‌گيرد و منع خاصي وجود ندارد. حتي به صورت طبيعي در رودخانه‌ها هم اين اتفاق مي‌افتد و اين موضوع باعث آلودگي خاصي نمي‌شود چراكه اين مواد شرايط لازم براي گسترش جمعيت پلانكتون و فيتوپلانکتون‌‌ها (جلبك‌هاي تك‌سلولي) را فراهم مي‌كنند و پيش از تيلاپيا در مورد قزل‌آلاي پرورشي يا كپور هم اين كار صورت مي‌گرفت.»

دكتر خديجه رحماني، متخصص تغذيه در مورد ماهي‌هاي پرورشي و دريايي مي‌گويد: «تغذيه دريايي ماهي‌ها از موجودات ريزتر در محيط دريا، بسيار بهتر از ماهي‌هاي پرورشي است و توصيه مي‌كنيم ماهي‌هاي دريايي را در اولويت قرار دهيد، اما در نظر داشته باشيد كه نسبت به اندازه ماهي‌ها حساس باشيد چراكه هر چه جثه ماهي بزرگ‌تر و سن ماهي بالاتر باشد امكان وجود مقدار بالاي جيوه در بدن آن بيشتر است، به همين دليل توصيه مي‌كنيم كه ماهي‌هاي كوچك‌تر را به صورت تازه و بدون مواد نگهدارنده مصرف كنيد.» تا حد امكان از سلامت پرورش ماهي اطمينان حاصل كنيد چراكه ماهي‌ها با موادی که پرورش مي‌يابند، بزرگ مي‌شوند و با همان مواد هم بر سر سفره‌هاي ما مي‌آيند.

چه ماهي‌هايي را جايگزين كنيم؟

در شرايط فعلي كشور ما كه سرانه مصرف ماهي پايين است و ذائقه بسياري از خانواده‌ها با غذاهاي دريايي همخواني ندارد، ورود ماهي تيلاپيا اتفاق خوبي به حساب مي‌آید. بااينكه ماهي تنها منبع يد به‌حساب مي‌آيد بسياري از خانواده‌ها بر اساس آيين‌هاي سنتي به‌جز شب يلدا و شب عيد، گوشت ماهي را در برنامه غذايي‌شان نمي‌گنجانند و خودشان را درگير بوي عجيب و تيغ‌هاي آزاردهنده‌اش نمي‌كنند اما با وجود سهولت مصرف اين نوع ماهي، دكتر رحماني، متخصص تغذيه توصيه مي‌كند كه اين ماهي را به‌طور مداوم مصرف نكنيد و در گروه غذايي دريايي‌تان تنوع و گوناگوني به‌وجود بياوريد و خانم‌هاي باردار، شيرده و كودكان از مصرف زياد اين ماهي خودداري كنند.

ميزان مصرف ماهي يك فرد بالغ به‌طور متوسط يك يا دو بار در هفته است و اين دفعات را ميان ماهي‌هاي مختلف مثل ماهي قزل‌آلا، سفيد، سالمون و تن تقسيم كنيد. در مصرف ماهي تيلاپيا احتياط لازم به خرج دهيد چراكه مصرف بيش از اندازه امگا ۶ باعث بيماري‌هاي قلبي و عروقي، بيماري‌هاي التهابي مثل آرتريت، آسم و آلرژي، بيماري‌هاي خودايمني مثل لوپوس مي‌شود. اين بيماري‌ها طيف گسترده‌اي دارند و بايد در مصرف اين نوع از اسيد چرب جانب احتياط را در نظر بگيريد.

اصل تنوع را فراموش نكنيد

متخصصان تغذيه می‌گویند ماهي سالمون، كولي، ساردين، قزل‌آلاي رنگين كماني و تن داراي امگا ۳ بيشتري نسبت به تيلاپياهستند، در برنامه غذايي خود بهره ببريد. آنها هيچ يك از ماهي‌ها را حذف نمي‌كنند اما نسبت به ميزان مصرف هشدارهاي لازم را ارائه مي‌كنند.
مصرف تیلاپیا ممنوع!

هرماهی کنسروی تن نیست

از آنجايي كه ماهي نسبت به ساير جانشينان گوشت قرمز، پروتئين زودهضمي دارد و چربي‌هاي ضروري آن براي بدن مفيد است، بهتر است مواردي را براي درست انتخاب كردن در نظر بگيريد. توصيه متخصصان تغذيه اين است كه ترجيحا ماهي را به صورت تازه مصرف كنيد، اما اگر سراغ كنسروها رفتيد، دور اين غلط مصطلح را خط بكشيد كه هر ماهي كنسروي، ماهي تن است. اين روزها انواع ماهي‌ها مثل سالمون، تن و حتي تيلاپيا در كنسرو‌ها بسته‌بندي مي‌شوند.

با ماهی ویتامین C مصرف کنید

ماهي‌هايي كه چرب هستند، بايد به‌صورت تازه ميل شوند و ترجيحا آنها را به مدت طولاني در فريزر نگهداري نكنيد، علاوه بر اینكه ماهي‌هاي چرب نسبت به حرارت و نحوه پخت‌وپز حساس هستند.

ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه از روش بخارپز يا كبابي براي صرف اين ماده پروتئيني استفاده كنيد، ضمن آنكه مصرف مواد غذايي حاوي آهن‌همراه ويتامين C مي‌تواند به جذب آن كمك فراواني كند. براي اين منظور مي‌توانيد به همراه ماهي كمي آبليمو يا آب نارنج مصرف كنيد تا آهن آن به‌طور كامل جذب بدن‌تان شود.

درخوراک‌تان تعادل ایجاد کنید

ماهي تيلاپيا هم مثل ماهي‌هاي ديگر طبع سرد دارد، پس بهتر است در انتخاب مواد غذايي كه همراه آن ميل مي‌كنيد دقت داشته باشيد. متخصصان تغذيه پيشنهاد مي‌كنند كه با استفاده از ادويه‌هايي مثل زيره، دارچين و زنجبيل كه طبع گرم دارند ماهي را مزه‌دار كنيد و به اين وسيله يك تعادل طبيعي به‌وجود آوريد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرحسین

      چرا مردم رو نسبت به این ماهی بد بین میکنید.
      من خودم ورزش کارم واز این ماهی استفاده میکنم و انرژی زیادی هنگام تمرین به من میده.

      پاسخ ها

      • وحید

        سلام.امیدوارم در همه زمینه ها موفق باشید.اما اینکه نظر تمام دانشمندان و کارشناسان تغذیه را مردود بدانیم کمی جای تامل دارد.اثرات منفی امگا شش در چند روز یا چند ماه مشخص نمی شود .امگا شش در دراز مدت باعث اختلالات قلبی و عروقی میشود.پس بهتر است در مصرف این ماهی اندکی اعتدال را رعایت کرد.اگر خوب دقت کنید هیچ کس نگفته که این ماهی را نخورید.فقط مصرف آن را کنترل کنید.پیوسته پیروز باشید.

      • اسی

        عزیزم انرژی که به شما میده برای کلسترل بالایی که داره.جالبه ملاک خوب بودن غذا روهم فهمیدیم...انرژی بالا....خخخخخ

    • بدون نام

      با سلام امیدوارم تحقیقات منتشر شده حقیقت داشته باشد با توجه به منافع شخصی نباشد واقعا سلامت مردم در نظر گرفته شده باشد

    • محمد

      بسیار ماهی خوبیه
      هیچ مشکلی هم نداره و خیلی هم از مرغ هایی که تو کشور تولید میشه سالم تره ،

    • بدون نام

      من خیلی از مصرف تیلا پیلا خوشم اومده خصوصا اینکه تیغ نداره و بچه ها م با خیال راحت میخورند .

    • حسین

      با عرض سلام و خسته نباشید همونطور که دوستان اطلاع دارند مصرف ماهی نسبت به گوشت قرمز بسیار مفید تر بوده و مصرف زیاد آن مانعی ندارد اگر ماهی تیلاپیا به واسطه ی داشتن چربی امگا 6 ضرر دارد پس با این حساب گوشت قرمز را نباید به هیچ وجه استفاده کرد چرا ذهنیت مردم را خراب میکنید مگر هر ایرانی در طول هفته چند بار میخواهد ماهی مصرف کند که برایشان ضرر داشته باشد کدوم کارشناسی میگوید که مصرف دو بار در هفته ی این ماهی میتواند مضر باشد لطفا سلیقه ای نظر ندهید

    • Mohammad

      باید بدانید که متخصصان در خصوص تعادل و میزان این دو اسید چرب اختلاف نظر دارند. برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که ضریب امگا 3 و امگا 6 در بدن یک به چهار می‌باشد. یعنی به ازای هر یک دز امگا 3 باید 4 دز اسیدهای چرب امگا 6 جذب شود. اما برخی دیگر این ضریب را یک به دو می‌دانند. یعنی یک دز امگا 3 در ازای 2 دز امگا 6.

    • ali

      واقعا باید ماهی تیلاپیا مهر وزارت بهداشت رو داشته باشه چون همه چیز خواره

    • آهو

      واقعا که مایک سه ماهی ازاون ماهی هامیخوریم ضرری ندیدیم ماهی هزاران فسفور داره باکدوعقلتون نوشتین

    • سجادعالییییییییییییی

      بسیار. بسیار. بسیار.
      عالیییییییییییییی.

    • elia

      مردم این همه دلو جیگر فاسدو دنبه میخورن اشکال نداره ماهیه ارزون بخورن بده

    • بدون نام

      لطفا تیتری که زدید را تغییر دهید و شایعه پراکنی نکنید
      این مطلبی که طی یک سال گذشته انتشار یافت درباره ماهی تیلاپیا شایعه ایی بیش نبود همه دیگر می دانند

      پاسخ ها

      • سهیل

        لطفا این شایعات تمام کنید و. این ماهی هیچ ضرری ندارد

    • بدون نام

      باسلام،چراوبه چه علّت هنوزمراکزبهداشتي وپزشکي ضرروزيان ماهي تيلاپياراثابت نکرده ورسماّاعلام نظرنکرده اند،شايعه پراکني ميکنند،به نظربرخي ازافرادخصوصاّاشخاصي که احتمالاّازفروش اين ماهي متضرّرشده اندبه اين موضوع دامن مي زنند. ياحق،کمالي

    • بدون نام

      چرا دانشگاه‌های داخلی روی آن تحقیق نمیکنند؟
      یک آزمایش ساده و انتشار مقاله آن همه چیز را روشن میکند.

    • کوروش

      یکی میگه مصرف ماهی تیلاپیلا خوبه ،یکی میگه بده، ما که متوجه نشدیم که مصرف این نوع ماهی خوبه یا بده !

    • حسن

      سلام
      واقعا که این مطلب بی اساس و بی دلیله.....خواهشا ذهن مردم رو در مورد ماهی که غذای سلامتیه خراب نکنید. واقعا یعنی تیلاپیا از مرغ و گوشت قرمز و هزاران نوع فست فود های موجود هم بدتره که اینجوری یه مطلب رو بدون آگاهی نوشتین

    • binam

      این ماهی چون ارزون بود با ارزش غذایی بالا گرون فروشای ماهی کشور نتونستن ببینن ماهی ارزون وارد شده و طبق معمول گفتن خطرناکه و بمب اتم تو گوشت ماهیه و از این جفنگیات.جمع کنید اقا برید جلو ابلیمو ر بگیرید که جوهر نمک میدین جای ابلیمو یا کلی محصول بی کیفیت غذایی تولید داخل.

    • بدون نام

      لطفا شایعه پراکنی نکنید من هم اگر تولید کننده قزل آلا بودم شاید این داشتان ها را سر هم می کردم تا قزل آلا را به قیمت نجومی بفروشم

    • مسعود

      بخورین نوش جان

    • امیر

      ما که استفاده میکنیم خیلی خوبه نه بو داره نه استخوان ریز

      پاسخ ها

      • اسی

        امان از شما مردم ساده.آخه آقای محترم اینکه بو نداشته باشه یا استخوان نداشته باشه یعنی خوبه؟چه ملاک جالبی

    • علی

      تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان بعد از کپور ماهیان است و در بیش از 140 کشور دنیا در حال پرورش است مگر می شود این مسائل وجود داشته باشد من هم اگر قزل آلا را می خواستم با قیمت های نجومی بفروشم این شایعات را در می آوردم

    • رضا

      سلام. من یک سال هست که مرتب ماهی تیلاپیلا مصرف میکنم .ازمایش هم چند بار دادم .نه کلسترول بدنم بابا رفته و نه مشکل دیگری برام بوجود اومده .اینها فقط شایعات بی اساسی است که تولید کنندگان ماهی های کپور و قزل الا بوجود اورده اند و دست از تلاش هم بر نخواهند داشت . همه این حرفها دروغه .ماهی ارزانتر مصرف کنید ونگران نباشید.

    • پارسا

      اونقدرا هم ارزون نیست .کیلویی 18 تومن کجاش ارزونه .بچه ام فقط تیلا پیلا دوست داره. چرا وارد میشه بعد شایعه درست میکنن.والا ما از خوردن مرغ میترسیم !!!!

    • بدون نام

      تیلاپیا دومین ماهی پرورشی تو دنیاست بعد از کپور ماهیا . چه شایعات مسخره ایی

    • بدون نام

      بنده ساکن هلند هستم در تمام سوپر مارکت های اینجا فروش خوبی داره و ماهی پر طرفداریه

    • بدون نام

      چه شایعاته ایی در میارن تولید کنندگان قزل آلا خنده داره هههه

    • مژگان

      ما هم که مشکلی ندیدیم خیلی عالی و لذیذ.

    • ناشناس

      هه خيليم ماهي خوشمزه ولذيذي هست كي گفته ارزونه من كيلو ٢٣ميخرم والا از مرغاي هرموني خيلي بهتره

    • کریم

      من از این ماهی استفاده کردم مشکلی هم نداشته فقط ادمو به شک میندازن که نمیدونیم دوباره از این ماهی استفاده کنیم یا نه

    • سید

      این ماهی هیچ مشکلی نداره این شایعات رو کسایی درست کردن که ماهی قزل آلا پرورش میدن و تیلاپیا رقیب جدی برای قزل هست و تیلاپیا فروشش خوبه و تیغ هم که نداره

    • آشنا

      مقصر دولت است اگرالوده هست چرا اجازه واردات میده

    • بدون نام

      فکرنکنم مضرترازمرغای خودمون باشه

    • مريم

      لبنيات : پالم
      مرغ: هورمون
      ابليمو: جوهر نمك
      شير: وايتكس
      هوا:الوده
      ما از دست اينا زنده بمونيم شانس اورديم ،ديگه ايراد گرفتن از امگا٦ توى تيلاپيا پيشكش

    • علی

      در مورد همه چی شایعه است. فکر می کنید واقعا مرغ هورمونیه؟؟من اطلاع دقیق دارم که اصلاً هزینه هورمون دادن به مرغ اونقدر بالاست که هیچ مرغداری نمی تونه اینکارو بکنه چون کاملا متضرر میشه،زمانی که مرغ 7تومن بود گوشت نهایت هجده تومن بود، الان شش سالی هست که من یادمه مرغ شده 5تومن وگوشت 40 تومن،، شک نکنید مرغ رو هم سیاسی کردن

    • یا زهرا

      سلام اولا که خیلی هم ارزون نیست کیلویی ۱۹۰۰۰هزار تومنه نه تیغ داره نه بوی بدی میده خییییییلی هم خوشمزه است ما الان ۸ماهه مرغ نخریدیم چون هورمونی می ترسیم بخوریم به جاش دارم بلدرچین پرورش میدم غذای سالم خونگی بهش میدم تا از گوشتش استفاده کنیم .

    • بابک

      تمام مواد غذایی شیمیایی و مضر هستن!وقتی میری فروشگاه مواد غذایی مطمئن باش رفتی فروشگاه سرطان فروشی

    • سعید

      همانطور که دوستان گفتن .همچین ارزون هم نیست . در مقایسه با قزل که نصفش کله خود ماهی هست و دمش/ این ماهی هم مناسبتر وهم خوشمزه تره .حالا چه سیاستی در کاره که این ماهی را خراب کنن. خدا میداند . در هر صورت مگر مابقی مواد غذایی سالم میباشن .لبنیات /گوشت قرمز / مرغ / تخم مرغ و.......همه اینها را مردم با ترس ولرز میخورن چه کنن که ناچارمیباشن /من خودم .بخاطر کاری به درسا مرغ رفتم واز نزدیک شاهد تولید ناگت بودم .خدا میداند که چه آشغالهایی را مخلوط میکنن بعد درغالب ناگت به خورد مردم میدن . وحشتناکه

    • مریم

      دکتر آز توی یکی از برنامه هاش گفت اگر هرروز هم استفاده کنید خوبه

    • رضا

      تيلاپیا یه نوع ماهی غیرخوراکی همه چیز خواره که علاوه بر امگا۶ بالا دارای نوعی سم کشنده بنام آرکانین نیزمی باشداگه به خودتون رحم نمی کنید لا اقل به بجه هاتون رحم کنید

    • زهرا

      ما نفهمیدیم خوبه یا بد

    • ثریا

      اگه این ماهی تو دوران بارداری مصرف بشه ضرر داره .من چن بار مصرف کردم

    • ثریا

      اگه این ماهی تو دوران بارداری مصرف بشه ضرر داره .من چن بار مصرف کردم

    • بدون نام

      چگونه شما می گویید ماهی تیلاپیا ممنوع ولی سالانه چندین تن دارید از کشورهای دیگر مثل چین وارد می کنید مگر این تولید کنندگان چه گناهی کردند ؟

    • بدون نام

      بابابخورید که همه این حرفا چرت هستندروی،تمام میوه ها برانگهدا ریشون،گازمیریزن به مرغ هورمون میدن کالباسو،همبر گرد هم که یا گوشت مرغ پیرو تخمگذار که دیگه عمرشو کرده و رب،گوجه ایا واقعا گوجه فرنگی یا ....بابابخورید،که،دروغه این حرفا

    • بدون نام

      ماهی تیلا پیا بهترین ماهی میباشد که ما هکماهیاهکنه ۴بار این نوع ماهی رو مصرف میجنم و طعمش مثل میگو میباشد

    • بدون نام

      به نظرمن این ایرادایی که ازاین ماهی میگیرن دربرابر فوایدش ناچیزه......برای ما مردمی که سرانه مصرف ماهیمون انقدر پایینه ،،وارد شدن این ماهی به بازار جای شکر داره....
      بخورین هفته ای یه بار و اصلا هم نگران نباشین....مطمعن باشین از لبنیات وگوشت ومرغ و رب و سس و هزارتا ماده غذایی دیگه خیلی سالم تر و کم ضررتره....

    • ناشناس

      طعم و مزه خوب و ظاهر ماهی تیلاپیا دلیل بر خوب بودن و مفید بودنش نیست. این نوع ماهی در هر نوع آبی حتی فاضلاب میتونه پرورش پیدا کنه. پس با این شرایط عقل سلیم میگه با احتیاط مصرف بشه. مخصوصا برای بچه ها و زنان باردار. و اونهاییکه میگن ما مصرف کردیم چیزیمون نشد مگه ضرر یه ماده غذایی حتما باید تو یکی دو روز معلوم بشه؟

    • بدون نام

      هنوز در منو غذایی دانشگاه پلی تکنیک(امیرکبیر) وجود دارد و درحال مصرف است.

    • محسن

      خیلی خوشمزه ی دروغ نگین لطفا

    • بدون نام

      ما که داریم مصرف میکنم خیلی هم خوبه شما هم بدون ترس مصرف کنید

    • سهیل

      آخه براپدر و مادرهای که سنشون می ره بالا و قدرت دید کمتری دارن اتفاقا این ماهی بنظرمن خوبه چون راحت میتونم بخورن واز نداشتن تیغ خيالشون راحته وفکرنکنم ماهی بدی باشه

    • بدون نام

      ما بندر عباس زندگی می کنیم ،ماهی های خلیج فارس شبیه تیلا پیلا زیاده ،مثل ماهی کفشک گوشتی ،گوشتش سفید مثل گوشت مرغ ، خار هم نداره ،خیلی هم خوشمزه است
      ما تیلا پیلا نمی خوریم ،می ترسیم چینی ها از گوشت سگ و گربه و سوسک و...این چیزایی که میخورن ،به ماهی هاشونم بدن

    • آرمان

      آقا اگه این ماهی ضرر داره پس این چند ساله که وارد میشده چراکسی هیچی نمیگفت مگه اون موقع بررسی نمیشن
      اینا همش سیاسته ماهیای خودشون رو دستشون مونده

    • ممد يخه ارو

      بهترين ماهى دنيا ماهى سالمون هست ؛ البته نه سالمون پرورشى " ماهى سالمون نروژى" در فروشگاه هاى دولتى مثل رفاه يا شهروند وجود دارد
      وقتى چيزى راجع به تيلا پيا نمى دانى بهتره در موردش صحبتى نشه

    • سعيد

      اخبار اطلاعات داخلي تماما برأي منافع خودشونه و هيچ خبري به صلاح مردم نيست مطمئنا به ضرر مردم هست خيلي به اينا گوش نكنيد بيچاره مردم موندن دست اين هيولاها يه سرچ انگليس بكنيد بهرره

    • مریم

      سلام من خریدم کیلویی ۲۰ تومن حلا بخورمش یا نه ؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نوش جان بخور با خیال راحت

    • بدون نام

      تیلاپیا بخصوص گونه های پرورشی ماهی های سخت جان هستد و تکثیر و پرورش آنها بسیار آسان است... تیلاپیای وارداتی قیمتی غیر منطقی داشته که در صورت تکثیر و پرورش در داخل کشور منافع خیلی ها به خطر میافتد.... مساله سیاسی مالیه نه بهداشتی محیط زیستی.... تیلاپیا هیچ خطری نداره

    • علیرضا

      بافق یزد هم این گونه رو پرورش میدن که خیلی لذیذه، از خیلی از آشغالای تولیدی هم سالم تره

    • كتايون

      ببخشيد كجاي ماهي تيلا پيلا ارزونه ما چند پيش اين ناهي را كيلويي سي وهشت هزارتومن خريديم وبااينكه توبندر بوشهر هستيم وانواع ماهي تازه باقيمتهاي نجومي راداريم براي اولين بار اين ماهي راحريديم كه مورد علاقه خيلي زيادخاتواده قرار گرفت الان كه اومدم توسايت تحقيق كردم ازخوردنش كلا پشيمون شدم ايا واقعا اين قدر مضر هست اين ماهي چون من خودم اسم شديد دارم نكنه حالم بد بشه چقدر بچم خوشش اومده بخاطر اينكه خار نداره حالا اگر ميشه ممنون ميشم پاسخگوباشيد

    • یزدانی

      خیلی خوب است با این،نظر کارشناسان دیگر نمی خریم متشکرم .شهرستان مرندث

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج