جاباما
۱۶۸۳۸۸
۱ نظر
۵۸۹۰
۱ نظر
۵۸۹۰
پ

امروز در تاریخ

۲۱ دی - ۱۱ ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۱ دی برابر با ۱۱ ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۲۱ دی برابر با ۱۱ ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۴۶۲ - پيروزي نيروهاي اسلام بر "يزدگرد سوم" و انقراض سلطنت ساساني

ساسانيان كه بيش از ۴۰۰ سال بر ايران حكومت كرده بودند در روزگار پس از قتل خسروپرويز به دست فرزندش، به دلائل گوناگوني در سراشيبي سقوط و انحطاط قرار گرفتند. در همين هنگام آشفتگي بسياري در اوضاع ايران پديد آمد و در طي چهار سال بيش از ۱۰ نفر به سلطنت رسيدند، تا سرانجام يزدگرد سوم بر تخت سلطنت نشست. در زمان وي دولت ساساني در اوج ضعف و درماندگي خود بود و خوش‏گذراني امرا و ظلم و ستم بيش از حد پادشاهان، فشار زيادي بر مردم محروم وارد مي‏آورد. استبداد پادشاهان، قدرت بي‏حساب مُغان يا مقامات مذهبي، عدم تساوي اجتماعي، نظام غلط طبقاتي، اخذ ماليات‏هاي سنگين و شكل‏گيري يك نوع بردگي فكري از جمله دلائلي بودند كه باعث شد هرگونه نداي اصلاح‏طلبي و جنبش آزادي خواهي مورد استقبال عمومي مردم ستم‏ديده ايران واقع شود. از سوي ديگر اسلام به عنوان ديني مطرح گرديد كه اعتقادات آن با مباني عقلي و فكري منطبق بود و جاي‏گزيني توحيد و يكتاپرستي به جاي دو خدايى و پذيرش احكام و عمل به آن، براي ايرانيان كه خواهان خروج از سخت‏گيري‏هاي موبدان زرتشتي بودند به عنوان مائده‏اي آسماني تلقي گرديد. آنان با پذيرش دين اسلام، مساوات، برابري و برادري ميان ضعيف و قوي و رهايى از جامعه طبقاتي ساسانيان را به دست مي‏آوردند.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
یزدگرد سوم

هم‏چنين مدارا و عدم سخت‏گيري اوليه مسلمانان و آزادي در عقيده و مذهب بدون تعرض، از عواملي بود كه به سقوط ساسانيان وحاكميت مسلمانان انجاميد. در اين اوضاع و احوال بود كه سپاهيان اسلام در زمان خليفه دوم به ايران حمله كردند و در طي جنگ‏هاي قادسيه و نهاوند، ارتش مجهز ايران را شكست داده و اسلام را در آن نواحي منتشر ساختند. عقب‏نشيني برخي امرا و اشراف و دهقانان ايراني و حتي موبدان در برابر امواج هجوم نيروهاي اسلام، نارضايتي از حكومت ساسانيان و اسلام آوردن ايرانيان و همدلي با مسلمانان از عوامل مهم سقوط و اسلامي شدن تدريجي ايران بود و مقاومت‏ها و شورش‏هاي ضدعربي كه در خلال فتح و پس از آن، در شهرها رخ مي‏داد، مانعي جدي دربرابر گسترش اسلام نبود. همدلي برخي از اشراف و امراي ايراني با مسلمانان باعث شد كه بر جان و مال خود ايمن شوند و حتي از عطاياي اسلامي بهره‏مند گردند و گاه موقعيت اجتماعي و سياسي خود را نيز حفظ كنند.

798 - بپاخیزی پسران «آذرک» در سیستان بر ضد حكومت عباسیان

کرونيكلر هاي اروپايي شكست سپاه اعزامي خليفه عباسي از خراسان به سيستان [سیستان بزرگتر] براي سركوب كردن بپاخيزي پسران آذرك را يازدهم ژانويه سال 798 ميلادي نوشته اند. اين بپاخيزي از نخستين قيامهاي مسلحانه ايرانيان در جنوب خاوري وطن براي کوتاه کردن دست عرب و احیاء استقلال و حاکمیت ملی بود. حمزه پسر بزرگ آذرك پس از اين كه شنيد علي بن عيسي بن ماهان ژنرال و فرماندار عباسيان پسر خود عيسي را مامور سركوبي قيام سيستانيان كرده است، با چندصد تن انقلابي استقلال طلب در كوههاي سر راه كمين كرد و لشكر اعزامي را پراكنده ساخت. علي بن عيسي بن ماهان، خود 14 سال بعد در دو نبرد در ری و همدان، از نیروهایی «انقلاب استقلال ایران» مرکب از داوطلبان مسلح شکست خورد و کشته شد.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
يعقوب ليث

سالها بعد يعقوب ليث تلاش پسران آذرك را دنبال كرد و موفق شد. قيامگران سيستاني مي گفتند كه حكام عباسي همان مي كنند كه در اسلام نهي شده است؛ ظلم، اسراف و توجه به تجملات و تشريفات. آنان استدلال مي كردند كه منظور از ردّ حكومت عباسيان دفاع از اسلام راستين است و تاكيد داشتند كه اسلام نگفته است كه ايرانيان براي ثبوت مسلمان بودن خود، لزوما حاكم اعزامی عرب داشته باشند و به عربي سخن بگويند.

۱۹۰۶ - صدور فرمان تأسیس عدالتخانه توسط مظفرالدین شاه قاجار.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۹ - انگليسي ها ۱۴ افسر ايراني را كه براي دفاع از وطن با آنان جنگيده بودند اعدام كردند!

خانواده هاي افسرانی كه توسط انگليسي ها اعدام شده بودند براي شكايت از وثوق الدوله رئيس الوزراء وقت كه به اعتراض آنان توجه نكرده بود ۲۲ دیماه۱۲۹۷ (۱۱ ژانويه ۱۹۱۹) مقابل كاخ گلستان اجتماع كردند ولي از دست دربار سلطان احمدشاه هم در اين زمينه كاري برنيامد!. انگليسي ها ۲۲ تيرماه همان سال (ژوئيه ۱۹۱۸) درست چهارماه مانده به پايان جنگ جهاني اول، چهارده افسر نيروهاي مسلح ايران را بدون كوچكترين دليل اعدام كرده بودند ــ موضوعي كه مورخان ما، آن طور كه بايد به آن توجه نكرده اند.

اين افسران به منظور دفاع از وطن كه قبلا [و در قبال قدرتهای درگیر در جنگ جهانی اول] اعلام بي طرفي كرده بود با نيروهاي انگليسي [که این بی طرفی را نقض کرده بودند] جنگيده و بعدا دستگير شده بودند. اعدام این افسران [چهارماه پیش از پایان یافتن جنگ جهانی اول] و در آستانه تنظیم قرارداد ۱۹۱۹ معروف به «قرارداد وثوق الدوله» و با هدف ارعاب مخالفان احتمالی قرارداد صورت گرفته بود.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

پس از اين كه لنين سازشنامه آگوست ۱۹۰۷ سن پترزبورگ میان روسیه و انگلستان [قرارداد تقسیم ایران میان این دو قدرت] و همه معاهدات مغاير تماميت و حاكميت ايران و امتيازات و مطالبات روسيه و روسها را يكجانبه لغو كرد؛ انگليسي ها درصدد سازش محرمانه با وثوق الدوله برای عقد قراردادي كه چندي بعد تنطيم شد (قرارداد سال ۱۹۱۹) برآمدند و برای اغفال افکار عمومی اعلام كردند كه نيروهاي نظامی خودرا از ايران بيرون خواهند برد و «اس پي آر» را منحل خواهند كرد!. قرارداد ۱۹۱۹ (معروف به قرارداد لندن و وثوق الدوله) بگونه ای تنظیم شده بود که در صورت تصویب مجلس و اجرا وطن مارا دربست تحت سرپرستي انگلستان قرار می داد و عملا تحت الحمایه آن دولت می شد و ....

۱۹۵۸ - پایان مسئله «دادشاه»

پس از ده ماه و ۱۷ روز تعقيب و زد و خورد بالاخره ۲۱ دي ماه ۱۳۳۶ (دهم ژانویه ۱۹۵۸) دادشاه بلوچ كه سردبير وقت روزنامه اطلاعات اورا «دادشاه ياغي» مي نوشت كشته شد و دو همسر و باقیمانده همدستان وی كه چند نفر بيش نبودند دستگير شدند!. برای بدام انداختن دادشاه که یک خرده مالک ناراضی و عاصی از رفتار ماموران دولتی بود، ژاندارمری ایران (که در دهه ۱۳۶۰ با پلیس ادغام و نیروی انتظامی نام گرفته اند) متوسل به یک سرشناس محلی شد و این سرشناس به قید سوکند و با ارسال یک جلد قرآن مجید و تعهد تامین، دادشاه را برای مذاکره و سازش با دولت دعوت کرده بود که ژاندارمهایی که در هشتکوه بر سر راهش به خانه سرشناس محل کمین کرده بودند او، برادرش محمد و دو تن از همدستانشان را کشتند. در اين آخرین زد و خورد، چند ژاندارم نیز جان خودرا از دست داده بودند. (اواخر تابستان سال ۱۳۳۶ - سپتآمبر ۱۹۵۷ - نگارنده اين سايت به عنوان خبرنگار وقت روزنامه اطلاعات برای چند روز به محل فرستاده شده بود تا از نزدیک چگونگی تعقیب دادشاه را به تهران گزارش کند. اعزام خبرنگار از تهران، به صورت نوبتی انجام می گرفت).

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جسد دادشاه

ماجرا از چهارم فروردين 1336 شروع شده بود. در این روز دادشاه و برادرش محمد با چند تن ديگر در نیمه راه چاه بهار ـ ايرانشهر و در پیچ و خمهای تنگ سرخ (سرخه) واقع در منطقه کوهستانی «الاشار ـ سپید کوه» راه را برخودرو رئيس منطقه اي کرمان «اصل چهار ترومن» بستند که با همراهانش از ایرانشهر رهسپار چاه بهار (چابهار) بود. در این ماجرا، کارول (کرول) رئیس 37 ساله اصل چهار ترومن، ویلسون 35 ساله همکار او، همچنین مترجم و راننده ایرانی این گروه کشته شدند و بانو آنیتا همسر 35 ساله کرول به اسارت درآمد. هفت روز بعد از وقوع حادثه، جسد بانو آنیتا در چند کیلومتری محل ربوده شدن او به دست آمد که ضعف ژاندارمری ایران تلقی شد که نتوانسته بود در یک فضای محدود و در فرصتى که داشت مخفیگاه ربایندگان را بیابد.

ژاندارمري ايران همه تلاش خودرا بکار برد ولی نتوانست دادشاه و همدستانش را که از این کوه به آن کوه می رفتند در مدتی کوتاه که انتظار می رفت دستگیر کند. [مشابه قضیه بن لادن در قرن 21، البته در ابعادی کوچکتر]. این وضعیت باعث شده بود که شاه، دادن ترفیع درجه افراد و افسران ژاندارمری را موکول به دستگیری دادشاه کند. قضيه یکبار دیگر و هنگامی که آن چند نفر با تفنگ برنو (تک تیر) هواپيماي حامل رئيس ستاد ژاندارمري را سرنگون و اورا كشته بودند بزرگ شده بود و خبرگزاری های پرمشترک جهان (معروف به بیگ ـ 4) خبرنگار به محل فرستاده بودند. پس از كشته شدن دادشاه، روزنامه های تهران به اصرار دولت عكس جنازه وی منتشر ساختند تا مردم گزارش مرگ او را باور كنند. همچنین عکس يکي از دو زن اورا.

1920 - روزی که قاتل شماره یک بشر معرفی شد

امروز درست 48 سال از روزی می گذرد که رئیس نظام پزشکی آمریکا رسما اعلام کرد که دخانیات کشنده و عامل چند نوع سرطان از جمله سرطان ریه، حلق و زبان، همچنین بوجود آورنده و تشدیدکننده بیماری های قلب و عروق، سکته مغزی، برونشیت و ... هستند. دکتر لوتر تری Luther leonidas Terry فهرست بیماری های ناشی از مصرف دخانیات را یازدهم ژانویه 1964 در اعلامیه ای قرارداد و به رسانه ها داد تا گوشزدی برای مردم باشد. در این اعلامیه آمده بود؛ موادی که کارخانه های دخانیات به برگ توتون و تنباکو هنگام ساخت سیگار و توتون پیپ می زنند تا تاثیر بیشتری داشته و خوشبو و خوش طعم شود خطر مرگ از دخانیات را افزایش می دهد. این اعلامیه در آن روز در جهان همانند بمب صدا کرد. آمریکای شمالی از زمان مهاجرت انگلیسی ها در قرن هفدهم، بزرگترین تولید کننده توتون، تنباکو و بعدا سیگار بوده است. توتون و تنباکو از گیاهان قاره آمریکا بودند که کریستف کلمب در دهه آخر قرن پانزدهم بذر آن را از کوبا به اروپا برد و مصرف دخانیات جهانی شد. قبل از اعلامیه دکتر تری، در دهه 1920 در آلمان برای محدودکردن مصرف سیگار اقدام شده بود.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر لوتر تری

اعلامیه دکتر تری که خود پزشک قلب بود از سوی پژوهشگران پزشگی دیگر دنبال شد و هرکدام خطر تازه ای کشف کردند. در پی این اکتشافات، نخست انتشار آگهی تبلیغ سیگار در رسانه های بیشتر کشورها ممنوع شد و بازیگران فیلمهای سینمایی از دود کردن سیگار هنگام فیلمبرداری که مشاهده آن ایجاد تشویق در بیننده می کند منع شدن و حتی به مولفان کتاب و سردبیران رسانه توصیه شد که عکس های معاریفی همچون چرچیل، فیدل کاسترو، استالین و ... درحال دودکردن سیگار و یا به دست داشتن آن را چاپ نکنند، سپس دودکردن سیگار در ادارات، رستورانها، وسائط نقلیه عمومی ازجمله هواپیماها و حتی منازل (در زیر سقف) ممنوع شد و در آمریکا قانون منع فروش دخانیات به افراد زیر 21 سالگی تمام به تصویب رسید و آنگاه در بیشتر کشورها تبلیغات دولتی برضد مصرف آن آغاز گردید و سازمان جهانی بهداشت دخانیات را بزرگترین قاتل انسان اعلام داشت و تاکید کرد که سیگار هر سال شش میلیون انسان را می کشد؛ از هر جنگی، بیشتر. در کشورهای پیشرفته در چندسال اخیر کارخانه های سیگار سازی و یا شرکتهای وارد کننده آن مجبور شده اند که برهر پاکت سیگار برچسبی بزنند که خطرات ناشی از مصرف آن را ذکر کرده باشد. در این کشورها دادگاهها به قبول و دادرسی ادعای غرامت از کارخانه و وارد کننده سیگار دست زده اند و بعضی احکام در این زمینه در دادگاههای آمریکا سر به صدها میلیون دلار می زند. این غرامات سنگین به شاکیانی داده می شود که ثابت کرده باشند مصرف سیگار آنان را سرطانی، مرض قلبی و ... کرده باشد و حتی وارثان متوفیان از سیگار.

این تبلیغات باعث شده است که در کشورهای پیشرفته و از جمله آمریکا مصرف سیگار تا 42 درصد کاهش یابد ولی برغم این تبلیغات، مصرف سیگار در کشورهای دیگر و عمدتا فقیر 3 و 4 دهم درصد افزایش یافته است.

1922 - براي نخستين بار انسولين روي يك پسر 14 ساله كانادايي به نام لئونارد تجربه شد.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۶۶ - نخست وزير هند در جريان مذاکره بر سر کشمير دچار حمله قلبي شد و جان سپرد!

لعل بهادر شستري نخست وزير ۶۱ ساله وقت هند كه براي مذاكرات صلح با پاكستان، در پي دومين جنگ دو كشور به شوروي (شهر تاشکند - آسياي ميانه) رفته بود ۱۱ زانويه ۱۹۶۶ در جريان مذاكرات دچار حمله قلبي شد و درگذشت. شستري جانشين نهرو، از ۱۹۶۴ تا زمان مرگ رئيس دولت هند بود. مسئله كشمير كه از زمان تجزيه شبه قاره (هندوستان) باعث سه جنگ تمام عيار ميان هند و پاكستان شده است ريشه دارتر از آن است كه با مذاكرات كم عمق كه هدف از آنها عمدتا بهره برداري تبليغاتي است حل شود. اين مسئله را انگليسي ها روي دست دو كشور كه عامل تقسيم شبه قاره بودند گذارده اند تا روي آرامش نبينند.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
لعل بهادر شستري

1963 - شوراي وزيران وقت تصويب كرد كه اصول شش گانه معروف به انقلاب سفيد ششم بهمن ماه آن سال (سال 1342) در سراسر ايران به رفراندم گذارده شود.

1991 - كنگره آمريكا به جورج بوش (پدر) اجازه جنگ با عراق را داد. عراق که همواره ادعاي مالکيت کويت را کرده بود اين سرزمين را تصرف و يک ايالت داخلي عراق اعلام کرده بود.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جورج بوش (پدر)

1390 - شهادت مصطفی احمدی روشن

مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور 1358 چشم به جهان گشود. در سال 1377 در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه صنعتی شریف می شود. وی از بسیجیان فعال بود و در دوران دانشجویی به عنوان معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف فعالیت می نمود. شهید احمدی شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بوده است. در سال 1381 در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرک کارشناسی گردید. وی دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفته است. این شهید که به عنوان استاد دانشگاه نیز فعالیت می کرد دارای چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی بوده است. شهید احمدی روشن عضو هیئت مدیره یکی از شرکت های تامین کالای نیروگاه هسته ای نطنز اصفهان بود که در زمینه تهیه و خرید تجهیزات هسته ای فعالیت داشت. این شهید بزرگوار در هنگام شهادت معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است. معاون بازرگانی سایت نطنز شخصی شوخ و باصفا و در عین حال در مدیریت جدی و قاطع بوده است.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مصطفی احمدی روشن

به گفته دوستان وی، شهید احمدی روشن فردی ولایتمدار، اخلاق مدار و شوخ طبع بود، شهادت آرزوی شهید احمدی روشن بود، او از شهادت نمی ترسید و امروز به آرزویش رسید. شهید احمدی همیشه می گفت دعا کنید تا من شهید شوم و اگر شهید شدید دست من را هم بگیرید. شهید احمدی دارای روحیه بسیجی و جهادی بود. او فردی خاص بود و دشمنان خوب فهمیدند که چه کسی را ترور کنند. وی اهل نماز اول وقت بود. ایشان دارای پشتکار بالا، پرتوان، پرتلاش، پرانرژی و توانمند در عرصه اجرایی و علمی بود. او در خط ولایت و سرسپرده بود، همیشه می گفت دعا کنید مثل ابراهیم مالک اشتر نشوم و مختار را تنها نگذارم. شهید احمدی در راهپیمایی عظیم 9 دی حضور داشت و یک ولایتمدار به معنای واقعی بود، او شیفته رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. شهید احمدی روشن صبح چهار شنبه 21 دی ماه 90 بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی تهران بدست عوامل استکبار به شهادت رسید. از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام "علی" به یادگار مانده است.

زادروزها

۱۵۰۳ - زادروز پارمیجانینو نقاش ایتالیایی شیوه گرایی
۱۷۵۵ - زادروز الکساندر همیلتون فیلسوف ، حقوقدان و اقتصاددان ، نخستین وزیر خزانه‌داری و از بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا
۱۸۴۲ - زادروز ویلیام جیمز فیلسوف آمریکایی و بنیانگذار مکتب پراگماتیسم

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ریچارد فرای

۱۹۰۶ - زادروز آلبرت هوفمان شیمیدان سوئیسی ، کاشف ماده روانگردان ال اس دی
۱۹۷۲ - زادروز آماندا پیت بازیگر اهل کشور آمریکا
۱۹۷۸ - زادروز امیل هسکی بازیکن فوتبال اهل کشور انگلستان

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلبرت هوفمان

۱۲۹۸ - ریچارد فرای، استاد ایران‌شناسی.
۱۳۳۶ - آزیتا حاجیان، بازیگر ایرانی.

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آماندا پیت

درگذشت‌ها

۶۴۲ - یزدگرد سوم، آخرین شاه ساسانی به دست آسیابانی کشته شد.
۸۱۲ - استوراکیوس، امپراتور بیزانس
۸۴۴ - میخائیل یکم، امپراتور بیزانس
۱۰۵۵ - کنستانتین نهم، امپراتور بیزانس

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادموند هیلاری

۱۸۸۰ - شورول، شیمی‌دان و محقق فرانسوی و مکتشف طریقهٔ تجزیه چربی‌ها و روغن‌های نباتی و حیوانی.
۲۰۰۸ - ادموند هیلاری، اولین فاتح قله اورست.
۱۹۲۸ - درگذشت توماس هاردی رمان‌نویس و شاعر جنبش طبیعت‌گرایی اهل انگلستان
۱۹۸۸ - درگذشت ایزیدور ایزاک رابی فیزیکدان لهستانی‌تبار ، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۴۴

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس هاردی

۱۹۹۱ - درگذشت کارل دیوید آندرسون فیزیکدان آمریکایی ،برنده جایزه فیزیک نوبل سال ۱۹۳۶
۱۳۹۰ - مصطفی احمدی روشن، دانشمند فیزیک هسته‌ای ایران
۱۳۳۶ - دادشاه، مبارز بلوچ در زمان محمدرضا شاه پهلوی
۲۰۱۳ - درگذشت آرون سوارتز برنامه نویس کامپیوتر، نویسنده ، مجموعه دار ، سازمان دهنده سیاسی و فعال اینترنتی آمریکایی

21 دی - 11 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرون سوارتز

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاوشگر فضایی

      لعنت خدا بر قاجار و سایر دولتهای اشغالگر ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج