۱۶۸۴۰۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

معاون روحانی: ۱+۵ ناگهان عقب کشید

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به روندی که به تمدید مذاکرات منجر شد گفت: در مذاکرات عمان آنها (۱+۵) طوری برخورد کردند و حرف هایی زدند، انگار که قبل از ان مذاکره ای نکرده بودند. و مذاکره کننده ما به موقع پاسخ شان را دادند. در وین اما به نقاط مشترک و کلیات دو طرف رسیدند اما ناگهان عقب کشیدند.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران کشوری نیست که از منافع و حاکمیت ملی اش عبور کند و حالا که در اوج اقتدار است و کلید طلایی منطقه را در دست دارد از مواضعش تنازل نخواهد کرد.

علی اکبر صالحی شنبه شب در سخنانی درباره دلایل تمدید مذاکرات هسته ای در وین در آذرماه با اشاره به اظهارات نتانیاهو چند روز بعد از تمدید مذاکرات بدون اشاره به جزییات بحث گفت: تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و بین دو طرف کلیات پذیرفته شده بود. اتفاقی افتاد که طرف مقابل یک دفعه عقب نشینی کرد.

وی ادامه داد: نتانیاهو در اظهاراتی به صراحت دو سه روز بعد از اعلام تمدید مذاکرات گفت که ما نگذاشتیم آن‌ها (ایران و ۱+۵) به تفاهم برسند و جان کری اعلام کرد که ما کاملا در هماهنگی با رژیم اسرائیل هستیم. به هر حال آن‌ها منافعشان را در ادامه بحران می بینند. البته مکرشان به خودشان باز خواهد گشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این رفتار آمریکا و دیگر کشورها در گروه ۱+۵ به اعتبار سیاسی آنها در دنیا در رابطه با حل مسایل بین المللی لطمه می زند و آن را از بین می برد و مقالات زیادی خیلی از متفکران آمریکایی نیز به این مساله اذعان دارند و دنیا از آنها خواهد پرسید که پس به دنبال چه چیز هستید. در مقابل ایران با اراده سیاسی و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و صادقانه سوالات و نگرانی ها را پاسخ داده و انعطاف لازم را نیز نشان داده است.

صالحی با اشاره به روندی که به تمدید مذاکرات منجر شد گفت: در مذاکرات عمان آنها (۱+۵) طوری برخورد کردند و حرف هایی زدند، انگار که قبل از ان مذاکره ای نکرده بودند. و مذاکره کننده ما به موقع پاسخ شان را دادند. در وین اما به نقاط مشترک و کلیات دو طرف رسیدند اما ناگهان عقب کشیدند.

وی درباره توافق خوب و بد گفت که هر کس در مذاکرات به دنبال تامین منافع حداکثری اش است. هیچ محدودیتی آنها در طرح خواست هایشان ندارند در عین حال ایران کشوری نیست که از منافع ملی و حاکمیت ملی اش عبور کند و حالا که در اوج اقتدار است و کلید طلایی منطقه را در دست دارد از مواضعش تنازل نخواهد کرد.

صالحی تاکید کرد که ایران بر حق اش در استفاده از انرژی هسته ای بر اساس ان پی تی اصرار دارد و تحت هیچ شرایطی از این حق تعیین شده عدول نخواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مسایل مطرح در دور بعدی مذاکرات که قرار است از ۲۵ دی ماه در ژنو دو و چند جانبه برگزار شود اظهار کرد: برخی موضوعات کم و بیش به انتهای بحث رسیده است و نقاط مشترک به دست آمده است. اما در برخی امور هنوز تقاضاهایی هست مثل غنی سازی و شیوه لغو تحریم ها وجود دارد. آنها در غنی سازی مطالبی را مطرح می کنند و ما هم مطالب دیگری. البته اصل غنی سازی پذیرفته شده است. اما ما داوطلبانه پذیرفتیم که فعلا تا ۵ درصد غنی سازی کنیم. الان حجم غنی سازی و تولیدمان در یک سال مورد بحث است. الان ۹ هزار سانتریفیوژ داریم که کار می کنند و سالانه دو و نیم تن اورانیوم غنی می کند در حالی که مورد نیاز ما سالی ۳۰ تن است اما آنها به این میزان هم رضایت نمی دهند و می گویند این میزان زیاد است و باید تعداد سانتریفیوژها را کم کنید و اورانیوم های غنی شده تا ۵ درصد را تبدیل کنید.

وی ادامه داد: ما در سازمان انرژی اتمی سعی کردیم راه مذاکره کنندگان را هموار سازیم و پیشنهاد معقول ارایه کردیم مبنی بر این که بعد از هشت سال قرارداد ما با روس ها برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر تمام می شود و بعد از هشت سال باید قادر باشیم سوخت مورد نیاز سالانه بوشهر ۱ را تامین کنیم که ۳۰ تن در سال است. پس آمادگی داریم به صورت پلکانی این دوره را طی کنیم . ما گفته ایم که پله اول برای آنهاست که چه باشد اما پله آخر باید برای ما باشد یعنی هشت سال دیگر در وضعیتی باشیم که رهبری گفتند که همان توان تولید ۱۹۰ هزار سو است که علاوه بر تامین نیاز یک سال نیروگاه بوشهر نیازهای ما برای سوخت راکتورهای تحقیقاتی را نیز تامین می کند.

صالحی با بیان این که ۱+۵ دوره ای را به نام دوره "اعتمادساز" تعریف کرده اند که یکی از موارد مورد مناقشه است افزود: بعد از این دوره ایران می تواند به هر ظرفیتی از غنی سازی دست پیدا کند و عضوی عادی از حقوق خود در ان پی تی هستیم.

وی گفت: آنها روی دوره و سنواتش نظر دارند همچنین آنها این دوره را دو رقمی و ما یک رقمی پیشنهاد کرده ایم. آنها در دوره دو رقمی مورد نظرشان که با زمان پیشنهادی ما فاصله دارند می گویند که اشکال ندارد به ۱۹۰ هزار سو در انتهای آن دوره برسیم اما زمان آنها با زمان ما به نسبت فاصله زیادی دارد. این زمان بین ۱۰ تا ۲۰ سال است.

صالحی با اشاره به موضوع انتقال سوخت ایران به روسیه در یک رسانه آمریکایی و سپس تکذیب این خبر از سوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره انتشار چنین خبرهایی گفت: هر وقت ما به سمت حل مساله می رویم آنها یک بهانه جذیذ و شایعه جدید به راه می اندازند که ایران را به واکنش وادار سازند. اگر قرار بود ما سوختمان را به خارج از کشور صادر کنیم که قبلا که این پیشنهاد بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان این که "جمهوری اسلامی ایران فعلا این مساله (انتقال سوخت به روسیه) را تکذیب کرده است" اظهار کرد: در این مساله باید دید تعریف از سوخت چیست. چرا که هنوز مسایل روشن نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که این صحبت شما یعنی فعلا درخواست برای انتقال سوخت را نمی پذیریم و ممکن است در آینده بپذیریم؟ گفت: ما خبر خبرگزاری آمریکایی را تکذیب کردیم. در عین حال باید دید به چه چیز میگویند سوخت؛ UF۶ پنج درصد، مجتمع سوخت، میله سوخت، قرص سوختی، اورانیوم طبیعی و ... همه اینها سوخت هستند، باید دید منظور از سوخت چیست.

صالحی هم چنین از رونمایی اولین مجتمع سوخت مشابه سوخت نیروگاه بوشهر بدون استفاده از اورانیوم غنی شده در ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ خبر داد.

وی گفت: ایران فعلا تجهیزات تست سوخت در معرض تشعشعات هسته ای را در اختیار ندارد و باید آن را در کشور تامین کنیم. در حال حاضر توان ساخت سوخت را داریم اما برای تست و اطمینان از ایمنی و صحت آن چند سالی فاصله داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی هم چنین درباره درخواست آژانس برای بازدید از پارچین با بیان اینکه آنها قبلا دو بار از پارچین بازدید کردند و پاک بودن این مکان را نیز تایید کردند افزود: بعد از سال ها باز می گویند می خواهند پارچین را ببینند اما حاکمیت ملی ایران مسخره نیست که هر وقت آنها اراده کردند بیایند و پارچین را ببینند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج