۱۶۹۷۰۱
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

از فضاهای غذاخوری به طور معمول كم‌تر از دیگر فضاهای یك خانه استفاده می‌شود.

چیدانه: از فضاهای غذاخوری به طور معمول كم‌تر از دیگر فضاهای یك خانه استفاده می‌شود، اما در هر صورت اتاق غذاخوری باید دارای طراحی داخلی و وسایل خاصی باشد و در این مورد فرقی نمی‌كند كه این فضا كاملا جدا از دیگر اتاق‌ها باشد و یا در یك نقشه باز با دیگر قسمت‌ها تركیب شده باشد. شكل و اندازه میزهای غذاخوری، صندلی‌ها، و مبلمان باید در طراحی دکوراسیون داخلی این فضا به دقت در نظر گرفته شوند تا وقتی مهمانان در این فضا مشغول غذا خوردن و رفت و آمد هستند دچار مشكل نشوند.

ارتفاع نشیمن‌ها و میزها معمولا استاندارد است، اما دیگر اجزای این فضا كاملا متغیر و متفاوت هستند. وقتی مشغول برنامه‌ریزی برای طراحی، چیدمان، و خریدن وسایل مورد نیاز اتاق غذاخوری خانه خود هستید، دكور، سبك زندگی خود، و میزان استفاده از این فضا را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین اتاق غذاخوری ممكن را با توجه به فضای خانه خود داشته باشید. در این مطلب خواهید دید كه چگونه با توجه به ابعاد و سبك طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود می‌توانید به بهترین نحو ممكن اتاق غذاخوری را طراحی كنید.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

اتاق‌های غذاخوری سنتی

اتاق‌های غذاخوری سنتی معمولا دارای فضای كافی هستند و به خوبی می‌توان وسایل را در درون آن‌ها چیدمان كرد. چنین اتاقی را در عكس بالا مشاهده می‌كنید. میزهای دراز و مستطیل‌شكل در كنار صندلی‌هایی قرار می‌گیرند كه از نظر سبك طراحی كاملا با هم هماهنگ هستند و در كنار این مجموعه میزهای كناری وجود دارند كه فضای كافی برای نگهداری از دستمال‌های سفره، ظروف پذیرایی، لیوان‌ها، و غیره فراهم می‌كنند و هم‌چنین به عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان عمل می‌كنند. بوفه‌های شیشه‌ای برای نگهداری و به نمایش گذاشتن ظروف شیشه‌ای و ظروف چینی نیز در این اتاق‌های سنتی وجود دارند؛

با این حال، همان‌طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید، در این اتاق غذاخوری از یك بوفه پیش‌ساخته كه در بین دو پنجره قرار گرفته است برای این كار استفاده شده است. این اتاق هم‌چنین دارای یك شومینه است كه در درون دیوار روبه‌روی میز ساخته شده است. فضاهایی كه دارای چنین مبلمان و ویژگی‌هایی هستند باید از اتاق‌های نرمال بزرگ‌تر و جادارتر باشند. شما برای داشتن چنین چیدمانی در خانه خود حداقل باید دارای اتاق غذاخوری با ابعاد ۳/۴ متر در ۹/۴ متر باشید، اما اتاقی با ابعاد ۸/۴ متر در ۱/۶ متر كاركرد بهتری برای چنین چیدمانی دارد.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

اتاق غذاخوری معاصر

مبلمانی كوچك در طراحی مدرن مناسب سلیقه‌های معاصر نیز هستد. طراحی یک اتاق غذاخوری معاصر را در عكس بالا مشاهده می‌كنید. در كنار میز غذاخوری هم‌چنین یك میز كناری وجود دارد. میز غذاخوری موجود در این چیدمان یك میز چوبی مستطیل‌شكل یكپارچه است كه در كنار آن صندلی‌هایی چوبی با نشیمن‌هایی پارچه‌ای قرار گرفته است. البته اگر كمی به صندلی‌ها دقت كنیم متوجه حضور عناصر سنتی در طراحی آن‌ها می‌شویم. یك لوستر مدرن شیشه‌ای با نوع كریستال و سنتی آن، كه در عكس قبلی شاهد آن بودید، تعویض شده است. باید حدود ۹۱ تا ۱۰۷ سانتی‌متر پیرامون میز فضا وجود داشته باشد تا هم صندلی‌ها به خوبی دور آن چیده شوند و هم فضای كافی برای رفت و آمد پیرامون میز وجود داشته باشد. اگر ابعاد میز غذاخوری شما ۹۱ سانتی‌متر در ۱۸۳ سانتی‌متر است، این چیدمان در فضایی به خوبی اجرا می‌شود كه حداقل دارای ابعادی حدود ۴/۳ متر در ۳/۶ متر باشد. البته حدود ۶۱ سانتی‌متر عمق هم باید برای میز كناری در نظر گرفته شود.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

نقشه‌های باز شهری

نقشه‌های باز هنوز هم مد هستند و بسیاری از افراد، فرقی نمی‌كند در فضاهای شهری یا فضاهای بیرون شهر، اتاق غذاخوری را با اتاق نشیمن و آشپزخانه تركیب كرده و آن‌ها را به‌ گونه‌ای در كنار هم قرار می‌دهند كه در یك كلیت یكسان قرار می‌گیرند. تنها مشكل در این نوع چیدمان‌ها این است كه فضای كافی برای قرار دادن میزهای كناری در كنار دیوار و بوفه‌های شیشه‌ای وجود ندارد. در طراحی موجود در عكس بالا، این مسئله با استفاده از یك بوفه شیشه‌ای بزرگ كه فضای كافی را برای نگهداری و به نمایش گذاشتن ظروف شیشه‌ای، ظروف چینی، و وسایل تزئینی فراهم می‌كند حل شده است. این بوفه‌ها در چنین چیدمانی باید دارای عمقی حداقل حدود ۲۵ سانتی‌متر باشند، اما عمق ۳۰، ۳۶، و ۴۱ سانتی‌متری جلوه‌ای زیباتر در این فضا ایجاد می‌كنند. البته عمق بوفه به شرایط شما و این‌كه قرار است از چه میز و صندلی در اتاق غذاخوری استفاده كنید بستگی دارد. به یاد داشته باشید كه باید حدود ۹۱ سانتی‌متر پیرامون میز غذاخوری فضا وجود داشته باشد تا هم صندلی‌ها به خوبی دور آن چیده شوند و هم فضای كافی برای رفت و آمد پیرامون میز وجود داشته باشد. البته اگر می‌خواهید صندلی چرخ‌دار نیز به راحتی پیرامون میز غذاخوری حركت كند باید این عدد به ۱۳۷ سانتی‌متر افزایش یابد.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

از تصویر بالا می‌توانید به عنوان نقشه راهنمایی ساده برای انتخاب مبلمان و نوع چیدمان اتاق غذاخوری خانه خود استفاده كنید. عناصر مهم عبارتند از:

  • عرض اتاق
  • طول اتاق
  • شكل میز غذاخوری
  • ابعاد میز غذاخوری
  • نوع صندلی
  • ابعاد صندلی
  • نوع بوفه (میز كناری یا كمد ظرف)
  • ابعاد بوفه
  • فضای پیرامون میز

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

نقشه باز اتاق‌های غذاخوری در حومه شهر

همان طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید، میز غذاخوری بین آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار گرفته است. قرار گرفتن در كنار آشپزخانه نیاز به بوفه را برطرف می‌كند چراكه از فضای آشپزخانه برای نگهداری از ظروف استفاده می‌شود. هم‌چنین قرار گرفتن یك قالیچه در زیر میز غذاخوری باعث می‌شود محدوده این فضا در كل خانه تعریف شود. توجه كنید كه فضای كافی پیرامون میز غذاخوری و صندلی‌ها وجود دارد و افراد به راحتی می‌توانند پیرامون آن‌ها رفت و آمد كنند.

همان طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید، وقتی می‌خواهید از چنین چیدمانی خانه خود استفاده كنید حتما فضای كافی پیرامون میز را در نظر داشته باشید، در غیر این‌صورت میز غذاخوری تبدیل به عنصری مزاحم در فضا می‌شود. نه تنها در این چیدمان میز غذاخوری آشپزخانه و اتاق نشیمن را به هم پیوند می‌دهند، بلكه می‌توان از فضای سمت راست آن كه درهای كشویی قرار دارند وارد فضای بیرون خانه شد و یا از سمت چپ به اتاق كنار آن دسترسی پیدا كرد. حدود ۱۲۲ تا ۱۵۲ سانتی‌متر فضا پیرامون میز غذاخوری برای استفاده از چنین چیدمانی كافی است.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

چیدمان تركیبی در فضاهای شهری

كم‌تر خانه‌ای در فضاهای شهری وجود دارد كه چیدمانی شبیه چیدمان عكس بالا داشته باشد. این خانه شبیه یك مستطیل بسیار بزرگ است كه یك اتاق نشیمن، با پنجره‌هایی در انتهای سالن، و یك آشپزخانه در ضلع دیگر را در خود جای داده است. فضای غذاخوری باید بین این نقاط قرار بگیرد. توجه كنید كه پشت دو صندلی با پشت دو چهارپایه در یك خط قرار گرفته‌اند. اگر شما از چنین نشیمن‌هایی در كنار هم استفاده كنید به فضای زیادی نیاز دارید، و اگر از آن‌ها به طور مستقل بهره بگیرید به فضای كم‌تری احتیاج دارید. هم‌چنین توجه كنید صندلی میز غذاخوری كاملا روبه‌روی یكدیگر قرار گرفته‌اند. در چنین چیدمانی می‌توانید صندلی‌ها را در ضلع‌های كوچك میز نیز قرار دهید یا در تمام ضلع‌های میز از صندلی استفاده كنید. این انتخاب كاملا به فضای شما بستگی دارد.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

ارتباط میز غذاخوری با آشپزخانه

با استفاده از تابلوهای هنری و هم‌چنین قرار دادن میز غذاخوری در درون آشپزخانه توازن خوبی در این فضا ایجاد شده و فضای غذاخوری به طور كامل در درون آشپزخانه تعریف شده است. میز غذاخوری در این چیدمان در مركز آشپزخانه قرار گرفته است و می‌توان آن را از اتاق نشیمن دید. هم‌چنین می‌توان در بزرگ چوبی و كشویی آشپزخانه را بست و آشپزخانه را تبدیل به فضایی برای پخت و پز كرد و در عین حال از میز غذاخوری به عنوان سطحی برای انجام كار بهره گرفت. چنین امكانی باعث می‌شود بتوان از تمام فضاهای موجود به طور بهینه استفاده كرد. این ایده بسیار مناسب خانه‌های كوچك است. توجه كنید كه صندلی‌های سبك باعث ایجاد یك ظرافت بصری در فضا شده و در عین حال به راحتی می‌توان در هنگام نیاز آن‌ها را جابه‌جا كرد، كه چنین ویژگی‌ در چنین چیدمانی كاملا ضروری و مهم است.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

صندلی‌های میز غذاخوری

صندلی‌های میز غذاخوری در شكل‌ها، اندازه‌ها، و سبك‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند. این‌كه كدام یك از این صندلی‌ها به درد خانه شما می‌خورد كاملا به ابعاد فضای غذاخوری و هم‌چنین نوع طراحی داخلی خانه شما بستگی دارد. در فضای موجود در عكس بالا، یك خانه شهری را مشاهده می‌كنید كه دارای فضاهای بزرگی است و در آن سبك معاصر با صندلی‌های سنتی پیرامون یك میز چوبی به شكل مستطیل تركیب شده است. دو صندلی كاملا پارچه‌ای هستند و شش صندلی دیگر نشیمن‌هایی پارچه‌ای دارند. البته صندلی‌ها دارای طراحی كاملا هماهنگی هستند. صندلی‌های میز غذاخوری كه در عكس پایین مشاهده می‌كنید دارای سطح نشیمن كوچك‌تری نسبت به صندلی‌های عكس بالا هستند و طراحی آن‌ها كاملا مدرن و شیك است. البته سبك طراحی خود خانه هم چنین صندلی‌هایی را می‌طلبد. هم‌چنین توجه كنید میزهایی كه دارای یك پایه یا دو پایه هستند برای فضاهای كوچك گزینه‌های مناسب‌تری هستند. البته فضایی كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید آن‌قدر جادار است كه می‌توان هر نوع میزی را در آن جای داد.

صندلی‌هایی كه در عكس پایین مشاهده می‌كنید دارای عرضی حدود ۵۲ سانتی‌متر و عمقی حدود ۵۱ سانتی متر هستند. دو صندلی تمام‌پارچه‌ای عكس بالا حدود ۶۶ سانتی‌متر عرض و ۶۶ سانتی‌متر عمق دارد. هم‌چنین صندلی‌های چوبی عكس بالا دارای ۶۱ سانتی‌متر عرض و عمق هستند.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب
میزهای غذاخوری مستطیل

هنگام خرید میزهای غذاخوری به دقت به شكل آن‌ها توجه كنید. میزهای غذاخوری مستطیل‌شكل سنتی‌ترین نوع این میزها هستند و انواع و اقسام آن‌ها هنوز هم در بازار طرفداران خود را دارد. برخی از این نوع میزها به گونه‌ای طراحی می‌شوند كه می‌توان هنگام نیاز طول آن‌ها را افزایش داد كه در این صورت افراد بیش‌تری می‌توانند دور آن بنشینند. عرض اكثر این نوع میزها حدود 92 تا 107 سانتی‌متر است و طول آن‌ها كاملا متغیر است، اما میزهای غذاخوری به طور معمول حداقل باید حدود 168 سانتی‌متر طول داشته باشند تا بتوان از آن‌ها به راحتی استفاده كرد. شما هم‌چنین می‌توانید میزهای غذاخوری مستطیل‌شكل خریداری كنید كه طول آن‌ها تا 305 سانتی‌متر و گاهی كمی بیش‌تر امتداد می‌یابد. از قطعه‌ای كه در این نوع میزها وجود دارد و باعث افزایش طول آن‌ها می‌شود می‌توان به عنوان میز کار هم استفاده كرد. میزی كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید مستطیل‌شكل است و می‌توان طول آن را افزایش داد.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

میزهای غذاخوری مربع

اخیرا میزهای غذاخوری به شكل مربع طرفداران زیادی پیدا كرده و از این نوع میز بیش‌تر تولید می‌شود. اگرچه میزهای مربع‌شكل با ابعاد ۹۱، ۱۰۷، و ۱۲۲ سانتی‌متری قبلا هم در برخی از مبل‌فروشی‌ها به فروش می‌رسیدند، اما اكنون می‌توان میزهایی را در بازار پیدا كرد كه ابعاد آن‌ها ۱۳۷، ۱۵۲، و ۱۸۳ سانتی‌متر است. میز غذاخوری كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید چوبی است و طراحی آن كاملا معاصر است. این میز دارای سطحی كاملا طبیعی است و در كنار آن از صندلی‌هایی چوبی كه با میز هماهنگی زیبایی دارند استفاده شده است. عرض این صندلی‌ها حدود ۵۰ سانتی‌متر و عمق آن‌ها حدود ۵۵ سانتی‌متر است.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

میزهای غذاخوری بیضی

یكی از میزهای غذاخوری كه هم نوع سنتی و هم نوع مدرن آن‌ها در بازار وجود دارد میزهای غذاخوری بیضی‌شكل است. میز غذاخوری كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید بسیار مدرن است و پایه آن آلومینیومی و سطح آن از جنس چوب درخت گردو است. این میزهای جذاب هم در ابعادی با طول ۱۹۸ سانتی‌متر و عرض ۱۲۱ سانتی‌متر و هم ابعادی با طول ۲۴۴ سانتی‌متر و عرض ۱۳۷ سانتی‌متر تولید می‌شوند. در فضایی كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید میز غذاخوری با صندلی‌هایی همراه شده است كه دارای پایه‌های چوبی ظریف و بدنه‌ای از جنس فایبرگلس است. عرض صندلی‌ها ۴۷ سانتی‌متر و عمق آن‌ها حدود ۵۳ سانتی‌متر است. میزهای غذاخوری بیضی‌شكل معمولا در فضاهای كوچك كاربرد بسیار خوبی دارند، اگرچه نمی‌توان آن‌ها را در گوشه اتاق قرار داد و این مسئله استفاده از آن‌ها را در برخی از خانه‌ها سخت و گاهی غیرممكن می‌سازد.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

میزهای غذاخوری گرد

یكی دیگر از گرایش‌های مدرن در طراحی میزهای غذاخوری ساخت میزهای گرد است. آن‌ها كه دوست دارند هنگام صرف وعده‌های غذایی فضای صمیمی‌تری داشته باشند و بتوانند با دیگران به گفتگو بپردازند می‌توانند از میزهای غذاخوری گرد استفاده كنند، چراكه افراد می‌توانند به راحتی افراد دیگر حاضر در میز را ببینند و با آن‌ها به گفتگو بپردازند. البته میزهای گرد كه قطر آن‌ها حدود ۶۱ سانتی‌متر است از گذشته تولید می‌شدند و میزهای صبحانه گرد هم با قطرهای ۱۰۷ تا ۱۲۲ سانتی‌متر نیز در بازار از سالیان دور حضور داشتند. اما یك میز غذاخوری گرد باید حداقل ۱۵۳ سانتی‌متر قطر داشته باشد. البته این عدد می‌تواند تا ۱۸۳ سانتی‌متر افزایش پیدا كند.

دکوراسیون اتاق غذاخوری دلچسب

میزهای غذاخوری تك‌پایه

آخرین گزینه شما میزهای غذاخوری تك‌پایه است. از این نوع میزها معمولا در رستوران‌ها استفاده می‌شود، اما آن‌ها بسیار مناسب خانه‌هایی كوچك هستند كه میز غذاخوری باید حتما در جلوی یك دیوار قرار داده شود. همان طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید میز غذاخوری در كنار دیوار قرار داده شده و فضای كمی را به خود اختصاص داده است. این نوع میزها برای این‌كه بتوان از آن‌ها به راحتی استفاده كرد باید حداقل حدود ۶۱ سانتی‌متر عرض داشته باشند. البته انواع كوچك‌تر آن نیز وجود دارد كه فقط دو نفر را در خود جای می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج