۱۷۱۵۴۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود را بشناسید

امروز (چهارشنبه) پنجاه‌وششمین سالروز درگذشت «سسیل بلونت دمیل»، کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود است.

خبرگزاری ایسنا: امروز (چهارشنبه) پنجاه‌وششمین سالروز درگذشت «سسیل بلونت دمیل»، کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود است.

«سسیل دمیل» متولد دوازدهم اوت ۱۸۸۱، از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای آمریکا و بنیانگذار هالیوود محسوب می‌شود که اولین فیلم بلند تاریخ هالیوود را در سال ۱۹۱۴ با نام «مرد زن‌نما» ساخت.

وی در سال ۱۹۱۳ در سن ۳۲ سالگی رسما وارد دنیای سینما شد و ده‌ها فیلم صامت ساخت که برخی از آنها جزو اولین تولیدات کمپانی «پارامونت» محسوب می‌شوند.

سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود را بشناسید

پس از فیلم «مرد زن‌نما» که در سال ۱۹۱۴ بنیانگذار هالیوود شد، «دمیل» در سال ۱۹۱۹ با فیلم «همسرت را عوض نکن» نامی برای خود دست‌وپا کرد و با فیلم «۱۰ فرمان» (۱۹۲۳) و «شاه شاهان» (۱۹۱۷) به اوج شهرت در سینما رسید.

وی توانایی خارق‌العاده‌ای در کشف استعدادهای بازیگران جوان داشت و بسیاری از بازیگران مطرح آن دوران هالیوود و فیلم‌های گنگستری ازجمله «ریچارد ریکس» و «ریچارد کروم‌ول» شهرت خود را مدیون وی هستند.

«دمیل» از بازیگران بزرگی چون «چارلتون هستون»، «گری کوپر» و «روبرت پرستون» در فیلم‌هایش بسیار بازی می‌گرفت و علاقه فراوانی به بازیگرانی داشت که برای اجرای سکانس‌های سخت و دلهره‌آور، شجاعت نشان می‌دادند و ترجیح می‌داد از آنها در فیلم‌های بعدی‌اش نیز استفاده کند.

«دمیل» در سال ۱۹۵۲ فیلم «بزرگترین نمایش زمین» را ساخت که با آن موفق به کسب اسکار بهترین فیلم و نامزدی بهترین کارگردانی شد.

چهار سال بعد، «شاهکارش» یعنی فیلم «۱۰ فرمان» را ساخت و به موفقیت‌های سینمایی‌اش تداوم بخشید. دمیل در اواخر عمر قصد ساخت نسخه بازسازی‌شده فیلم «دزد دریایی» (۱۹۳۸) را داشت، اما به‌علت بیماری، پروژه را به دامادش «آنتونی کوئین» سپرد و خودش مدیریت آن را به‌عهده گرفت اما این فیلم با وجود بهره‌بردن از بازیگران بزرگی چون «چارلتون هستون» و «یول برینر» موفقیتی کسب نکرد.

وی در سال ۱۹۵۰ جایزه اسکار افتخاری را برای یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد و اکنون نام این کارگردان بزرگ بر یکی از تندیس‌های اسکار افتخاری که هرساله به چهره‌های برتر سینما اعطا می‌شود، نقش بسته است.

«دمیل» در سال ۱۹۳۹ با فیلم «اتحادیه اقیانوس آرام» موفق به کسب نخل طلای کن شد و در سال ۱۹۵۳ با فیلم «بزرگترین نمایش روی زمین» جایزه بهترین کارگردانی گلدن گلوب را گرفت.

وی در طول چهار دهه کارگردانی، ۸۰ فیلم بلند ساخت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «تنها پسر»، «آوای شمال»، «دختری از غرب طلایی»، ‌«شکار مرغابی وحشی»، «آمریکایی کوچک»، «تقلب»، «مردان و زنان» و «کلئو‌پاترا» اشاره کرد.

«سسیل دمیل» روز ۲۱ ژانویه ۱۹۵۹ در سن ۷۸ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج