۱۷۲۳۲۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۳)

در این شماره از خواندنی ها با رمانی از دنیس لهین، خاطرات دکتر علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد ایران در دهه چهل، نمایش نامه ای از سام شپرد، کتابی درباره ی جامعه شناسی و... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (13)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از دنیس لهین، خاطرات دکتر علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد ایران در دهه چهل، نمایش نامه ای از سام شپرد، کتابی درباره ی جامعه شناسی و... آشنا شوید.

جزیره شاتر

  • دنیس لهین
  • ترجمه ی کوروش سلیم زاده
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 93

خواندنی ها با برترین ها (13)

جزیره ی شاتر آن طور که لهین گفته حاصل علاقه اش به رمان های گوتیک، فیلم های رده ب و فرهنگ پالپ است. به قول خودش جزیره ی شاتر ترکیبی است از خواهران برونته و فیلم هجوم ربایندگان جسد. موفقیت جزیره ی شاتر در بازار امریکا باعث شد تا کتاب هم به صورت گویا و هم در قالب یک داستان مصور دوباره به بازار عرضه شود. همچنین کارگردان مشهور امریکایی مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۱۰ اقتباس سینمایی از این رمان ساخت.

داستان جزیره ی شاتر به چهار روز از زندگی یک مارشال فدرال ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۵۴، همراه با چند فلاش بک به زندگی گذشته اش می پردازد. این سال ( و سال های قبل و بعد آن) در تاریخ اجتماعی امریکا اهمیت بسیاری دارد . در این زمان استالین تازه مرده بود؛ یاد هیتلر هنوز در خاطره ها جا داشت و چشم انداز یک جنگ هسته ای جهانی در عمق افکار مردم جهان رخنه کرده بود. جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی ابعاد تازه ای به خودش گرفت.....

اقتصاد و امنیت (خاطرات دکتر علینقی عالیخانی)

  • به کوشش حسین دهباشی
  • انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (13)

دکتر علینقی عالیخانی (متولد ۱۳۰۷) فرزند عابدین خان درجه دار قزاق بود که به دلیل دوستی با رضا شاه رئیس املاک او در تاکستان قزوین بود. عالیخانی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران در رشته ی علوم سیاسی به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار فرانسه شد وی موفق به اخذ دکترای دولتی اقتصاد از دانشگاه پاریس شد. مدتی بعد از بازگشت به ایران در نخست وزیری و شرکت ملی نفت ایران مشغول شد که به موازات آن مشاور اتاق بازرگانی تهران هم بود.

وی از بهمن سال ۱۳۴۱ به مدت هفت سال تصدی وزارت اقتصاد و همچنین ریاست دانشگاه تهران را دو سال به عهده دار بود. گفتگو با علینقی عالیخانی در خلال چندین جلسه گفتگو در سال ۱۳۸۸ در ویرجینیای امریکا روایت دست اولی از مشاهدات وی در مباحثی چون جداسازی آذربایجان از ایران، کسروی، محمد مسعود، نهضت ملی شدن نفت و نخست وزیری دکتر محمد مصدق، کودتای ۲۸ مرداد و فضل الله زاهدی، خصوصی سازی در شرکت نفت، فساد اقتصادی در صنعت دولت و صنایع، ایجاد زیر ساخت های صنعتی و تجاری، حمایت از صنایع و کشاورزی، اصلاحات ارضی و نتایج آن، رابطه با نخست وزیران و شاه، گزارش ساواک مبنی بر اختلاس و فساد مالی در وزارت اقتصاد، لایحه ی کاپیتولاسیون، وضعیت جامعه ی علمی ایران و دانشگاه تهران، تشریح رویدادهای زمینه ساز در ظهور انقلاب و... می باشد.

زبان ها (و یک نمایش نامه دیگر)

  • سام شپرد
  • ترجمه ی محمد علی کفاش زاده
  • نشر افراز
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (13)

نمایش نامه «زبان ها» نمایش نامه ای زیبا و مهجور است. این نمایش نامه که به منظور اجرای هم زمان صدا و موسیقی نوشته شده است، محصولی است مشترک از سام شپرد و جو چایکین. داستان این نمایش نامه را تک شخصیت نمایش روایت می کند که داستان زندگی یک انسان بی نام است که توسط چندین و چند صدای مختلف (یا از زبان های مختلف) که همگی توسط تک شخصیت نمایش نامه ادا می شوند، روایت می شود.

نمایش نامه دیگر یا همان کابوهای شماره ۲ بیانی نوستالژیک از گذشته ای طلایی است که اکنون رو به افول است. سام شپرد گذشته ی طلایی امریکا و خصوصاً غرب قدیمی را که در تسخیر کابوهای و یا همان گاوچرانان کوچ نشین بود از دست رفته می بیند و در این زوال چیزی جز صنعتی گرایی را مقصر نمی داند. نمایش تقابل و بیانی زیبا از عوامل دوگانه و متضاد گذشته و حال، طبیعت و صنعت و رویا و واقعیت است.

جامعه شناسی

  • استیو بروس
  • ترجمه ی بهرنگ صدیقی
  • نشر ماهی
  • چاپ دوم: ۹۲

خواندنی ها با برترین ها (13)

در قدرت و نفوذ جامعه شناسی همین بس که همه آن را با دست می زنند و با پا پیش می کشند. رشته های دانشگاهی سابقه دار تراز یک سو جامعه شناسی را مسخره می کنند و آن را تازه واردی دست و پاچلفتی می دانند، و از سوی دیگر دیدگاه هایش را به عارت می گیرند.

مردم عادی از یک سو کسانی را که این رشته را به طور حرفه ای دنبال می کنند به باد استهزا می گیرند و از سوی دیگر برخی از مفروضاتش را بی بروبرگرد قبول دارند. حکومت ها از یک سو آن را به سست کرده پایه های انضباط اخلاقی و اجتماعی جامعه متهم می کنند و از سوی دیگر جامعه شناسان را برای ارزیابی سیاست هایشان به خدمت می گیرند.

تعریف جامعه شناسی

جامعه شناسی رشته ای علمی است که در آن به بررسی ساختارها و نهادهاس اجتماعی می پردازند. و کار جامعه شناس را پرداختن به موضوعاتی چون ساختار طبقاتی جوامع مدرن، خانواده، جرم و کجروی، دین و امثال آن به شمار می رود...

این تعریف از جامعه شناسی چند یافته ی اساسی را مثل دانه های تسبیح با یک نخ چند رشته به هم وصل می کند که این رشته ها عبارت اند از: واقعیت ها بر ساخته ای اجتماعی است؛ رفتار انسان ها دارای علت های اجتماعی پنهان است؛ و بخش عمده ای از زندگی اجتماعی به شدت تناقض آمیز است.

دورا برودر

  • پاتریک مودیانو
  • ترجمه ی نسرین اصغرزاده
  • نشر افراز
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (13)

در این اثر مودیانو تلاش کرده تا زندگی قربانیان جنگ را که در زندگی مدرن کنونی به فراموشی سپرده می شود، به تصویر بکشد و طعم تلخ جنگ و آثار و پیامدهای آن را به جهانیان یادآوری کند، طعمی که نه تنها زندگی یادگارهای جنگ بلکه نسل های بعد را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

قسمت هایی از زندگی نامه ی مودیانو که در این اثر مشهود است، به زندگی پدر او مربوط می شود که مانند دورا برودر، در عنفوان جوانی تحت تأثیر جنگ قرار دارد. با این که مودیانو به نبود رابطه قوی بین خود و پدرش اذعان دارد، اما با دقیق شدن در شخصیت دورا برودر که زندگی اش همانند پاتریک است، گویی پاتریک تلاش می کند با ذکر جزئیات آن دوران و احساسات آن جوان، خود را به جای پدر بگذارد و پاسخی برای رفتار او پیدا کند.

رابطه ی احساسی بین قهرمان یعنی دورا و خود مودیانو در این داستان ملموس است و خواننده ی دقیق می تواند غربت و تنهایی و گم شدگی مودیانو را حس کند، آن هم هنگامی که به عنوان راوی، احساسات دورا برودر در لحظات تنهایی یا انتظار بیان می کند....
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان حیدری ارجلو

      ممنون برای توجهتون به بحث کتاب. پاینده باشید و لطفا به همین صورت ادامه بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج