۱۷۳۲۲۵
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

نابودی ۱۰۰ میلیون باکتری با جویدن آدامس!

از دوران کودکی این هشدار را بارها شنیده‌ایم که جویدن آدامس یکی از دلایل پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های دهان است اما ظاهرا مطالعات جدید خلاف این امر را نشان می‌دهند.

سلامت نیوز: از دوران کودکی این هشدار را بارها شنیده‌ایم که جویدن آدامس یکی از دلایل پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های دهان است اما ظاهرا مطالعات جدید خلاف این امر را نشان می‌دهند.

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که جویدن آدامس سلامت دندان را همچون مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حفظ می‌کند. به گفته متخصصان، آدامس جویدن برای مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند حدود ۱۰۰ میلیون باکتری یا ۱۰ درصد از حجم میکروبی بزاق دهان را از بین ببرد.

بنابر مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله دنتال ریسرچ منتشر شد، به طور معمول در بیشتر آدامس‌های تجاری این محصول با شیرین‌ کننده‌ها، طعم دهنده‌ها و ترکیبی از دیگر مواد تولید می‌شود اما هم‌اکنون در تولید این آدامس‌ها شیرین کننده‌های مصنوعی مثل زایلیتول یا مانیتول جایگزین قند شده‌اند و جایگزین‌های بدون قند در واقع می‌توانند احتمال تشکیل زیست‌لایه دهانی که عامل رشد بیماری‌های عفونی و پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه است، کاهش دهد. در مطالعات پیشین همچنین تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد شناختی ذهن، بهبود وضعیت روحی، هوشیاری و کنترل اشتها مشاهده شده است.

اخیرا گروهی از متخصصان هلندی به بررسی نقش تاثیر جویدن آدامس در از بین بردن باکتری‌های دهان پرداختند. در این بررسی از تعدادی شرکت کننده درخواست شد در مدت زمان ۳۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه آدامس بجوند. پس از آن نمونه آدامس جویده شده مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد حدود ۱۰۰ میلیون باکتری روی هر یک از این نمونه‌ها وجود دارد. همچنین آشکار شد تعداد این باکتری‌ها با افزایش مدت زمان جویدن آدامس بیشتر می‌شود.

در عین حال متخصصان دریافتند پس از گذشت ۳۰ ثانیه از مدت زمان جویدن، آدامس انسجام خود را از دست می‌دهد و این تغییر به این مفهوم است که در مجموع از تعداد باکتری‌هایی که جذب آدامس شده‌اند، کاسته شده است.

برخی تولیدکنندگان آدامس عناصر فعالی را در تولید این محصول به کار می‌گیرند تا قابلیت آن را در کاهش پوسیدگی دندان و پلاک‌ها افزایش دهند و به همین دلیل از فلورایدها و ترکیب‌های آنتی میکروبی استفاده می‌کنند که البته بررسی تاثیر آنها بر دهان و دندان به شکل دقیق‌تر ضروری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • aidin

      حالا آدامس گرون یا بهتر بگیم گرونتر میشه! بعضی ها یا بهتر بگیم اکثر مردم ایران با توجه به وضع بد اقتصادی امروز منتظر یک جرقه هستند تا قیمت اجناس خودشون رو ببرن بالا.

    • لقمان

      آخرش نفهمیدیم آدامس بخوریم یا نخوریم یک عده میگویند ضرر داره و بعضیها هم میگویند مفید است. چند وقت پیش آدامس میجویدم که یهو متوجه شدم دندانی رو که پر کرده بودم اون سرب داخلش از جاش دراومد خدا رحم کرد که نرفت تو حلقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج