جاباما
۱۷۳۲۹۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دلایل ناآرامی های اخیر در بازار ارز

یک استاد دانشگاه با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: واقعیت این است که انتظارات روانی یا تورمی جامعه به دو دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت و تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته ای، دوباره فعال شده و قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری ایرنا: یک استاد دانشگاه با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: واقعیت این است که انتظارات روانی یا تورمی جامعه به دو دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت و تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته ای، دوباره فعال شده و قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

علی دینی گفت: انتظارات روانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به دلیل امیدهای مثبت نسبت به آینده مذاکرات هسته ای و همچنین بالا بودن قیمت نفت طی چند ماه گذشته فروکش کرده بود که دوباره تا حدودی فعال شده و تاثیر خود را بر افزایش نرخ دلار گذاشته است.

او گفت: کاهش شدید قیمت جهانی نفت، درآمدهای نفتی ما را بشدت با محدودیت همراه کرد و به این جو روانی دامن زد که نرخ دلار بالا می رود پس سرمایه گذاری روی دلار به صرفه است.

به گفته این استاد دانشگاه؛ تنزل قابل توجه قیمت جهانی نفت و به تبع آن کاهش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای نفتی؛ به معنای افت عرضه ارز از محل درآمد های نفتی و احتمال افزایش نرخ دلار از منظر سرمایه گذاران مالی است.

او گفت: براین اساس مردم اقدام به سرمایه گذاری روی دلار می کنند و تقاضا برای دلار افزایش پیدا می کند و تشدید تقاضا، رشد قیمت را سبب خواهد شد و در نتیجه با هر افزایش قیمتی؛ تمایل به درگیر شدن در سرمایه گذاری روی دلار و طلا بیشتر می شود.

این کارشناس اقتصادی تمدید مذاکرات هسته ای را عامل دیگر دامن زدن به این جریان دانست و گفت: از خرداد سال گذشته تا یک ماه پیش، همه امیدها به این بود که گره ها باز می شود اما تمدید هفت ماهه نشان داد که شرایط پیچیده تر از آن است که ما فکر می کنیم، از این رو انتظارات روانی دوباره فعال شد و نرخ دلار سیر افزایشی در پیش گرفت.

او گفت: البته تحلیلگران اقتصادی پیشتر و حتی قبل از تمدید هفت ماه مذاکرات هسته ای، افزایش قیمت دلار را پیش بینی کرده بودند اما به هر حال اگر تا پایان سال، سیگنال های مثبتی در ارتباط با مذاکرات هسته ای نداشته باشیم، احتمالا نرخ دلار همچنان سیر صعودی خود را طی کرده و از مرز ۴ هزار تومان هم خواهد گذشت.

به گفته دینی؛ همانطور که در سال های ۹۰ - ۹۱ با سیاست های طرف تقاضا سعی کردیم، تقاضا برای ارز را کنترل کنیم، ممکن است الان هم به ناچار همین کار را انجام دهیم اما بدیهی است که این، راهکار اساسی نیست.

او گفت: یک بخش راهکار که در ارتباط با تنش های سیاسی مذاکرات هسته ای است، اگر با سرعت بیشتری حل و فصل شود و خبرهای خوبی از مذاکرات برسد، مطمئنا مانع افزایش قیمت دلار خواهد شد اما چنانچه این مذاکرات به همین صورت دوباره تمدید شود، فشارها ادامه خواهد یافت و نرخ دلار بازهم رشد خواهد یافت.

لازم به ذکر است؛ علی طیب نیا وزیر اقتصاد روز دهم دیماه با اشاره به نوسان های اخیر در بازار ارز گفت: در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه هیچ تغییر خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات این بازار است؛ مردم هم در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند.

ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز نهم دی ماه درباره افزایش نامتعارف نرخ دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر، گفته بود: مذاکرات اخیر مثبت پیش رفته، هیچ دلیلی برای نوسان در بازار دلار و ارز وجود ندارد و آرامش بزودی به بازار ارز بر می گردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج