۱۷۳۵۲۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

عزم‌ تهران‌ و‌ مسکو برای‌ همکاری‌ هسته‌ای

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: تهران و مسکو برای همکاری در عرصه هسته ای صلح آمیز عزم جدی دارند.

ایرنا: سفیر کشورمان در گفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: ایران و روسیه در چارچوب مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ همکاری های گسترده ای با یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: ایران و روسیه در عرصه انرژی هسته ای هم با یکدیگر همکاری می کنند و در سال ۲۰۱۴ قرارداد احداث بلوک های دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر امضا شد.پروتکلی هم برای تولید مشترک سوخت هسته ای امضا کردند که از اهمیت فراوان برخوردار است.

سفیر ایران خاطرنشان کرد، مسکو و تهران برنامه ای برای امضای قرارداد جدید در زمینه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در سال ۲۰۱۵ ندارند.

سنایی افزود: انتظار نمی رود قراردادهای جدیدی بین ایران و روسیه در سال ۲۰۱۵ امضا شود زیرا دو کشور تلاش می کنند قراردادهای فعلی را اجرا کنند.

سفیر ایران در پاسخ به این سوال که در صورت لغو تحریم ها ایران و روسیه چه حوزه هایی از همکاری های دوجانبه را در وهله اول گسترش می دهند، گفت: ایران بدون لغو تحریم ها هم با روسیه در تمام عرصه ها همکاری می کند و لغو تحریم ها این روند را تقویت خواهد کرد.

سفیر کشورمان در مورد امکان همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: ایران به وضوح مبارزه بی امان خود با تروریسم را اثبات کرده است و ما معتقدیم که این پدیده غیرقابل قبول است.

وی با بیان این که ایران با ارتش عراق در زمینه مشورتی همکاری می کند، اظهار کرد: ایران همکاری های دیگر در این زمینه را در حال حاضر در برنامه های خود ندارد.

سفیر ایران گفت: سیاست غرب در این عرصه (مبارزه با تروریسم) برای ایران همانند روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر قابل درک نیست.

وی ادامه داد: آنچه که در منطقه خاورمیانه جریان دارد، نتیجه سیاست های غرب در این منطقه است.اما از طرف دیگر ایران بر این عقیده است که تمام کشورهای جهان باید علیه تروریسم متحد شوند.اما این زمانی به وقوع می پیوندد که برخی کشورها از تقسیم تروریست ها به تروریست های خوب و بد دست بکشند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد امکان همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم گفت: البته در این همکاری مصمم هستیم. با روسیه در مسایل عراق و سوریه و نیز در مسایل مبارزه با تروریسم همکاری می کنیم.

سنایی با اشاره به سفر اخیر وزیر کشور ایران به روسیه خاطرنشان کرد: دو کشور در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر توافق کردند.

ایران و روسیه رویکردهای مشترکی در مسایل مبارزه با تروریسم و درک این مساله دارند.

سفیر ایران سپس به طرح های مشترک ایران و روسیه که در حال اجرا است ، اشاره کرد و گفت که جمله برقی کردن برخی خطوط راه آهن در ایران از جمله این طرح ها است.

وی سپس از توافق در مورد صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران به روسیه و آغاز عرضه برخی از این محصولات اشاره و اظهار کرد: توافق اصولی در زمینه صادرات محصولات ایرانی به روسیه در جریان سفر سال گذشته آلکسی اولیوکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه به ایران به دست آمد.

وی افزود: اما برای توسعه روابط دو کشور باید برخی مسایل را حل کرد که یکی از آنها مساله پرداخت ها و انتقال پول بین ایران و روسیه است.

سنایی گفت: دو کشور قصد دارند بانک و حساب مشترک افتتاح کنند تا از این طریق بتوانند معاملات خود را با ریال و روبل انجام دهند.

وی در مورد انجام معاملات مالی با واحدهای پول ملی دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای این امر آمادگی کامل دارد و در حال حاضر بانک مرکزی روسیه بر روی این مساله کار می کند.امیدواریم که طرف روسی هم به زودی در این مورد به نتیجه برسد.

سنایی گفت: برای این منظور باید معاونان روسای بانک مرکزی دو کشور دیدار کنند و امیدوارم این ملاقات به زودی انجام گیرد.

وی از مسایل دیگر در روابط اقتصادی دو کشور به تعرفه بالای گمرکی روسیه برای کالاهای ایرانی عنوان کرد و گفت که ایران بطور مستقیم و نه از طریق کشورهای دیگر کالاهای خود را به روسیه صادر می کند.

سفیر ایران گفت: بازرگانان ایرانی غالبا از ما می خواهند برای کاهش تعرفه ها کمک کنیم معتقدم که در سال ۲۰۱۵ باید برای حل این مساله تلاش کنیم.

سفیر ایران در روسیه در مورد امکان همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا گفت: ایران امیدوار به امضای قرارداد یا یادداشت تفاهم با اتحادیه اقتصادی اورآسیا در سال ۲۰۱۵ میلادی است و قصد دارد از این فرصت برای صادرات به روسیه استفاده کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج