۱۷۳۷۳۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

شبیه‌سازی جدید از جهان با حضور کهکشان‌ها

ستاره‌شناسان مدل شبیه‌سازی ‌شده‌ای از جهان هستی را ساخته‌اند که شامل تمام ویژگی‌های کهکشان‌ها از قبیل جرم، اندازه و قدمت واقعی آن‌ها می‌شود.

فارنت: ستاره‌شناسان مدل شبیه‌سازی ‌شده‌ای از جهان هستی را ساخته‌اند که شامل تمام ویژگی‌های کهکشان‌ها از قبیل جرم، اندازه و قدمت واقعی آن‌ها می‌شود. آن‌ها بر این باورند که از طریق این مدل می‌توان به درک بهتری از توسعه و تکامل کهکشان‌ها از ۱۴ میلیارد سال پیش تاکنون دست یافت.

تیمی متشکل از ستاره‌شناسان بین‌المللی با سرپرستی پروفسور "جوپ شایه" از دانشگاه "لیدن" هلند، با بهره‌گیری از ابرکامپیوترهای دانشگاه "دورهام" بریتانیا و موسسه تحقیقاتی "GENCI" پاریس، به شبیه‌سازی مدل کهکشان‌ها پرداختند. این مدل، EAGLE نام دارد که از حروف اول واژگان انگلیسی "تکامل و جمع‌بندی کهکشان‌ها و فضاهای آن‌ها" مشتق شده است.

شبیه‌سازی جدید از جهان با حضور کهکشان‌ها

بنابر ادعای این تیم تحقیقاتی، با در نظر گرفتن وزش بادهای قدرتمند کهکشانی می‌توان دقت این شبیه‌سازی را چند برابر بالاتر برد. منشاء این بادها در کهکشان، انفجار ستاره‌ها، ابر‌نو‌اخترها و سیاه‌چاله‌های فوق سنگین است که با وزیدن در فضای کهکشان، می‌توانند گاز مورد نیاز برای شکل گیری ستارگان و کهکشان‌های جدیدتر و سبک‌ تر را تامین کنند.

در شبیه‌سازی‌های قبلی، از تاثیر بادهای کهکشانی صرف نظر و یا اثر آن‌ها ناچیز فرض می‌شد. به همین دلیل مدل شبیه‌سازی شده شباهت چندانی به مدل واقعی نداشت. تا این که تیم پژوهشی مرکز هاروارد-اسمیتسونین، فعال در زمینه علوم اخترفیزیک و مجری پروژه illustris در اوایل سال اعلام نمود که مدل دقیقی از جهان هستی را شبیه‌سازی کرده است.

شبیه‌سازی جدید از جهان با حضور کهکشان‌ها

ریچارد بوور از دانشگاه دورهام می‌گوید: "جهانی که در کامپیوتر ایجاد شده است دقیقا شبیه جهان واقعی است. تمامی کهکشان‌ها با اندازه، شکل و رنگ واقعی‌شان در این مدل لحاظ شده‌اند. انگار که در این مدل شبیه‌سازی شده فضای کهکشان‌ها را از دریچه بزرگترین تلسکوپ ساخته شده در جهان می‌بینیم و نکته شگفت‌انگیز آن که در جهان EAGLE با زدن یک دکمه می‌توان زمان را به عقب بازگرداند!"

محققان امیدوارند که مدل EAGLE، بتواند پله‌ای بلند در جهت پیشرفت پروژه انفجار بزرگ (بیگ بنگ) باشد و تا زمان حضور انسان در این کره خاکی مورد استفاده قرار گیرد. "راب کرین" از دانشگاه جان مورز لیورپول می‌گوید: "دوره جدیدی پیش روی ماست. اکنون می‌توانیم بر روی شرایط کهکشان‌ها در ۱۴ میلیارد سال پیش مطالعه داشته و بر شرایط کنونی آن‌ها نیز دخالت کنیم."

نتایج مطالعات و بررسی‌های این تیم پژوهشی در دی ماه ۹۳ در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است. با تماشای ویدیوی بالا که مربوط به نتیجه یکی از شبیه‌سازی‌های صورت گرفته در EAGLE است، می‌توانید شاهد انتقال گاز از یک کهشان به کهکشان دیگر بوده و این تکامل و تحول خیره کننده را نظاره‌گر باشید



برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

شبیه‌سازی جدید از جهان با حضور کهکشان‌ها

در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج