۱۷۳۷۵۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند

در این مطلب سعی کرده ایم به بررسی فناوری هایی بپردازیم که روزگاری تنها در فیلم های علمی - تخیلی جا داشتند اما اکنون به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند.

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند





روزنامه هفت صبح - محمد طالبیان: بسیاری از سینما دوستانی که می شناسم، علاقه آنچنانی به فیلم های علمی - تخیلی ندارند. البته درصدبالایی از این افراد به کلی با فانتزی و علمی - تخیلی رابطه خوبی ندارند که تفاوت های بسیاری با یکدیگر داشته و در دو شاخه مختلف قرار می گیرند.

اصولا در فیلم های ژانر علمی - تخیلی، سازنده سعی دارد با قرار دادن داستان در فضایی پیشرفته، خلاقیت خود را در چارچوب علم قرار داده و تمامی نکات تخیلی را با دلایل علمی جلوه کند.

کارگردان و نویسنده هایی همچون آرتور سی کلارک، استیون اسپیلبرگ، ژول ورن و رابرت زمکیس از جمله هنرمندانی هستند که همواره آینده نگری را پایه و اساس آثار خود قرار داده اند.

تفاوت فانتزی و علمی - تخیلی در کارهای افراد اشاره شده است که معنا پیدا می کند. اینکه شما با در نظر گرفتن پشرفت علمی اثری را خلق کرده و نکاتی غیرواقعی را در آن قرار دهید، هنری است که در دو دهه اخیر اسپیلبرگ نمایش بسیار خوبی از آن داشته است.

در همین راستا سعی کرده ایم به بررسی فناوری هایی بپردازیم که روزگاری تنها در فیلم های علمی - تخیلی جا داشتند اما اکنون تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده اند.

1- نابودگر یکی از تاثیرگذارترین و به یادماندنی ترین فیل%NC/B?5های تاریخ هالیوود است. اثری با محوریت سفر در زمان و ربات در آنها جذابیت های فراوانی به همراه داشته و توانست بخش بزرگی از مخاطب های این ژانر را به سمت خود جذب کند. هر چند سفر در زمان با ساخت رباتی با آن جزییات هنوز برای انسان ها امکانپذیر نشده اما اگر به یاد داشته باشید، نابودگر اصلی داستان دارای قابلیتی بود که به واسطه آن می توانست محیط اطراف خود را تجزیه و تحلیل کند.

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند

اکنون بعد از گذشت بیش از دو دهه چنین امری به وسیله گوگل گلس امکانپذیر شده است. کاربرها می توانند با استفاده از گوگل اطلاعات جالبی را درباره محیط اطراف خود به دست بیاورند.

۲- ترون یکی دیگر از فیلم هایی بود که سال ها پیش با اندک قابلیت های گرافیکیی و جلوه های ویژه توانست تصویری متفاوت از بازی های ویدئویی و دنیایی مجازی را شکل دهد. در این اثر شخصیت اصلی از طریق کامپیوتری وارد محیط بازی می شود.

طی دو سال اخیر با روی کار آمدن پروژه هایی همچون اکلوس ریفت، هولولنز مایکروسافت، سامسونگ وی آر و پروژه مورفیوس سونی به نظر می رسد که شبیه سازی محیط اطراف به شکلی متفاوت دیگر کاری آسان است.

این به اصطلاح عینک های واقعیت مجازی با استفاده از سخت افزاری قدرتمند این توانایی را در اختیار دارند که محیطی کاملا متفاوت و مجازی را به کاربر نمایش دهند؛ محیطی که امکان تعامل با آن نیز وجود دارد.

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند

۳- سیاره سرخ به کارگردانی آنتونی هافمن و بازی وال کیلمر هر چند تبدیل به اثری ضعیف در گیشه و مغلو بنظر منتقدان شد اما دارای نکات کوچکی نیز بود که همواره در ذهن سینما دوستان باقی مانده است.

یکی از ایده های جذاب فیلم اشاره شده به صفحه نمایش های انعطاف پذیر ارتباط پیدا می کند. ۱۵ سال پیش زمانی که سیاره سرخ اکران شد، شاید هیچ کس فکرش را هم نمی کرد روزی صفحه نمایش ها انعطاف پذیر شوند اما اکنون محققان به این فناوری دست پیدا کرده و در محصولات مختلفی از آن استفاده کرده اند.

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند

۴- اکثر طرفداران سینمای علمی - تخیلی در دهه ۹۰ میلادی به خوبی توتال ریکال با بازی آرنولد شواتزنگر را فراموش نمی نند. اثری آینده نگر که توانست تبدیل به یکی از بهترین فیلم های آن سال شود. در بخشی از این فیلم شاهد تاکسی بدون راننده ای بودیم که توسط یک رباط کنترل می شد. جالب است بدانید که این فناوری اکنون به شکل گسترده در مناطق مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اتومبیل بدون راننده گوگل نزدیکترین مثال برای تحقق این رویای قدیمی است.

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند

۵- هر چند آثاری همچون پارک جوراسیک، ای تی و آرواره ها در میان آثار اسپیلبرگ طرفداران بیشتری دارند اما نباید از کنار گزارش اقلیت به همین راحتی گذشت. گزارش اقلیت با بازی تام کروز بدون شک یکی از بهترین آثار موجود در سبک علمی - تخیلی است که ایده های متنوع آن اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند.

یکی از بهترین قسمت های این فیلم مربوط به زمانی می شد که شخصیت اصلی با در دست داشتن دستکش های مخصوصی اجزای مختلف صفحه نمایش را بدون لمس کردن کلیدی به حرکت درمی آورد. این فناوری که تحت عنوان کنترل حرکتی شناخته می شود، اکنون به شکلی گسترش یافته که حتی در بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد.

اختراع هایی که از سینما کلید خوردند

۶- در نهایت نباید چاپگرهای سه بعدی را فراموش کرد. امروزه این نوع از چاپگرها به شدت مورد توجه قرار داشته و هر روز پیشرفت جدیدی را به خود می بینند. جالب است بدانید برای اولین بار ایده چاپ سه بعدی در یکی از قسمت های مجموعه استار ترک به نمایش درآمد. در این قسمت یکی از شخصیت ها به وسیله دستگاهی خاص اقدام به تولید غذا می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج