۱۷۳۸۸۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان

قرار نیست هرگاه صحبت از فناوری جدیدی به میان می آید در پایان شاهد موفقیتی بزرگ باشیم. در بسیاری از موارد شکست هایی روی داده که البته برخی از آنها به جهت گستردگی، در دنیا زبانزد شده است.

خبرگزاری مهر: قرار نیست هرگاه صحبت از فناوری جدیدی به میان می آید در پایان شاهد موفقیتی بزرگ باشیم. در بسیاری از موارد شکست هایی روی داده که البته برخی از آنها به جهت گستردگی، در دنیا زبانزد شده است.

در ماههای گذشته انبوهی از پیشرفت های تأثیرگذار علمی و فناوری در گوشه و کنار جهان صورت گرفته اما همزمان ناکامی هایی نیز در عرصه ظهور فناوری های جدید به ثبت رسیده که از کنار برخی از آنها به راحتی نمی توان عبور کرد.

در زیر فهرستی از این موارد به همراه جزئیات ارایه شده است.

عینک گوگل

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان

شرکت گوگل فناوری پر حرف و حدیث خود یعنی Google Glass را به دنیا معرفی کرده است. این عینک رایانه ای به کاربر امکان مشاهده نقشه ها را داده، ایمیل های را نمایش می دهد و عکس فوری از تصاویر و ویدئوهایی که کاربر درحال تماشاست تهیه و ثبت می کند.

اما تمام پیش بینی ها مبنی بر آنکه این فناوری ۱۵۰۰ دلاری بازارهای جهانی را تسخیر خواهد کرد نقش بر آب شده است و حتی بسیاری از علاقمندانی که به خرید این محصول ابراز علاقه کرده اند، تهیه آن را به زمان دیگری موکول نموده اند. یکی از کاربرانی که این فناوری نوین را تهیه کرده است می گوید: مشکل اینجاست که اصولا عینک گوگل کارایی چندانی ندارد. وی معتقد است: زمانی که این عینک را به چشم می گذارم اطرافیان به من نگاه می کنند که این مشکلی بزرگ برایم محسوب می شود.


اسکلت EEG

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان

محققان فکر می کردند با ارایه این فناوری غوغایی در دنیای فناوری های نوظهور به راه خواهند انداخت اما نقشه هایشان نقش بر آب شد. آنها این نقشه کلی را در ذهن داشتند که در آستانه آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل، این امکان را برای معلولان فراهم کنند که از روی صندلی چرخدار برخاسته، در مقابل توپ فوتبال قرار گرفته و آن را با شوتی جانانه روانه تور دروازه کنند.

گروهی از محققان دانشگاه دوک پس از دریافت کمک هزینه ۱۵ میلیون دلاری از دولت برزیل، تیمی برای ارایه این فناوری جدید آماده کردند. آنها آنچه را که در ذهنشان بود ساختند، اسکلت روباتیکی که با قدرت فکر معلول کار می کرد. اما مشکل اینجا بود که سیگنالهای مغزی خیلی برای حرکت ساختار اسکلتی مناسب و قدرتمند نبودند. میگوئل نیکولاس که هدایت محققان در این پروژه را برعهده داشت پس از مراسم خنده دار رونمایی از این اسکلت روباتیکی گفت: ۱۷ ماه را به طرز احمقانه ای صرف ساخت این اسکلت کردیم!


پول الکترونیکی

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان

اینگونه تصور می شد که سال ۲۰۱۴ اوج هنرنمایی پول الکترونیکی یا همان Bitcoin باشد اما اینگونه نشد. از ژانویه سال ۲۰۱۴ ارزش پول الکترونیکی Bitcoin حدود ۶۲ درصد کاهش یافته و به ۳۱۰ دلار رسید و جالب اینکه حجم معاملات صورت گرفته با آن در یک روز در سراسر جهان تنها ۶۰ میلیون دلار بوده است که قطعا این یک شکست بزرگ برای فناوری محسوب می شود که قرار بوده تحولی بزرگ در نظام پولی جهان ایجاد کند. از آن گذشته استفاده عمده از این نوع پول برای خرید اینترنتی مواد مخدر موجب شد تا از آن به عنوان یکی از شکست های بزرگ در عرصه فناوری های نوظهور یاد شود.


سلولهای STAP

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان

چند ماه پیش گروهی از محققان در دو سوی دنیا یعنی ژاپن و دانشگاه هاروارد مقاله ای بحث برانگیز در نشریه معتبر نیچر منتشر کردند که در آن ادعا شده بود می توان هر سلولی را تنها با قرار دادن در اسید به سلول بنیادین تبدیل کرد.

در ظاهر این فرمولی مناسب، ساده و کارگشا به نظر می رسید اما واقعیت دقیقا عکس این نگرش بود. زمانی که سایر آزمایشگاهها در گوشه و کنار جهان در تکرار این فرآیند ناکام ماندند مشخص شد که این ایده احمقانه نتیجه تصور محقق جوانی بوده که به نوعی دست به اقدامی جعلی زده است. این رسوایی عواقب تلخی هم به همراه داشت تا آنجاکه در ماه آگوست سال ۲۰۰۴ یوشیکی ساسای، دانشمند ۵۲ ساله و مطرح عرصه سلولهای بنیادین در انستیتو ریکن ژاپن دست به خودکشی زد.


صفحه نمایشگر آیفون جدید

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان

در ماههای گذشته شرکت اپل از محصولات جدیدی رونمایی کرده که تنها به فاصله چند روز از آغاز فروش در فروشگاههای سراسر جهان نقص بزرگی در آنها کشف شد: صفحه نمایشگرهایی که با اندکی فشار خم می شوند. درحقیقت اپل که آمده بود تا با ارایه iPhone ۶ و نسخه اندکی بزرگترش یعنی iPhone ۶ پلاس بازار فبلت ها را تحت تأثیر قرار دهد با رسوایی خنده داری مواجه شد. اپل برای ارایه نمایشگرهایی با ویژگی های خاص یک میلیارد دلار هزینه صرف تحقیق در این زمینه کرده بود اما نتیجه چیز دیگری از آن درآمد. اکنون خبر می رسد این شرکت برنامه طراحی و تولید نسل اصلاح شده این تلفن همراه هوشمند است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج