۱۷۴۰۸۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مطهری: آزادی بیان در دولت یازدهم کمتر شده

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.

خبرگزاری مهر: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری به شعار این کنگره مبنی بر اصلاحات لازمه اعتدال اشاره کرد و اظهار داشت: باید این شعار را اینگونه اصلاح کنیم که اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال است و ما برای برای اینکه عنوان انقلاب اسلامی را حفظ کنیم باید هر چند وقت یکبار در سالروز پیروزی انقلاب یک آسیب شناسی را از انقلاب اسلامی صورت دهیم و ببینیم در کجاها عقب گرد داشتیم و در چه عرصه هایی نقایص وجود داشته است.

وی به مشی شهید مطهری در آسیب شناسی نهضت های اسلامی اشاره کرد و افزود: شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت که باید مراقب بود که نهضت اسلامی با آفات مواجه نشود که یکی از این آفات نفوذ اندیشه های بیگانه، اندیشه انقلاب است که البته امروز مشکل اساسی ما نیست چراکه در آن زمان گرایشات مارکسیستی وجود داشت و احتمال گرویدن برخی انقلابیون به مارکسیست ها می رفت.

مطهری افزود: یکی دیگر از آفات انقلاب اسلامی مساله تجدد گرایی افراطی است که بر اساس آن بیاییم احکام اسلامی را مطابق مقتضیات زمان و ایدئولوژی را تغییر دهیم که این هم امروز کمتر از آسیب های مورد توجه انقلاب محسوب می شود.

نماینده مردم تهران، رخنه فرصت طلبان به دستگاه انقلاب را یکی دیگر از مشکلات مورد توجه انقلاب دانست و افزود: ناتمام گذاشتن نهضت به همان شکلی که نهضت مشروطه به آن دچار شد و همچنین ابهام در طرح های آینده از جمله آفاتی است که باید نسبت به آن مراقبت صورت گیرد تا انقلاب دچار آن نشود.

وی آخرین آفت مورد توجه انقلاب را از نوع معنی یعنی کم اخلاصی عنوان کرد و گفت: ما زمانی به این آفت دچار خواهیم شد که اخلاصمان کم شود، حسن‌ نیتمان کاسته شود و هواهای نفسانی بر ما غلبه کند.

مطهری تاکید کرد: اگر آسیب های امروز انقلاب را فهرست کنیم به یکی از آنها یا چند سال اخیر نیز به آن دچار شدیم می رسیم که آن عدم تحمل منتقد و مخالف است.

نماینده مردم تهران با انتقاد از دولت یازدهم در خصوص نهادینه کردن مساله آزادی بیان خاطر نشان کرد: این مساله در دولت جدید کمتر شده است و در این دولت شعار آزادی بیان کمتر سر داده می شود که البته شاید بتوان گفت چون دولت گرایشی به اصلاح طلبان دارد، فشار زیادی بر او وارد است، اما باید این نقیصه توسط دولت مرتفع شود.

وی با بیان اینکه امروز خودسانسوری در رسانه ها زیادتر شده است، اظهار داشت: امروز مطبوعات نسبت به دولت گذشته بیشتر از توقیف شدن می ترسند. ما باید تکلیف هیات نظارت بر مطبوعات که در دوره ای خود بنده هم عضو آن بودم، روشن کنیم. در این هیات، نمایندگانی از قوه قضائیه، حوزه علمیه، مجلس شورای اسلامی، وزارت ارشاد، وزارت علوم و برخی دیگر از دستگاه ها عضویت دارند که در خصوص مطبوعات و رسانه ها تصمیم گیری می کنند، اما از طرفی شاهد هستیم که دادستانی به طور مستقل نسبت به رسانه ای اعلام جرم می کند، بنابراین فلسفه وجود هیات نظارت بر مطبوعات چیست؟

مطهری افزود: یا باید این هیات را تعطیل کنیم یا بدون مجوز این هیات نباید روزنامه ای تعطیل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که نگاه به آزادی بیان و آزادی تفکر در ابتدای انقلاب چگونه بوده است؟، گفت: شهید مطهری در ابتدای پیروزی انقلاب می گفت احزاب غیراسلامی می توانند با تفکر خودشان فعالیت کنند در صورتی که با اسم دین و با اسم اسلام مردم را فریب ندهند و امام(ره) هم در مصاحبه‌ای فرمودند که کمونیست ها حق فعالیت سیاسی در کشور را دارند، اما بیاییم امروز موضع خود را نسبت به موضع ابتدای انقلاب مقایسه کنیم و ببینیم چه تغییرات و صدماتی خورده است.

وی تاکید کرد: نباید برخی تصمیمات دوره جنگ را به امروز سرایت دهیم، زیرا تصمیمات در یک دوره جنگ محدودیت های خاص خود را دارد و امروز نمی توانیم آنها را در سطح جامع اعمال کنیم.

مطهری تصریح کرد: نوع برخورد با منتقد که به صرف انتقاد زندانی می شود با سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) سازگار نیست تا زمانی که گروه ها دست به سلاح نبرده اند، نباید فرد و گروهی را به جرم آنکه اندیشه دیگری دارد، محدود کنیم و اجازه حرف زدن در موضوع دیگری را به آنها ندهیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ما به غربی ها انتقاد می کنیم که شما در خصوص هولوکاست فضا را بسته اید و می گویید باید یک تحلیل انجام شود، گفت: ما امروز این مساله را که غرب در مورد هولوکاست انجام می دهد، در مورد حوادث سال ۸۸ ایجاد کرده ایم و می گوییم همه باید یک تهدید داشته باشند.

وی به نطق اخیر خود که در مجلس با حاشیه و جنجال کشیده شد، اشاره کرد و افزود: برخی در مجلس در خصوص حوادث سال ۸۸به من گفتند که تو یک چیز دیگری را می گویی و تصمیم نظام چیز دیگری است و نباید در خصوص این تصمیم حرف بزنی، اما من به آنها گفتم شاید تصمیم نظام اشتباه باشد و دلیل بر این نمی شود که من تنها در راستای تصمیم نظام سخن بگویم و انتقاد نداشته باشم.

مطهری با اشاره به ریزش ها و رویش هایی که در سیر انقلاب صورت می گیرد، گفت: مقصود رهبر معظم ائقلاب از ریزش ها و رویش ها یک امر طبیعی است و بدین معنی است که اگر کسی راه خود را از راه انقلاب عوض کرد، دچار ریزش شده است اما در عین حال ما نباید اصرار بر ریزش کنیم، ولی برخی می خواهند هر چه می توانند ریزش ها در داخل انقلاب را بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: عده ای قصد دارند همه از قطار انقلاب پیاده شوند و امسال آقای هاشمی‌رفسنجانی، کروبی، خاتمی و امثال من در قطار انقلاب نباشند و تنها عده ای مانند رسایی و کوچک زاده به عنوان یک فرد انقلابی مطرح شوند. این حرف ها باعث نگرانی انقلاب است.

مطهری با بیان اینکه من دلبستگی به موسوی و کروبی ندارم، بلکه نگران نوع برخورد با مخالفان و منتقدان هستم، گفت: این راهی که در مقابل منتقدان پیش گرفته است، قابل ادامه دادن نیست. کسی که نمی گوید نظام را قبول ندارم، چرا او را هول می دهید و می خواهید از دایره انقلاب حذف کنید؟

نماینده مردم تهران در مجلس نفوذ فرصت‌طلبان را یکی از مسائل مهم مورد توجه انقلاب دانست و گفت: این جمله مشهور که می گویند انقلاب فرزند خود را می خورد، اشتباه است شهید مطهری می گوید این کوتاهی رهبران و نخبگان ما است که باعث می شود انقلاب فرزند خود را از بین ببرد و اگر ما از رخنه فرصت طلبان جلوگیری نکنیم، غفلت ما است و باعث بروز آسیب های جدی به انقلاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه آفت از نوع معنی در بین ما وجود دارد، گفت: خلوص و معنویت متاسفانه در بین ما کم شده است و اگر یک انقلابی که با نام پیامبر(ص) و مذهب آغاز شده است معنویت خود را از دست بدهد، آسیب خواهد دید.

مطهری افزود: امروز اصولگرایان که ادعای بیشتری در اسلام و ولایت‌مداری دارند، در بینشان بی‌تقوایی زیاد شده است. امروز برخی به دروغ خبرها را ناقص منتشر می کنند، به عنوان مثال من در نطق خود در مجلس گفتم که اگر نهم دی منشأ تفرقه شود، یوم‌الله نیست، بلکه یوم‌الشیطان است، ولی شما ببینید که چطور این جمله من را منتشر کردند و گفتند علی مطهری نهم دی ماه را یوم‌الشیطان نامیده است؟، این بی‌تقوایی‌ها به انقلاب آسیب می زند.

وی در مجلس با بیان اینکه این دیوار مصنوعی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان باید شکسته شود، گفت: ما امروز برای خودمان به گونه ای دسته بندی کردیم که گویی یک اصولگرا نمی تواند اصلاح طلب باشد و یک اصلاح طلب نیز نمی تواند اصولگرا باشد این دسته بندی ها به انقلاب آسیب می زند من معتقدم که اصلاح طلبان و اصولگرایان باید با یکدیگر متحد شوند و در مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبی‌ها بایستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، راه حل اساسی مشکلات را بازگشت به قانون اساسی دانست و تصریح کرد: ما قانون اساسی خوبی داریم، اما متاسفانه برخی با ایجاد شوراهایی برخی اصول را کنار گذاشته اند و در کار نهادها و دستگاه ها دخالت می کنند و حتی شاهد بودیم شوراهایی ایجاد شد که در مقابل مجلس قانون‌گذاری می کرد، باید این اتفاق را از بین ببریم و ملاک را قانون اساسی قرار دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج