جاباما
۱۷۴۷۳۴
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

۱۲ بهمن، سالگرد بازگشت امام (ره) به وطن

ورود امام خمینی (ره) به ایران، در روز ۱۲ بهمن ،برای مردمی که تمام دوران مبارزاتی خود را از طریق بیانیه و صداهای ضبط شده ی او سپری کرده بودند، روزی فراموش نشدنی را رقم زد.

خبرگزاری ایسنا: ورود امام خمینی (ره) به ایران، در روز ۱۲ بهمن ،برای مردمی که تمام دوران مبارزاتی خود را از طریق بیانیه و صداهای ضبط شده ی او سپری کرده بودند، روزی فراموش نشدنی را رقم زد.

آیت الله سید روح الله موسوی خمینی، رهبر مبارزات انقلابی در زمان رژیم ستم شاهی پهلوی و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، چهره‌ای کاریزماتیک در عرصه ی سیاسی و محبوب‌تربن روحانی و مرجع تقلید برای آحاد جامعه ایران به حساب می آمد.

در ۱۲ بهمن ۵۷ مقدمات ورود امام خمینی(ره) به وطن، پس از ۱۵ سال دوری و تبعید در حالی انجام می شد که محمد رضا پهلوی در ۲۷ دی ماه از کشور فرار کرده بود.امام خمینی (ره) شرط کرده بودند که تا خروج شاه از ایران به وطن باز نمی گردند.تنها مهره ی بازمانده از سیاست های شاه ،شاپور بختیار بود که تمام تلاشش را برای جلوگیری از بازگشت امام(ره) انجام می داد. او به همراهان امام خمینی اعلام می کرد که چند هفته بازگشت را به تعویق بیاندازند و در اصل هدفش از خریدن این زمان قوی کردن دولت متبوعش‌ و آرام نمودن فضا به نفع خود بود.

اولین قرار پرواز امام خمینی به ایران در تاریخ ششم بهمن اعلام شده بود؛ اما از دوم بهمن با رژه گارد شاهنشاهی در خیابان ها و بستن فرودگاه ها توسط بختیار عملا بازگشت امام(ره) به تعویق افتاد.

در اسناد انقلاب آمده است که بختیار در باره ی بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به ایران گفته بود"گفتند که آیت الله می آید. گفتم آمدن ایشان اشکالی ندارد اما من برای ایشان طیاره نمی فرستم و برای اینکه اطمینان بیشتری پیدا کنم فرودگاه را بستم ملتفت هستید ؟! ... گفتم بسیار خوب اگر می خواهید بیاید اینجا حق دارد بیاید ، ولی خودش برود بلیط بخرد و امورش را اداره کند. بیاید ولی شما دنبال او نمی روید... اگر او قانون را مراعات کند که سرور همه ی ماست ، اگر که خواست شلوغ بکند جوابش را خواهیم داد."

سر انجام با تظاهرات مردم مخالف پهلوی و مشتاق برای حضور امام(ره) در کشور و اجاره ی کامل یک فروند هواپیمای ۷۴۷ شرکت هواپیمایی فرانسه (ایرفرانس) به همراه خدمه توسط خیرین، در حالی که شایعه حمله به هواپیمای امام خمینی قوت گرفته بود و کارتر به کمک بختیار آمده بود، سفر ایشان از نوفلوشاتو به ایران آغاز شد.

در خاطرات همراهان بنیانگزار انقلاب آمده است که تا آخرین لحظه فرود در فرودگاه مهرآباد ترس ربودن و یا انهدام هواپیما با آن ها بوده است ،این در حالی است که حضرت امام در آرامش و آسودگی خیال سفر کردند.

حضور میلیونی مردم مشتاق در فرودگاه و خیابان های اصلی بی سابقه ترین استقبال تاریخ کشور را رقم زد.در حالی که هوا زمستانی و سرد بود، مردم از شب قبل برای استقبال از بینیان گذار انقلاب به فرودگاه مهرآباد آماده بودند. سرانجام در روز ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷،در ساعت ۹:۲۷ دقیقه صبح سید روح الله موسوی خمینی وارد ایران شد.این تاریخ و ساعتی است که هر ساله توسط مردم و مسئولان وقت جشن گرفته می شود.

امام خمینی پس از سخنرانی در فرودگاه و پاسخ به ابراز احساسات مردم به سمت قطعه ۱۷ بهشت زهرا حرکت کردند و در میان مقبره شهدای انقلاب اسلامی ایران و مردم استقبال کننده سخنرانی تاریخی خود را ایراد کردند.

سخن معروف حضرت امام(ره)در آن روز ، "من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم" پشتیبان اتفاقات بعدی آن سال و انتخاب جمهوری اسلامی ایران توسط مردم و به رهبری ایشان بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج