۱۷۵۱۴۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

در ماه دوم بارداري چه می‌گذرد؟

با وجود آنكه بعد از گذشت يك ماه از بارداري‌تان ممكن است ندانيد كه در حال مادر شدن هستيد، اما تغييراتي در همين مدت در شما ايجاد شده است؛ تغييرات بدني، هورموني، عاطفي و. . . كه شما را به سمت مادر شدن مي‌برد.

در ماه دوم بارداري چه می‌گذرد؟
مجله سیب سبز - نسرین خسرو شاهی: با وجود آنكه بعد از گذشت يك ماه از بارداري‌تان ممكن است ندانيد كه در حال مادر شدن هستيد، اما تغييراتي در همين مدت در شما ايجاد شده است؛ تغييرات بدني، هورموني، عاطفي و. . . كه شما را به سمت مادر شدن مي‌برد. بسياري از خانم‌هاي باردار، با گذشت چهار هفته از حاملگي‌شان حالات مختلف جسمي و حتي رواني را تجربه مي‌كنند كه انگيزه انجام تست بارداري را در آنها تقويت مي‌كند. اگر شما هم با انجام چنين تستي فهميده‌ايد كه هشت ماه ديگر به دنياي مادران وارد مي‌شويد، اين مطلب را بخوانيد.
ما به شما مي‌گوييم در ماه دوم بارداري حواس‌تان به چه چيزهايي بايد باشد!

در ماه دوم بارداري چه می‌گذرد؟

بدن‌تان چه تغييري كرده؟

برخي تغييراتي كه در ماه دوم در بدن‌تان اتفاق مي‌افتد با ماه اول مشابه است. شما همچنان ممكن است احساس خستگي، تهوع، سرگيجه، تكرر ادرار، ويار غذايي يا حتي نوسانات خلقي داشته باشيد. خيلي از شما در طول دوران بارداري به دليل تغييرات هورموني كه تجربه مي‌كنيد، سايز سينه‌هاي‌تان بزرگ‌تر مي‌شود. بهتر است بدانيد كه در ماه دوم هم اين اتفاق مي‌افتد و حتي ممكن است دور هاله سينه تيره‌تر از قبل شود. بنابراين هروقت احساس كرديد با لباس زير قبلي راحت نيستيد، وقت آن است كه سايز بزرگ بخريد. يكي از ويژگي‌هاي بارداري حساسيت پوست است بنابراين بايد در انتخاب لباس زير دقت كافي داشته باشيد تا پوست‌تان آسيب نبيند. علاوه بر تغييراتي كه از ماه قبل همراه خود داريد، ممكن است چند علامت ديگر نيز به آن اضافه شود كه برخي از آنها را با هم مرور مي‌كنيم:

- ترشحات واژن‌ در اين شرايط ممكن است به رنگ سفيد و رقيق باشد. درست است كه اين حالت در اغلب موارد طبيعي است اما اگر مقدار آن زياد باشد بايد حتما با پزشك مشورت كنيد چون اين احتمال وجود دارد كه دچار عفونت شده باشيد.

- افزايش سطح هورمون‌ها مي‌تواند باعث بروز آكنه در شما شود يا برعكس موجب شود پوستي لطيف و نرم داشته باشيد. ضمن آنكه موهاي‌تان در اين ماه شروع به پرپشت شدن كرده و خيلي از مواقع شما را ذوق‌زده مي‌كند.

- ممكن است در اين ماه دچار گرفتگي بيني شويد كه براي برطرف شدن آن بهتر است از يك مرطوب‌كننده استفاده كنيد.

- باز به همان دلايل هورموني لثه‌هاي شما نرم‌تر از سابق خواهد بود و به همين دليل بايد در حفظ بهداشت دهان و دندان بيشتر تلاش كنيد.

- در ماه دوم اين احتمال وجود دارد كه ترشح بزاق شما بيش از حد باشد. براي اين موضوع هيچ راهكار درماني خاصي وجود ندارد ولي بهتر است مصرف غذاهاي‌ نشاسته‌اي را كمتر كنيد.

- در اين ماه تخمدان همچنان به توليد پروژسترون ادامه مي‌دهد كه براي حفظ بارداري ضروري است، همين باعث مي‌شود مقدار گردش خون در بدن افزايش يايد و شما احساس گرماي بيشتري نسبت به قبل داشته باشيد.

- رحم شما در حال حاضر به اندازه يك پرتقال است و با اينكه جنين هم در حال حركت است، شما به اندازه كافي احساس راحتي خواهيد كرد.

حواس‌تان به شكل خوابيدن‌تان باشد

دومين ماه بارداري ماهي است كه تازه خانم‌هاي باردار درباره علائم واقعي بارداري شروع به شكايت مي‌كنند؛ علائمي مانند حالت تهوع، خستگي و حالاتي مانند اين؛ اما اين ماه مهم‌ترين زمان براي تمركز روي شكم‌تان است. اگر چه مي‌دانيد ارمغان بارداري داشتن شكمي بزرگ است اما بيشتر شما اطلاعي از شل شدن عضلات شكم‌تان نداريد. اين شرايط باعث جدا شدن عضلات در طول دوران بارداري مي‌شود كه نتيجه آن داشتن شكمي رگه‌رگه بعد از زايمان، كمردرد و ضعيف شدن لگن خاصره خواهد بود.

نگران نباشيد، چون به راحتي مي‌توانيد با حركاتي كه انجام مي‌دهيد از اين حالت پيشگيري كرده يا حداقل آن را ضعيف‌تر كنيد. وقتي به پشت دراز مي‌كشيد قبل از بلند شدن حتما به يك طرف بچرخيد و بعد بلند شويد. هنگام دراز كشيدن هم اول به پهلو دراز بكشيد و بعد طاق‌باز شويد. هرگونه حركت كرانچ كه در باشگاه ورزشي انجام مي‌داديد را حالا بايد فراموش كنيد. به جاي آن تمركزتان را روي نشستن، ايستادن و به پهلو خوابيدن بدهيد. البته در ماه دوم بارداري خبري از شكم برآمده نخواهد بود، اما اگر از همين ابتدا مراقبت‌هاي لازم را انجام دهيد، مشكلي براي خود و جنين‌تان پيش نخواهد آمد.

بخور نخورهاي ماه دوم

براي برخي افراد تهوع بخشي از بارداري محسوب مي‌شود. اگر از ويار صبحگاهي رنج مي‌بريد اين مسئله نه تنها صبح‌ها بلكه در طول روز هم ممكن است با شما همراه باشد اما به‌طور معمول بين هفته ششم تا شانزدهم برطرف مي‌شود. بهتر است وعده‌هاي غذايي كم مانند كلوچه، ميوه و. . . براي تسكين اين حالت استفاده كنيد.

- وقت‌هايي كه قادر به خوردن هستيد، تلاش كنيد مواد مغذي بيشتري دريافت كنيد، هر چند غذاي مورد علاقه‌تان نباشد. دريافت پروتئين در هر وعده بيشتر از كربوهيدرات به كاهش تهوع كمك مي‌كند.

- ميان وعده قبل از خواب بسيار كمك‌كننده است چون زمان شام تا صبحانه زياد است و ممكن است قند خون افت پيدا كند براي همين وقتي بيدار مي‌شويد احساس بيماري مي‌كنيد. سعي كنيد مقداري وعده غذايي مخلوط از پروتئين و كربوهيدرات مانند كورنفلكس و شير را قبل از خواب بخوريد.

- مصرف ويتامين ۶B و استفاده از نمك كمتر مي‌تواند به بهبود تهوع كمك كند. ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميلي‌گرم ويتامين ۶B را به شكل پيرودوكسال پنج فسفات مصرف كنيد؛ براي اين كار كافي است برچسب مكملي را كه مي‌خواهيد مصرف كنيد، بخوانيد.

- در اين ماه استخوان‌های جنین شكل مي‌گيرد و به همين دليل مي‌توانيد روزي دو عدد بادام را كه منبع كلسيم است، پودر كرده و با شربت عسل مخلوط كنيد و بخوريد زيرا كلسيم‌سازي بالايي دارد.

- امگا ۳ چربي اشباع نشده‌اي است كه بدن قادر به توليد آن نيست اما براي داشتن سلامت جسمي و رواني به آن نياز دارد. امگا۳ در غذاهايي مانند دانه‌ها، ماهي و سبزي‌ها وجود دارد اما اغلب خانم‌ها مقدار كافي از آن را دريافت نمي‌كنند. جنين شما به امگا ۳ نياز دارد تا مغزش ساخته شود، شبكيه چشمش تشكيل شود و سيستم عصبي‌ او رشد كند. امگا ۳ براي خودتان هم لازم است چون از زايمان زودرس‌تان جلوگيري مي‌كند و خطر پره‌اكلامپسي (شرايطي كه با افزايش فشار خون و پروتئين ادرار همراه است) را كاهش داده و از افسردگي بعد از زايمان نيز پيشگيري مي‌كند. اگر درباره ميزان جيوه موجود در ماهي نگران هستيد، مي‌توانيد اين ماده را از منابع ديگر دريافت كنيد. منابع غير از ماهي، گردو، سبزي‌هاي با برگ تيره، روغن آفتابگردان و روغن كانولاست. مكمل‌هايي كه در اين دوران استفاده مي‌كنيد هم امگا۳ دارد.

- اگر مي‌خواهيد قهوه بخوريد مقدار آن نبايد بيشتر از سه فنجان ۱۵۰ ميلي‌ليتري باشد.

در ماه دوم بارداري چه می‌گذرد؟

از سقط نترسيد

بسياري از خانم‌ها در اين ماه ترس از سقط دارند. براساس آمار، ۵۰ درصد از بارداري‌ها در ماه دوم به سقط مي‌انجامد. به همين دلیل بسياري از خانم‌ها از بيان اينكه باردار هستند، اجتناب مي‌كنند. دلايل زيادي براي سقط وجود دارد اما اغلب به دليل مشكلات كرموزومي در ايجاد تخمك بارور اين اتفاق مي‌افتد كه از رشد طبيعي تخم پيشگيري مي‌كند. اولين علامت سقط خونريزي است مثل اينكه عادت ماهانه شده باشيد. اگر اين اتفاق افتاد يا حتي احساس تب، ضعف يا كمر درد كرديد حتما بايد با پزشك مشورت كنيد اما همه اين علائم به اين معنا نيست كه شما حتما سقط را تجربه خواهيد كرد چون گاهي لكه‌بيني به دليل لانه‌گزيني بوده و كاملا طبيعي است.

اين ماه، ماه آزمايش است

دکتر نسرین زارع‌پور متخصص زنان و زایمان:

در ماه دوم شما اولين آزمايش‌ها را خواهيد داشت. آزمايش ادرار و خون براي تاييد بارداري، گروه خوني، غربالگري و شرايط خاصي كه مي‌تواند حاملگي شما را تحت تاثير قرار دهد، به پزشك كمك مي‌كند درباره ديابت، عفونت ادراري و ساير بيماري‌ها بررسي لازم را انجام دهد. در اين ماه حتما بايد فشار خون شما اندازه‌گيري شود چون اگر فشار بالا باشد مي‌تواند براي ادامه بارداري خطرناك باشد. انجام معاينه لگني براي تاييد بارداري و ارزيابي استخوان لگن و انجام پاپ اسمير براي رد اختلالات گردن رحم و تشخيص عفونت، يكي ديگر از كارهايي است كه پزشك انجام مي‌دهد.

حواس‌تان باشد كه هر نوع مشكل كوچك را بايد با پزشك مطرح كنيد چون ممكن است نياز به مداخله داشته باشد يا يك مورد طبيعي باشد كه ذهن‌تان را بيخود مشغول كرده است. يادتان باشد در يك ورقه تمام علائمي كه به نظرتان عجيب مي‌رسد، بنويسيد كه در ملاقات با پزشك مطرح كنيد. اگر احساس كرديد در اين ماه دوست داريد خاك يا يخ بخوريد، حتما با پزشك مشورت كنيد چون ممكن است اين حالت نشانه كم‌خوني باشد.

سونوگرافي لازم است

از آنجا كه در هفته ششم تا هفتم بارداري قلب تشكيل مي‌شود، انجام سونوگرافي الزامي است چون بايد مشخص شود که قلب جنين تشكيل شده است. برخي اوقات چون بارداري ديرتر اتفاق مي‌افتد ممكن است در سونوگرافي اول قلب تشخيص داده نشده و باعث نگراني شود. در اين حالا بعد از يكي دو هفته دوباره بايد سونوگرافي انجام شود تا بارداري سالم تاييد شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج