۱۷۶۰۲۸
۶۲۴۶
۶۲۴۶
پ

امروز در تاریخ

۱۷ بهمن - ۶ فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۷ بهمن برابر با ۶ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۱۷ بهمن برابر با ۶ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۷۴۵ - بخشودگی فرماندار فارس و جنگ با عثمانی بر سر ارمنستان

ششم فوریه ۱۷۴۵ (بهمن ماه ۱۱۲۳) نادرشاه محمدتقی شیرازی فرماندار فارس را که نافرمانی کرده بود پس از دستگیری مورد بخشودگی قرارداد و مشاور خود کرد.

محمدتقی (محمدتقی خان) که قبلا به دستور نادر با سپاهی به مسقط و بحرین رفته و امیران عُمّان و بحرین را که اواخر عهد صفویه و با استفاده از ضعف دولت نافرمان شده و راه استقلال در پیش گرفته بودند سرکوب کرده بود در بازگشت به شیراز به شکلی سرکش شده بود که مغلوب نادرشاه شد و چون پوزش خواست، نادر اورا نظر به خدمات پیشین وی به کشور و داشتن معلومات استرتژیک بخشید و با خود به جنگ با عثمانی بُرد که همان سال روی داد. در این جنگ که در ناحیه مُرادتپه (۶ کیلومتری شهر ایروان) صورت گرفت، سپاه عثمانی که به قصد تصرف ارمنستان شمالی تا ایروان پیش آمده بود بسختی شکست خورد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۸۷۸ - سالروز انتشار نخستين نشريه دانشگاهي

اواخر ژانويه در سال ۱۸۷۸ دانشگاه آمريكايي «ييل» نخستين نشريه دانشگاهي به نام «ييل نيوز» را منتشر ساخت و دانشگاههاي ديگر از آن اقتباس كردند. ديوان عالي آمريكا حكم داده است: از آنجا كه نشريات دانشگاهي با كمك هزينه دولت انتشار مي يابند، حق گرفتن اگهي تجاري و تكفروشي ندارند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۸ - در انگلستان به زنان حق شرکت در انتخابات و دادن راي داده شد مشروط براينکه در سنين بالاي ۳۰ مي بودند.

۱۹۳۳ - روزي كه «روزولت» مجبور شد بانكهاي آمريكا را ببندد

نمونه هايي از صفهاي طولاني صاحبان حسابهاي بانکي در فوريه ۱۹۳۳

«فرانکلین دی. روزولت» كه در اوج ركود اقتصادي ایالات متحده به رياست اين فدراسیون انتخاب شده بود بانكهاي این کشوررا از ششم فوريه سال ۱۹۳۳ به مدت ده روز تعطيل كرد؛ زيراکه پیش از این روز، مردم براي بيرون كشيدن پس اندازهاي خود و با آن پولها هجوم براي خريد كه سطح قيمتهارا شديدا بالا مي بُرد به بانكها هجوم بُرده بودند. به علاوه، موجودي بانكها براي پرداخت ها كافي نبود و مقابل بانكها صفهاي طولاني تشکیل شده بود و بیم آن می رفت که همین صفوف تبدیل به تظاهرات، شورش و عصیان شود.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آمریکا از سال ۲۰۰۸ نیز وارد یک بحران اقتصادی شده است که علت عمده آن افزايش بدهي دولت این کشور و تداوم كسر بودجه آن در سالهاي اخير است که جمع اين بدهي و اعتبارات در سال ۲۰۱۲ از سقف ۱۵ تریلیون دلار بالاتر رفته است.

1943 - تغيير نظر 180 درجه اي مجلس شوراي ملي در هفت روز!

مروري بر رويدادهاي سياسي نيمه دوم بهمن ماه 1321 (فوريه 1943 ) ايران، يك تغيير نظر 180 درجه اي مجلس شوراي ملي را نشان مي دهد كه در كشورهاي ديگر كمتر سابقه دارد.

پارلمان ايران در پي كنارگيري ده وزير كابينه قوام السلطنه نخست وزير وقت، هفدهم بهمن ماه 1321 در يك راي گيري وي را در سمت نخست وزيري تثبيت كرد تا کابینه تازه تشکیل دهد. همين مجلس يك هفته بعد، در حالي كه قوام هنوز نخست وزير بود، در يك راي گيري ديگر ابراز تمايل به نخست وزيري علي سهيلي كرد كه جاي قوام را گرفت و سه روز بعد وزيران خود را معرفي كرد!. در هر دو كابينه الهيار صالح وزير دارايي بود كه دو ماه بعد بر اثر اختلاف با دكتر ميلسپو مستشار آمريكايي ماليه كناره گيري كرد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
علی سهیلی

در زمان دولت علي سهيلي بود كه لايحه مهم آموزش و پرورش عمومي، يكسان و رايگان به صورت قانون در آمد.

1952 - الزابت دوم ملکه انگلستان شد

جورج ششم پادشاه انگلستان درگذشت و دختر 25 ساله اش اليزابت به نام اليزابت دوم برجاي او نشست. اليزابت هنگام مرگ پدر در کنيا و در يک شکارگاه بود که به لندن بازگشت. اليزابت دوم متولد 21 اپريل 1926 از آن زمان ملکه انگلستان و 15 کشور ديگر عضو جامعه مشترک المنافع است. اين جامعه مرکب از مستعمرات و مهاجرنشينان سابق دولت لندن داراي 54 عضو است. حکومت انگلستان پارلماني است و نخست وزير (برگزيده مجلس) بر کشور حکومت مي کند. عکس مقابل در سال 1952 از اليزابت دوم برداشته شده است.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۵۸ - يک هواپيماي مسافربر انگليسي هنگام برخاستن از فرودگاه مونيخ آلمان سرنگون شد و ۳۸ تن ازجمله ۸ فوتباليست عضو تيم منچستر يونايتد کشته شدند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۸۰ - روزی که به حکم صادق خلخالی ۱۴۵ افسر ارتش برکنار شدند

طبق حکم صادق خلخالی قاضی شرع دادگاه انقلاب، از هفدهم بهمن ماه ۱۳۵۸ (ششم فوریه ۱۹۸۰) ۱۴۵ افسر ارتش ایران (نیروهای زمینی، هوایی و دریایی) برکنار و ممنوع الخروج از کشور شدند. یکی از برکنار شدگان یک ارتشبد بود و بقیه از سروان تا سپهبد. بیشتر این شمار، درجه سرتیپی داشتند.

خبرنگاران به نقل از خلخالی نوشته بودند که برکنارشدگان با انقلاب موافق نبودند و از تبلیغ علیه انقلاب خودداری نمی کردند. به علاوه، طبق اطلاعات به دست آمده برخی از آنان قبلا مرتکب سوء استفاده از مقام شده بودند که نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
صادق خلخالی

پس از آغاز جنگ عراق با ایران در اواخر شهریور سال بعد (سال 1359) برخی از این افسران داوطلبانه به ارتش بازگشتند تا در دفاع از کشور شرکت کنند.

2005 - آيا بخاري گاز سوز ايراني نخست وزير گرجستان را كشت؟

بالاخره مرگ «زوراب ژوانيا» نخست وزير گرجستان را به گردن بخاري گاز سوز ساخت ايران انداختند. وي كه از متحدان «سا كاشويلي» رئيس جمهور و از سران انقلاب نارنجي سال 2004 گرجستان بشمار مي رفت و متمايل به اتحاد گرجستان با بلوک غرب بود دوم فوريه 2005 براي ديدار دوست خود «رائول يوسوپوف» به آپارتمان او رفت و چون دير كرد، "بادي گارد" به سلفون او زنگ زد كه جواب نشنيد. خواست با شكستن در وارد آپارتمان شود كه موفق نشد. پليس محل را خبر كرد و از پنجره وارد آپارتمان شدند و جسد زوراب را در اطاق نشيمن و رائول را در آشپزخانه يافتند. نخست، احتمال سوء قصد داده شد و حتي گفته شد كه كار جاسوسان خارجي[روسيه] بوده ولي پس از معاينه اجساد معلوم شد كه مرگ بر اثر استنشاق گاز طبيعي (مورد مصرف در خانه) بوده كه از بخاري آپارتمان نشت كرده و بخاري ساخت ايران و وارداتي بوده است. با وجود اين، احتمال سوء قصد و توطئه كاملا منتفي نشده است.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
زوراب ژوانيا

2006 - کشتي قراضه مصري باعث مرگ نزديک به هزار انسان شد!

يكم فوريه 2006 يك كشتي مسافربر مصري كه ميان كشور سعودي و مصر در رفت و آمد منظم بود براثر هواي توفاني درياي سرخ در اين دريا غرق شد. اين كشتي حامل 1300 تا 1400 مسافر و عمدتا مصري بود كه تنها چهارصد نفرشان زنده از دريا گرفته شده بودند. بيشتر مسافران را مصرياني تشكيل مي دادند كه در كشور سعودي كار مي كردند و يا به زيارت حج رفته بودند كه باز مي گشتند.

گفته شده بود كه كشتي غرق شده بيش از عمر مجاز كار كرده بود و قبلا در حراج از يك شركت اروپايي خريداري شده بود. بستگان مقتولان حادثه برضد مقامات مصري كه اجازه كار به اين كشتي فرسوده داده بودند دست به تظاهرات و اعتراض زده بودند!

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۸۵ - برکناری عباسعلی عمید زنجانی از ریاست دانشگاه تهران.

زادروزها

۱۶۶۵ - زادروز آن استوارت، ملکه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند.
۱۹۱۱ - زادروز رونالد ریگان، بازیگر و سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی؛ چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رونالد ریگان

۱۹۱۲ - زادروز اوا براون، همسر آدولف هیتلر.
۱۹۳۲ - زادروز فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی فرانسوی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوا براون

۱۹۴۵ - زادروز باب مارلی، خواننده صاحب سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار و فعال اجتماعی جامائیکایی.
۱۶۱۱ - چونگ‌جن، آخرین امپراتور دودمان مینگ.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب مارلی

۱۹۲۴ - جین یونگ نویسنده چینی.

درگذشت‌ها

۱۷۹۳ - درگذشت کارلو گولدونی، نمایشنامه‌نویس ایتالیایی.
۱۹۱۸ - درگذشت گوستاو کلیمت، نقاش نمادگرای اتریشی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلینوش طریان

۱۹۵۲ - درگذشت جرج ششم، پادشاه بریتانیا
۲۰۰۲ - درگذشت عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران
۲۰۱۰ - درگذشت آلینوش طریان فیزیکدان ایرانی ، مادر نجوم ایران
۲۰۱۱ - درگذشت گری مور، آهنگ‌ساز، گیتاریست و خواننده ایرلندی

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گری مور

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج