۱۷۶۷۸۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

راهکارهایی برای کنار گذاشتن دخانیات

نوشیدن آب خنک با کمک نی می تواند عملی باشد جایگزین عمل پک زدن به سیگار.

راهکارهایی برای کنار گذاشتن دخانیات





روزنامه آسیا - دکتر آرمیتا سادات حسینی: نوشیدن آب خنک با کمک نی می تواند عملی باشد جایگزین عمل پک زدن به سیگار. این کار همچنین باعث آزادسازی دوپامین یا ماده شیمیایی مغزی «احساس خوب» می شود که طبق تحقیقات انجام شده می تواند احساسات منفی را تسکین بخشد. خوردن وعده های غذایی سبک هم می تواند به شما کمک کند تا میل به کشیدن سیگار در شما کمررنگ تر شود. سعی کنید از غذاهای سبک و سالم استفاده کنید تا دچار اضافه وزن نشوید.

راهکارهایی برای کنار گذاشتن دخانیات

نتایج زودهنگام را یادداشت کنید

هیچ نیازی نیست مدت زمان زیادی صبر کنید تا بتوانید از مزایای یک زندگی بدون دخانیات لذت ببرید. لیستی از تاثیرات مثبتی که مشاهده می کنید تهیه کنید. این تاثیرات می تواند حس توانایی در کنترل خود، پس انداز کردن پول، حس بویایی و چشایی بهتر یا داشتن انرژی بیشتر باشد.

وقتی میل به کشیدن سیگار در شما بیدار می شود، به سراغ این لیست رفته و به خودتان یادآوری کنید که در نتیجه ترک سیگار به چه تاثیرات مثبتی دست یافته اید.

دندان هایتان را مرتب مسواک بزنید

یکی از تاثیرات مثبت ترک سیگار که در کوتاه مدت آن را مشاهده خواهید کرد این است که طعم دهانتان بهتر شده و بوی نامطبوع دهان شما از بین خواهد رفت. دندان هایتان را مرتب مسواک بزنید. در این صورت تمایل به حفظ تمیزی و تازگی محیط دهان، خود به خود می تواند تاثیر مثبتی در کاهش تمایل شما به سیگار داشته باشد.

از مصرف الکل اجتناب کنید

مصرف الکل یکی از شایع ترین مواردی است که افراد را به کشیدن سیگار ترغیب می کند. به این علت که الکل باعث می شود فرد تا حدی خودداری اش را از دست داده و تعهدها و قید و بندهای مبنی بر ترک سیگار در او از بین برود.

از طرفی عادت به مصرف الکل و کشیدن سیگار در کنار یکدیگر در بسیاری از افراد می تواند علتی باشد مبنی بر اینکه مصرف الکل در این افراد بتواند آنها را به کشیدن سیگار ترغیب کند.

راهکارهایی برای کنار گذاشتن دخانیات

مکان هایی را که در آنها نمی توانید سیگار بکشید شناسایی کنید

هنگامی که احساس کردید میل به کشیدن سیگار در شما ایجاد شده است، به جایی بروید که نمی توانید در آنجا سیگار بکشید - مثل سینما، کتابخانه یا یک فروشگاه.

هر چه مکانی که انتخاب می کنید دارای محدودیت بیشتری برای کشیدن سیگار باشد، رهایی از این میل برای شما آسان تر خواهد بود.

دلیل خود برای ترک سیگار را همواره به خود یادآوری کنید

لیستی از دلایلی که برای ترک سیگار دارید تهیه کنید. چندین نسخه از لیست مذکور تهیه کرده و در مکان هایی که اغلب در آن هستید نگه دارید؛ در آشپزخانه، در اداره، کنار آینه حمام. آنها را جایی قرار دهید که در معرض دیدتان باشند تا همواره دلایل تان به شما یادآوری شود. برخی از افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند گفته اند که قرار دادن عکس های خانوادگی و عکس های افرادی که به آنها علاقه داشته اند در کنار این لیست، نقش بسیار موثری را برای آنها ایفا کرده است.

هر روز ورزش کنید

فعالیت های بدنی اغلب عامل موثری در از بین بردن تمایل به سیگار کشیدن در افراد هستند. فعالیت های بدنی باعث می شود فرد احساس بهتری داشته و احساسات منفی مانند استرس در او کاهش پیدا کند.

پیاده روی برای اغلب افراد یکی از آسان ترین ورزش هاست، هر چند که انتخاب چندین فعالیت مختلف می تواند در حفظ انگیزه شما بسیار موثر باشد. هر روز و به خصوص در اولین ماه ترک سیگار، زمانی را به انجام چنین فعالیت هایی اختصاص دهید.

تقویم خود را تکمیل کنید

در هفته اول ترک سیگار، هر روز کارهایی که می خواهید انجام دهید یا باید انجام دهید را تعیین کرده و طبق آن برنامه ها عمل کنید. طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید غذا را همراه با خانواده یا دوستانتان میل کرده و میل به سیگار کشیدن در درون خود را منحرف سازید. هر چقدر مشغله بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید از این میل دوری گزینید.

تنقلات کم کالری مصرف کنید

بخشی از میل به کشیدن سیگار، به فعل آن مربوط می شود که فرد سیگاری به آن عادت کرده است. زمانی که احساس کردید دلتان می خواهد سیگار روشن کنید، به جای آن از آدامس های بدون قند، آبنبات سفت، یا میان وعده های غذایی سالم استفاده کنید.

همیشه مواردی از این دست را همراه خود داشته باشید و اگر نگران اضافه وزن هستید، سعی کنید از تنقلات و میان وعده های کم کالری استفاده کنید.

از اطرافیانتان بخواهید از شما حمایت کنند

وقتی نیاز به حمایت دارید، از اطرافیانتان کمک بخواهید. بهترین گزینه دوستی است که او هم قبلا سیگار را ترک کرده است اما هر فردی که نگران شماست و می خواهد شما سیگار را ترک کنید می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

راهکارهایی برای کنار گذاشتن دخانیات

مصرف کافئین خود را کاهش دهید

کافئین به برخی از افراد کمک می کند که خستگی شان از بین رفته و هوشیاری خود را حفظ کنند اما در برخی دیگر باعث ایجاد استرس، هیجان و حالات عصبی می شود. ترک دخانیات می تواند حتی باعث تشدید این اثرات شود. اگر کافئین باعث ایجاد تنش و اضطراب در شما می شود، مصرف آن را کنار بگذارید.

حالات و احساسات منفی ود را کنترل کنید

احساسات منفی - استرس، عصبانیت، ناامیدی - یکی دیگر از دلایل شایع گرایش افراد به سیگار بوده و در هفته های اول ترک سیگار بیش از هر زمان دیگری مستعد اینگونه احساسات خواهید شد. به دنبال راه هایی برای دوری از این احساسات منفی باشید. سعی کنید وقت خود را با دوستانتان گذرانده یا به انجام فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید.

از افرادی که بر سر راهتان سنگ می اندازند دوری کنید

اگرچه دوستان وافراد خانواده باید نقش حمایتی داشته باشند اما همیشه اوضاع بدین منوال نخواهد بود. برخی از افراد ممکن است از تصمیم شما مبنی بر ترک سیگار خوشحال نباشند. این افراد حتی ممکن است تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مانعی در سر راه شما ایجاد کنند. اگر متوجه حضور چنین افرادی در اطراف خود شدید، سعی کنید از آنها دوری نمایید و اگر امکان چنین کاری وجود ندارد سعی کنید با آنها صحبت کرده و به آنها بگویید که ترک سیگار چقدر برای شما مهم است و از آنها بخواهید که به شما در این راه کمک کنند.

راهکارهایی برای کنار گذاشتن دخانیات

صبور باشید

اگر دو هفته به همین منوال ادامه دهید یعنی راه شما به سمت داشتن یک زندگی عاری از دخانیات باز شده است اما همواره مراقب هرگونه لغزش و انحراف از مسیری که در پیش گرفته اید باشید. به یاد داشته باشید که یک بار لغزش به معنی شکست شما نیست. در چنین مواردی سعی کنید ببینید کجای کارتان اشتباه بوده. سپس به دنبال راه هایی برای جلوگیری از وقوع مجدد اتفاق های مشابه در آینده باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج