جاباما
۱۷۶۹۲۷
۲ نظر
۵۰۲۳
۲ نظر
۵۰۲۳
پ

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

نظام اقتصادی سوئیس یكی از با ثبات ترین نظام های اقتصادی جهان است. سیاست های امنیت مالی دراز مدت و رموز بانكداری ، سوئیس را تبدیل به مأمن امنی برای سرمایه گذاران كرده است.

وبسایت محمد اورکی: نظام اقتصادی سوئیس یكی از با ثبات ترین نظام های اقتصادی جهان است. سیاست های امنیت مالی دراز مدت و رموز بانكداری ، سوئیس را تبدیل به مأمن امنی برای سرمایه گذاران كرده است. این سیاست روند اقتصادی ای بوجود آورده كه به طور روزافزون نیازمند جریان ثابت سرمایه گذاری بیگانگان است.

به این خاطر كه سوئیس كشوری كوچك است و تخصص كاری بالایی دارد ، تجارت ، كلید معیشت اقتصادی سوئیس است . اگر چه درآمد سرانه اش بالاترین مقدار جهانی را دارد ، اما استاندارد زندگی توسط نظام حمایتی مورد فشار است . نظامی كه دستمزد ها و قیمت های مشابه را افزایش داده است . در قرن بیستم ، سوئیس به خاطر ذخایر مالی قابل توجه ، یكی از ثروتمندترین كشورهای اروپایی بود.

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

تجارت

تجارت ، رمز موفقیت سوئیس است . كشور به واردات و صادرات وابسته است . از طریق صادرات درآمد بدست می آورد و از طریق واردات محصولات و مواد اولیه . با وجود مخالف های بسیار با خط مشی دقیق طرفداران صنایع داخلی بویژه كشاورزی ، سوئیس تجارت و سیاست های سرمایه گذاری آزاد دارد . سیستم تجاری جامع و سیستم قوانین بانكی ، از سوئیس مكانی ساخت كه همه آن را مطمئن ترین جای دنیا برای سرمایه گذاری می دانند.

فرانك سوئیس یكی از مطمئن ترین پول های رایج دنیاست . این كشور به خاطر استانداردهای بالای بانكداری و خدمات مالی معروف است . بخش های ماشین آلات ، فلزات ، الكترونیك و شیمیاییش به خاطر دقت و كیفیت بسیار معروف است.

همه اینها با هم ، بیش از نیمی از سرمایه های صادرات سوئیس را به خود اختصاص داده اند . تقریباً ۶۰ % از كشور خود كفایی دارد و تنها ۵/۷ % از وارداتش از U.S است . سوئیس مقام هجدهم مهمترین تجارتهای جهانی U.S را به خود اختصاص داده است . نظام اقتصادی سوئیس نیمی از درآمدهای خود را از طریق صادرات صنایع بدست می آورد و حدود ۷۰ % از این صادرات به سمت بازارهای EU است .

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

سیاست حمایت از صنایع كشاورزی

تقریباً سوئیس محافظ صنایع كشاورزی كشورش است . عوارض گمركی بالا و سوبسیدهای داخلی گران ، همه و همه دست به دست هم می دهند تا این كشور را از نظر كشاورزی تا حد بسیار زیادی خودكفا باشد . طبق نظام همكاری و پیشرفت اقتصادی (OECD ) ، سوئیس در حال حاضر به صنعت كشاورزیش سوبسیدهای بالای ۷۰ % می دهد . كشاورزی داخلی ، تمام وقت كارگران را به خود اختصاص می دهد . كارگرانی كه می توانند در جاهای دیگر مشغول به كار شوند و همچون سپری مانع واردات كارگران شوند . هزینه های زندگی در سوئیس بالاست . نه تنها در مواد غذایی بلكه در اجاره ها هم شاهد این امر هستیم . بنابراین همین امر باعث شده است كه انسانها زمین را بگیرند و كشاورزی راه بیاندازند .

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

جهانگردی

سوئیس تأسیسات جهانگردی بسیار پیشرفته ای دارد و همین امر باعث شده است كه بازار خوبی برای جهانگردی محسوب شود . البته خدمات و تجهیزات جهانگردی نیز نقش به سزایی به عهده دارند . جهانگردی یكی از مهمترین صادرات U.S به سوئیس است و هر ساله حدود ۵/۱ میلیارد از اقتصاد سوئیس را در بر می گیرد .

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

نیروی كار

ویژگی نظام اقتصادی سوئیس ، دارا بودن نیروی كار متبحر و صلح طلب است . یك چهارم از كارگران كشور تمام وقت اتحادیه تشكیل داده اند. روابط مدیران و كارگران بسیار دوستانه است . هر دو طرف سعی دارند اختلافات را بر طرف كنند . امروزه حدود ۶۰۰ قرارداد معامله ای مشترك در سوئیس وجود دارد و بدون اینكه مشكل خاصی به وجود آورد مدام هم تمدید می شود .

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

نمایی کلی از اقتصاد کشور سوئیس

معرفی واحد پول: واحد پول کشور سوئیس، فرانک سوئیس (SFR) معادل ۱۰۰ راپن یا ۱۰۰، سانتیم است که هر ۲۵/۱ فرانک معادل ۱ دلار می باشد.

همچنین فرانک این کشور با پشتوانه ای در حدود %۴۰ (چهل درصد) اندوخته های طلا با نرخ تورم صفر، از معتبرترین واحدهای پول دنیا می باشد.

تجارت:

تجارت کلید معیشت اقتصادی و یکی از عوامل موفقیت سوئیس می باشد.

این کشور به واردات و صادرات وابسته است. از طریق صادرات، درآمد بدست می آورد و از طریق واردات محصولات و مواد اولیه.

صادرات سوئیس سالانه ۱۴۲ و وارداتش ۱۳۲ میلیارد فرانک است.

تجارت خارجی این کشور که برپایه سیاست های تجاری و سرمایه گذاری آزاد بنا شده عمدتاً با دول همسایه و آمریکا است. تجارت خارجی با کشورهایی نظیر ایران در درجه چندم اهمیت برای سوئیس قرار دارند بطوریکه در حال حاضر سوئیس حدود ۱۰۰ میلیون یورو واردات از ایران دارد، اما صادرات سوئیس به ایران ۳ برابر واردات آن است، طبق آمار موجود صادرات سوئیس به ایران در سال ۲۰۰۴، ۳۲۸ میلیون یورو ارزیابی شده است که این میزان در چند سال اخیر نیز کاهش داشته است.

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

عمده محصولات صادراتی سوئیس ساعت، منسوجات و اشیا لوکس می باشد و محصولات وارداتی به کشور سوئیس بیشتر شامل مواد شیمایی، نفت خام، ماشین آلات، وسائط نقلیه و موتوری و قالی می باشد. طبق آمار سال ۲۰۰۶، ۵/۵۹% صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا و ۱/۸۱% واردات نیز از همین کشورها صورت گرفته است.

سوئیس کشوری کوچک است که هیچگونه منابع طبیعی نداشته و اقتصادش به میزان زیادی به دیگر کشورها وابسته است که بطور روزافزون نیازمند جریان ثابت سرمایه گذاری بیگانگان می باشد. با وجود نبود منابع طبیعی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این کشور دارای تخصص کاری بالایی است (دارا بدون نیروی کار متخصص و صلح طلب)

همچنین می توان عنوان کرد که بیشترین مبادلات تجاری سوئیس با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و آمریکا صورت می گیرد.

میزان تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه:

میزان تولید ناخالص ملی در کشور سوئیس در سال ۱۹۷۸ حدود ۹/۵۹ میلیارد دلار بوده (درآمد سرانه ۹۴۳۹) که ۴۷% آن از صنایع، ۷% از کشاورزی %۴۶ از تجارت و خدمات بدست می آید.

نرخ سالانه رشد تولید ناخالص ملی حدود %۱/۰ می باشد.

درآمد بودجه ملی در سال ۱۹۷۹ در حدود ۲/۸ میلیارد دلار و هزینه های آن معادل ۶/۹ میلیارد دلار بوده است.

در حال حاضر تولید ناخالص داخلی ۳۶۰ میلیارد دلار و درآمد سرانه در آن کشور ۳۹ هزار دلار (در برخی منابع رقمی بین ۳۹ تا ۴۸ هزار دلار) می باشد.

بنابراین مشخص است که کشور سوئیس دارای یکی از بالاترین میزان درآمد سرانه در جهان می باشد. دولت این کشور سالیانه حدود ۴ میلیارد دلار را به منظور پرداخت حقوق بیکاری هزینه می کند.!!!

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

نتیجه گیری:

بطور کلی می توان اذعان کرد که نظام اقتصادی سوئیس یکی از باثبات ترین نظام های اقتصادی در جهان است. سیاست های امنیت مالی دراز مدت این کشور را تبدیل به مأمن امنی برای سرمایه گذاران کرده است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که اقتصاد سوئیس بر مبنای فعالیت های متنوع صنعتی، تجاری و سیستم اقتصاد بازار آزاد استوار است. بانکداری در سوئیس یکی از مهمترین بخش های این کشور محسوب می شود. شرکت های بیمه نیز سهم زیادی در اقتصاد سوئیس دارند، همچنین صنعت توریسم دیگر بخش مهم اقتصادی این کشور است که سالانه ۵/۱ میلیارد دلار از اقتصاد سوئیس را در بر می گیرد.

سیستم بانکداری در کشور سوئیس

۱-نمایی کلی از بانک های سوئیس:

بانکداری در سوئیس بسیار پیشرفته است این کشور حدود ۴۰۰ بانک دارد و بطور کلی ۵ هزار (۵۰۰۰) مؤسسه بانکی و مالی در سوئیس فعالیت می نمایند. از چند بانک بسیار بزرگ گرفته تا بانک های کوچکی که تنها در خدمت چند مشتری خاص یا یک انجمن است.

همچنین تعدادی از این بانک ها دفاتر یا نمایندگی هایی در کشورهای خارجی نیز دارند.

کشور سوئیس انواع خدمات مالی داخلی و خارجی را ارائه می دهد. مجموع سرمایه در بانک های سوئیس در سال ۲۰۰۳، ۲۲۳۷ میلیارد فرانک بوده است.

۲- معرفی ۲ بانک بین المللی در سوئیس:

در بانک بسیار بزرگ این کشور UBS و Credit Suisse نام دارند که با استفاده از یک شبکه گسترده در سوئیس و اکثر مراکز بین المللی، بیش از ۵۰ درصد سپرده های بانکی سوئیس را در اختیار دارند.

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

بانک UBS، بیش از صد سال قدمت دارد و از سال ۱۹۸۹ به اسم کنونی اش تغییر نام دارد باید UBS را بعنوان معتبرترین بانک سوئیس در نظر گرفت.

بانک Credit Suisse را باید به عنوان دومین بانک معتبر و جهانی سوئیس در نظرگرفت. این بانک حدود ۱۵۴ سال پیش توسط یک سیاستمدار و اقتصاد دان سوئیسی به نام آلفرد اشر (Alfred Escher) در سال ۱۸۵۶ پایه گذاری شد.

در پایان این بخش باید به این نکته اشاره کرد که قدمت بانک Credit و سابقه تاریخی آن بیش از بانک UBS است.

حاشیه ای در رابطه با بانک UBS

شاید خالی از لطف نباشد که بدانید در سالی که گذشت (۲۰۱۰- ۲۰۰۹) طبق اطلاعات و آمار فاش شده درباره میزان حقوق چند تن از مدیران ارشد بانک UBS که مبلغی حدود ۲ تا ۶ میلیون فرانک در ماه است، اعتراضاتی بوجود آمد، این در حالیست که مردم عادی این کشور سالیانه از درآمدی بین ۴۰ تا ۶۰ هزار فرانک برخوردارند.

۳- نگاهی دقیق تر به علل موفقیت بانک های سوئیس:

با توجه به مطلبی که ذکر شد مشخص می شود که بانک های سوئیس در ارائه برنامه و طرح های خاص به منظور مدیریت امور مالی مشتریان خود، حسن سابقه تاریخی و اعتبار جهانی دارند اما پرسشی که مطرح می شود اینست که اعتبار جهانی بانک های سوئیس از چه راهی بدست آمده است؟

در پاسخ باید گفت که در سوئیس سیستم بانکداری محرمانه (Secret Banking) وجود دارد. که همین امر علت سرازیر شدن این حجم عظیم پول به بانک ها و مؤسسات مالی سوئیس است و باید اذعان کرد که سیستم تجاری جامع و سیستم قوانین بانکی از سوئیس مکانی ساخت که همه آن را مطمئن ترین مکان برای سرمایه گذاری می دانند و این کشور بخاطر رعایت استانداردهای بالای بانکداری و خدمات مالی الگویی برای دیگر کشورها شده است.

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

همچنین از دیدگاه کارشناسی بزرگترین و اصلی ترین سرمایه هر بانک در حدود میزان اعتمادی است که جامعه نسبت به بانک دارد. درخشش بانک جهانی کشور کوچک سوئیس در اروپا نیز شاهد گویایی برای اثبات این مدعاست. آنچه که در یک قرن گذشته بیش از همه به سوئیسی ها ثروت، عزت و اعتبار بخشیده همان اعتماد خدشه ناپذیری است که بانک های سوئیس به عنوان امین ثروت و سپرده های نقدی میلیون ها شخص حقیقی و حقوقی از ملیت ها و کشورهای مختلف بدست آورده اند.

بطوریکه حتی وقوع دو جنگ ویرانگر جهانی که منشاء آغاز هر دوی آنها کشور آلمان در همسایگی سوئیس بود نه خللی در سیاست بی طرفی سوئیسی ها ایجاد کرد و نه لطمه ای به حس اعتماد عمومی نسبت به بانک های این کشور وارد ساخت.

نمایی از فرهنگ مدیریتی حاکم بر نظام اقتصادی و بانکداری در سوئیس

بانک های سوئیس، سرمایه بزرگ جلب اعتماد عمومی را از برکت داشتن مدیران بزرگ، هوشمند و شجاع و حمایت همه جانبه و خلل ناپذیر دولت های خود در طول دهه های اخیر کسب کرده اند. حمایتی که با رفتن یک دولت و آمدن دولتی دیگر کمترین وقفه و تغییری در آن ایجاد نشده، بطوریکه می توان گفت سوئیسی ها در یک قرن گذشته حساب بانک و بانکداری خود را از تمامی مناسبات و جزر و مدهای سیاسی و جابجایی قدرت در دولت های خود جدا کرده اند که یکی از وجوه بارز این رویکرد استراتژیک را باید در استقلال بانک مرکزی آن کشور جستجو کنیم.

همچنین علاوه بر حس اعتماد عمومی که قبلاً بدان اشاره شد، فرهنگ مدیریتی حاکم بر نظام بانکی سوئیس نقش بسزایی در ثبات سیستم بانکی این کشور دارد.

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

درسی برای مدیران امروز و آینده

فرهنگ مدیریتی حاکم بر بانک های سوئیس به شیوه ایست که آن را از اتکا به فرد و افراد جدا کرده و قائم به ذات بار آورده است.

این متد مدیریتی است که ما امروز آن را به ندرت در سازمان های دولتی و بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی کشور خود مشاهده می کنیم.

یکی از مهمترین نکاتی که مدیران باید مورد توجه قرار دهند، ضرورت رصد کردن دائمی شواهد و قرائنی است که در افق های دور دست خبر از وقوع حوادث سهمگین می دهند و پیش دستی خردمندانه بر آن حوادث یکی از بزرگترین نیازهای مدیریتی به خصوص برای مدیران است که می خواهند در محیط هایی آکنده از چالش های گوناگون، بنگاههای اقتصادی تحت مدیریت خود را با افتخارات و موفقیت های بزرگ و جهانی روبر سازند.

بطور مثال می توان به بحران اقتصادی چند سال اخیر جهان اشاره کرد که برخی شرکت های بزرگ با پشتوانه قوی مالی و مدیریت دور اندیش خود توانستند تا حدودی از دریای توفانی بحران اقتصادی عبور کرده و خود را به ساحل امن و آرامی برسانند.

آشنایی مختصر با سیستم بانکداری محرمانه (Secret Banking)

یکی دیگر از رموز موفقیت سیستم بانکداری کشور سوئیس که ارتباط تنگاتنگی با ایجاد حس اعتماد عمومی دارد، اعتبار تاریخی این کشور برای سرّی بودن نظام بانکی اش است قوانین حاکم در این کشور به بانک ها این اجازه را می دهد که از دادن هر گونه اطلاعات در مورد مشتریان صاحب نام خود نیز امتناع ورزند، دولت سوئیس حتی تحت فشار شدید اتحادیه اروپا نیز حاضر نشده است بانکداری محرمانه خود را کنار بگذارد، مگر در شرایطی خاص از قبیل مواردی که یک مشتری درگیر قاچاق مواد مخدر شده باشد.

نظام اقتصادی و سیستم بانکداری کشور سوئیس

مشکلی که در این رابطه وجود دارد آنست که بسیاری از افراد، از گوشه و کنار جهان به شکل محرمانه در بانک های سوئیس سرمایه گذاری کرده و پس از چندی از دنیا رفته اند و کسی نمی داند که وی در سوئیس دارای سرمایه است، جز بانک مرکزی دولتی سوئیس.

لازم بذکر است که این سبک از بانکدارای از سال ۱۹۳۰ آغاز شد و هنوز هم با قوت بسیار ادامه دارد.

بانکداران سوئیس می گویند که آنها اطلاعات و مشخصات افرادی که در سوئیس حساب دارند را به هیچ کس نمی دهند، دلیل این مسئله نیز آنست که بانکداران سوئیسی، بانک های خود را محل امنی جهت جذب سرمایه معرفی می کنند و به همین علت کشور سوئیس حدود ۳۵% سرمایه های خصوصی و حقوقی در جهان را داراست و گرداننده بخش اعظم سیستم مالی بین المللی است.

سخن آخر:

در نهایت می توان رموز موفقیت سیستم بانکداری کشور سوئیس و یا بطور کلی نظام اقتصادی این کشور را در دانش به روز اقتصادی و اعمال آن در بخش مدیریت، بکارگیری شیوه های مختلف مدیریت علمی و ایجاد حس اعتماد بین افکار عمومی در سطح جهانی که ناشی از فرهنگ صلح طلبانه مردم این کشور است خلاصه کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کشور سوئیس با 8 میلیون جمعیت این کشور تا بدین لجظه 220 میلیارد دلار بدهکاره!!! یعنی به ازای هر نفر شهروند سوئیسی چیزی حدود 27 هزار دلار!

      یونان 11 میلیون جمعیت داره 261 میلیارد یورو بدهکاری داره و به ازای هر نفر از مردمش حدود 23 هزار دلار بدهکاره!!!

      خب این وضع یونان و اتحادیه اروپا...

      الان قراره چه اتفاقی بیفته؟ وضع یونان خوبه یا سویس؟

    • بدون نام

      وضع ایران خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج