جاباما
۱۷۷۴۹۲
۵۱۴۷
۵۱۴۷
پ

امروز در تاریخ

۲۳ بهمن - ۱۲ فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۳ بهمن برابر با ۱۲ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۲۳ بهمن برابر با ۱۲ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۵۵۴ - زنی که ۹ روز پادشاه انگلستان بود گردن زده شد!

۱۲ فوريه سال ۱۵۵۴ «جين گري Jane Grey» نواده هنری هفتم كه به مدت ۹ روز (از نهم تا نوزدهم جولای ۱۵۵۳) پادشاه انگلستان بود به دستور «ماري تودورMary Tudor » ملكه تازه انگلستان در ارگ لندن گردن زده شد. در كنار «جين» شوهر او نيز به همان صورت اعدام شد.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جين گري

«جين» به وصیّت ادوارد ششم پادشاه متوفی [پسر هنری هشتم] سلطنت انگلستان را پذیرفته بود ولی ماری و الیزابت دو خواهر ناتنی ادوارد اعتراض کردند که چرا ادوارد آندو را دور زده و عمه زاده اش را جانشین کرده است. جین که چنین دیده بود داوطلبانه به سود ماري از سلطنت كناره گيري كرده بود، زيرا مايل نبود كه انگلستان گرفتار مشکلات داخلی و جنگهاي مذهبي شود. جين پروتستان و ماري كاتوليك بود و مي خواست كه با فيليپ پادشاه كاتوليك اسپانيا هم ازدواج كند. ماري پس از درگذشت پدرش ـ هنري هشتم ـ به مذهب مادر خود «كاترين اراگون» بازگشته بود. هنري هشتم كه در طول سلطنت خود دستور داده بود دو تن از شش همسرش را گردن بزنند و پاپ را كه حاضر نشده بود كاترين همسر اول اورا طلاق دهد از رياست كليساي انگلستان بركنار كرد و خود رياست فائقه اين كليسا را برعهده گرفته بود.

«جين» و شوهرش برضد ماري تودور عملي انجام نداده بودند، ولي محبوبيّت جين كه زني آرام بود ماري را آشفته ساخته بود و بيم از آن داشت كه تا «جين» زنده باشد او نخواهد توانست بدون دغدغه سلطنت كند، و نگران بود که هر آن مردم به حمايت از جين بپاخيزند و اورا بركنار كنند. بنابراین، مترصد فرصت براي حذف كامل او بود كه اين بهانه را «توماس ويات» يكي از اميران انگليسي كه با سه هزار سوار براي تصرف لندن و بركناري «ماري تودور» به حركت درآمده بود به دست داد.

«ويات» براي جلوگيري از ازدواج ماري با فيليپ پادشاه اسپانيا و دشمن انگليسيها به اين لشكر كشي دست زده بود، ولي ماري آن را به حساب جين گذارد و دستور اعدام وي و شوهرش (لرد گيلفورد دادلي) را صادر كرد. جين هنگام اعدام 37 ساله بود.

«ويات» موفق به تصرف لندن نشد و ماري با پادشاه اسپانيا ازدواج كرد، ولي زن و شوهر موافقت كرده بودند كه در دو كشور زندگي كنند!. ماري چهار سال پس از اعدام «جين» درگذشت و خواهرش اليزابت يکم (دختر دوم هنري هشتم) به پادشاهي انگلستان رسيد كه او هم «ماري استیوارت» ملكه اسكاتلند را اعدام كرد.

1818 - روز استقلال "شيلي" از استعمار اسپانيا

كشور جمهوري شيلي با 756/626 كيلومتر مربع مساحت در جنوب قاره امريكاي جنوبي و در همسايگي آرژانتين، بوليوي و پرو واقع شده است. جمعيت شيلي بيش از 15 ميليون نفر كه اكثريت مسيحي و عمدتاً كاتوليك مذهبند. بيشتر سكنه مليت اروپايى و دو رگه (سرخ و سفيد) داشته و زبان رسمي آن‏ها اسپانيايى است. پايتخت شيلي سانتياگو و واحد پول آن پزوي شيلي مي‏باشد. از شهرهاي مهم آن كنسپسيون، وينيادل مار، و والپا رايزو است. پيش‏بيني مي‏شود جمعيت شيلي تا سال 19/5 2025 ميليون نفر خواهد بود. شيلي ازقرن شانزدهم به تصرف اسپانيولي‏ها درآمد و به صورت يك مستعمره كشاورزي گرديد و نه مستعمره معدني. در اين دوران شيلي جزء قلمرو نايب السلطنه اسپانيا در پرو بود. در سال 1788 شيلي تا حدودي از پرو مستقل شد. مبارزات مردمي بر ضد استعمار اسپانيا ادامه يافت تا اين كه در 12 فوريه سال 1818 شيلي به استقلال كامل رسيد و نوع حكومت خود را جمهوري اعلام نمود. روز ملي شيلي 18 سپتامبر است.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۲ - انقراض پادشاهي چين و استقرار نظام جمهوري در اين كشور

در فاصله سال‏هاي ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۱م، پنج شورش عليه خاندان سلطنتي منچو در چين صورت گرفت كه همه آنها، كم و بيش از انديشه‏ هاي انقلابيِ سون‏ياتْ‏سنْ مبارز جمهوري‏خواه چيني سرچشمه مي‏گرفت. با اين حال، علي‏رغم سركوبي چهار شورش اول و دستگيري و تيرباران تعدادي از شورشيان، قيام پنجم در روز نهم اكتبر ۱۹۱۱م آغاز شد و با وجود شدت عمل بي‏سابقه دولت و دستگيري و اعدام صدها نفر در ملأ عام، نفرت و خشم عمومي از دربار افزايش يافت. از روز يازدهم اكتبر، شورش به شهرهاي بزرگ چين نيز سرايت كرد و اين امر، دولت را به نرمش و فراخوان آشتي ملي وادار ساخت. از اين‏رو مذاكرات نمايندگان دولت و مخالفان در اوايل دسامبر ۱۹۱۱م در شانگهاي چين آغاز شد و با اين كه دولت، پيشنهاد تبديل حكومت مطلقه سلطنتي به حكومت مشروطه سلطنتي را مطرح كرد، ولي نيروهاي انقلابي كه چهارده ايالت از هجده ايالت چين را در اختيار داشتند، به چيزي جز تغيير رژيم و استقرار جمهوري رضايت نمي‏دادند. در جريان اين مذاكرات، نيروهاي انقلابي، يك مجلس مؤسسان از نمايندگان ايالات چين تشكيل دادند و اين مجلس پس از آغاز به كار در اول ژانويه ۱۹۱۲م، به اتفاق آرا تصميم به اعلام رژيم جمهوري در چين گرفت. اين مجلس سپس به اتفاق آرا، سون يات سنِ ۴۶ ساله را به عنوان اولين رئيس جمهور چين برگزيد و او را مأمور مذاكره با پكن و انتقال مسالمت‏ آميز حكومت از باقي‏مانده خاندان امپراتوري منچو به جمهوري جديد نمود. در اين ميان، پس از آن كه درباريان چاره‏اي جز تسليم و رضا نديدند، در روز دوازدهم فوريه ۱۹۱۲م راضي به واگذاري قدرت به انقلابيون چيني شدند. بدين ترتيب، روز ۱۲ فوريه ۱۹۱۲م، حكومت ۲۶۷ ساله خاندان منچو كه خود وارث يك امپراتوري دو هزار ساله بود به پايان رسيد و رژيم جمهوري در چين استقرار يافت. اما سون يات سن براي اداره امور كشور، تجربه و نيروي كارآمد كافي نداشت. ناتواني او در اداره امور و مشكلاتي كه بيشتر ناشي از كارشكني و عدم همكاري عوامل حكومتِ پيشين بود، به تدريج از اعتبار و جذبه مردي كه پدر انقلاب چين لقب گرفته بود، كاست و ميدان را براي مخالفان خود باز گذاشت. در اين ميان، با آغاز اختلاف‏ها و كشمكش‏هاي داخلي، وضعيت چين بار ديگر متشنج و بي‏ثبات شد. تا اين كه، چين در سال ۱۹۴۹م به دنبال انقلابي ديگر به رهبري مائوتِسِه تونگ، تحت حكومت كمونيستي قرار گرفت.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
پوپی، آخرین امپراطور خاندان سلطنتي منچو


۱۳۵۷ - تشكيل "كميته انقلاب اسلامي ايران" به فرمان امام

با وجود سقوط رژيم شاه و پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، نيروهاي مردمي، همچنان درگير نبرد براي درهم شكستن مقاومت آخرين بقاياي اين رژيم وابسته بودند. همچنين گروهي ديگر از مردم، پاسداري و حفاظت از مراكز مهم و حساس را در شهرها به عهده گرفتند. از اين رو وجود سازماني منظم و متشكل براي به عهده گرفتن اين مسؤوليت و نيز مبارزه با عناصر وابسته به رژيم شاه، ضروري به نظر مي‏رسيد. به همين جهت يك روز پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، به فرمان حضرت امام خميني(ره)، كميته انقلاب اسلامي براي كنترل اوضاع و برقراري نظم و امنيت، تشكيل شد. از آن پس، اين نهاد انقلابي به اداره و انتظام امور و حراست از انقلاب اسلامي و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم كمر بست. همچنين به فرمان حضرت امام، سلاح‏هايي كه در دست مردم بود توسط اين نهاد جمع آوري شد. از اَهَمّ وظايف كميته انقلاب اسلامي مي‏توان به: مقابله با توطئه‏هاي بيگانگان؛ دستگيري وابستگان رژيم پهلوي؛ جلوگيري از قاچاق اسلحه، توقيف اموال مفسدان و فراريان رژيم پهلوي، انتظامات و حفظ امنيت شهرها، روستاها و مرزها؛ مبارزه با فساد و بي‏بند وباري؛ حراست از اماكن مهم؛ مقابله با منافقان و خرابكاران و... اشاره كرد. سرانجام در سال ۱۳۶۹، بنا به ضرورت‏هاي تشخيص داده شده و با تصويب مجلس شوراي اسلامي، اين نهاد انقلابي با شهرباني و ژاندارمري ادغام شد ونيروي انتظامي واحدي با نام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران شكل گرفت.

۱۳۵۷ - آغاز به كار رسمي دولت موقت انقلاب

دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته میشود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت ۹ ماه (به طور دقیق ۲۷۵ روز) بر سر کار بود.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اعضای دولت موقت: ايستاده از راست:احمدزاده(وزیر صنایع)، تاج(وزیر نیرو)، مبشری(وزیر دادگستری)، اسلامی(وزیر پست و تلگراف)، میناچی(وزیر ارشاد)، یزدی(وزیر امورخارجه)، یدالله سحابی(وزیر طرحها و برنامه‌های انقلاب)، شریعتمداری(وزیر علوم)، امیرانتظام(معاون نخست وزیر و سخن گو)، حاج سیدجوادی(وزیر سابق کشور)، مهندس بازرگان(نخست وزیر)، فروهر(وزیر کار)، شکوهی(وزیر آموزش و پرورش)، طاهری(وزیر راه)، اردلان(وزیر دارائی)، صباغیان(وزیر کشور)، بنی اسدی (معاون نخست وزیر)، محمدتقی ریاحی (وزیر جنگ) نشسته از راست: حکیمی (دفتر نخست وزیری)، ایزدی(وزیر کشاورزی)، رستگارپور(رئیس دفتر)، معین‌فر(وزیر نفت)، کتیرایی(وزیر مسکن)، سامی(وزیر بهداری)

1380 ش - سقوط هواپيماي مسافربري توپولوف 154 در خرم آباد

در 23 بهمن 1380، هواپيماي مسافربري توپولوف 154 كه از تهران عازم خرم آباد بود، با ارتفاعات سفيدكوه در نزديكي خرم‏آباد برخورد كرده و تمام 119 سرنشين آن كشته شدند. اجساد قربانيان اين حادثه در روزهاي بعد، از شيارها و حفره‏هاي كوه جمع آوري شد.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۲۰۰۵ - روزی که کره شمالی داراي سلاح هسته اي شد

دولت كره شمالي (جمهوری دمکراتیک خلق کره) دهم فوريه ۲۰۰۵ رسما اعلام كرد كه داراي سلاح هسته اي است و تاکید کرد که از این اسلحه تنها به صورت دفاع از خود (سلف ديفنس) استفاده خواهد كرد و بنابراین، ديگر لزومي ندارد كه در مذاكرات خلع سلاح چند جانبه شركت جويد. در اين اعلاميه اشاره شده بود كه ممكن است يكي از اين سلاحها را آزمايش كند. اين دولت قبلا هم اشاره هاي مبهمي داير بر داشتن اسلحه اتمي كرده بود.

«هان سونگ ريول» نماينده جمهوري دمكراتيك خلق كره در مقرّ سازمان ملل دو روز بعد (۱۲ فوریه) مفاد اعلاميه دولت متبوعش را تاييد كرد و گفت كه كره شمالي اينك يك قدرت اتمي است و ديگران از اين زاويه بايد به آن نگاه كنند. منابع آمریکایی حدس زده اند که کره شمالی ۱۲ تا ۲۰ بمب اتمی در زرّادخانه خود داشته باشد. طبق اظهار این منابع، کره شمالی دارای موشکهای چند مرحله ای قاره پیما است که شايد بتوانند کلاهک های اتمی را به کانادا و آلاسکا برسانند. این منابع گفته اند که تردید دارند روسیه ـ در هر وضعیت و شرایط ـ از حمایت از کره شمالی دست بردارد.

۲۰۰۵ - پاسخ تند سید محمد خاتمی به تهديد جورج دبليو بوش

محمد خاتمي رئيس وقت قوه مجريه جمهوري اسلامي ايران كه معمولا كلامي ملايم دارد يازدهم فوريه ۲۰۰۵ در برابر صدها هزار ايراني كه به مناسبت سالروز انقلاب اين كشور در ميدان آزادي تهران اجتماع كرده بودند، اين بار با لحني شديد، بيگانگاني را كه از احتمال حمله به ايران سخن مي گويند مورد خطاب قرارداد و گفت: ما جنگ طلب نيستيم ولي اگر مهاجم پاي خود را بر خاك وطن مان بگذارد برايش جهنمي سوزان خواهيم ساخت. ملت ايران برضد هرگونه تجاوز، يكپارچه و متحد است. طبق گزارش خبرگزاری های داخلی، حسن روحانی رئیس جمهور در اجتماع ۱۱ فوریه ۲۰۱۴ برگزارکنندگان سالگرد انقلاب اسلامی در میدان آزادی در سخنان تقریبا مشابهی گفت: تهدید علیه ملت ایران بی‌ارزش و کودکانه است. ملت ما در طول ۳۵ سال گذشته در برابر انواع تهدیدها ایستادگی کرد. امروز هم اگر کسی قصد تجاوز داشته باشد باید بداند که ملت ایران در برابر متجاوزین خواهد ایستاد و آنها را پشیمان خواهد کرد. اگر کسانی در توهّم هستند که بر روی میز آنان تهدیدی علیه ملت ایران است نیاز به عینک جدید دارند. ملت ایران از تهدید و تحریم هراسی نداشته و نخواهد داشت. اگر قرار بود «تحریم» ملت ایران را از «مسیر حق» بازگرداند در طول این ۳۵ سال این اتفاق رخ می‌داد. حرکت ملت ایران به سوی قله پیشرفت دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، دائمی خواهد بود و غرب به خوبی درک کرده است که راه تحریم، نادرست است. مذاکره ما با دولت های ۱+۵ در چارچوب عزّت ملی و در مسیر آرمان‌خواهی ملت ایران است.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

در طول ۱۵ روز منتهي به ۱۱ فوريه ۲۰۰۵ جورج دبليو بوش رئيس جمهور وقت آمريکا و وزير امور خارجه اش با جملاتي تهديدآميز سه بار از كره شمالي و ايران خواسته بودند كه از برنامه هاي اتمي خود دست بردارند. جورج دبليو بوش گفته بود كه يك ايران اتمي به صورت نيرويي براي بي ثبات كردن جهان درخواهد آمد و از دولتهاي بلوک غرب خواسته بود كه با همياري، مساعي اتمي ايران را متوقف سازند.

جورج بوش در اين اخطار خود گفته بود: "ما دنياي آزاد (غرب) با هم هستيم تا پيام روشني به ايران بدهيم كه از فکر ساخت سلاح هسته اي خارج شود.".

جورج بوش اوايل حكومت خود در نطق سالانه در نشست اعضاي قوه تقنينيه آمريکا و سران دو قوه ديگر اين کشور كره شمالي، عراق و ايران را سه محور شرارت خوانده بود. دولت بوش در پي بيان همين مطلب در مارس ۲۰۰۳ عراق را مورد حمله نظامي قرار داد و اشغال كرد.

زادگان

۱۸۰۹ - زادروز آبراهام لینکلن، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه آمریکایی؛ شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا.
۱۸۰۹ - چارلز داروین، دانشمند و زیست‌شناس انگلیسی و بنیانگذار نظریهٔ تکامل، نویسنده کتاب منشاء انواع.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آبراهام لینکلن

۱۹۱۸ - زادروز جولیان شوینگر، فیزیکدان آمریکایی؛ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۵.
۱۹۲۲ - ساموئل یود، با نام نویسندگی «جان کریستوفر»، نویسندهٔ انگلیسی داستان‌های علمی-تخیلی.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز داروین

۱۹۳۹ - ری منزریک، موزیسین، کیبوردیست گروه موزیک د دورز.
۱۹۳۴ - بیل راسل از اسطوره‌های ان‌بی‌ای. او در ۱۹۶۷ هدایت بوستون سلتیکز را برعهده گرفت و اولین سرمربی سیاه‌پوست در تاریخ لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا شد.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
بیل راسل

۱۹۳۸ - جودی بلوم نویسنده آثار تخیلی برای کودکان.
۱۹۸۰ - زادروز کریستینا ریچی، بازیگر آمریکایی.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ساموئل یود

درگذشتگان

۱۵۵۴ - درگذشت جین گری، ملکهٔ انگلستان و ایرلند.
۱۸۰۴ - ایمانوئل کانت، فیلسوف آلمانی (ت. ۱۷۲۴).

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایمانوئل کانت

۱۹۵۴ - ژیگا ورتوف، فیلمساز روس، (سه ترانه برای لنین)، (ت. ۱۸۹۶).
۱۹۴۹ - درگذشت حسن‌البنا، سیاستمدار مصری؛ بنیانگذار اخوان المسلمین.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسن‌البنا

۱۹۸۴ - درگذشت خولیو کورتاسار، نویسنده رمان و داستان کوتاه آرژانتینی.
۱۹۷۹ - ژان رنوار کارگردان پر آوازهٔ فرانسوی.
۲۰۰۸ - عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله لبنان با انفجار بمب در دمشق ترور شد.

23 بهمن - 12 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
عماد مغنیه

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج