۱۷۸۷۹۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

افزایش خوشبینی آمریکا درباره توافق با ایران

کارشناسان بر این باورند که پس از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات اخیر، دولت آمریکا ارزیابی می‌کند که شانس رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

خبرگزاری تسنیم: جوزف سیریچونه رئیس صندوق پلاف شرز در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، به المانیتور گفت که این مساله روشن است که یک توافق در دسترس است، توافقی که بسیاری از اختلافات، حل و فصل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد که اگر ما به توافقی برسیم که نزدیک به نظرات دولت آمریکا باشد، و من معتقدم که به این توافق دست خواهیم یافت، این یک توافق بسیار خوب خواهد بود. یک توافق که بسیاری از منتقدان را متعجب و راضی خواهد کرد.

کارشناسان از اظهار نظرهای مقام‌های دولت آمریکا این گونه استنباط کرده‌اند که پیشرفت در مذاکرات ایران و آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ، حاصل شده است. چشم انداز مثبت در خوشبینی دولت آمریکا بر سر یک توافق نشان می‌دهد که پیشرفت وجود داشته است و احتمالا یک موفقیت بر سر مساله ظرفیت غنی سازی و سایر عوامل، حاصل شده است.

المانیتور پیش از این گزارش داده بود که مذاکره کنندگان آمریکایی قبلا به مذاکره کنندگان ایرانی، چند راه مختلف در زمینه ظرفیت غنی سازی قابل قبول ارائه کرده‌اند که می‌تواند در توافق نهایی، حاصل شود، توافقی که درخواست‌های واشنگتن برای حداقل یک سال "گریز هسته‌ای"، در آن لحاظ شود.

از دیدگاه آمریکا، چشم انداز برای دستیابی به یک توافق در کوتاه مدت، تا حد زیادی بستگی به این داشته است که آیا ایرانی‌ها قادر خواهند تا به مذاکرات بازگردند و با یکی از فرمول‌های پیشنهادی، موافقت کنند. کارشناسان از اظهارات مقام‌های دولت آمریکا استنباط کرده‌اند که آمریکا اظهارات ۸ فوریه آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران در خصوص اینکه وی یک توافق خوب را خواهد پذیرفت، عمدتا مثبت ارزیابی کرده‌اند.

کارشناسان همچنین این مساله را یک نشانه خوب ارزیابی می‌کنند از اینکه رهبران ارشد آمریکا و ایران به طور علنی نظر مشترک خود را در این رابطه اعلام کرده‌اند که تمدید مذاکرات دیگر یک گزینه نیست و اگر آنها بخواهند به توافق برسند، باید در چارچوب زمانی فعلی به این توافق دست یابند.

سیریچونه در این باره تاکید کرد که نشست مونیخ به خودی خود با تصمیم گیری ایران و آمریکا در این خصوص که دستیابی به یک توافق لازم است و تمدید مذاکرات یک گزینه نیست، همزمان شد.

وی در ادامه تصریح کرد: آنها چند مورد دور از یک توافقنامه است که به صورت قابل ملاحظه‌ای ظرفیت غنی سازی اورانیوم، تولید پلوتونیوم ایران را محدود می‌کند و ۴ مسیر برای دستیابی به بمب اتمی را مسدود می‌کند. موضوع کلیدی برجسته در حال حاضر، لغو تحریم‌هاست و اینکه چگونه این تحریم‌ها برداشته شود.

نشانه‌های دریافتی از سوی ایران نیز نشان می‌دهد که دولت ایران احتمالا یک فشار هماهنگ را برای دستیابی به توافق نهایی صورت دهد و به تندروها نسبت به حمله به این توافق، هشدار دهد.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی در جمع فرماندهان نیروی هوایی تاکید کردند: من می‌خواهم بگویم که اول از همه، من نسبت به یک توافق قابل اجرا، رضایت دارم. البته منظور من توافق بد نیست.

آیت الله خامنه‌ای افزودند: اگر مذاکره کنندگان ایران به یک توافق خوب دست یابند، این از نظر ما نیز مناسب خواهد بود. من شخصا با آن موافق هستم و مطمئن هستم که مردم ایران نیز با این توافق که عزت، احترام و منافع آنها را حفظ کند، مخالف نخواهند بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج