۱۷۸۸۷۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ایدز نیازمند معرفی است!

ایدز یکی از بیماری های قرن بیستم است که طی سه دهه ای که از شناسایی آن می گذرد، زندگی میلیون ها انسان را در سراسر جهان درگیر خود کرده است.

ایدز نیازمند معرفی است!





روزنامه نوآوران: ایدز یکی از بیماری های قرن بیستم است که طی سه دهه ای که از شناسایی آن می گذرد، زندگی میلیون ها انسان را در سراسر جهان درگیر خود کرده است.

مطابق آمار اکنون حدود34 میلیون نفر در جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. 16 میلیون نفر از این تعداد زن هستند و وجود دو و نیم میلیون کودک نیز در میان مبتلایان تخمین زده می شود. همچنین طبق آمارهای ارائه شده تا پایان سال 2009 بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر ابتلا به ایدز از دست داده اند.

به گزارش نوآوران رشد ایدز و ایجاد آسیب های اجتماعی مرتبط با این بیماری ضرورت افزایش آگاهی های اجتماعی را نشان می دهد. در این میان، دولت ها برنامه هایی برای پیشگیری و همچنین درمان این بیماری دارند اما با توجه به خطر شیوع این بیماری که در ایران بیشتر از طریق استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان و همچنین روابط پرخطر جنسی انتقال پیدا می کند، به نظر می رسد نقش NGO ها یا همان سازمان های مردم نهاد در آگاهی بخشیدن به مردم برای مقابله با این بیماری پررنگ تر است؛ زیرا NGO ها از طریق ارتباط نزدیکتری که با مردم دارند، می توانند کمک شایان توجهی به پیشگیری از این بیماری داشته باشند و همچنین مبتلایان به این بیماری را تحت حمایت های مالی و اجتماعی خود قرار دهند.

به این منظور و به مناسبت روز و هفته جهانی مبارزه با ایدز؛ نگاهی داریم به عملکرد NGO هایی که در ایران در زمینه بیماری ایدز فعالیت می کنند.

ایدز نیازمند معرفی است!

جمعیت افرای سبز کرمانشاه

یکی از NGO های فعال در زمینه پیشگیری از ایدز و حمایت از مبتلایان به این بیماری سازمان مردم نهاد «جمعیت افرای سبز» کرمانشاه است. این جمعیت در سال ۲۰۱۲ در جلسه ویژه نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز برنده جایزه «روبان قرمز» شد که مهمترین جایزه در سطح جهان در زمینه فعالیت های جامعه محور درخصوص پشگیری از ایدز است.

جمعیت افرای سبز با برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در چارچوب تفاهمنامه سه جانبه میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزکی، برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز و برنامه توسعه ملل متحد با پشتیبانی صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا در زمینه ارائه خدمات روانی و اجتماعی به افرادی که با HIV زندگی می کنند و خانواده هایشان همکاری دارد.

انجمن احیای ارزش ها

سمندیگری که در زمینه مقابله با ایدز فعالیت می کند، انجمن «احیای ارزش ها» است. این انجمن اهدافی مانند پیشگیی از آسیب ها، مداخله به هنگام بحران و مهار آسیب های اجتماعی، آگاهی رسانی به خانواده ها و جامعه و جلب مشارکت مسئولین برای مقابله با شیوع ایدز و درمان آن را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین این انجمن تاکنون از بیش از ۱۰۰ خانواده دارای کودک حاصل از ایدز حمایت کرده است.

انجمن احیای ارزش ها مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) را دریافت کرده و فعالیت هایی مانندتوانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبتلا به HIV، مشاوره تلفنی رایگان و خدمات مددکاری اجتماعی و مشاوره را پیگیری می کند.

ایدز نیازمند معرفی است!

انجمن سلامت خانواده ایران

«انجمن سلامت خانواده ایران» از دیگر NGO های فعال در زمینه ایدز است. این انجمن غیردولتی که در ابتدا «انجمن تنظیم خانواده» نام داشت، در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و در سال ۱۳۹۰ به «انجمن سلامت خانواده ایران» تغییر نام داد. این انجمن که عضو رسمی فدراسیون جهانی خانواده است و در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند، تا سال ۲۰۱۴ فعالیت های خودرا بر محور پیشگیری از ایدز، سلامت جوانان، دسترسی به خدمات بهداشتی و ترویج اطلاع رسانی و سقط ایمن قرار داده بود و برای سال های ۲۰۱۴ به بعد، هدف خود را تاکید بر ادغام برنامه های سلامتی، دسترسی به خدمات بهداشتی و بازنگری و نظارت بر فعالیت ها قرار داده است.

انجمن سلامت خانواده ایران دارای دو مرکز «میخک» و «قاصد: است. این دو مرکز به عنوان مراکز ارائه خدمات بهداشتی و باروری ویژه زنان آسیب پذیر هستند که در آنها کیت های تشخیص سریع HIV که تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دارد، برای تشخیص سریع ایدز در زنان آسیب پذیر مورد استفاده قرار می گیرد.

باشگاه های مثبت

در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ مرکز مدیریت بیماری ها با همکاری برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز و برنامه عمران ملل متحد، برنامه ای را با هدف حمایت های روانی و اجتماعی از افرادی که با HIV زندگی می کنندتدوین کرد. یکی از دستاوردهای این اقدام تاسیس باشگاه های مثبت بود. این باشگاه ها با هدف ارائه خدمات، فراهم کردن حمایت های روانی و اجتماعی و افزایش مشارکت افراد HIV مثبت در برنامه های پیشگیری از گسترش همگانی ایدز تاسیس شده اند.

تاکنون ۱۸ باشگاه مثبت در کشور راه اندازی شده است که به ارائه خدماتی در زمینه سلامت جسمی، سلامت روح، سلامت جنسی و بهداشت باروری، برنامه های ویژه خانواده های متاثر از HIV و فعالیت های درآمدزا و کارآفرینی برای مبتلایان پرداخته اند.

برخی از برنامه های این باشگاه ها عبارتند از: برگزاری کارگاه های آموزشی در رابطه با HIV، برنامه های تفریحی مثل تشکیل تیم های فوتبال، کوهنوردی و ...، مشاوره های فردی و گروهی، ایجاد کارگاه هایی برای درآمدزایی مانند کارگاه های سوزن دوزی، بسته بندی حبوبات و سبزیجات، خیاطی، برگزاری کارگاه های آموزش پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری، تغذیه سالم برای کسانی که با HIV زندگی می کنند، وفاداری به درمان، مهارت های زندگی و کنترل استرس و اضطراب.

موسسه کاهش آسیب زنان سرزمین خورشید

در میان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه ایدز می توان از موسسه های کاهش آسیب نیز نام برد که یکی از فعالیت های آنها ارائه خدمات به مبتلایان به HIV است.

اولین مرکز کاهش آسیب زنان با عنوان «موسسه زنان سرزمین خورشید» از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در محله دروازه غار تهران با هدف کنترل و کاهش ایدز در میان زنان سوءمصرف کننده مواد آغاز کرد.

موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی

از دیگر موسسه های فعال در زمینه ایدز، موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت و از اعضای موسسه سیمای سبز رهایی در رابطه با فعالیت های این موسسه می گوید: «موسسه سیمای سبز رهایی از سال ۸۵ فعالیت رسمی خود را در زمینه اعتیاد و پیشگیری از اچ آی وی ایدز آغاز کرد و چندین DIC (مرکز گذری کاهش آسیب) در سطح شهر تهران و اسلامشهر داشته است.

در مرکز گذری کاهش آسیب سعی می کنیم به مصرف کننده های بی خانمان که تمایلی به ترک مواد ندارند، خدماتی مانند سرنگ و سوزن استریل و غذای گرم بدهیم تا این اقدامات منجر به کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد شود اما در مقابل آنها باید حرف های روانشناسان ما را هم بشنوند. این مراکز از صبح تا ساعت ۲ بعدازظهر فعالیت می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج