جاباما
۱۷۸۸۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گزارش «هفت صبح» از پشت صحنه فیلم جدید مهرشاد کارخانی، به روایت کارگردان، بازیگران و تهیه کننده

دیوارهای بلند اکباتان

کارخانی این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی اکباتان است. فیلمی که با اقتباس آزاد از فیلم سینمایی «فرار از تله» ساخته می شود.

دیوارهای بلند اکباتان

تماشا: مهرشاد کارخانی، کارگردانی شناخته شده ای است. معمولا دست بر قصه های شهری می گذارد. کارخانی این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی اکباتان است. فیلمی که با اقتباس آزاد از فیلم سینمایی «فرار از تله» ساخته می شود. فرار از تله، فیلمی به کارگردانی زنده یاد «جلال مقدم» در دهه 50 ساخته شد.

دیوارهای بلند اکباتان

خلاصه داستان اکباتان به گفته مهرشاد کارخانی داستان مردی است که از زندان می آید و در جست و جوی آرامش در شهر می گردد. دیوارهای بلند اکباتان برای او فاصله ای بین مرگ و زندگی است.

کارخانی پیش از این فیلم های سینمایی گناه من، ریسمان باز و کوچه ملی را کارگردانی کرده است که ریسمان باز از نقدهای مثبتی برخوردار بود و در فستیوال های مهمی به نمایش درآمد.

همانطور که از نام فیلم پیداست، قسمت اعظمی از قصه در شهرک اکباتان روایت می شود و بخشی از فیلمبرداری در جنوب تهران و محله های قدیمی شهر انجام می شود.

«شاهد احمدلو» بازیگر و کارگردان جوان سینمای ایران، قرار است با بازی در این فیلم، مخاطب را به یاد هنرنمایی «داوود رشیدی» بیندازد.

دیوارهای بلند اکباتان

در این پروژه سینمایی علاوه بر شاهد احمدلو بازیگرانی همچون مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، پوراندخت مهیمن و مانی حیدری هنرنمایی کرده اند. البته داوود رشیدی با حضور افتخاری خود در این فیلم سینمایی گروه پروژه اکباتان را همراهی می کند. رویا شریف و محسن جاهد تهیه کنندگان این پروژه سینمایی هستند و تمام دغدغه این دو سرمایه گذار در کنار کارگردان اثر، آماده شدن فیلم اکباتان برای سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر است.

امروز آخرین ساعات فیلمبرداری در یکی از کوچه های قدیمی محله پانزده خرداد سپری می شود. لوکیشنی که در این محله گروه را در خودش جای داده خانه ای بسیار قدیمی است، با معماری سنتی و میزانسنی مدرن.

گروه مشغول فیلمبرداری هستند. امروز شاهد احمدلو و مزدک میرعابدینی بازیگرانی هستند که در صحنه حاضر هستند و نقش آفرینی می کنند. ادامه فیلمبرداری به سرعت در حال انجام است. همه گروه منظم به نظر می رسند و با علاقه مشغول کار هستند، فیلمبرداری باید تا دو روز دیگر در شهرک اکباتان تمام شود تا گروه بتواندن میهمان امسال فجر باشند.

دیوارهای بلند اکباتان

بازیگران دیالوگ ها را مرور می کنند. مهرشاد کارخانی بسیار آرام و دقیق شرایط را کنترل می کند و بارها با بازیگرانش به بازخوانی متن فیلمنامه می پردازد. او معتقد است: «با تلاش مداوم و بی دریغ همراهانم و ساخت همزمان موسیقی فیلم، صداگذاری و تدوین در حال انجام است و احتمال رسیدن فیلم به جشنواره وجود دارد.»

او می گوید امسال محمد خزایی به عنوان دبیر جشنواره با سیاست های خاص خودش آمده تا نظامی به این دوره از جشنواره فیلم فجر بدهد: «درحالی که این جشنواره با گذشت ۳۰ سال پیاپی نامنظم برگزار شده است، فکر نمی کنم بعد از گذشت این همه سال کسی بتواند با چشم به هم زدنی نظم را به این جشنواره بیاورد و زمان طولانی را می طلبد که این زمان هم وجود ندارد.

با اطمینان می گویم که در این ۳۰ سال یک بار هم نشده که بولتن جشنواره حداقل دو روز زودتر(!) به دست مخاطب برسد! بنابراین این قضیه برایم جدی نیست به این خاطر که یک شبه نمی توان مقررات جشنواره را تغییر داد. با این زمان کوتاه به طور حتم جشنواره کیفیت خوبی نخواهد داشت.

دیوارهای بلند اکباتان

در آخر برای اینکه از داستان و آخرین روزهای فیلمبرداری دور نشویم، کارخانی می گوید فیلم اکباتان که اقتباس آزاد از فیلمی است مربوط به چند دهه گذشته: «بار درام قوی دارد و من سعی کردم با نگاه ساده خودم به این ماجرا بپردازم.»

اما در ادامه این مصاحبه مزدک میرعابدینی هم به ما می پیوندد و می گوید: «فیلم مهرشاد کارخانی برایم جالب است و من را به یاد حرفی از ناپلئون می اندازد که به سربازانش می گوید دیگر دیر شده، عجله نکنید!» بازیگر نقش البرز می گوید: «کارخانی در کارش هیچ ادعایی ندارد و اگر هم بلندپروازی هایی کوتاه دارد، محکم و با قاعده است و این باری بازیگر بسیار لذت بخش است.» او در خصوص نقش البرز می گوید: «البرز شخصیتی است که با سکوتش از زندان به شهر می آید و گویا به دنبال آرامشی می گردد اما به این آرامش نمی رسد.»

دیوارهای بلند اکباتان

اما شا هد احمدلو در این فیلم نقش جوانی به نام شهباز را بازی می کند، همان طور که گفته شد، دقیقا نقش او یادآور نقش داوود رشیدی در فیلم ف رار از تله مرحوم جلال مقدم است. احمدلو از علاقه اش به آثار مقدم می گوید و کارآمد بودن فیلمسازی همچون کارخانی: «اکباتان در این فیلم به عنوان نمادی از شهر تهران یا جامعه ای است که ما در آن زندگی می کنیم یا به عبارتی تصویر کوچک تری از شهر و جامعه که با اکثر آدم ها و با آن جغرافیا و ادبیاتی که دارد، تعریف می شود.»

دیوارهای بلند اکباتان

اما رویا شریف با فیلم اکباتان دومین تجربه تهیه کنندگی خود را پشت سر می گذارد. او فارغ التحصیل رشته بازیگری تئاتر است و تجربه شاگردی استاد سمندریان را دارد. شریف درواقع برای بازیگری و با این هدف پس از پایان تحصیل و کسب تجربه هایش از سوئد به ایران آمده اما بسیار اتفاقی به تهیه کنندگی رسیده.

دیوارهای بلند اکباتان

او باتوجه به گذران سوابقش در اروپا و دیدن کیفیت کار فیلمسازان در آنجا با اطمینان از همدلی و پشتکار و همراهی هنرمندان ایرانی می گوید و به تعبیر او این رویکرد مزیتی است در سینمای ایران که در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

گروه و عوامل این فیلم همچنان هدفمند در آخرین ساعات فیلمبرداری کارگردان را همراهی می کنند. حالا تمام سینماگران ایرانی برای رسیدن فیلم هایشان به جشنواره سی ام، تمام عزمشان را جزم کرده اند و باید دید که مهرشاد کارخانی و همراهانش از اکباتان به شلوغی خیابان جشنواره فجر می رسند یا نه؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج