جاباما
۱۸۰۰۳۳
۵۱۶۶
۵۱۶۶
پ

سرد یا گرم؟ مسئله این است

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه‌های بخور

چطور با دستگاه های رطوبت ساز فضای خانه را از باکتری و ذرات معلق پاک سازی کنیم.

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه‌های بخور
مجله زندگی ایده آل - شقایق جعفری : در فصل زمستان با خشك و سرد شدن هوا میكروب‌ها و ذرات معلق شرایط محیطی را برای ابتلا به حساسیت و سرماخوردگی‌ها فراهم می‌كنند. یكی از راه‌هایی كه می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از محیط زندگی شما دور نگه دارد، استفاده از دستگاه‌های بخور است. علاوه براین مرطوب كردن هوا و از بین بردن باكتری‌ها شرایط بهتری را برای تنفس و مراقبت از پوست فراهم می‌كند.

دستگاه‌های بخور یا همان رطوبت‌سازهای خانگی با كنترل رطوبت محل كار یا زندگی ما دمای محیط را متعادل كرده و برای از بین رفتن حساسیت‌های فصلی افراد مبتلا به آلرژی یا خشكی پوست گزینه مناسبی به شمار می‌روند اما پیش از تهیه و استفاده از این دستگاه‌ها اطلاعاتی لازم است تا با كمك آنها سراغ بهترین‌ها بروید.

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه‌های بخور

چرا از بخور استفاده كنیم؟

به‌طور كلی رطوبت ایده‌آل برای داخل منزل و هر فضای بسته دیگر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است اما از آنجایی كه معمولا این مقدار در محیط‌های پر رفت و آمدمان كمتر از مقدار استاندارد است باید از دستگاه‌های بخور استفاده كرد. چراكه دستگاه‌های رطوبت‌ساز با افزایش بخار آب در هوا خشكی محیط را برطرف و رطوبت را به میزان لازم در محیط ایجاد می‌كنند.

بنابراین از آن جای كه سطح رطوبت هوا در زمستان كاهش و در تابستان افزایش می‌یابد، استفاده از بخور‌های گرم و سرد برای از بین بردن مشكلات و علائم سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی پیشنهاد می‌شود. به‌طور كلی دستگاه‌های بخور امروزی از سه بخش اصلی یعنی مخزن جدا شدنی آب، دهانه خروج و تنظیم بخار با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و فضای كوچكی برای ریختن انواع خوشبوكننده‌ها و عطرهای مخصوص دستگاه تشكیل شده است. البته اكثر دستگاه‌ها امكانات متفاوت دیگری هم مانند چراغ شب‌تاب، كلید تایمر و. . . در دستگاه قرار داده شده كه با خرید آن می‌توانید با یك تیر چند نشان بزنید.

كدام بخور مناسب شماست؟

اگر تصمیم خودتان را برای خرید دستگاه بخور گرفته‌اید، بهتر است هدف خود را هم از تهیه آن مشخص كنید. حتی می‌توانید با مشورت با پزشك مربوطه و ارائه پیشینه‌ای از حساسیت، بیماری و حتی شرایط محیطی كه در آن قرار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. مطمئنا پزشك شما به شما خواهد گفت كه بخور گرم برای شما بهتر است یا بخور سرد.

بخورهای گرم:

برای اینكه كمی از تفاوت‌های سرد و گرم بودن دستگاه‌های رطوبت‌ساز بدانید، بهتر است بگوییم بخور‌های گرم توصیه بیشتر پزشكان برای فصول سرد سال است و با مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونت‌های مجاری تنفسی و كاهش ذرات معلق حساسیت‌زا و رفع سرفه‌های خشك موثر است. این نوع بخور برای افرادی كه با شروع نیمه دوم سال از بیماری سینوزیت رنچ می‌برند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به كمك المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به بخار در فضا منتشر می‌شود.

معایب: بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی به كار رفته سر و صدا و مصرف برق بیشتری خواهد داشت و از معایب دیگر آن هم داغ شدن دستگاه است كه نباید در دسترس كودكان و افراد مسن قرار گیرد.

مزایا: این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشكی و التهاب‌های تنفسی و پوستی است.

بخورهای سرد:

این دستگاه تایید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشكی پوست است تا با مرطوب و خنك نگه داشتن محیط، كنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهم كردن شرایط تنفس راحت‌تر، علائم جزئی حساسیت، سرماخوردگی و استرس‌ها را از بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراكنده كند.

مزایا: بخورهای سرد به دلیل مصرف كمتر برق و نداشتن خطرهای احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نكردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصل‌های بهار و تابستان و همچنین ضدعفونی‌كننده موثر محیط كار یا اتاق كودكان به حساب می‌آیند.

معایب: بخور سرد محل مناسبی برای تكثیر باكتری‌ها و قارچ‌هاست و همزمان با پراكنده شدن قطرات بخار، باكتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می‌شوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود.

نكات قبل از خرید انواع بخورها

- دستگاه‌های بخور در سایزهای مختلف و قابلیت‌های متعدد در بازار وجود دارند كه بهتر است برای خرید به داروخانه‌ها یا سایت‌های معتبر مثل كالایاب، زنبیل و دیجی كالا مراجعه و بعد از كسب اطلاعات كامل اقدام به خرید كنید.

- دستگاه را حتما پیش از خرید امتحان كنید تا بعد از اطمینان از سالم بودن دستگاه از نوع عملكرد و صدایی كه حین كار ایجاد می‌كند، آگاهی كامل داشته باشید.

- جنس‌های نامرغوب به وفور در بازار وجود دارند كه بهتر است شما سراغ دستگاهی بروید كه جنس مخزن و بدنه آن مواد مرغوب و مناسب تولید شده باشد.

- دستگاه‌های مجهز به تایمر اتوماتیك و تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف برق به مراتب از موارد مشابه به صرفه‌تر و مناسب‌تر هستند.

- فراموش نكنید پیش از خرید، تمامی مشخصات دستگاه و نحوه به كار انداختن آن را از فروشنده بپرسید.

نكات مهم بعد از خرید دستگاه

از آن جای كه این دستگاه وظیفه مطلوب كردن فضای پیرامون و تنفس سالم شما را بر عهده دارد، باید تمام نكات بهداشتی لازم را در نگهداری از این دستگاه در نظر بگیرید.

- مخزن آب دستگاه بخور بعد از چند روز استفاده و با كم شدن آب درونش محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و میكروب‌هاست پس مخزن آن حداقل هفته‌ای دوبار كاملا شسته و تمییز شود.

- به دلیل بالا رفتن رطوبت و تاثیر آن در تشدید حساسیت‌ها این دستگاه را به‌طور دایم روشن نگاه ندارید. استفاده‌های ۳۰ دقیقه به فاصله هر پنج ساعت مناسب است.

مخصوص اتاق خواب

بخور سرد - خانگی

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه‌های بخور

تقریبا ۹۰ درصد زمان‌مان در طول روز در محیط‌های بسته می‌گذرد. بنابراین «باید در هوایی سالم و مرطوب نفس بكشیم. دستگاه بخور «بیورر» اتاق شما را پر از هوای سالم و مرطوب كرده، گرد و غبار هوا را كاهش می‌دهد و سیستم ایمنی در برابر باكتری‌ها را تقویت و از خشكی چشم و پوست جلوگیری می‌كند. این رطوبت‌ساز بی‌صدا و مناسب استفاده در اتاق خواب و نشیمن‌هایی تا ۲۵ مترمربع است. این دستگاه بین مصرف‌كنندگان سایت دیجی كالا از رضایت بالایی برخوردار است.

قیمت: ۲۵۰ هزار تومان

مناسب نشیمن‌های بزرگ

بخور سرد - خانگی و اداری

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه‌های بخور

از بین رفتن درصد بالایی از میكروب‌ها و حذف ذراتی كه در شما باعث ایجاد حساسیت می‌شود از فاكتورهای اصلی این دستگاه است. علاوه بر این اتوماتیك بودن كاركرد این دستگاه و هشدار اتمام آب، نمایش میزان آب و فیلتر ضدرسوب از دیگر ویژگی‌هایی است كه نظر بسیاری از خریداران سایت‌های معتبر را به خود جلب كرده است. برق مصرفی دستگاه رطوبت‌ساز «هانی ول» ۳۶ وات بوده كه در مقایسه با دستگاه‌های مشابه میزان تقریبا كمی است.

قیمت: ۲۲۵ هزار تومان

مخصوص محل‌های پر رفت‌وآمد

بخور گرم - خانگی

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه‌های بخور

دستگاه بخور گرم «دلونگی» برای استفاده در فصل‌های سرد پاییز و زمستان طراحی شده است. این دستگاه مجهز به سیستم كنترل رطوبت اتاق است و درصورت مرطوب شدن مناسب محیط به‌طور خودكار از میزان تولید رطوبت می‌كاهد و به محض کم شدن رطوبت دوباره شروع به كار می‌كند. به علاوه اینكه توان و میزان رطوبت این دستگاه را می‌توانید به راحتی تنظیم و انتخاب كنید. دستگاه بخور دلونگی مخزن شش لیتری مجزا و مجهز به چراغ هشدار‌دهنده دارد كه در صورت تمام شدن آب به‌طور خودكار خاموش می‌شود كه این عملكرد از سوختن دستگاه جلوگیری می‌كند/ میزان مصرف برق آن ۲۶۰ وات است و برای استفاده در مغازه‌ها منزل و حتی محیط‌های پر رفت و آمد گزینه مناسبی است.

قیمت: ۲۱۰ هزار تومان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج