جاباما
۱۸۱۶۹۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

پسر نماینده سابق، در راه سفر بی بازگشت

پایگاه خبری گرگان خبر روز دوشنبه گفت و گو با سعید قندهاری مسافر گرگانی را منتشر کرد که قرار است حتی به قیمت جان و گذشتن از خانواده به سیاره مریخ سفر کند.

عصر ایران: پایگاه خبری گرگان خبر روز دوشنبه گفت و گو با سعید قندهاری مسافر گرگانی را منتشر کرد که قرار است حتی به قیمت جان و گذشتن از خانواده به سیاره مریخ سفر کند.

در این مطلب می خوانیم: لیست صد نفره مسافران آینده سیاره مریخ اعلام شد و نام سه جوان ایرانی از جمله سعید قندهاری فرزند شهید دکتر شیخ قربانعلی قندهاری نماینده اسبق مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بین این اسامی دیده می شود.

'مارس وان' با هدف ارسال نخستین انسان به سیاره مریخ طراحی شده است؛ اما این سفر تفاوت بزرگی با دیگر سفرها دارد و آن بی بازگشت بودن آن است! با این حال این پروژه در ابتدا حدود ۲۰۲ هزار داوطلب داشته است که ۷۳ نفر آن ها ایرانی بوده اند.

اکنون در آخرین مراحل ارزیابی این داوطلبان اسامی سه ایرانی به چشم می خورد. این سه نفر صادق مدرسی، الهه نوری و سعید قندهاری هستند که شانس خود را برای قرار گرفتن در بین فضانوردان مریخ امتحان می کنند.

در ادامه مطلب متن گفت و گو با سعید قندهاری شهروند گرگانی داوطلب اعزام به سیاره مریخ آمده است:

لطفا سن، تحصیلات، رشته تحصیلی و بیوگرافی مختصری از خودتان بگویید؟ در حال حاضر برای چه و در کجا زندگی می کنید؟ شغل تان چیست؟ آیا از شرایط فعلی زندگی تان راضی هستید؟

من سعید قندهاری ۳۴ ساله در گرگان متولد شدم و تا ۳۰ سالگی در تهران مشغول کار و فعالیت بودم. بعد از اخذ مدرک لیسانس در رشته فیزیک کاربردی، فوق لیسانسم را در رشته روابط بین الملل به اتمام رسانده و در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به کشور نیوزیلند نقل مکان کنم.

سال گذشته با مدرک فوق لیسانس روابط بین الملل و حقوق بشر از دانشگاه آکلند، فارغ التحصیل شدم و در حال حاضر در واحد متمرکز مسکن در وزارت توسعه اجتماعی این کشور به عنوان 'آفیسر فنی' مشغول به کار هستم و در کنار شغل رسمی شرکتی دارم که در زمینه گوشت و مواد غذایی گرم مشغول به فعالیت است.

بله با شرایطی که توصیف شد بسیار از زندگی و شرایطی که دارم راضیم.

آیا متاهل هستید؟ فرزند هم دارید؟ تکلیف همسر یا فرزندتان بعد از رفتن شما چه خواهد بود؟

بله دو فرزند پسر ۱۳ و ۴ ساله دارم، زندگی جریان خودش رو خواهد داشت، من فقط به صورت فیزیکی در جمع ایشان نخواهم بود ولی از طریق اینترنت تماس تصویری خواهیم داشت. چون این سوال زیاد پرسیده شده نیاز هست که من قدری بیشتر در این خصوص توضیح بدم. همه کسانی که دارای فرزند هستند آگاهند که آرزوی هر پدری دیدن خوشبختی و موفقیت فرزندانش است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.

از آن جایی که در صورت انتخاب بنده و اعزام به این ماموریت به لحاظ مسائل مالی و موقعیت هایی که از قبل این ماموریت برای خانواده و فرزندانم ایجاد خواهد شد، آینده و موفقیت ایشان تا حد بسیار زیادی تامین خواهد شد؛ بنده با کمال میل در این مسیر گام خواهد گذاشت ولو این که زندگی شخصیم محدود و حیاتم به مخاطره افتد.

چه زمانی و چگونه با پروژه مارس وان آشنا شدید؟

در دوران دانشجویی و به علت تحصیل در رشته فیزیک، مجبور به گذراندن واحدهای درسی مرتبط با نجوم و فضا بودم و از آن جا بود که این موضوعات واقعا به نظرم جذاب آمد. از همان دوران به صورت خیلی حرفه ای درگیر موضوع نجوم و وقایع کیهانی شدم، در کنفرانس های متعددی شرکت کردم تا از جزئیات وقایعی که اتفاق می افتد با خبر شوم؛ در این میان مقالاتی را هم در زمینه نجوم و کیهان به نگارش درآوردم. کم کم علاقه به نجوم و مخصوصا بحث سیاهچاله ها، جای ثابتی در افکار روزانه من پیدا کرد و مثل هر فرد علاقه مند دیگری شروع کردم به مطالعه کامل وقایعی که به نوعی به نجوم مربوط می شدند.

در سال ۲۰۱۳ در خبرها خواندم یک شرکت هلندی تصمیم دارد ۴ فضانورد را به سیاره سرخ اعزام نماید. قبل از هر کاری شروع کردم به مکاتبه با شرکت مورد نظر و اعلام کردم که دوست دارم در این پروژه همراهی شان کنم. چند ماه بعد، شرکت مورد نظر سایتی را برای ثبت نام داوطلبان افتتاح کرد. قبل از ثبت نام باید به سناریوهای مطرح شده از سوی آن ها پاسخ می دادیم تا رسما به جرگه داوطلبان بپیوندیم، من هم شروع کردم به جواب دادن و به شکل رسمی وارد گروه داوطلبان برای اعزام به سیاره مریخ شدم.

چه عامل و یا عواملی باعث شد که شما هم در این پروژه شرکت کنید؟

بخشی از دلایل در سوال قبل ذکر شد ولیکن دلیل عمده ای که در این میان نقش مهمی را بازی می کند مساله علم و پیشرفت های علمی بسیار بالایی است که در صورت انجام موفقیت آمیز این پروژه در اختیار بشر قرار خواهد گرفت. ضمناً شعار اصلی این طرح ایجاد کلونی انسانی و تکامل زندگی انسان به عنوان یک موجود بین سیاره ای است که خوب بسیار برای من جالب و ارزشمند بود و تلاش کردم نقشی ولو هر چند کوچک در این پروژه بزرگ داشته باشم.

از برنامه های این پروژه چه می دانید؟

به طور اجمالی در جریان طرح ها و برنامه های این شرکت هستم. مهمترین بخش کار ارسال روبات ها و محموله های لازم برای ساخت پایگاه در سیاره مریخ است که از سال ۲۰۱۸ شروع خواهد شد. تمامی این موارد تا سال ۲۰۲۴ که اولین گروه ۴ نفره به این سیاره اعزام می شوند، به طور منظم از طریق مرکز کنترل روی زمین مدیریت خواهد شد.

انگیزه شما برای این سفر بی بازگشت چیست؟ آیا برای تان سخت نیست که دیگر هیچ وقت خانواده و دوستان خود را نخواهید دید؟ نظر خانواده تان در این مورد چیست؟ زیرا تا جایی که گفته می شود، به دلیل مشکلات فنی این سفر، امکان مرگ مسافران نیز وجود دارد؟ امید بازگشت از این سفر را دارید؟

سفر بی بازگشت در این پروژه به معنای مردن؛ خودکشی و یا نابودی نیست. قبلاٌ هم توضیح دادم که هدف از این پروژه ایجاد کلونی انسانی و شروع تمدنی انسانی روی سیاره مریخ است. بنا براین کسانی که به این سیاره اعزام می شوند باید در این مسیر حرکت و فعالیت کنند و چون هر دو سال یک بار گروه های ۴ نفره به این سیاره اعزام می شوند؛ گروه های پیشین می بایست زمینه و امکانات لازم را برای ساکنین تازه وارد آماده کنند و بالطبع در این شرایط بازگشت به زمین گزینه مورد اعتنایی نخواهد بود.

خوب طبیعتا این مسئله برای خانواده ها خیلی قابل هضم نیست این که فکر کنی کسی که سال ها با هم زندگی کرده ای برای همیشه دارد می رود می تواند خیلی غم انگیز باشد ولی اگر به اهداف والایی که این سفر بر مبنای آن دارد انجام می شود بیشتر فکر کنیم؛ واژه هایی نظیر ایثار؛ بشریت، علم و آینده در ذهن متبادر می شود که می تواند مشروعیت بیشتری به این پروژه ببخشد.

درست مثل کاشفین قرون گذشته که جانشان را در راه کشف قاره های جدید و گسترش تمدن بشری به خطر انداختند که اگر آن اقدامات انجام نمی شد شاید بشر امروز با وضعیت متفاوتی روبرو می بود.

با توجه به سفر قبلی خانم انوشه انصاری، حضور شما در این سفر جنبه مالی هم داشت یا ناشی از وجهه علمی بود و یا صرفا یک ماجراجویی؟

دلایل بسیاری در این سفر وجود دارد که مهمترینش همان موضوع پیشرفت علم و دستاوردهای ارزشمندی است که جامعه بشری را متاثر خواهد کرد. در کنار این موارد از آن جایی که در این ماموریت ردیف شغلی فضانورد تعریف شده است بنابراین کسانی که انتخاب می شوند دارای حقوق و مزایا تا قبل از اعزام بوده و خانواده های ایشان حقوق بازنشستگی پس از اعزام را دریافت خواهند کرد.

آیا برای این سفر پولی هم به شما پرداخت خواهد شد؟

در سوال قبل پاسخ داده شد.

آیا از جزییات زندگی تان در سیاره مریخ اطلاع دارید؟ قرار است در آن جا چه کارهایی انجام دهید و چگونه زندگی کنید؟ چه غذاهایی خواهید خورد؟

فضانوردان در مریخ سه ماموریت اصلی ساخت و ساز؛ تحقیق و نگهداری از پایگاه و تجهیزات را خواهند داشت و در کنار این ها زمان هایی را هم برای کشاورزی و کشت مواد غذایی لازم و همچنین زمان هایی برای استراحت و ورزش هم در اختیار خواهند داشت.

فکر می کنید بهترین لحظه این سفر چه زمانی است؟

مسلما زمانی که برای اولین بار گام بر این سیاره ناشناخته خواهیم گذارد.

هم اکنون که احتمال می دهید تا ۱۰ سال دیگر، روی زمین نخواهید بود، چه برنامه هایی برای زندگی تان روی زمین دارید؟ در این شرایط، زندگی را چگونه می بینید؟

اگر بدانم حتما انتخاب می شوم حکم کسی را دارم که می داند باید تمام کارهایش را در یک ظرف زمانی مشخص انجام بدهد پس بر این مبنا برنامه ریزی می کنم و کارها را مدیریت می کنم. به طور حتم تلاش می کنم جاهایی که دوست دارم را ببینم؛ غذاهایی را که مایلم امتحان کنم و در کل از زیبایی های دنیا بهره مند شوم.

چه سوالاتی برای پذیرش شما در این پروژه پرسیده شد؟

سوالات دو بخش داشت، بخش اول سئوالات تخصصی و دانش محور در خصوص فضا، این پروژه و امکانات مورد نیاز بود و بخش دوم مشابه سئوالات استانداردی بود که در تمام مصاحبه های کاری پرسیده می شود.

کدام شرکت حامی این پروژه است و آیا می دانید چقدر هزینه آن کرده است؟

این شرکت پارتنرهایی دارد که رسماً معرفی شده اند مانند شرکت بسیار معروف لاکهید مارتین آمریکا که کار ساخت راکت ها را بعهده دارد و شرکت پاراگون اسپیس که موارد لازم مورد نیاز برای حیات را تولید می کند. البته شرکت های دیگری هم هستند که هنوز اعلام رسمی نشدند. در خصوص منابع و هزینه های انجام شده اطلاع دقیقی ندارم.

این سفر نهایتا چه اهدافی دربرخواهد داشت؟

هدف نهایی ایجاد تمدن انسانی در روی سیاره مریخ و تداوم حیات انسان روی این سیاره است.

آیا می دانید چند مدت در فضا خواهید بود تا به مریخ برسید؟

زمان سفر بین ۶ تا ۸ ماه طول خواهد کشید.

چه تمریناتی را قبل از رفتن به مریخ باید انجام دهید و چه دوره هایی را باید بگذرانید؟

آموزش هایی در تمامی زمینه های لازم نظیر پزشکی، مهندسی، الکترونیک، کشاورزی و ... خواهد بود و به لحاظ شرایط سخت زندگی روی این سیاره، آموزش های بسیار سختی برای کسب آمادگی جسمانی لازم تدارک دیده خواهد شد.

برای چه چیزهایی روی زمین بیشتر از همه چیز دلتنگ خواهید شد؟ دوست دارید چه وسایلی را با خود به فضا ببرید؟

بیشتر برای خانواده؛ دوستان و آشنایان و در وهله دوم مناظر زیبای طبیعی زمین و در پایان غذاهای خوشمزه ی ایرانی!

آیا از لحاظ قانونی این پروژه با شما قراردادی امضا می کند؟

بله قرار هست تا چند ماه دیگر قرارداد لازم را برای ما ارسال نمایند.

تاکنون دچار تردید شده اید که این سفر را لغو کنید؟

تردید همیشه در تصمیمات انسانی وجود داشته و دارد و خوب بعضی اوقات همنشین ما هم می شود.

نخستین پیامی که بعد از رسیدن به مریخ به زمین خواهید فرستاد، چیست و برای چه کسی؟

برای خانواده و احتمالا از احساسی که در آن لحظه دارم صحبت خواهم کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج