۱۸۲۳۲۲
۶۱۴۶
۶۱۴۶
پ

امروز در تاریخ

۸ اسفند - ۲۷ فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۸ اسفند برابر با ۲۷ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۸ اسفند برابر با ۲۷ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۵۰۹ - آغاز سلطه استعماري پرتغال بر برزيل

نُه سال پس از كشف برزيل توسط مكتشفان پرتغالي، سلطه دراز مدت استعمار پرتغال بر اين كشور، از ۲۷ فوريه ۱۵۰۹م آغاز شد. تا سال ۱۸۲۲م كه برزيل مستقل شد، فرانسه و هلند چند بار تلاش كردند اين سرزمين وسيع را تحت تصرف آورند اما به مقصود خود نرسيدند. پرتغالي‏ها در طول صدها سال، بيش از سه ميليون برده سياه‏پوست را از افريقا به برزيل بردند و در مزارع نيشكر، آنها را به كار اجباري واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‏پوستان بومي برزيل، باعث شد تا بارها در اين كشور قيام‏هايي عليه استعمارگران پرتغالي انجام شود كه همگي سركوب شد. با وجود آن‏كه برزيل در نهايت، در سال ۱۸۲۲م مستقل شد، اما حضور و نفوذ پرتغالي‏ها در اين كشور تا ده‏ها سال پس از آن نيز ادامه داشت.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۵۷۹ - صلح با عثماني پس از دو سال جنگ در قفقاز

۲۷ فوريه ۱۵۷۹ ميلادي پس از دو سال جنگ، يك پيمان صلح ميان ايران و عثماني امضاء شد. بيشتر صحنه هاي اين جنگ در قفقاز روي داده بود. سپاهيان ايران در قره باغ، شماخي و «دربند» قفقاز عساكر عثماني را شكست داده بودند. در اين جنگها حمزه ميرزا صفوي نيروهاي ايران را فرماندهي مي كرد.

در اين رشته جنگها، تعرّض از جانب عثماني ها آغاز شده بود كه هربار نيروهاي ايران دست به حمله متقابل زده بودند.

۱۷۰۱ - آغاز جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد

جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد در ۲۷ فوريه ۱۷۰۱م با حمله سپاهيان سوئدي به فرماندهي پادشاه اين كشور به قلمرو لهستان آغاز شد. علت حمله سوئد به لهستان آن بود كه پادشاه لهستان در سال ۱۶۹۸ در اتحاد مثلث با روسيه و دانمارك عليه سوئد شركت كرده بود. سرانجام اين جنگ در سال ۱۷۰۶م با پيروزي سوئدي‏ها پايان يافت.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۷۹۷ - بانك انگلستان پوند كاغذي(نوت) به جريان گذارد و اين كار را از اسكناس يك پوندي شروع كرد.

۱۹۰۸ - حمله به كالسكه محمدعلي شاه قاجار با بمب دستي

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمدعلي شاه

هشتم اسفند 1286 (27 فوريه سال 1908) در تهران به سوي كالسكه محمدعلي شاه قاجار دو بمب دستي پرتاب شد كه ضمن آن عده اي جلودار و محافظ يمين و يسار كشته شدند، اما به خود شاه آسيبي نرسيد. محمدعلي شاه از گاخ گلستان عازم باغ دوشان تپه (شرق تهران) بود كه به سوي كالسكه او بمب پرتاب شد.

در پي اين حادثه، به دستور شاه، «ظفر السلطنه» فرماندار تهران را چوب زدند. ظفرالسلطنه همان روز (پيش از رويداد حمله به كالسكه) به عنوان وزير جنگ کابينه معرفي شده بود كه پس از كتك خوردن به زندان افتاد.

1927 - اظهارات دكتر مصدق هنگام طرح لايحه كشيدن راه آهن سراسري

هشتم اسفند 1305 هجري خورشيدي ( 27 فوريه 1927 ) لايحه كشيدن راه آهن سراسري به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. طبق اين لايحه قرار بود هزينه اين خط از محل عوارض قند و شكر تامين شود. هنگام طرح اين لايحه در مجلس، دكتر مصدق نماينده تهران در نطقي گفت كه خط آهن هنگامي اقتصادي و به سود كل جامعه است كه به صورت شبكه باشد؛ خط آهن سراسري از يك بندر در جنوب كشور به يك بندر درشمال جنبه نظامي و هدف سوق الجيشي دارد و خارجيان كه قصد استفاده احتمالي از آن در صورت بروز جنگ را دارند مشوق كشيده شدن چنين خطي ــ آن هم با پول مردم ايران هستند. مرور زمان (تاريخ) 15 سال بعد درستي اظهارات دكتر مصدق را ثابت كرد و يكي از دلايل اشغال نظامي ايران در سال 1320 به خاطر استفاده از همين راه آهن غير شبكه اي از سوي متفقين بر ضد آلمان بود.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۶۳ - محمدرضا شاه پهلوی به زنان که نیمی از جمعیت ایران هستند حق رای و حق انتخاب شدن در مجلس را می دهد.

۱۳۳۶ ش - بازداشت سرلشكر قره ني به اتهام قصد حذف شاه

هشتم اسفند ۱۳۳۶ اعلام شد که سرلشكر «ولي قره ني» معاون ستاد و رئيس اداره اطلاعات ارتش بازداشت شده و پس از تکميل پرونده در يك محكمه نظامي محاكمه خواهد شد. قبلا شايعه دستگيري او انتشاريافته بود.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سرلشكر قره ني

طبق شايعات آن روز، اين ژنرال قصد حذف شاه (کودتا) را داشت. قره ني كه پس از بازداشت، مدتي را در زندان بود پس از پيروزي انقلاب 1357، در کابينه دولت موقت رئيس ستاد ارتش شد. وي که به سرکوب تجزيه طلبان اقدام کرده بود درخانه اش به قتل رسيد و گروه فرقان متهم به ترور او شد.

1354 ش - تغيير مبدأ تقويم ملی ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی

چهار سال و چند ماه پس از برگزاري مراسم تاسيس دولت مركزي ايران به دست کوروش بزرگ در 25 قرن پيش از آن، در تهران اعلام شد كه تصميم گرفته شده است مبدآ تقويم رسمي ايران از هجري خورشيدي به سالروز ايجاد دولت واحد ايرانيان به رهبري کوروش و آغاز شاهنشاهي (امپراتوري) ايران تغيير کند كه دو هفته بعد (24 اسفند 1354) با مصوبه پارلمان، اين تصميم قطعي شد و به صورت قانون درآمد و از نوروز (شش روز بعد) در تقوبم رسمي ايران به جاي سال «1355هجري» سال «2535شاهنشاهي» قرار گرفت. سران مذهبي ايران با اين اقدام مخالف بودند و آن را سرآغاز تغييرات ديگري از اين دست از جمله تغيير الفباي نوشتن و حذف برخي از تعطيلات مذهبي و ... مي پنداشتند.اين تقويم تا شهريور 1357 (شهريور 2537) به همين صورت بود که از اين زمان دوباره همه سربرگهاي نامه هاي دولتي كه قبلا چاپ شده بود تغيير يافت.

1933 - آتش ‏سوزي مجلس وحدت ملي آلمان

آدولف هيتلر پس از احراز مقام صدراعظمي آلمان در 30 ژانويه 1933م، هنوز راه درازي براي رسيدن به قدرت مطلقه در پيش داشت، ولي اين راه دراز را در اثر حوادثي، در مدتي كمتر از شش ماه پيمود. در پايان چهارمين هفته زمام‏داري هيتلر، در روز 27 فوريه 1933م، ساختمان عظيم مجلس آلمان موسوم به رايْشتاك دچار آتش‏سوزي شد و هيتلر كه كمونيست‏ها را متهم به مشاركت در اين توطئه كرده بود با اعلام وضع فوق‏العاده، به سركوبي كمونيست‏ها و دستگيري سران و فعالان اين حزب پرداخت. اين امر موقيت نازي‏ها و هيتلر را مستحكم‏تر كرد و چندي پس از آن با مرگ رئيس جمهور وقت آلمان، هيتلر، حاكم مطلق آلمان شد.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۶ ش - پیام حضرت امام خمینی (ره) برای مردم تبریز

و در این پیام آمده است: زنده باشند مردمان مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه گویی زدند که با بوق های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است، انقلاب شاه و ملت می خوانند. من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهائی، شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودکامگی سلاطین جور، بپا خواستید و فداکاری کردید.

۱۳۶۲ ش - بمباران شيميايي جبهه ‏ها توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي

رژيم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، هرگاه كه شكست سختي از رزمندگان اسلام متحمل مي‏شد، علاوه بر موشك باران و بمباران مناطق مسكوني و غير نظامي، برخلاف تمام موازين بين المللي،به طور وسيعي از بمب‏هاي شيميايي در جبهه‏ها استفاده مي‏كرد كه منجر به سوختگي، مسموميت و ضايعات چشمي و ريوي در رزمندگان اسلام در جبهه و اهالي روستاها مي‏گرديد. در اين راستا، در تاريخ هشتم اسفند ۱۳۶۲ ش، پس از شناسايي منطقه عملياتي خيبر در هورالهويزه و جزاير مجنون، اين محور مورد حمله شيميايي مزدوران بعثي عراق واقع شد و آثار آلودگي بر روي تجهيزات و وسايل نمايان گرديد. اين حملات شيميايي وسيع، علاوه بر اثراتِ سوء بر انسان، عواقب مخرب وسيعي در محيط زيست نيز بر جاي گذاشت.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۹۱ - در جنگ خلیج فارس در پی شکست و عقب‌نشینی ارتش عراق، اشغال کویت خاتمه یافت.

۱۳۹۰ ش - کسب نخستین جایزه اسکار سینمای ایران، در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان توسط فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۲۷۴ - زادروز کنستانتین یکم، امپراتور روم؛ اولین امپراتور مسیحی.
۱۹۰۲ - زادروز جان استاینبک، نویسنده آمریکایی؛ برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۶۲.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کنستانتین یکم

۱۹۳۰ - زادروز جوآن وودوارد، بازیگر آمریکایی؛ برنده جایزه اسکار.
۱۹۳۲ - زادروز الیزابت تیلور، بازیگر آمریکایی؛ برنده جایزه اسکار.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان استاینبک

۱۳۰۳ - زادروز امیرحسین آریان‌پور، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم.
۱۳۴۹ - زادروز نگین صدق‌گویا، بازیگر ایرانی

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
الیزابت تیلور

درگذشت‌ها

۱۹۳۶ - درگذشت ایوان پاولف، عصب‌شناس، فیزیولوژیست، روان‌شناس و پزشک روس؛ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۰۴.
۱۹۳۹ - درگذشت نادژدا کروپسکایا، نویسنده، انقلابی و آموزگار روس؛ همسر ولادمیر لنین.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
نادژدا کروپسکایا

۱۹۸۶ - درگذشت غلامحسین بنان، خواننده ایرانی؛ بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران.
۱۳۸۸ - درگذشت فرمان بهبود، نوازنده و مدرس پیانو.

8 اسفند - 27 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
غلامحسین بنان

۱۹۹۸ - درگذشت آلیس ریوا، نویسنده سوئیسی و فمنیست

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج