جاباما
۱۸۳
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

تفاو‌ت زنان و مردان چيست؟

چرا آقايان يادشان مي‌رود، خانم‌ها نه؟

خانم‌ها و آقايان در ابعاد مختلف با هم تفاوت دارند و اگر به اين سمت بروند كه يكديگر را بشناسند مي‌توانند چه در خانه چه در محل كار بهتر با يكديگر برخورد كنند

چرا آقايان يادشان مي‌رود، خانم‌ها نه؟

دانستن تفاوت‌هاي بين دو جنس مي‌تواند براي همه مفيد باشد، چون به هر صورت هرفرد چه در محيط خانه به عنوان همسر چه در محيط كار به عنوان همكار با جنس مخالف مواجه است. دانستن اين تفاوت‌ها به افراد كمك مي‌كند با يكديگر برخورد بهتري داشته باشند. اگر خانم‌ها و آقايان به اين سمت بروند كه نيازهاي يكديگر را بشناسند، مي‌توانند رفتار بهتري با هم داشته باشند. وقتي آقايان بدانند خانم‌ها چگونه به زندگي نگاه مي‌كنند و خانم‌ها نيز با طرز تفكر آقايان آشنا باشند، مي‌توانند بسياري از اختلافات را حل كنند. در اين گفت‌و‌گو با آقاي پوريا پاكرو درباره تفاوت‌هاي زنان و مردان صحبت كرده‌ايم و راه‌حل‌ ايجاد رابطه بهتر را از زبان ايشان ارائه مي‌كنيم .


آقايان اهل حدس زدن نيستند و نمي‌توانند از نشانه‌هاي رفتاري بفهمند در ذهن خانم‌ها چه مي‌گذرد، گاهي پيش مي‌آيد خانم‌ها شكايت مي‌كنند كه چرا همسرشان رفتار آن‌ها را درك نمي‌كند. بهترين راه‌حل اين است كه خانم‌ها انتظار نداشته باشند همسرشان خودش چيزي را حدس بزند. خانم‌ها بايد به‌طور واضح خواسته خود را به همسرشان بيان كنند. همچنين خانم‌ها مي‌توانند با سوال كردن از همسرشان به راحتي با او ارتباط برقرار كنند و با سوال كردن‌هاي‌شان باعث اين امر شوند كه همسرشان به جزئيات توجه كند .

به خانم‌ها اجازه حرف زدن بدهيد
از ابتدا وقتي خانم‌ها و آقايان يكديگر را مي‌بينند براي يكديگر يك دنيا گوش هستند و سعي مي‌كنند به هم توجه كنند، به خواسته‌هاي هم گوش كنند و ... اما به‌مرور به‌خصوص آقايان فراموش مي‌كنند كم‌خرج‌ترين هديه به همسر اين است كه گوش كنند، چون خانم‌ها معمولا با صحبت‌كردن احساس خوبي را تجربه مي‌كنند. در درجه اول، اين صحبت‌كردن چك‌كردن ارتباط است و نشان مي‌دهد ارتباط با طرف مقابل هنوز صميمانه است. اين ارتباط برقرار كردن نه تنها به خانم احساس ارزشمندي مي‌دهد، بلكه در همين گفت‌و‌گوها خانم‌ خودش‌ را نيز بهتر مي‌شناسد. فضاي گفت‌و‌گو براي خانم‌ها فضاي ترميم‌كننده مسائل و فضاي كشف است خيلي از مواقع خانم مي‌خواهند با صحبت‌كردن با همسرشان پاسخ سوال‌شان را پيدا كنند. حالا جالب است بدانيد آقايان هميشه زود مي‌خواهند مشكل را حل كنند و خيلي به همسرشان فرصت نمي‌دهند كه به‌قولي سفره دلش را باز كند .

اگر بخواهيم ۳ نياز اصلي خانم‌ها را بگوييم امنيت، صميميت و احترام است. خانم‌ها در بيشتر مراحل زندگي به دنبال اين ۳ عامل هستند و درواقع تاحدي با صحبت كردن مي‌خواهند از وجود اين ۳ عامل مطمئن شوند

چرا خانم‌ها سخت‌تر تصميم مي‌گيرند؟
به‌طور كلي نوع نگاه آقايان و خانم‌ها به زندگي كاملا با يكديگر متفاوت است. اگر بخواهيم به‌طور كلي هركدام را توصيف كنيم بايد بگوييم خانم‌ها در مورد تمام اتفاقات احساسي‌تر، حساس‌تر و نكته‌سنج‌تر هستند و به جزئيات بيشتر توجه مي‌كنند و با توجه به همين موارد تصميم مي‌گيرند، اما آقايان سعي مي‌كنند در مورد بيشتر مسائل زندگي تحليلي‌تر برخورد كنند و به اطراف‌شان واقع‌گرايانه‌تر نگاه كنند و در مواجهه با رويدادهاي زندگي خيلي هم سخت نگيرند. به عنوان مثال وقتي مي‌گوييم خانم‌ها حساس و نكته‌سنج هستند يعني وقتي مي‌خواهند تصميمي بگيرند وقت زيادي را صرف فكركردن و ارزيابي مي‌كنند و در همين حال موارد بسياري در ذهن خود دارند و براساس همين موارد زياد فكر مي‌كنند و تصميم مي‌گيرند. اما جالب است بدانيد آقايان تنها مي‌توانند به 2 يا 3 موضوع همزمان فكر كنند يعني اگر مردها بخواهند دريك زمان بيشتر از 2 يا 3 مورد را در ذهن خودشان داشته باشند، عملا دچار استرس و فشار رواني مي‌شوند درنتيجه نمي‌توانند كاركرد، خوبي داشته باشند . به‌طوركلي خانم‌ها جزئي‌نگرند و به همه جزئيات توجه مي‌كنند و در نتيجه سخت‌تر تصميم مي‌گيرند، ولي آقايان كلي‌نگر هستند و با توجه به كليات موضوع مي‌خواهند تصميم بگيرند. بنابراين راحت‌تر اين كار را انجام مي‌‌دهند .

همه چيزهايي كه خانم‌ها دوست دارند
خانم‌ها دوست دارند مورد تعهد و وفاداري قرار بگيرند، تحسين و تعريف شوند . آن‌ها دوست دارند وقتي يك غذاي خوشمزه درست مي‌كنند يا خانه را تميز مي‌كنند، از آن‌ها قدرداني شود. خانم‌ها دوست دارند قابل اعتماد باشند يعني گاهي آقايان وظايفي را به‌ آن‌ها بسپارند. آن‌ها مي‌خواهند در حل مسائل زندگي حضور داشته باشند و در برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌ها به حساب بيايند و نقش پررنگ خود را در زندگي ببينند .

آنچه خانم‌ها مي‌گويند و آنچه آقايان مي‌شنوند
بسياري از اوقات، تحليل مكالمات بين خانم‌ها و آقايان مي‌تواند بسيار جالب باشد مثلا فرض كنيد زوجي به دنبال يك آدرس مي‌گردند؛ خانم به آقا مي‌گويد :« چرا نمي‌ايستي تا از يك‌نفر سوال كنيم»، وقتي خانم اين حرف را مي‌زند، مرد در ذهنش مي‌شنود كه خانم به او مي‌گويد: «تو ناداني، تو راه را گم‌ كرده‌اي،‌ نمي‌توان به تو اعتماد كرد...» در حقيقت در اينجا مرد در درونش تاييد‌نشدن را مي‌شنود .
مثال ديگر اين است كه زوجي به عنوان سالگرد ازدواج‌شان به پيشنهاد آقا به رستوران جديدي مي‌روند. خانم در رستوران مي‌گويد: «من اين غذا را خيلي دوست ندارم و ترجيح مي‌دهم اين آن را نخورم» ولي آقا در درونش حرف‌هاي خانم را اين‌گونه مي‌شنود كه: «تو اشتباه كردي، رستوران بدي را انتخاب كردي، تو مورد اعتماد من نيستي و ...»
اين مثال‌ها نشان مي‌دهد دنياي ذهني خانم و آقا كاملا با هم متفاوت است . خانم‌ مي‌تواند‌ براي اين‌كه همسرش به درستي منظورش را متوجه شود، مثلا در مثال اول به آقا بگويد:«صلاح مي‌داني آدرس را از يك نفر بپرسي؟» وقتي خانم اين‌گونه درخواست خود را مطرح مي‌كند، در واقع به همسرش نشان مي‌دهد همچنان مورد‌تائيد است و اين آقاست كه تصميم‌گيرنده نهايي است؛ يا در مثال دوم خانم به جاي اين‌كه از همان اول بگويد من اين غذا را دوست ندارم، بهتر است اول بگويد: «ممنون كه من را به اينجا آوردي... ولي من اين غذاي خاص را دوست ندارم .»
كلا طرفين بايد سعي كنند پيام‌هاي‌شان را كامل به يكديگر برسانند تا سوء‌تفاهم پيش نيايد .

خانم‌ها بهتر مي‌توانند افكار و احساسا‌ت‌شان را مديريت كنند و آقايان معمولا در بيان افكار و احساسات‌شان گير مي‌كنند

چرا آقايان يادشان مي‌رود، خانم‌ها نه !
اگر بخواهيم ذهن آقايان را با خانم‌ها مقايسه كنيم، بايد بگوييم آقايان در ذهن‌شان بخش‌بندي دارند، به اين معنا كه در ذهن يك مرد هر مورد يك ظرف جداگانه دارد. همسرش در يك ظرف ذهني، كارش در ظرف ذهني ديگري، مادرش در ظرف ذهني ديگر و... بنابراين وقتي كارش بخش جداگانه‌اي از ذهن است وقتي مشكلي در كار پيش بيايد به خانواده تعميم نمي‌دهد و... هيچ‌كدام از اين بخش‌ها برديگري اولويت ندارد؛ ولي در ذهن يك خانم هرچيزي داراي اولويت خاصي است مثلا همسرش بالاترين اولويت را دارد، بعد خانواده و كار و... درواقع تمام مشغله‌هاي ذهني يك خانم در يك ظرف ذهني قرار دارد و به همين دليل وقتي مثلا مشكلي در خانه پيش مي‌آيد، ممكن است خانم در كارش نيز مشكل پيدا كند، چون ظرف‌ها و بخش‌هاي ذهني او از هم جدا نيست و از آنجا كه خانواده و همسر بخش بزرگي از ذهن خانم را اشغال مي‌كنند، هيچ‌وقت تاريخ‌تولدها،‌ سالگردها و ... را فراموش نمي‌كند در حالي‌كه يك آقا اين‌گونه نيست .

وقتي دو نفر در رابطه آشنايي پيش از ازدواج قرار مي‌گيرند، خانم‌ها مي‌خواهند زودتر تكليف‌شان مشخص شود، چون آن‌ها به دنبال تكيه‌گاه و يك رابطه ثابت هستند، دليل فيزيولوژيك اين امر آن است كه خانم‌ها تا 35 سالگي مي‌توانند باردار شوند پس به‌طور ناخودآگاه مي‌خواهند تا قبل از اين سن به يك زندگي باثبات و عاشقانه برسند. به‌طوركلي مي‌توان گفت ماجراجويي آقايان بيشتر است و كمتر به دنبال ثبات هستند. بنابراين خانم‌ها بيشتر به زندگي خود پايبندند درنتيجه به‌راحتي در بسياري از موارد مي‌توانند ببخشند حتي گناهان بزرگ را !

چه كسي بيشتر افسرده مي‌شود؟
كلا خانم‌ها بيشتر در معرض افسردگي هستند، چون حساسيت‌ها‌ي‌شان زياد است و ذهن شلوغي دارند‌. معمولا آدم‌هايي افسرده مي‌شوند كه حساسيت زيادي به خرج مي‌دهند و واقعيت را به درستي نمي‌بينند، همچنين خانم‌ها معمولا بيشتر به روان‌شناس و مشاور مراجعه مي‌كنند و دليلش اين است كه خانم‌ها پذيرش بيشتري در مقابل تغييرات و مشاوره‌ها دارند. خانم‌ها با رفتن نزد مشاور مي‌خواهند اتفاق دروني خود را با شخص ديگري به اشتراك بگذارند و راه‌حل‌ را پيدا كنند؛ ولي مردان مي‌خواهند خودشان مسئله‌شان را حل كنند. پس پيش مشاور نمي‌روند و مراجعه به مشاور را مساوي با تائيد ‌نشدن توانايي‌هاي خودشان مي‌بينند .

‌حافظه آقايان ضعيف‌تر است؟
خانم‌ها معمولا به‌خاطر جزئي‌نگر بودن‌شان،‌ حافظه بهتري دارند و تمام جزئيات در ذهن‌شان ثبت مي‌شود اما آقايان به دليل نگاه كلي‌شان ممكن است خيلي از چيزها را از دست بدهند و به‌قولي حافظه ضعيفي داشته باشند و تاريخ‌ها و وقايع جزئي را فراموش كنند. براي همين است كه معمولا خانم ذهن شلوغ‌تري دارد و مدام با خود درحال مكالمه دروني است ولي معمولا ذهن آقا خلوت‌تر است .

گله هميشگي آقايان از خانم‌ها
آقايان هميشه گله‌مند هستند كه خانم‌ها قصد دارند آن‌ها را تغيير دهند، چون خانم‌ها بيشتر رويايي نگاه مي‌كنند و وقتي ايرادهايي در طرف مقابل و همسر خود مي‌بينند با خود فكر مي‌كنند مي‌توانند اين ايراد او را برطرف كنند و به قولي مردشان را تغيير دهند اما آقايان يك مقدار واقع‌بين‌تر نگاه مي‌كنند. يعني وقتي ايرادي در خانم مي‌بينند، سعي مي‌كنند از خانم بپرسند آيا واقعا اين ايراد را دارد يا نه؟ حتي گاهي ديده مي‌شود خانمي با آقايي به اين اميد ازدواج مي‌كند كه در آينده او را تغيير خواهد داد ولي آقايان به اين اميد با خانمي ازدواج مي‌كنند كه هميشه همان شخصيت و منش در او باقي بماند .

يكي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي بين زن و مرد كه مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد، توانايي خوب خانم‌ها در گوش كردن است، خانم‌ها اهل ارتباط برقرار كردن و صحبت كردن هستند درنتيجه خوب هم گوش مي‌كنند، يعني درواقع مهارت‌هاي ارتباطي خانم‌ها به‌طوركلي خيلي خوب است اما آقايان اين گونه نيستند و معمولا يكي از شكايت‌هاي زياد خانم‌ها از آقايان اين است كه آقايان گوش نمي‌كنند و اين گوش نكردن شايد به اين علت باشد كه آن‌ها براي حل مسائل و مشكلات به‌دنبال ارتباط برقرار كردن نيستند و مي‌خواهند با توانايي‌هاي شخصي خودشان مسائل را حل كنند

چرا آقايان خيلي چيزها را نمي‌بينند
بسيار اتفاق مي‌افتد وقتي مردي به خانه برمي‌گردد همسرش با نگاهي به او، متوجه مي‌شود مثلا حالش خوب نيست و... چون زن به تمام جزئيات رفتاري طرف مقابل توجه مي‌كند ولي مردها اين‌گونه نيستند. آن‌ها وقتي به خانه مي‌آيند به جزئيات زندگي توجه نمي‌كنند مثلا شايد اصلا متوجه لباس نو همسر، گل روي ميز و اين‌گونه جزئيات نشوند چون به كليات زندگي نگاه مي‌كنند. اين‌كه همسرشان در خانه است، اين‌كه شام خوبي دارند و... و بالطبع بين اين دونگاه جزئي بين و كلي‌بين اختلاف به وجود خواهد آمد، مگر اين‌كه هر دو با زبان يكديگر آشنا باشند و بدانند ديگري چگونه به زندگي نگاه مي‌كند. معمولا ما به آقايان پيشنهاد مي‌كنيم براي جلوگيري از به وجود آمدن اختلافات به همسرشان به طور فعال گوش كنند و گاهي حق را به همسرشان بدهند. به خانم‌ها هم پيشنهاد مي‌كنيم جزئي‌بيني و سخت‌گيري را كم كنند و كمي به نگاه آقا حق بدهند .

يك فرق مهم
معمولا در دنياي آقايان، موفقيت و پيروزي‌ها وسيله‌اي براي محك زدن زندگي‌شان است، مردها به اشيا و اهداف بيشتر از احساسات و افراد توجه دارند. براي همين است كه در مهماني‌ها وقتي آقايان دورهم جمع مي‌شوند درباره كار، ماشين و اهداف‌شان صحبت مي‌كنند ولي خانم‌ها درباره آدم‌ها و احساسات‌شان صحبت مي‌كنند، خانم‌ها با ارتباط‌هاي‌شان زندگي خود را محك مي‌زنند. درواقع در دنياي خانم‌ها كيفيت روابط مهم است و خانم‌ها به دنبال عشق هستند و به نوعي، هنگامي احساس ارزشمندي مي‌كنند كه در يك رابطه عاشقانه و صميمي موفق باشند ولي آقايان به دنبال موفقيت‌هاي ملموس هستند .

چرا آقايان از ازدواج مي‌ترسند؟
همان‌طور كه گفتيم، خانم‌ها روياپردازتر هستند و آقايان واقع‌گراتر. مثال بارز اين واقعيت هنگام تصميم‌گيري براي ازدواج است. وقتي خانم و آقايي براي ازدواج با هم آشنا مي‌شوند و درحال تصميم‌گيري هستند معمولا خانم‌ها در ذهن و روياهاي‌شان زندگي خوبي كه مي‌توانند با چنين مردي داشته باشند را تصور مي‌كنند ولي‌‌ آقايان كاملا برعكس عمل مي‌كنند و مدام به اين موضوع فكر مي‌كنند كه آيا فرد مقابل‌شان مناسب هست؟ آيا در اين موقعيت تصميم درستي مي‌گيرند؟ جالب است بدانيد به همين دليل در مرحله تصميم‌گيري براي ازدواج معمولا آقايان بيشتر از خانم‌ها مي‌ترسند و نگرانند .

مردها و زن‌ها چه وقت به هم مي‌ريزند؟
آقايان همواره به دنبال تشكر، پذيرش،‌ تائيد و اعتماد هستند، ولي خانم‌ها به دنبال احترام، توجه و درك شدن هستند. آقايان معمولا مي‌خواهند مرد خوب و ايده‌آل زندگي باشند. به‌همين دليل وقتي مورد تشكر و تائيد قرار نگيرند‌، به هم مي‌ريزند اما خانم‌ها زماني به هم مي‌ريزند كه احساس كنند آن‌گونه كه بايد از آن‌ها تعريف نمي‌شود و همسرشان توجه كافي به آن‌ها ندارد و مورد عشق او قرار نگرفته‌اند. به‌طوركلي مي‌توان گفت آقايان به دنبال تائيد و خانم‌ها به دنبال تعريف هستند .

سكوت نشانه رضايت نيست
كلا مسائل براي آقايان خيلي پيچيده نيست ولي خانم‌ها چون مي‌توانند مسائل مختلفي را در ذهن‌شان نگه دارند، ذهن پيچيده‌اي دارند. جالب است بدانيد آقايان فكر مي‌كنند وقتي همسرشان از آن‌ها تقاضايي ندارد پس حتما راضي است ولي خانم‌ها اصلا دوست ندارند براي عشق و محبت تقاضايي بكنند. خانم‌ مي‌خواهد آقا خودش بفهمد. در اين موارد آقايان بايد هرچندوقت يك‌بار همسرشان را چك كنند و از او درباره رضايتمندي‌اش از زندگي سوال كنند و بپرسند كه «آيا از من راضي هستي»؟ در اين هنگام خانم‌ها خيلي مشتاق مي‌شوند كه حرف‌ها و تقاضاهاي‌ خود را به زبان بياورند .
خانم‌ها نيز بايد بدانند آقايان اهل حدس زدن نيستند و بايد به‌راحتي احساسات‌‌شان را به همسرشان اعلام كنند، چون مردها هيچ‌وقت خودشان متوجه نمي‌شوند .

منبع : زندگی ایده آل

چرا آقايان يادشان مي‌رود، خانم‌ها نه؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nahla

      mamnoon . besyar aali bood .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج