۱۸۳۹۵۷
۹ نظر
۵۰۶۷
۹ نظر
۵۰۶۷
پ

روابط فرا زناشویی یعنی چی؟

در سال های اخیر مسائلی در جامعه به وجود آمده یا ظهور و بروز پیدا کرده که باعث شده بسیاری از کارشناسان و برنامه های تلویزیونی و سایر رسانه ها درباره اش هشدار بدهند، فیلم سازان درباره اش فیلم بسازند و...

روابط فرا زناشویی یعنی چی؟





مجله سلامت - محبوبه ریاستی:

ریشه ها و میوه های روابط فرازناشویی در گفت و گو با دکتر سامرند سلیمی روانپزشک :

در سال های اخیر مسائلی در جامعه به وجود آمده یا ظهور و بروز پیدا کرده که باعث شده بسیاری از کارشناسان و برنامه های تلویزیونی و سایر رسانه ها درباره اش هشدار بدهند، فیلم سازان درباره اش فیلم بسازند و... یکی از این پدیده های نوظهور، رابطه های خارج از روابط زناشویی است؛ مساله ای که برخی معتقدند با رواج سریال های ماهواره ای، جدی تر و پررنگ تر شده است. با دکتر سامرند سلیمی درباره رایج ترین علل و راه حل این مساله گفت و گو کرده ایم.

روابط فرا زناشویی یعنی چی؟

ابتدا بگویید شما چه تعریفی از رابطه خارج از روابط زناشویی دارید؟

- معمولا رابطه خارج از روابط زناشویی به رابطه ای گفته می شود که یکی از زوجین رابطه عاطفی، کلامی یا جنسی ای را با فرد دیگری خارج از قراردادی که با همسرش دارد برقرار کند که این رابطه همراه با پنهانکاری است.

آیا ممکن است این روابط حتی هنگامی که زوجین احساس خوبی نسبت به هم دارند شکل بگیرد؟

- بله، متاسفانه گاهی اوقات شاهد چنین وضعی نیز هستیم.

شما هم فکر می کنید رواج سریال های ماهواره ای باعث افزایش آمار چنین پدیده هایی در جامعه می شود؟

- ابتدا باید قبول کنیم که ما آمار دقیقی در این مورد نداریم اما من به عنوان یک روان پزشک و کسی که با زوج ها و خانواده ها در تماس روزمره هستم، می توانم بگویم که متاسفانه این پدیده رو به افزایش است، البته اینگونه مسائل در گذشته هم وجود داشته اما بازدارنده هایی مانند سنت ها، باورهای مذهبی و محدودیت های اجتماعی و عرفی مانع از بروز و پیدایش اینگونه روابط می شده است و آن عشق ها در نهایت به یک عشق افلاطونی تبدیل می شدند و مکتوم می ماندند.

روابط فرا زناشویی یعنی چی؟

فکر می کنید این روابط از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟

- به نظرم افزایش روز به روز امکانات فضاهای مجازی و اجتماعی به پیدایش اینگونه روابط دامن زده است. می توان از پیامک به عنوان اولین ارتباط خارج از روابط زناشویی اشاره کرد و بعد از آن فیس بوک، لاین، وایبر و این قبیل فضاهای مخفیانه.

به نظر شما مهم ترین مساله ای که می تواند رابطه زناشویی را به خطر بیندازد، چیست؟

- اینکه این رابطه پنهانی به رابطه ای عمیق و عاطفی تبدیل شود. این موضوع واقعا زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهد.

فرد خاطی احساس عذاب وجدان و گناه نمی کند؟

- چرا، معمولا احساس گناه می کند و گاهی این احساس گناه را سال ها با خود همراه دارد و گاهی حتی از روی خواب هایی که می بیند، می توانیم متوجه عذاب وجدان او شویم، امابعضی از آنها هم فقط کار خود را توجیه می کنند.

سوال اصلی ام این است که وقتی یکی از زوجین متوجه رابطه پنهانی همسر خود با فرد دیگری شد یا به چنین قضیه ای مشکوک شد، باید چگونه رفتار کند؟

- سوال خوبی پرسیدید. در وهله اول بهتر است به هیچ وجه این افراد، موضع را به خانواده خود یاخانواده همسرشان منتقل نکنند و با دوستانشان در این باره حرفی نزنند، چون بیان این موضوع نه تنها کمکی به آنها نخواهدکرد، بلکه اگر همسرشان همزمانی پشیمان شده باشد و بخواهد اشتباهش را جبران کند، دیگر نمی تواند. از طرف دیگر باید سعی کنیم فرد خاطی را ببخشیم و به او فرصت دهیم و اجازه بدهیم با ما حرف بزند و احساساتش را بیان کند چون از طریق گفت و گو می توانیم رابطه آسیب دیده را ترمیم کنیم.

روابط فرا زناشویی یعنی چی؟

اما بعضی اوقات خود همین احساس شک مخل رابطه است. این طور نیست؟

- بله، شک به شدت روی حالت های روانی فرد تاثیر می گذارد برای همین توصیه می شود در اینگونه شرایط به هیچ وجه در تلفن همراه یا کیف همسرتان تجسس نکنید و سعی کنید با گفت و گو، مشکلتان را بیان کنید. تجسس در وسایل شخصی اوضاع را بدتر خواهدکرد.

راهکار شما چیست؟

- از او ۴ تا سوال بپرسید: ۱) آیا هنوز من را دوست داری؟ اگر جواب بله بود، بپرسید: ۲) آیا به ادامه زندگی با من فکر می کنی؟ باز اگر جواب مثبت بود، بگویید: ۳) آیا رابطه ای خارج از رابطه زناشویی مان داری یا نه؟ و مسلما او به شما می گوید خیر و شما در آخر به او بگویید: ۴) می دانی که اگر وجود چنین رابطه ای برای من محرز شود چه هزینه ای را باید پرداخت کنی؟ بنابراین به جای خودخوری سعی کنید با او گفت و گو کنید و سپس تصمیمتان را برای ادامه زندگی بگیرید.

چه کسانی به روابط فرازناشویی نزدیک ترند؟

شکل گیری روابط فرازناشویی را می توان به چند عامل نسبت داد. معمولا در بیشتر این افراد یکی از نشانه های زیر دیده می شود:

۱- یکی از مهم ترین علت های روابط فرازناشویی، عدم ارضای جنسی است. یعنی ممکن است بعضی از افراد از روابط زناشویی خود لذت نبرند و در جای دیگری به دنبال ارضای نیازهای خود بگردند.

۲- معمولا افرادی که اعتماد به نفس پایین تری دارند، بیشتر به دنبال اینگونه روابط می گردند چون نیاز دارند مورد تایید قرار بگیرند و شاید فرد جدید بتواند احساس خودارزشمندی به آنها بدهد.

۳- وقتی عشق به همسر به هر دلیلی از بین رفته باشد، ممکن است یکی از همسران در طولانی مدت مورد خشونت روانی و عاطفی قرار بگیرد و همین مساله و فشاری که او تحمل کرده، باعث از بین رفتن عشق او به همسرش شود.

۴- برخی از افرادی که به شکلی غیرطبیعی میل به داشتن تجارب جدید دارند، آنقدر احساس نوجویی دارند که دائم دنبال کشف چیزهای جدید هستند؛ از کار گرفته تا تحصیل و روابط و...

۵- برخی از افرادی که معمولا میل به انجام اعمال ممنوعه دارند، نیز ممکن است از مخفی کاری و هیجانی که هنگام اعمال مخفیانه شان دارند لذت ببرند و دست به چنین کارهایی بزنند.

۶- برخی از افرادی که به هر دلیلی می خواهند از طرف مقابلشان انتقام بگیرند بیشتر به سمت برقراری اینگونه روابط می روند. مثلا کسی که همسرش قبلا رابطه ای با کسی داشته یا سال ها خشونت رفتاری، کلامی یا جنسی همسرش را تحمل کرده است، بیشتر میل به انتقام دارد.

روابط فرا زناشویی یعنی چی؟

"زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" یکی از فیلم های سال گذشته بود که سوژه اصلی اش روابط فرازناشویی بود.

۷- بعضی از افراد که اصطلاحا بیمار جنسی هستند و دائم دوست دارند با شخص تازه ای رابطه جنسی نویی را تجربه کنند هم ممکن است وارد چنین روابطی بشوند که معمولا هم اینگونه روابط کوتاه هستند چون این فرد بعد از مدتی خسته می شود و به دنبال فرد جدید می رود.

۸- بعضی از افرادی که خیلی رمانتیک هستند، این قبیل هیجان های عاطفی را دوست دارند و مایلند هرازگاه فضاهای عاطفی جدیدی برای خود ایجاد کنند تا از تنش های روزمره دور باشند. آنها معمولا در بهترین ساعات با پوشیدن بهترین لباس ها و به دور از هر تنشی، اینگونه فضاها را برای خود به وجود می آورند.

۹- گاهی بعضی از افراد وقتی احساس می کنند که از دوستانشان در این مورد عقب مانده اند، ممکن است وارد این نوع روابط شوند. گروهی از این قبیل افراد فکر می کنند از قافله عقب افتاده اند! این گروه می خواهند هرطور شده این به اصطلاح عقب ماندگی (!) را جبران کنند تا خودی در میان همسالان و دوستان خود نشان دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناهيد

      بايد فرصت داد تا رابطه ترميم شود:) حفظ كردن رابطه به چه قيمت؟ ما از زندگي واقعي حرف ميزنيم نه كتاب و تئوري. رابطه اي كه به حاشيه كشيده شد چه از طرف زن چه از طرف مرد هرچقدر هم فيلم بازي كنيم وانمود كنيم كه خوب پيش ميره هيچوقت اعتماد قبلي برنميگرده يه مدت يه عشق هيجاني به خاطر همون قضيه جبران و وجداني پيش مياد ولي هميشه يه سايه ترديد تو زندگي هست. تنها چيزي كه بخشيدنش به ضرر خود ادم و طرف مقابل و بچه ها هست خيانته. فكر نكنيم بخشيدن خيانت خدمت به بچه هامون هست مخصوصا اگر خيانت از طرف زن باشه.

      پاسخ ها

      • ژاکلین

        ناهید خانوم خیانت از طرف مرد اشکالی نداره که شما نوشتید مخصوصا از طرف زن . اینجا 90 درصد آقایون مثل آب خوردن خیانت می کنند . این هم مشکل خیلی بزرگی هست

      • حدیث

        خیانت از هر دو طرف غیر قابل جبرانه حالا اگه دیگه تکرار نکنه بازم ی امیدی هست...

        مشکل بزرگیه ک این آدما میان سراغ کسی ک مث خودشون نیست...

    • رها

      توبه گرگ مرگه
      وقتی کسی خیانت میکنه دیگه براش این کار هم آسون میشه هم لذت بخش و اگر همسرش متوجه این خیانت بشه و ببخشدش دفعه بعد فرد خائن زیرکتر میشه که بیشتر مواظب باشه تا اشتباه دفعه قبل رو تکرار نکنه و هر دفعه این اتفاق می افته. به نظر من نباید بخشید باید قید اون زندگی رو زد چون خیانت هرگز فراموش نمیشه و یه روز جبران میکنه طرف مقابل خیانت رو

    • میلاد

      ای کاش سیستمی، ارگانی، سازمانی داشتیم تا قبل از ازدواج بصورت قانونی مردم رو مجبور میکرد تا در کلاسهایی شرکت کنن که در اونها جنس مخالفشون رو بهشون بشناسونه. خیلی از این اتفاقات، مشکلات، اختلاف نظر ها بخاطر نداشتن شناخت از دنیای جنس مخالف.

    • جمشید

      دیدن سریالهای اونور ابی بخصوص جم تی وی بدجوری داره فرهنگ ناب ایرانی را تحت شعاع قرار میده رایج کردن فرهنگ غربی مبنی بر داشتن معشوقه وارتباطات نامشروع دستاورد فرهنگ تحمیلیست .

    • محمد

      من شخصى رو ميشناسم كه به زنش خيانت كرده و رفته با دانشجوش كه يك زن مطلقه كه يك بچه داره ازدواج كرده،و جالب تر اينكه زن دومش رو با زن اولش روبرو كرده،و زن اول در اون شرايط شوك و ناراحتى و گريه اعلام رضايت كرده،الان اين سوال مطرحه كه واقعا مشكل از كدوم فرد هست?از مرد هوسى يا زن ساده?البته امروز،بعد از 18 سال كه مرد با دوتا همسر خودش رابطه داشته،به اين نتيجه رسيده كه اشتباه كرده و قصد جدايى از زن دوم رو داره،اما فكر ميكنيد كه زن اول كار درستى كرده كه تا الان با همسرش در ارتباط بوده?ارتباطى بدون طلاق و ناراحتى،اونم فقط به علت اينكه شوهرش رو دوست داشته،و آيا ادامه ى اين رابطه با تغييرى 180 درجه اى كار درستيه?
      ممنون

    • رها

      باید تو فیلم ها و سریالها یا شبکه های آموزشیمون سعی کنیم بیشتر افراد را نسبت به این مسئله آگاه کنیم یه ضرب المثل ایتالیایی هست که میگه وقتی مردی به زنش خیانت میکنه از خونه اش به بیرون آب دهن میندازه و وقتی یه زن این کار بکنه مثل اینه که از بیرون تو خونه اش آب دهن انداخته .
      هر دو تاشون زن یا مرد کار بد و زشتی انجام میدن ولی متاسفانه زشت بودنش برای مردان قابل توجیه است و این اتفاقات برای ما که جهان سوم هستیم قوز بالا قوز است

    • سامان

      با سلام.مردی متاهل ۴۰ساله ام و دارای فرزند که با زنی متاهل هم سن سال خودم رابطه دارم نمیتونیم جدا بشیم و متاسفانه فرزند دوم این خانم حاصل رابطه نامشروع من و ایشونه .
      نمی دونم چی جوری این رابطه ۶ ساله تموم کنم با همسرم هیچ مشکل زناشویی ندارم اما دچار شهوت پرستی شدم و وقتایی که دنبال پسرم به مهد میرفتم چشمم دنبال مادر دوست پسر بود که اون هم متاهل بود و با او نیز طرح دوستی ریختم و در نهایت منجر به رابطه جنسی شد
      من دارم غرق میشم دست خودم نیست نمی دونم چکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج