جاباما
۱۸۴۶۵۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تکان‌ های خفیف قیمت ها در بازار خودرو

در شرایطی که تنها دو هفته به پایان سال ۹۳ باقی مانده است، بازار خودرو تکان‌های خفیفی را تجربه کرد تا خرید و فروش کمی رونق بگیرد؛ این در حالی است که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار خودرو امسال در مقایسه با سال‌های گذشته رونق کمتری را به خود می‌بیند.

روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایطی که تنها دو هفته به پایان سال ۹۳ باقی مانده است، بازار خودرو تکان‌های خفیفی را تجربه کرد تا خرید و فروش کمی رونق بگیرد؛ این در حالی است که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار خودرو امسال در مقایسه با سال‌های گذشته رونق کمتری را به خود می‌بیند.

آنها همچنین تاکید می‌کنند تکانه‌های بازار خودرو، افزایش قیمت را نیز به دنبال داشته که البته این موضوع به نوعی طبیعی به نظر می‌رسد؛ زیرا معمولا در بازار خودرو ایران، افزایش تقاضا با عرضه همخوانی چندانی ندارد و گاهی سبب صعود قیمت‌ها می‌شود.

به گفته فعالان بازار، قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته جاری، تا مرز ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته و بیشتر محصولات ایران خودرو مشمول این رشد قیمت شده است.

فعالان بازار بر این نکته تاکید می‌کنند که روند صعود قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و احتمال افزایش قیمت‌ها تا مرز ۵۰۰ هزار تومان دیگر نیز وجود دارد. همچنین برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر عنوان کرده‌اند که با توجه به کاهش قدرت خرید و قیمت بالای خودروهای صفر کیلومتر، مشتریان بیشتر به دنبال خرید خودروهای کارکرده هستند.

به گفته آنها، همچنین یکی از دلایل رشد تقاضا در بازار، انعکاس اخباری در مورد گرانی خودرو در سال آینده است و این موضوع سبب شده بخشی از مشتریان روانه بازار شوند تا از گرانی سال آینده در امان باشند.

جهش نیم میلیونی قیمت‌ها

اما گشتی در بازار خودروهای داخلی کشور بزنیم و ببینیم در هفته جاری، قیمت‌ها چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده‌اند.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت‌ها، علاوه‌بر برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، حضور خودروهای پلاک ۹۴ است، چه آنکه قیمت این خودروها در مقایسه با مشابه ۹۳ آنها، متفاوت بوده و در بیشتر موارد بالاتر است.

حالا آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در مدل ۹۴ خود خرید و فروش می‌شود و پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نیز با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در مدل ۹۴ خود به فروش می‌رسد.

در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو ۴۰۵ مدل SLX قیمتی برابر با ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از رشد ۳۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. پژو ۴۰۵ در مدل GLX اما ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد این محصول تغییر قیمتی در هفته جاری نداشته است. از سوی دیگر اما در حال حاضر پارس سال قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و مدل داشبورد جدید آن نیز که ۲۰۰ هزار تومان گران شده، هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای بازار، سمند LX نیز با افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد. سمند در مدل سورن نیز تغییر داشته و در حال حاضر ۳۶ میلیون تومان برای خرید آن باید هزینه کرد. این قیمت نشان می‌دهد سورن طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان گرانی را تجربه کرده است.

اما از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. تیبا نیز جزو خودروهایی است که این هفته با افزایش قیمت مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به مرز ۲۵ میلیون تومان برسد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هم‌اکنون تیبای پلاک ۹۳ را می‌توان با قیمتی پایین‌تر از مدل ۹۴ این خودرو خریداری کرد. اما دیگر محصول سایپا به نام سراتو این هفته با تثبیت قیمت روبه‌رو بود، چه آنکه هم‌اکنون می‌توان مدل دنده معمولی آن را همچنان ۷۵ میلیون تومان خرید.

سراتو مدلی اتومات نیز دارد که این خودرو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سراتو با وجود آنکه مدل‌های ۹۴ آن به بازار عرضه شده‌اند، افزایش قیمتی را تجربه نکرده است. همچنین رانا هم که معمولا روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، این هفته نیز تغییر خاصی نکرده و در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از بازار پراید هم، اما خبر می‌رسد که هم‌اکنون پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد و این نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت در این هفته داشته است. همچنین مدل ۱۳۲ پراید نیز که رشد قیمت طی هفته جاری داشته، هم‌اکنون ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد پراید ۱۱۱ نیز گفته می‌شود که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تومان دارد.

سری هم به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته است. در حال حاضر، تندر -۹۰ مدل E۲ پارس خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این قیمت از ثابت آن حکایت دارد. همچنین پارس تندر نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

دنا عقب نشست

اما نگاهی هم به بازار دنا بیندازیم، خودرویی که اگرچه این هفته با کاهش قیمت مواجه بوده، اما همچنان فاصله ای فاحش میان نرخ کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، دنا در حال حاضر قیمتی حول و حوش ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و این نشان می‌دهد دنا حدود سه میلیون تومان عقب‌نشینی کرده است. این در حالی است که دنا در کارخانه ۴۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و با این حساب هم‌اکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تفاوت میان قیمت کارخانه و بازار این محصول به چشم می‌آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج