جاباما
۱۸۴۶۶۱
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

دیگه برای کتاب نخواندن بهانه نیاورید!

پرمشغله ترین افراد روی این کره خاکی، مشتاق ترین افراد به مطالعه هستند. مطالعه باعث ایجاد خلاقیت در شما می شود و در فهم مشکلات پیچیده و رشد فکری تان کمک می کند.

دیگه برای کتاب نخواندن بهانه نیاورید!





مجله همشهری تندرستی - ترجمه مهرداد حقگو: پرمشغله ترین افراد روی این کره خاکی، مشتاق ترین افراد به مطالعه هستند. مطالعه باعث ایجاد خلاقیت در شما می شود و در فهم مشکلات پیچیده و رشد فکری تان کمک می کند. مطالعه، فعالیتی بسیار آرامش بخش هم هست، اما سوال اینجاست که آیا ما وقت برای مطالعه داریم؟ مطالعات و گزارش ها حاکی از این هستند که ما روز به هروز کمتر و کمتر مطالعه می کنیم.

پژوهشگران در یک تحقیق پی برده اند میانگین کتاب هایی که در یک سال در آمریکا مطالعه می شود، 12 عنوان است که ارزش واقعی آنها برابر با 5 کتاب است. اگر شما به دنبال این هستید که تعداد کتاب هایی را که هرساله مطالعه می کنید، افزایش دهید و زمانی را برای مطالعه به دست آورید، این مطلب را تا پایان بخوانید. با انجام کارهایی که گفته شد، بعد از گذشت یک سال، از تعداد کتاب هایی که طی این مدت خوانده اید، شگفت زده خواهیدشد.

دیگه برای کتاب نخواندن بهانه نیاورید!

۱- بیش از آنچه توان خواندن دارید، کتاب قرض بگیرید.

اگر شما علاقه مند به قرض گرفتن کتاب از کتابخانه هستید، بیش از آن تعداد که فکر می کنید واقعا می توانید بخوانید، کتاب قرض بگیرید. تعداد بالای کتاب هایی که در خانه دارید و می دانید که باید به کتاب خانه برگردانید، شما را به مطالعه بیش از اندازه ای که در ابتدا برنامه ریزی کرده بودید، ترغیب می کند. اگر شما به صورت دیجیتال مطالعه می کنید، مطمئن شوید که تعداد زیادی کتاب در رایانه خود ذخیره کرده اید و تنها با لمس یک دکمه با انگشت تان می توانید حجم بالایی از کتاب هایی را که مشتاق خواندن آنها هستید، برای مطالعه پیش رو داشته باشید.

۲- در یک دوره زمانی، بیش از یک کتاب بخوانید.

برخی از افراد تمایل دارند که در یک زمان تنها شروع به خواندن یک کتاب کنند و بعد از اتمام آن سراغ کتابی دیگر بروند ولی بعضی دیگر در یک دوره زمانی از چند کتاب بهره می گیرند. برخی کتاب ها برای مطالعه در شب مناسب تر هستند مانند رمان های تخیلی، در حالی که برخی کتاب های دیگر، از جمله کتاب های تحلیلی و غیرداستانی، می توانند در طول رفت و آمدهای روزانه خوانده شوند.

من به طور معمول در اتاقم، تعداد کتاب- از جمله یک کتاب داستان- را در طبقه مخصوص کتاب های ویژه شب طبقه بندی کرده ام و حداقل یک کتاب غیرداستانی را در برنامه مطالعه الکترونیکی خود قرار داده ام. برای مطالعه کتاب های «پیشرفت فردی» توصیه می شود که زمان مطالعه این گونه کتاب ها را در چند بازه زمانی پخش کنید، زیرا با این کار فرصت دارید که توصیه های این کتاب را برای پیشرفت فردی تان به کار بگیرید.

۳- برای هر نوبت مطالعه، هدفی تعیین کنید.

اگر عادت به خواندن حجم بالایی از مطلب در یک زمان ندارید، برای مطالعه در هر نوبت هدفی تعیین کنید. برای مثال می توانید با خودتان برای خواندن ۵۰ صفحه در یک جلسه مطالعه یا خواندن یک فصل قبل از رفتن به سراغ کاری دیگر روید، قرار بگذارید هربار، میزانی را که برای مطالعه تعیین کرده اید، افزایش دهید. افزایش مطالعه در هر روز، کمی بیشتر از میزان مطالعه روز قبل، باعث می شود تعداد کتاب هایی که شما در یک سال مطالعه می کنید، افزایش یابد.

دیگه برای کتاب نخواندن بهانه نیاورید!

۴- آنچه مجبور به خواندنش هستید را نادیده بگیرید.

اگرچه ممکن است تحت تاثیر فهرست «بهترین کتاب ها» قرار بگیرید، ولی متناسب با اهداف خود مطالعه کنید. برای لذت آموختن و پرورش دادن خود مطالعه کنید. اینکه خودتان را برای خواندن آنچه بقیه جهان به شما می گویند تحت فشار بگذارید، تنها شما را از اهداف تان دور می کند. اگر مطابق با علائق خود مطالعه کنید و از آن لذت ببرید، خود را در شرایطی خواهیدیافت که زمان بیشتری برای مطالعه پرنشاط دراختیار دارید.

۵- تندخوانی را تمرین کنید.

ایده ساده ای است؛ اگر می خواهید در یک زمان کوتاه میزان بیشتری مطالعه کنید، می توانید تندخوانی را یاد بگیرید. فن های مختلفی برای افزایش سرعت مطالعه وجود دارد که خودتان تندخوانی را یاد بگیرید.

از جمله این فن ها، خواندن گروهی از کلمات به جای خواندن کلمه به کلمه یک متن، مجبورکردن چشم به حرکت سریع تر هنگام مطالعه با قراردادن یک خط کش یا مداد روی متن و تعقیب این مداد یا خط کش به وسیله چشم و حبس کردن نفس و تلاش برای خواندن یک پاراگراف در زمانی معنی و البته کوتاه است. در این فن آخر، فرد به جای لب خوانی که باعث کاهش سرعت مطالعه می شود، متن را در ذهن خود می خواند که باعث افزایش سرعت خواندن می شود.

۶- به صورت دیجیتالی مطالعه کنید.

اگر شما به صورت دیجیتالی مطالعه می کنید، مطمئن شوید که روی همه دستگاه های دیجیتال شما مثل تبلت و تلفن همراه، ابزار مطالعه در هر جایی که وقت آزاد به دست آوردید،وجود دارد. کتاب های من در کتاب خانه الکترونیکی ام، با گوشی همراه هوشمند و تبلت، هماهنگ شده است و مثلا زمان هایی که در صف بانک منتظر هستم، زمانی که مستخدم اتاق کارم را تمیز می کند یا زمانی که طی روز در حال استراحت هستم، می توانم از روی موبایل و تبلت مطالعه کنم.

داشتن کتاب های الکترونیکی هماهنگ شده با همه دستگاه های دیجیتال تان، به شما در مطالعه تعداد بیشتری از صفحات در هر بار مطالعه، کمک می کند و در آخر هر روز اگر شما کتاب خوان الکترونیکی خود را چک کنید، متوجه خواهیدشد که به راحتی حدود ۲۰ صفحه را تنها با استفاده از همان زمان های کوتاه مطالعه کرده اید.

۷- قبل از اینکه به رختخواب بروید، مطالعه کنید.

مطالعه کتاب های داستانی یا غیرداستانی جذاب، قبل از خواب یک روش اثبات شده برای آرام شدن ذهن، پشت سر گذاشتن یک روز پرکار و آماده شدن برای یک خواب راحت در شب است. پس می توانید چند صفحه مطالعه هنگام صبح یا مطالعه یک فصل کتاب بعد از ناهار را، در حالی که بدن شما در حال هضم غذا و آماده شدن برای یک بعدازظهر کاری است، به صورت یک عادت برای خود درآورید.

دیگه برای کتاب نخواندن بهانه نیاورید!

۸- به همراهان خود بپیوندید.

در خانواده، محیط کار و بین دوستان و آشنایان خود یا فضای مجازی به دنبال افرادی بگردید که در حال خواندن کتاب هایی مشابه کتاب هایی هستند که شما مشغول خواندن آنها هستید. ایجاد فضای بحث و گفت و گو و مطرح کردن نظرات خود در مورد کتاب هایی که مطالعه می کنید، به شما کمک می کند همراه با مطالعه تان، خودتان نیز به جلو حرکت کنید.

۹- برنامه تان را به صورت آنلاین پیگیری کنید.

چند وب سایت وجود دارد که برای پیگیری برنامه مطالعه تان در طول یک سال می تواند به شما کمک کنند؛ وب سایت مورد علاقه من «Goodreads» است. یک حساب کاربری آنلاین با یک نمای کلی از کتاب هایی که در حال خواندن آنها هستید، به شما کمک خواهدکرد روی مطالعه متمرکز شوید. علاوه بر این شما می توانید پیگیر کتاب هایی باشید که علاقه مند به مطالعه آنها هستید و کتاب هایی را مرور کنید که قبلا مطالعه کرده اید. بسیاری از این سایت ها همچنین می توانند کتاب های جدیدی را براساس کتاب هایی که مطالعه کرده و از خواندن آن لذت می برید، به شما توصیه کنند.

۱۰- از خواندن مقالات خبری تصادفی بپرهیزید.

اگر به دنبال این هستید که زمان مطالعه خود را افزایش دهید، مجبورید زمان برخی فعالیت های دیگر خود را برای ایجاد زمان های آزاد مطالعه کاهش دهید. یکی از این روش ها، توقف مطالعه مطالبی است که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. اختصاص زمان این کار به مطالعه عمیق تر و تحلیل های دقیق تر در کتاب موردنظر بیش از انتظارتان مفید خواهدبود.

مطالعه رقابتی را در دستور کار خود قرار دهید.

محدوده ای وسیع تر از کتاب هایی که می توانید، بخوانید تهیه کنید. این رقابت کمک می کند خودتان را برای رسیدن به هر هدفی، مسئول و باانگیزه حس کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • bagher

      خوبه,بیشتر گرداوری و تحقیق کنید.تشکُر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج