۱۸۴۸۲۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

هشدار درمورد استفاده از دستگاه خودپرداز

در دنیای دیجیتال امروز بسیار مهم است که مراقب اطلاعات شخصی خود باشیم امری که اغلب اوقات متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود و یکی از دستگاه‌های الکترونیکی که از مدت‌ها پیش مورد هدف کلاهبرداران قرار گرفته، دستگاه‌های خودپرداز است.

خبرگزاری فارس: استفاده از خودپردازها همچنین کارت‌خوان‌های فروشگاهی امروز به امری متداول تبدیل شده و به جرأت می‌توان گفت که بدون آنها نمی‌توان به راحتی به کسب و کار پرداخت.

کلاهبرداران مراقب کوچکترین غفلت ما هستند

همین امر توجه کلاهبرداران را نیز به دنبال داشته است و جالب این است که آنان از کوچکترین غفلت و بی‌اطلاعی ما سود می‌برند و از جایی که اصلا تصور نمی‌کنیم به کلاهبرداری می‌پردازند.

زندگی امروز ما در عصر دیجیتال اگرچه بسیاری از مزایا را به دنبال داشته اما در صورت غفلت می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد و همین مسائل لزوم آگاهی داشتن در مورد چگونگی استفاده از این امکانات را امری ضروری می‌کند.

در این مسیر و نه فقط در مورد کارت خوان‌ها و خودپردازها بلکه در دیگر زمینه‌ها نیز باید قبل از استفاده از هر تکنولوژی، فرهنگ استفاده از آن را بیاموزیم امری که متأسفانه یا بر اثر کم‌کاری دستگاه‌های ارائه دهنده این تکنولوژی‌ها و یا بی‌توجهی استفاده‌کنندگان، در بسیاری از مواقع منجر به مشکلات زیادی برای شخص و اجتماع می‌شود و از آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

رسانه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش کنند

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه نیز در نشست سه ساعته خود با فعالان عرصه رسانه که برای نخستین بار صورت گرفت، خواستار تلاش رسانه‌های شهرستان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شد.

علی محمد دشتکیان اظهار داشت: بحث قدرت رسانه‌ای امری است که بر هیچکس پوشیده نیست و حتی در کشورهای دیگر قدرت یک قوه از قوا را دارد و در ایران نیز کم و بیش این نکته نمود بارزی دارد.

وی افزود: به همین دلیل و در بحث آسیب‌های اجتماعی در شهرستان ابرکوه نیازمند حضور پررنگ‌تر رسانه‌ها هستیم.

مردم مراقب سوء استفاده‌گران از دستگاه‌های خودپرداز باشند

دشتکیان با اشاره به برخی از آسیب‌های اجتماعی که این شهرستان را تهدید می‌کند، گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی است که برای مردم در مورد استفاده از دستگاه‌های خودپرداز پیش می‌آید و باعث ضررو زیان مردم می‌شود.

وی افزود: اگرچه مالباخته می‌تواند برای شکایت از کلاهبرداری که از او صورت گرفته است به مراجع قضایی مراجعه کند اما پیشگیری از وقوع این اتفاق‌ها بهترین کار ممکن است.

صحبت‌های این مسئول قضایی ما را بر آن داشت که با مروری بر برخی از مواردی که باعث ایجاد کلاهبرداری در استفاده از خودپردازها همچنین کارت‌خوان‌های مغازه‌ای می‌شود، خوانندگان را نیز به تفکر وادار کنیم.

مردم یا نمی‌دانند و یا رعایت نمی‌کنند

متأسفانه در اغلب مواردی که از مردم در مورد اطلاع از این موارد سئوال داشتیم، حتی افراد تحصیلکرده جامعه نیز اغلب از همه این موارد و موارد دیگری که در بحث ما نیامده است مطلع نیستند و یا در موقع استفاده از این دستگاه‌ها، به آنها توجه ندارند.

نکته دیگری که در گفت‌وگو با مردم ابرکوه متوجه شدیم، بحث رودروایسی بود و به عنوان نمونه اظهار می‌داشتند نمی‌توانیم به کسی که پشت سر ما قرار گرفته و در هنگام کار شاهد وارد کردن رمز شخصی است، تذکر دهیم و مردم خودشان باید فرهنگ داشته باشند.

مورد دیگر نیز اعتماد مردم به یکدیگر است و نمونه آن اعلام رمز به مغازه‌داران برای برداشت وجه از کارت‌خوان مغازه‌ای است که بسیاری از مردم برای راحتی و یا رودروایسی داشتن با مغازه دار و اعتماد، با اعلام رمز، اطلاعات خود را در اختیار مغازه‌داران قرار می‌دهند.

جالب اینجا است که در گفت‌وگو با برخی از مغازه‌داران، آنان با اظهار نارضایتی از چنین وضعی خواستار توجه مردم به این مسئله شده‌اند که باید خودشان رمز را وارد دستگاه کنند چون برای آنها مشکل است که چنین مسئولیتی را که می‌تواند عواقب بعدی را برای آنان به دنبال داشته باشد، بپذیرند.

به هرحال باید توجه داشته باشیم که در عین حال که کارت‌ها نیاز ما را برطرف می‌کنند، باید در حفظ امنیت آنها هم بکوشیم و بیاموزیم تا از اطلاعات محرمانه خود محافظت کنیم.

در این گزارش مروری بر برخی از هشدارهای داده شده توسط پلیس فتا در زمینه استفاده از این دستگاه‌ها که کمتر به آن ها پرداخته شده است خواهیم داشت.

در شلوغی‌ها مواظب کلاهبرداران باشید

در برخی از ایام ماه و سال، مانند اول ماه، هنگام پرداخت یارانه‌ها و یا سال نو، صف‌هایی در پشت خودپردازها شکل می‌گیرد که کلاهبرداران فرصت خوبی برای استفاده از آن دارند و با استفاده از کلافگی و عجله افراد و به بهانه کمک و راه انداختن کار مردم، سوءاستفاده می‌کنند.

در هنگام شلوغی صبر کنید و به هر شخص غریبه اعتماد نکنید.

به پیام‌های"شما برنده‌اید" اعتماد نکنید

چنانچه فردی به هر دلیل از جمله خرید اقلام، برنده شدن در قرعه کشی‌ها، فروش اجناس عتیقه، معرفی خود به عنوان فردی شاخص و... از شما تقاضای مراجعه به عابربانک و پرداخت پول به شما را کرد، شک نکنید که او کلاهبردار است و هیچگاه چنین عملی را انجام ندهید.

به پیامک‌های ارسالی مشکوک به هیچ عنوان توجه نکنید و اطلاعات مربوط به حساب خودتان را به صورت تلفنی در اختیار هیچ فردی قرار ندهید.

برگ رسید بانکی را کنار دستگاه رها نکنید

برخی سوء‌استفاده گران از قبض‌های رسید شما به شماره کارت و اطلاعاتتان پی می‌برند بنابراین برای امنیت بیشتر، رسید بانکی‌تان را کنار خودپرداز رها نکنید.

مراقب سایت‌های جعلی باشید

از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره‌های کارت اعتباری و اعلام رمز آنها و ... به سایت‌های متفرقه و مشکوک خودداری کنید و از عملکرد اینترنتی و قانونی بانک‌ها و سایر مراکز دولتی و رسمی اطمینان حاصل کنید.

کمک کردن و کمک گرفتن را با احتیاط انجام دهید

دیده شده است که افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانک را به خوبی نمی‌دانند و یا به بهانه کمک گرفتن، اطلاعات و رمزهای شما را سرقت می‌کنند بنابراین هنگام کمک کردن و کمک گرفتن جانب احتیاط را رعایت کنید.

مراقب دستکاری خودپرداز باشید

هنگام استفاده از خودپردازهای بانکی دقت کنید قطعه‌ای مشکوک به آن نچسبیده باشد همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته است و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارتخوان گیر نکرده باشد.

خودتان رمز را وارد کارت‌خوان فروشگاه کنید

هنگام استفاده از کارتخوان از فروشنده بخواهید دستگاه را در اختیار شما قرار دهد تا خودتان رمز را وارد کنید.

هراسی از اینکه فروشنده ناراحت شود، نداشته باشید زیرا اطلاعات شخصی شما متعلق به خودتان است و باید در حفظ آن بکوشید.

کارت بانکی خود را در اختیار هیچکس قرار ندهید

به هیچ عنوان کارت عابر بانک خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید زیرا کپی‌برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان‌پذیر است.

به طور قطع با رعایت این نکات تا حد زیادی از سرقت‌ها و جرائم الکترونیکی مرتبط با عابربانک‌ها کاسته می‌شود ضمن اینکه آرامش و امنیت نیز برای استفاده‌کنندگان از این کارت‌ها به همراه خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج